AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #121 Del Skrevet 28. desember 2024 JennieB skrev (11 minutter siden): Jeg har aldri hatt en hund som spiser avføring, og jeg er vokst opp med hunder og har hunder selv. Samme her. Anonymkode: a8a0b...153 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Annoyium Skrevet 28. desember 2024 #122 Del Skrevet 28. desember 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Turkompis som får deg opp av sofaen. Din mest lojale venn! Anonymkode: 3a4dc...cee Det er da mye lettere å gå tur uten en hund. De skal jo stoppe hele tiden for å lukte, tisse og drite i tillegg til å rote seg inn i kratt og andre steder man ikke vil gå… 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knirke Skrevet 28. desember 2024 #123 Del Skrevet 28. desember 2024 Bacteria skrev (1 time siden): Opphavet til hunden er jo ulven da, for 10 000 ++ år siden. Men helt enig med deg i at hundene har blitt til som art i symbiose med oss mennesker. Vi har skapt dem. For å forstå forholdet mellom menneske og hund må vi forstå dette. De er det første villdyret vi domestiserte. Vi lot de mest medgjørlige individene leve, og drepte de aggressive. De levde på våre rester, for de fant ut at vi kunne drepe større dyr enn de. Etterhvert begynte hundene å VISE mennesker hvor storvilt befant seg, så vi kunne drepe de. En perfekt symbiose var skapt. Varme om natta, vakthold på boplasser. Aboriginerne angir nattetemperatur etter hvor mange hunder man trenger for å holde varmen. Vi står i gjeld til hundene, uten dem hadde vi ikke vært der vi er i dag. Derfor har vi et ansvar for å ta vare på de, enten vi liker de eller ikke. Hunden stammer ikke direkte fra ulven, men det er en annen didkusjon. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #124 Del Skrevet 28. desember 2024 * det stinker - Jeg tror man blir litt vant til akkurat dette. Akkurat som man elsker lukten av babyene sine, mens de egentlig lukter sur gulp. I tillegg er det ikke alle hunder som lukter så mye. Min er hvit og dusjer ganske ofte. Får ofte kommentarer på hvorfor hun ikke «lukter hund». Hun fønes også når hun er våt, som igjen gjør at den våt hund lukta ikke kommer. * det er skittent - Det kommer igjen an på eieren. Hvis du blåser/vasker hunden når den har vært ute, og holder huset rent, så er det ikke mer skittent enn hos andre. Men det krever jo noe av eier. * hunden bråker - noen bråker/bjeffer, noen ikke. Kan tildels trenes, men er litt rasebetinget. Min varsler litt hvis noen kommer, men bråker MYE mindre enn ungene 😅 * hunden slikker, hopper, skraper, spiser skolisser osv. - Ja, noen gjør det. Vi liker at hunden koser og kysser oss, men vi lar den ikke gjøre det med andre. Dette kan delvis også trenes. * det er en stor kjøtteter med et stort negativt miljøfotavtrykk - Dette vil jo være raseavhengig. Min er 4kg og spiser lite. Ikke bekymret for miljøavtrykket for å si det sånn. Men for de som har større hunder, så anser man jo hunden som et familiemedlem, og man går vel ikke rundt å regner på miljøavtrykket til familien sin for å vurdere om de bør leve eller ikke? * du er bundet til hus/eiendom og må ha pass ved reise - Det stemmer. Dette er jo et valg man tar. Og liker man å reise så må man ha et nettverk med villige hundepassere som dyret er trygg på. Det har vi. I tillegg er hun med på mye. Det blir jo en livsstil. * naboene hater deg, garantert - Tviler. De fleste har hund selv også. Og flere av de er svært gode venner. Men i så fall står jeg godt i at naboene ikke liker meg, de er hyggelige og vennlige og vi behandler hverandre med respekt, det er viktigst. * det er utrolig dyrt å gjøre alt rett, særlig veterinæren koster - Ja, det koster å ha ansvar for dyr. Igjen, det er et valg og blir en livsstil. * det stakkars dyret er et nomadisk flokkdyr som er fanget inne alene store deler av døgnet - Tja, mange er nok mer alene enn det som er naturlig for de, men de fleste gjør nok så godt de kan for å begrense det og gir masse oppmerksomhet og turer resten av tiden. Vår er ikke det, da det nesten alltid er en som har hjemmekontor. Alene en skoledag to ganger i måneden i snitt kanskje. * hundeeiere flest ser ikke ut til å kunne skille rett fra galt med dyrene sine - Her vet jeg ikke helt om jeg skjønner hva du mener. Her er nok hundefolk like ulike som alle andre. Ser ikke hva hunden har med saken å gjøre. Folk er ulike. * halve bagasjerommet i bilen er tatt - det er vått, hårete og stinker det også - Bilburet er jo ikke støpt fast i bilen. Vi tar det jo bare ut når det trengs. Ikke er det vått heller. Vi tar jo ut og tørker alt som blir vått. Og hunden mister mindre hår enn meg. Ergo lukter det heller ikke. Alt i alt handler det nok bare om at folk er ulike, og har ulike behov, ønsker og interesser. Noen er frivillig barnløse mens andre vier livet sitt til barna. Noen har hund, mens andre lever og ånder for sine tre katter. Noen reiser verden rundt, mens andre har knapt krysset fylkesgrensen og vil ha det akkurat sånn. Folk er forskjellig, og vi kommer alle best ut av å akseptere det og innse at det ikke er slik at måten vi lever på er rett for alle, og legge fra oss behovet for å kritisere hva andre velger å gjøre med livet sitt. Hund eller ikke. Anonymkode: a4808...31f 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wolfmoon Skrevet 28. desember 2024 #125 Del Skrevet 28. desember 2024 (endret) Når jeg ser hvordan dere som ikke liker hunder beskriver hunder i deres omgangskrets, kan jeg jo forstå at dere ikke liker hunder. Jeg må innrømme at jeg ikke kjenner så mange av den typen dere beskriver, og det former jo mitt syn på hund. Jeg var også uten hund i mange år, og syntes sjelden at det luktet særlig mye hund av de fleste, med unntak av våt jakthund. Det kan jo rett og slett være at vi oppfatter den lukten forskjellig, akkurat slik jeg kjenner til mennesker som ikke liker lukten av hvitløk. De fleste hunder jeg møter, hopper ikke uhindret på folk og sleiker dem i ansiktet. De fleste hunder gjør ikke en flue fortreden, med unntak av de som har udugelige eiere. Endret 28. desember 2024 av Wolfmoon 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #126 Del Skrevet 28. desember 2024 Hunder viser en glede og entusiasme som er helt unik og hunders gode humør smitter over på meg. Jeg hadde aldri giddet å gå så mye tur som jeg gjør uten hund. Nei, det er ikke alltid det frister like mye å gå ut, men det er alltid sunt for helsa å komme seg opp av sofaen. Jeg har vært veldig lite syk etter at jeg fikk hund. Jeg er ikke glad i hundelukt og jeg vasker hunden min med sjampo relativt ofte. Hun lukter derfor rent. Hun har ingen hudproblemer selv om hun sjamponeres relativt ofte. Har en rase med lang og vakker pels som jeg koser meg med å stelle. Det er absolutt ikke vanskelig å få pass til en veloppdragen og hyggelig hund. Det er mange som er glade i hunder, men ikke kan ha hund selv og som blir kjempeglade for å få passe en hund. Valpetiden synes jeg kan være helt pyton - det kan jeg fint være ærlig på. Det er likevel verdt slitet for å få en så entusiastisk og lojal turvenn som en hund er. Anonymkode: f6e41...3a5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #127 Del Skrevet 28. desember 2024 De fleste problemene som nevnes her skyldes jo ikke hundene, det skyldes manglende/dårlig oppdragelse, dårlig stell eller manglende folkeskikk... Menneskeproblemer, rett og slett. 🙂 Jeg fikk aldri barn, men fikk min første hund i voksen alder fordi jeg ønsket noen å dele hverdagen med. En som får meg opp og ut året rundt, en å være aktiv med, en som stiller krav til meg, og en jeg kan gi ubetinget kjærlighet til. Livet mitt har fått en ny mening. Litt sånn som andre sier når de får barn. Anonymkode: 09ad3...e92 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 28. desember 2024 #128 Del Skrevet 28. desember 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Fordi dyr er mye bedre enn mennesker. Mye heller 10 hunder enn 1 barn Anonymkode: ef4cf...072 Faktisk hører dyr og barn sammen. Barn har veldig godt av å ha dyr, da de lærer mye av det, blant annet å ta ansvar. Dessuten knytter hunden seg til familien og alle er til glede for hverandre. Forsøk har også vist at "besøksdyr" øker livskvaliteten på sykehjem og lignende. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #129 Del Skrevet 28. desember 2024 Helikopter skrev (13 timer siden): Jeg er kattemenneske og skjønner heller ikke helt hvordan det føles å elske en hund. Men jeg skjønner at det må føles bra med en trofast følgesvenn. Det vi er lukten som ødelegger hundeopplevelsen for meg. Jeg lurer på om hundemennesker blir vant til lukten, eller om de ikke synes det lukter så vondt i utgangspunktet? Med hund så slipper man ihvertfall å ha hundedo inne. Har katt selv og kan si at den stanken etter de har bæsjet, den kunne jeg klart meg uten. for ikke å snakke om søl av kattesand, oppklorte møbler til tross for klorebrett, mus som blir dratt inn fulle av blod, stinkende oppkast her og der. Mange katter tisser også inne uten at man finner ut av årsaken, og det er umulig å irettesette dem slik som med en hund. Jeg er kattemenneske selv altså, selv om det ikke høres sånn ut. Men luktfritt og uten negative konskvenser er det ikke, som med alle dyr. Anonymkode: 3cfb7...6ff 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #130 Del Skrevet 28. desember 2024 jabx skrev (31 minutter siden): Forsøk har også vist at "besøksdyr" øker livskvaliteten på sykehjem og lignende. Det er sant. Får klump i halsen av denne Anonymkode: 3cfb7...6ff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alice123 Skrevet 28. desember 2024 #131 Del Skrevet 28. desember 2024 Har flere hunder og har hatt hund(er) hele mitt voksne liv (men har ikke vokst opp med hund så det er frivillig noe jeg har begynt med i voksen alder). Og hund er vanskelig å selge inn for det er som sant skrives et immari kjas. Men så er det for meg samtidig verdt det for det er så kos. Og man trenger ikke forstå det, for det gjør ikke en gang jeg som sitter her med alle hundene mine. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Celestia Skrevet 28. desember 2024 #132 Del Skrevet 28. desember 2024 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Med hund så slipper man ihvertfall å ha hundedo inne. Har katt selv og kan si at den stanken etter de har bæsjet, den kunne jeg klart meg uten. for ikke å snakke om søl av kattesand, oppklorte møbler til tross for klorebrett, mus som blir dratt inn fulle av blod, stinkende oppkast her og der. Mange katter tisser også inne uten at man finner ut av årsaken, og det er umulig å irettesette dem slik som med en hund. Jeg er kattemenneske selv altså, selv om det ikke høres sånn ut. Men luktfritt og uten negative konskvenser er det ikke, som med alle dyr. Anonymkode: 3cfb7...6ff Signerer denne, som katteeier jeg også. Tenker at TS driter seg loddrett ut. Jeg opplever at kattehold generelt stinker mer enn de hundene jeg har klappet og hilst på. Jeg forbinder ikke hunder med vond lukt. Men alt som blir nevnt her, derimot.. Godt skrevet, gitt. Men jeg elsker katten min uansett. Slik jeg er sikker på at de fleste hundeeiere gjør også. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 29. desember 2024 #133 Del Skrevet 29. desember 2024 For meg, og sikkert mange andre, er hundehold en livsstil. Vi har hjem hvor alt kan enten høytrykksspyles eller minimum vaskes på 60 grader Hagen er inngjerdet og fungerer også som hundgård. Giftige planter og strøkne blomsterbed eksisterer ikke. Ferier planlegges og tilpasses slik at både vi og hunden kan ha det hyggelig og ofte blir de lagt til steder hvor det foregår utstillinger eller konkurranser i samme tidsrom. Hunden trenes med, ofte flere ganger i uken, og den plager ikke besøkende. Faktisk er det slik at hunden får mer besøk enn oss som bor her bl.a. av naboene (Som da absolutt ikke hater verken oss eller hunden. De kommer helt frivillig). Bilen(e) er ofte fulle av hundeutstyr, men de er anskaffet med tanke på det så det er ikke noe problem verken med plass eller noe annet. Lukt er ikke noe problem når man sørger for renhold. At mange ikke kan tenke seg en slik livsstil kan jeg godt forstå, men den plager ikke andre (Nei, jeg har ikke en hund som står og bjeffer til stadighet og plukker alltid opp etterlatenskapene). Og ha hund slik jeg har det er dyrt. Til tider ekstremt dyrt. Men det er selvvalgt og det er både hobby og livsstil. Mens andre kanskje treffer venner på konserter og restaurant, treffer jeg mine i skogen, på trening, konkurranser og utstillinger. Reise nærmest verden rundt har jeg også gjort til tross for at jeg har vært hundeeier i snart tre tiår. Hundepass er aldri noe problem når man har venner og familie som synes det er bare koselig. Jeg passer også gjerne andres hunder i to - tre uker om gangen og så har vi et nettverk som sørger for at det går rundt. Og så var det nyttårsaften da... Det har aldri vært noe problem! Ingen av mine har brydd seg noe særlig og har bl.a. blitt tatt med på skytebanen fra de var små. Av prinsipp reiser jeg ikke på nyttårsparty og lar hundene være alene hjemme, men når jeg er hjemme sover de seg stort sett gjennom både festbråk og fyrverkeri. Selvfølgelig har noen problemer med hunder som blir ekstremt redde og hvor redselen legger en stor demper på feiringen, men det er langt fra alle. Jeg har f.eks. ikke noe problem med å sitte i et parkeringshus eller en tunell med en hund nyttårsaften hvis det skulle vise seg å bli et problem en eller annen gang. Hunden gir så mye tilbake de andre 364 dagene i året at om jeg må ofre en dag så betyr det ingenting. En person som TS ville jo selvfølgelig aldri ha blitt noen jeg verken hadde innledet verken et vennskap eller kjærlighetsforhold med. Men det er jo helt i orden. Ingen av oss ville ha hatt glede av det på sikt uansett! 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #134 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Bare elsker når hundeeiere skriver dette. Jo, alle hunder stinker. Absolutt alle. Til og med din. Noen lukter mer enn andre, f.eks retrievere. Men alle stinker. De som lukter minst lukter utgått smør. Det lukter i alle fall ekkelt av alle sammen. Anonymkode: d1035...4a4 Er ikke hundeeier, men har endel venner med hund. Noen stinker, andre ikke. Har med pels type å gjøre virker det som. Dermed har jeg motbevist din påstand som altså må være basert på et uheldig utvalg. Anonymkode: 58c92...9e6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #135 Del Skrevet 29. desember 2024 Jeg er helt enig med deg, ts. Jeg skjønner det ikke, jeg heller. Jeg har irritert meg grønn over nære naboer som har hund, som de selvsagt må ut på tisseturer med gjennom hele døgnet, inkl grytidlig morgen og langt på natt. Hunder bjeffer og bråker noe voldsomt, og vekker halve nabolaget hver eneste morgen/ sen kveld. Når jeg er på besøk hos venner som har hund, ser jeg alt du påpeker; masse hundehår overalt, bjeffing, pesing og sleving, hunder som hopper på gjester og slikker de i ansiktet.. Hvis de er litt veloppdragne, så gjør de ikke det sistnevnte på gjester, men gjør det på eierne sine. Ekkelt! Når det er sagt, er jeg katte-elsker. Og de røyter jo, de også. Men de bjeffer ikke høylydt, slever ikke på samme måte, hopper ikke opp på gjester og slikker de i ansiktet. Anonymkode: 89a77...ddb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Matas Skrevet 1. januar #136 Del Skrevet 1. januar Tråden er ryddet for brukerangrep, brukerdebatt og avsporinger. Matas, mod. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar #137 Del Skrevet 1. januar Litt tydelig hundemennesker vs kattemennesker her i tråden! Selv har jeg begge deler, og begge har fordeler og ulemper. Men felles er at de alle gir meg mye glede. Og derfor har jeg de. Kan ikke se for meg livet uten kjæledyr nå, det hadde blitt utrolig ensomt. PS: Ikke alle raser lukter like mye. Jeg har en rase som heldigvis ikke lukter noe som helst, annet enn når hun er skikkelig kliss våt, da lukter hun litt våt hund. De fleste urhund-raser med dobbel pels lukter ikke noe særlig. Svigermor sin labrador derimot, den lukter ganske intenst, hele huset og bilen lukter av den 😅 så det er stor forskjell på raser, og også på om de som har raser som lukter endel er nøye på å vaske de jevnlig. Hunder med pels som min trenger ikke å vaskes, pelsen er selvrensende, men ganske mange andre raser trenger jevnlige bad for ikke å lukte mye, og dette er det mange som slurver på. Anonymkode: f8a97...b75 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar #138 Del Skrevet 1. januar AnonymBruker skrev (På 28.12.2024 den 11.01): Jeg er ganske enig med deg ts. Jeg forstår ikke hvorfor så mange har hund. Jeg kan forstå at det er koselig med en venn som elsker deg ubetinget, men.. Og jo, alle hunder lukter. Dere kan mene de er luktfri så mye dere vil, men at de lukter mindre enn andre hunder betyr ikke at de er luktfrie. Selvsagt kjenner ikke dere lukten av deres eget hjem. Det er det de som kommer på besøk som gjør. Jeg kjenner mange med hund, ulike raser (også såkalte luktfrie) og det lukter hund i alle disse hjemmene. Det er ekkelt og irriterende å være på besøk hos folk med hunder som biter deg i anklene og skal slikke deg i ansiktet. Og nei, du kan selvsagt ikke sammenlikne med barn. Barn kan du ta med deg på ferie, i selskap osv. og de griser og er skitne bare en veldig kort tid av barndommen. Veloppdragne barn er heller ikke støyete innendørs. Anonymkode: 93172...1ab Enig med deg! Og jeg hater at hunden til et familiemedlem alltid hopper opp på oss når vi kommer, verste jeg vet. Anonymkode: 25e35...176 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar #139 Del Skrevet 1. januar Det er jo mye hygge og gøy med hund også da. Og huset begynner ikke å stinke hvis man velger en rase med allergivennlig pels som Puddel. Men som enslig ser jeg ikke for meg å ha hund. Da er det fur mye styr og begrensninger til at det er verdt det. Hadde jeg hatt en familie derimot kunne jeg fint ha hatt en hund. Anonymkode: baa54...8b1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar #140 Del Skrevet 2. januar AnonymBruker skrev (På 29.12.2024 den 1.04): Er ikke hundeeier, men har endel venner med hund. Noen stinker, andre ikke. Har med pels type å gjøre virker det som. Dermed har jeg motbevist din påstand som altså må være basert på et uheldig utvalg. Anonymkode: 58c92...9e6 Eller så kan det være…jeg vet ikke, subjektive meninger? Jeg synes hunder stinker, absolutt alle sammen. Det er det flere her også som mener. Jeg har møtt pudler, mynder, retrievere, spaniels, terriere, molossere, spetser, doodles, huskies mm, og ALLE stinker. De som stinker minst lukter utgått margarin. Enkelte er så ille at jeg ikke vil ta på de. Man lukter godt et hjem det fins en hund i for å si det slik. Anonymkode: d1035...4a4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå