Gå til innhold

Jeg har aldri forstått hvorfor folk vil ha hund...kan noen prøve å forklare det for meg?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Så dette er ikke vondt ment, men jeg sliter litt med å forstå hundeeiere. Når jeg nå ser denne, der noen tilbringer nyttår i tunneler for å beskytte hunden mot lyder, må jeg bare spørre...hva er greia?

Når jeg kommer til et hundehus ser jeg følgende:

* det stinker

* det er skittent

* hunden bråker

* hunden slikker, hopper, skraper, spiser skolisser osv.

* det er en stor kjøtteter med et stort negativt miljøfotavtrykk

* du er bundet til hus/eiendom og må ha pass ved reise

* naboene hater deg, garantert

* det er utrolig dyrt å gjøre alt rett, særlig veterinæren koster

* det stakkars dyret er et nomadisk flokkdyr som er fanget inne alene store deler av døgnet

* hundeeiere flest ser ikke ut til å kunne skille rett fra galt med dyrene sine

* halve bagasjerommet i bilen er tatt - det er vått, hårete og stinker det også

Det er liksom ingen som kommer godt ut av å ha hund i fangenskap? Jeg ser at folk får selskap og det er fantastisk med hund på jakt.

Men kan dette veie opp for alle disse ulempene? Hva tenker dere om det? Særlig nå når nyttår er rett rundt hjørnet?

Anonymkode: 616f3...055

• Liker 22
  • Hjerte 3
  • Nyttig 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er som med barn, man er glad i sine egne. Ellers forstår jeg hva du mener. 

Anonymkode: 1e2c1...43b

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ikke minst så dør de jo etter noen få år. Og hundeeiere er like knust og oppløst i tårer hver.eneste.gang.

Har selv en svigermor som prioriterer hunden sin milevis over barnebarna. Ingen som orker å la seg såre av dette lenger, men det er utrolig merkelig. Hun kaller bikkja "den lille" (den veier 45 kg) og den sover ved siden av henne i dobbeltsenga.

Anonymkode: 36a5f...286

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turkompis som får deg opp av sofaen. Din mest lojale venn!

Anonymkode: 3a4dc...cee

• Liker 27
  • Hjerte 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kattemenneske og skjønner heller ikke helt hvordan det føles å elske en hund. Men jeg skjønner at det må føles bra med en trofast følgesvenn. Det vi er lukten som ødelegger hundeopplevelsen for meg. Jeg lurer på om hundemennesker blir vant til lukten, eller om de ikke synes det lukter så vondt i utgangspunktet?

• Liker 13
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hund som en del av familien. En vakker sjel som deler livet med oss. Som ligger i sofa og seng, og har det godt. Jeg kjenner ikke igjen noen av de punktene du lister opp, det er et hundehold jeg ikke har sett. Kanskje de som har jakthunder og holder dem utenhus gjennom året har det mer slik, ytre sett.

Hund er hyggelig selskap, det er en god venn, den gir masse glede og latter i familien, det er bra å ha noe utenom en selv å bry seg om, særlig barn i dag trenger å lære om andres behov. Man får kontakt med naturen hver dag gjennom hele året, tre ganger om dagen på tur, det er fantastisk. Noen har hund som hobby og gjør enda mer ut av det. Men for oss er hunden rett og slett et medlem av familien. Men som hund, vi later ikke som at hun er et menneske.

Anonymkode: d84b8...efb

• Liker 26
  • Hjerte 6
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helikopter skrev (Akkurat nå):

Jeg er kattemenneske og skjønner heller ikke helt hvordan det føles å elske en hund. Men jeg skjønner at det må føles bra med en trofast følgesvenn. Det vi er lukten som ødelegger hundeopplevelsen for meg. Jeg lurer på om hundemennesker blir vant til lukten, eller om de ikke synes det lukter så vondt i utgangspunktet?

Ikke alle hunder som lukter. Polarhunder gjør ikke det…

Anonymkode: 3a4dc...cee

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så dette er ikke vondt ment, men jeg sliter litt med å forstå hundeeiere. Når jeg nå ser denne, der noen tilbringer nyttår i tunneler for å beskytte hunden mot lyder, må jeg bare spørre...hva er greia?

* det stinker

* det er skittent

* hunden bråker

* det stakkars dyret er et nomadisk flokkdyr som er fanget inne alene store deler av døgnet

Det er liksom ingen som kommer godt ut av å ha hund i fangenskap? Jeg ser at folk får selskap og det er fantastisk med hund på jakt.

Men kan dette veie opp for alle disse ulempene? Hva tenker dere om det? Særlig nå når nyttår er rett rundt hjørnet?

Enig med alle punkter bortsett fra «hunder i fangenskap» …. Det er tamme hunder som ikke har noe i en villmark å gjøre…

men grunnen til at de fleste elsker hunder er fordi hunden blir en bestevenn som aldri svikter deg, som alltid våkner opp og ser på deg som et helt fantastisk menneske hver dag… som hundeeier blir du enormt glad i deg lodne vesenet ♥️

Anonymkode: 7d982...5c2

• Liker 7
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer ikke til å bruke tid på å forklare det for deg når du har så forutinntatte og dømmende meninger. Det gir et veldig dårlig utgangspunkt for dialog og nyansering av bildet. Mange har hundehold som ikke stemmer med bildet du skisserer. Min hund er med på alt. Vi konkurrerer på høyt nivå, og på trening trenger jeg bare tenke noe så gjør han det. Hvis du ikke har erfaring med å ha en slik relasjon med en hund vil du aldri kunne forstå.

Anonymkode: d9ef2...b28

• Liker 36
  • Hjerte 7
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med hund får man ubetinget glede og kjærlighet. Det holder å gå ut døren for å hive søppel og deretter komme inn igjen så blir hunden overlykkelig for å se deg igjen. Den gleden hunden viser smitter over og gir glede til eier. 

Man bør være glad i dyr for å ha hund da, for om man bare ser de negative sidene så er nok ikke hund et godt tilskudd for den personen.

Anonymkode: 6aa52...f94

• Liker 13
  • Hjerte 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helikopter skrev (Akkurat nå):

Mange raser lukter ikke noe i det hele tatt. Korthårede raser er ofte ikke-luktende.

Mens andre igjen synes at katter lukter heslig.. Og ikke minst at de drar mus- og fugleinvoller utover hele huset. Hadde ikke orket å leve med det.

Anonymkode: d84b8...efb

• Liker 13
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte litt som deg til et familiemedlem ble sykt og ingen kunne passe hunden i mellomtiden. Jeg sa ja til å ha dyret boende her noen måneder, og det endret synet mitt fullstendig. Fikk et skikkelig tett bånd med hunden, og så mange ganger kom den bort for å vise meg at jeg var viktig for den, vi ble gode venner rett og slett. Og jeg savnet den når den dro hjem. 

Anonymkode: 055cb...aa5

• Liker 8
  • Hjerte 16
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du glemte det mest negative med å ha hund. Det er masse arbeid og ansvar! Har nok med barna, jeg 😄🫠

Anonymkode: 33be6...4f5

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler du generaliserer noe voldsomt. Dette er en skapning som gir deg uendelig med kjærlighet. Den elsker deg ubetinget, er alltid glad når du kommer og er trist når du drar. Den vil bare elske deg og bli elsket av deg. En velger selv hvordan man vil oppdra en hund. Ja de krever at man går tur flere ganger om dagen, at man blir bundet til å dra hjem for å gå tur etter jobb og at man ikke kan dra uten hundepass, men på lik linje som med barn så handler det om kjærlighet og nærhet. Både hunden og mennesker er flokkdyr og passer derfor svært godt sammen. Man ofrer ofte litt ekstra for å oppleve denne formen for kjærlighet.

Anonymkode: 8ed5f...6d9

• Liker 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder er glade, lojale, morsomme, ikke-dømmende, kjærlige og intuitive - også har du mennesker... Lett valg. 

Anonymkode: ed5ce...adf

• Liker 18
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner ikke hvorfor folk vil ha en mann i hus, og kan sikkert lage en lang liste med punkter for hvorfor jeg personlig synes det er negativt. 
Men hvorfor skal vi bruke tid på å rakke ned på folk som velger noe annet enn det vil selv foretrekker? 🤔 De kan vel bare få leve sitt liv i fred?

For ordens skyld hater jeg heller ikke mine naboer som har hund…

Anonymkode: 4f764...67b

• Liker 18
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

* det stinker

* det er skittent

* hunden bråker

Hvis dette er ditt fokus på det å ha hund, så vet jeg ikke om det er noen vits å forklare deg fordelene. Bare vær så snill og hold hundehatet for deg selv. 

Anonymkode: 15999...4d1

• Liker 9
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er et kattemenneske og har flere av dem. Regner med at det blir det samme som med hund. Jeg er utrolig glad i dem og hadde glatt valgt dem over de aller fleste mennesker. 

Anonymkode: 1ab63...0f5

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du glemte det mest negative med å ha hund. Det er masse arbeid og ansvar! Har nok med barna, jeg 😄🫠

Anonymkode: 33be6...4f5

Det er masse ansvar og arbeid med barn også. Jeg ser heller ikke på det som noe negativt. 

Anonymkode: 15999...4d1

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...