Gå til innhold

Jeg har aldri forstått hvorfor folk vil ha hund...kan noen prøve å forklare det for meg?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tipper mange hundeeiere tenker det samme. På vinteren er det skikkelig utrivelig å gå tur med masse bæsj og tisseflekker i snøen. På glatta er det tryggest å gå i grøfta, og det er skikkelig ekkelt med all tiss og bæsj fra hunder. 

Anonymkode: 5f523...82e

Hundepiss gjør meg lite. Det lukter ikke noe og er bare estetisk kjipt hvis det er inn på tomta mi, på en lekeplass eller lignende.

Hundemøkk i bystrøk er skikkelig dritt og jeg er provosert av andre hunde-eiere som plystrer og ser en annen vei når hunden legger ifra seg en fersk ruke på fortau og steder hvor småbarn går. At de ikke forstår hvor mye friksjon det påfører (også) de skikkelige hundeeierne!

Anonymkode: fa035...584

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har både katt og hund, de gir selskap, glede og kjærlighet. Hadde ikke levd et liv uten 🥰

Anonymkode: a6d7e...62a

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er sjukt å sammenligne hunder med barn 🤮

Hvordan i denne sammenhengen er det sjukt? Det er kun en realitet at barn lukter stygt, de griser, bråker, medfører store utgifter og tar plass. Det er kun det som blir sammenlignet. 

Anonymkode: 5c4bb...04a

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hvordan i denne sammenhengen er det sjukt? Det er kun en realitet at barn lukter stygt, de griser, bråker, medfører store utgifter og tar plass. Det er kun det som blir sammenlignet. 

Anonymkode: 5c4bb...04a

Barn lukter ikke stygt. De røyter ikke ned huset. De griser ikke mer enn et par år. Barn spiser ikke bæsjen sin eller slikker seg i rumpa. De tygger ikke i stykker sko og ledninger. Man må ikke håndtere bæsjen deres i mer enn 2-3 år. Mens vi går tur sammen kan vi ha dialoger. Vi kan dele opplevelser sammen i utlandet. Når vi møter folk vi kjenner kan vi hilse uten at de hopper og slikker, og bryter forbigåendes intimsone. Skal de reise med fly så sitter de i et sete, ikke i et bur i lasterommet. Osv osv osv. Så nei, det går ikke an å sammenligne hunder og barn 😂

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Margit777 skrev (3 timer siden):

Hunden min bæsjer ute, så det er ikke akkurat så mye jeg tenker over. Vi bor på landet med grusveier og han gjør i fra seg i grøfta, er bare gjødsel.

Æsj.... ok, slike hundeeiere hater jeg. Plukk opp etter deg.

Anonymkode: 4b300...377

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg ikke igjen i noen av punktene, kanskje derfor vi har det fint med hundene våre? Høres ut som om du har lite erfaring med hund. 

Anonymkode: 79c8b...b9f

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Barn lukter ikke stygt. De røyter ikke ned huset. De griser ikke mer enn et par år. Barn spiser ikke bæsjen sin eller slikker seg i rumpa. De tygger ikke i stykker sko og ledninger. Man må ikke håndtere bæsjen deres i mer enn 2-3 år. Mens vi går tur sammen kan vi ha dialoger. Vi kan dele opplevelser sammen i utlandet. Når vi møter folk vi kjenner kan vi hilse uten at de hopper og slikker, og bryter forbigåendes intimsone. Skal de reise med fly så sitter de i et sete, ikke i et bur i lasterommet. Osv osv osv. Så nei, det går ikke an å sammenligne hunder og barn 😂

Aldri vært borti at noen hund har hindret meg i å ha dialoger mens jeg har gått tur, men det har barn gjort, både mine egne og andres. Har også vært ute for at barn bryter forbigåendes intimsone ved å vimse rundt uten å se seg for, og uten at foreldre bryr seg.

Og av alle hundene som har vært i min familie siden jeg ble født for over femti år siden, har ikke en eneste en «spist bæsjen sin».

Anonymkode: 09dfe...10d

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Æsj.... ok, slike hundeeiere hater jeg. Plukk opp etter deg.

Hvis de bor landlig til hvor det knapt ferdes en sjel, hvor stor sannsynlighet er det for at noen skal komme til å tråkke på den hundebæsjen langt nedi en grøft? Jeg bor i by, og plukker selvsagt opp.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Aldri vært borti at noen hund har hindret meg i å ha dialoger mens jeg har gått tur, men det har barn gjort, både mine egne og andres. Har også vært ute for at barn bryter forbigåendes intimsone ved å vimse rundt uten å se seg for, og uten at foreldre bryr seg.

Og av alle hundene som har vært i min familie siden jeg ble født for over femti år siden, har ikke en eneste en «spist bæsjen sin».

Man kan ha dialoger og samtaler MED barnet sitt. Det kan man ikke med hunden 😂 bryter barnet noens intimsone ved å vimse rundt? Her tenker jeg at det å hoppe , snuse og slikke noen er et grovere brudd på intimsone enn å komme borti noen mens man titter en annen vei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et kjapt googlesøk viser at det er vanlig at hunder spiser avføring 🤢🤢🤢🤮🤮🤮Veterinæren svarer:

Det er ganske vanlig at hunder spiser avføring, og den type atferd kalles koprofagi. I de fleste tilfeller er det ikke farlig, men det er som regel en uønsket atferd. 

Årsak

Der kan være forskjellige grunner til at hunder spiser avføring, og det kan derfor være vanskelig å si hvorfor akkurat din hund gjør dette. Noen hunder liker smaken, mens andre enkelt og greit gjør det når de er sultne. Hunder som kjeder seg eller er understimulerte kan også begynne med dette. Det er også noen sykdommer som kan være årsak til koprofagi, for eksempel nedsatt funksjon i bukspyttkjertelen og enkelte tarmproblemer. https://www.agria.no/spor-veterinaren/hund/beteende/avforing/hund-som-spiser-avforing/

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Så dette er ikke vondt ment, men jeg sliter litt med å forstå hundeeiere. Når jeg nå ser denne, der noen tilbringer nyttår i tunneler for å beskytte hunden mot lyder, må jeg bare spørre...hva er greia?

Når jeg kommer til et hundehus ser jeg følgende:

* det stinker

* det er skittent

* hunden bråker

* hunden slikker, hopper, skraper, spiser skolisser osv.

* det er en stor kjøtteter med et stort negativt miljøfotavtrykk

* du er bundet til hus/eiendom og må ha pass ved reise

* naboene hater deg, garantert

* det er utrolig dyrt å gjøre alt rett, særlig veterinæren koster

* det stakkars dyret er et nomadisk flokkdyr som er fanget inne alene store deler av døgnet

* hundeeiere flest ser ikke ut til å kunne skille rett fra galt med dyrene sine

* halve bagasjerommet i bilen er tatt - det er vått, hårete og stinker det også

Det er liksom ingen som kommer godt ut av å ha hund i fangenskap? Jeg ser at folk får selskap og det er fantastisk med hund på jakt.

Men kan dette veie opp for alle disse ulempene? Hva tenker dere om det? Særlig nå når nyttår er rett rundt hjørnet?

Anonymkode: 616f3...055

1) Nopes

2) Ikke mer enn barn

3) Kun om du ikke oppdrar den

4) Oppdragelse

5) kan sikkert stemme

6) Ikke noe problem mange steder hund kan taes med og

7) Ja, spesielt de hvor bikkjene stakk av og avbrøt innbrudd...

8 ) Dette er grunnen til at vi stort sett har hatt minst 2 hunder samtidig 

9) Ser litt dårlig oppsradde hunder men de fleste hundeeiere oppdrar hundene sine, men jo noen få finnes og merker det spesielt på vesle hunder

10) Nopes, har tepper som brukes når hund skal være med i bilen 

Hund gir mye om en bare gidder legge inn litt innsats.

😎

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette er ditt fokus på det å ha hund, så vet jeg ikke om det er noen vits å forklare deg fordelene. Bare vær så snill og hold hundehatet for deg selv. 

Anonymkode: 15999...4d1

Har da ikke noe med hundehat å gjøre. Ts setter opp en del negative sider ved å ha dyr. Det finnes en god del flere etter min mening. Så må hver enkelt vurdere om de positive sidene overveier de negative. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder er også utrolig 

-  hengivne

- alltid glad for å se deg

- lekne

- ofte lette å motivere

- kommer deg i møte

- lettlærte 

- myke å klappe og gi kos

- man kan bare rope på dem så kommer dem

- man kan prate til dem, de protesterer som regel ikke 😂

- de trøster deg når man er lei seg

Det er ikke for ingenting at hunden regnes for å være menneskets bestevenn 💕 Synes det er flere fordeler med å ha hund enn ulemper. 

Og ja hunder kan bli nervøse og redde på nyttårsaften. De hundene jeg har hatt har heldigvis ikke vært det. Dem har kikket ut av vinduet og fulgt med. Eneste er at å ha hund er en stor forpliktelse og et band. Det må man være forberedt på. 

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så dette er ikke vondt ment, men jeg sliter litt med å forstå hundeeiere. Når jeg nå ser denne, der noen tilbringer nyttår i tunneler for å beskytte hunden mot lyder, må jeg bare spørre...hva er greia?

Når jeg kommer til et hundehus ser jeg følgende:

* det stinker

* det er skittent

* hunden bråker

* hunden slikker, hopper, skraper, spiser skolisser osv.

* det er en stor kjøtteter med et stort negativt miljøfotavtrykk

* du er bundet til hus/eiendom og må ha pass ved reise

* naboene hater deg, garantert

* det er utrolig dyrt å gjøre alt rett, særlig veterinæren koster

* det stakkars dyret er et nomadisk flokkdyr som er fanget inne alene store deler av døgnet

* hundeeiere flest ser ikke ut til å kunne skille rett fra galt med dyrene sine

* halve bagasjerommet i bilen er tatt - det er vått, hårete og stinker det også

Det er liksom ingen som kommer godt ut av å ha hund i fangenskap? Jeg ser at folk får selskap og det er fantastisk med hund på jakt.

Men kan dette veie opp for alle disse ulempene? Hva tenker dere om det? Særlig nå når nyttår er rett rundt hjørnet?

Anonymkode: 616f3...055

Det er som med barn. Mye på denne listen gjelder for barnehold også, men for de fleste veier gledene opp for ulempene.

Jeg skjønner det med lukt og lyd. Synes mange store hunder kan stinke noe forferdelig, og jeg er ikke så glad i bjeffing. Jeg har en rase som knapt lukter, og som ikke bjeffer. Men gud, småhårene er overalt.

Gledene veier opp for de få ulempene. Om jeg var glad i å reise, jobbet vekk fra hjemmet 8-9 timer hver dag og var en skikkelig neat-freak, så hadde det kanskje ikke vært for meg. Men jeg jobber hjemmefra, har en rase som passer meg, koser meg med bilferier innad skandinavia, og jeg er ikke nazi på at hjemmet skal være prikkfritt hele tiden. 

Ulempene ved barn hadde ikke veid opp for gledene for min del. Ulempene med hundehold hadde ikke veid opp for gledene for din del.

Anonymkode: 3c9ca...45a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hund, faktisk hele 3 stykker, og kan være enig i at noe av det du skriver er fakta, men hundene mine gir meg uendelig mye glede i hverdagen, og da blir det liksom verdt det. 

Noen hunderaser sikler, lukter og er generelt litt… ekle..? For eieren blir ikke dette verre enn å ha en ettåring som bæsjer i bleia og kaster mat rundt omkring. Man blir glad i dem, og velger å akseptere at ting er som de er. Men dette gjelder langt fra alle. Det finnes utallige hunder som ikke lukter eller sikler.

Anonymkode: 34da3...ba7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får en bestevenn som kan være med deg på tur, som liker å gjøre deg glad, og som alltid trøster deg når du er nede. Det må da veie opp. Jeg er ikke hundemenneske og ville blitt lei av å lufte hund i all slags vær og plukke bæsj men har katt og forstår veldig godt at folk vil ha dyr. Var uten katt i to år, og huset føltes tomt.

Å tilbringe nyttårsaften med hunden, kunne jeg fint gjort. Er ikke glad i bråk jeg heller selv om kattene mine tåler det godt. Synes synd på dyra, og på småbarn og eldre som prøver å sove. Fyrverkeri kan vi godt skrote. 

Anonymkode: d2711...ce2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Helikopter skrev (4 timer siden):

Jeg er kattemenneske og skjønner heller ikke helt hvordan det føles å elske en hund. Men jeg skjønner at det må føles bra med en trofast følgesvenn. Det vi er lukten som ødelegger hundeopplevelsen for meg. Jeg lurer på om hundemennesker blir vant til lukten, eller om de ikke synes det lukter så vondt i utgangspunktet?

For min del lukter huden barndom og nostalgi siden vi passet mange hunder da jeg var liten og min nanny hadde to stykk. Lukter kjempegodt syns jeg😌

Anonymkode: 6fb77...d87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hvis de bor landlig til hvor det knapt ferdes en sjel, hvor stor sannsynlighet er det for at noen skal komme til å tråkke på den hundebæsjen langt nedi en grøft? Jeg bor i by, og plukker selvsagt opp.

Der går ofte folk på grusveier. Og om de har med seg hund son også går i grøfta da og tråkker i dritten eller spiser den. Da skal du være temmelig sikker på at ingen andre enn deg går der. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Man kan ha dialoger og samtaler MED barnet sitt. Det kan man ikke med hunden 😂 bryter barnet noens intimsone ved å vimse rundt? Her tenker jeg at det å hoppe , snuse og slikke noen er et grovere brudd på intimsone enn å komme borti noen mens man titter en annen vei. 

Ja, hvis det var det du mente, så forstår jeg. Stort sett når jeg går tur, foretrekker jeg å gå alene og lade batteriene, dermed er hunden ypperlig selskap. Skravling får jeg tilfredsstilt på andre arenaer 😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har med sjarme å gjøre. Hunden er naturlig, kjærlig, glad, ekte og tillitsfull.

Du er kald og lite sjarmerende ut fra ditt innlegg, TS. 

Og så skal du vel spørre hvorfor jeg synes du er det. Vel, det er noe man bare enten forstår eller ikke forstår. Ikke noe poeng å forklare.

Anonymkode: d9151...b52

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...