Gå til innhold

Martine Romøren og Downs

Ingvelina87

Anbefalte innlegg

Elhaym skrev (1 minutt siden):

Martine er livsfarlig. Hun går hardt ut mot alle som tar abort pga avvik, kritiserer nipt og ny abortlov fordi "kan føre til at barn som P ikke blir født". Hun sier ingen gratulerte de da de bestemte seg for å beholde et barn med ds, dette tror jeg ikke på. Hun har jo i stor grad de samme vennene og familien som før, og har noe mange av oss med barn med spesielle behov ikke har: et stort nettverk.

Hun passer på å ikke eksponere de andre barna, men la ut bilde av lille P SOVENDE med spy over hele seg i senga med teksten 'omgangssyke". Det første hun tenkte på var altså å ta bilde av ungen sin, tildekt i spy. Livet med spesielle behov der, dere. Stakkars P.

Martine har jo åpenbart store problemer med valget hun har tatt og klarer ikke stå inne for det uten å gå løs på alle andre. Ingen tar seg nær av at barn med ds blir født. Jeg har selv barn med alvorlige diagnoser nipt ikke kan vise, så jeg vet litt om annerledeslivet. Og det jeg vet er at jeg ikke hadde valgt det om jeg visste, og at hennes liv med hjelp og støtte ikke er gjennomsnittsopplevelsen til de av oss som ikke har et like gigantisk apparat rundt oss.

Og bare før noen kaller dette spekulasjon; jeg har bilde fra ig-storyen hennes.

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og bare før noen kaller dette spekulasjon; jeg har bilde fra ig-storyen hennes.

Måtte inn på IG å se rundt selv..

Synes det er ganske spesielt å love andre foreldre hvor fantastisk alt skal bli,hvis de bare velger å gjennomføre svangerskapet..

Screenshot_20241229_185721_Instagram.jpg

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mmmwhatever skrev (5 timer siden):

Jeg er mor til et barn med spesielle behov. Ikke noe man kan teste for under et svangerskap, så abort var aldri en problemstilling. Det er beintøft. Jeg forstår veldig godt at de fleste kvinner som får beskjed om et alvorlig avvik hos fosteret - som Downs er et eksempel på - tar abort. Før jeg selv fikk barn var jeg kjepphøy og sa jeg ikke ville tatt abort hvis barnet hadde Downs. Etter barn nummer en var jeg ikke lenger fullt så kjepphøy. Nå, etter å ha fått et barn med spesielle behov, kan jeg si 100% sikkert at jeg hadde tatt abort hvis jeg hadde fått vite at barnet hadde Downs. For jeg vet hvor sliten og fortvilet man blir, hvor lite hjelp man får, at alt blir en kamp, at det går ut over søsken, at det går ut over forholdet, at det går ut over jobb og fritid, at det ikke finnes noen “kur”, og at man får en omsorgsoppgave hele livet. Vel og bra for dem som orker og ønsker det, men jeg hadde ALDRI valgt det med åpne øyne. 

Jeg hadde for øvrig satt pris på om du kunne debattere på en ordentlig måte, uten å nedlatende. 

Du skriver: «, men informasjonen til disse Downs-influenserne er på ingen som helst slags måte nøytral.»

Er din info i dette innlegget nøytral? Husk ditt og datt.. gjør jo f@&€ ikke annet enn å lese om hvor ille det er overalt!
Jeg er så lei den infoen der at jeg nesten spyr, så sorry meg om du opplever meg nedlatende. Jeg lever dette livet selv. Du var enda en som kom med det samme. «Folk tror livet er som i Tangerudbakken» Nei de gjør ikke det. Da hadde ikke 9/10 tatt abort.
Og om man ikke skal kunne lytte til innspill fra de SOM FAKTISK LEVER LIVET MED DS SELV, hvorfor skal man lytte til alt dette «husk ditt og husk datt, realiteten er sånn og sånn»?? 9/10 har jo allerede lyttet. 

Livet er kjempetøft for veldig mange andre enn de som lever livet med Downs, akkurat som du selv skriver.
Noen går det faktisk kjempefint med, men det skal vi undergrave for noen har det tross alt fælt.

Endret av Lija
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lija skrev (2 minutter siden):

Du skriver: «, men informasjonen til disse Downs-influenserne er på ingen som helst slags måte nøytral.»

Er din info i dette innlegget nøytral? Husk ditt og datt.. gjør jo f@&€ ikke annet enn å lese om hvor ille det er overalt!
Jeg er så lei den infoen der at jeg nesten spyr, så sorry meg om du opplever meg nedlatende🤪. Jeg lever dette livet selv. Du var enda en som kom med det samme. «Folk tror livet er som i Tangerudbakken» Nei de gjør ikke det. Da hadde ikke 9/10 tatt abort.
Og om man ikke skal kunne lytte til innspill fra de SOM FAKTISK LEVER LIVET MED DS SELV, hvorfor skal man lytte til alt dette «husk ditt og husk datt, realiteten er sånn og sånn»?? 9/10 har jo allerede lyttet. 

Livet er kjempetøft for veldig mange andre enn de som lever livet med Downs, akkurat som du selv skriver.
Noen går det faktisk kjempefint med, men det skal vi undergrave for noen har det tross alt fælt.

Saken er vel mer den at det er svært få med barn med DS som er aktive på og o.l som snakker høyt om skyggesidene. Jeg kjenner en god del som har barn med DS som ikke kjenner seg igjen i alt alle tror om DS, og som faktisk ikke tør snakke høyt om hvordan de har det.

Mennesker med DS er veldig forskjellige, som de fleste av oss er, men vi ser jo bare solstrålene i mediebildet. Og det blir jo litt skjevt når vi vet at vi kun ser en vokal minoritet sin opplevelse, som livetmeddowns og Martine, som kun fremmer det som superpositivt og skambelegger det å føle det som vanskelig.

• Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

J.. skrev (13 minutter siden):

9 av 10 velger som de gjør,fordi de kan.

Et valg de har all rett til å ta.

Å få et barn med DS (og evt tilleggssykdommer..) påvirker ikke bare mor og far. Det påvirker også evt søsken,som alltid blir nedproritert ift barnet som krever ekstra oppfølging både hjemme,og ofte på sykehus,lege,fysio,annet.

Og alt man/barnet har rett på,må man jobbe hardt for å få innvilget.

Ingenting blir kastet etter deg,selv om man har rett på det.

Det er ingen skam i å ønske seg friske barn.

Jeg er ikke uenig i dette. Det jeg er uenig i er at dette er alt det er lov å komme med. For vi veit alt dette, det er jo derfor det er 9/10.

Endret av Lija
Lenke til kommentar
Del på andre sider

J.. skrev (6 minutter siden):

Måtte inn på IG å se rundt selv..

Synes det er ganske spesielt å love andre foreldre hvor fantastisk alt skal bli,hvis de bare velger å gjennomføre svangerskapet..

Screenshot_20241229_185721_Instagram.jpg

Ja, det er helt hinsides. Jeg tror hun har det jævlig tøft med å stå i valget sitt og derfor har blitt helt ekstrem.

• Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Elhaym skrev (Akkurat nå):

Ja, det er helt hinsides. Jeg tror hun har det jævlig tøft med å stå i valget sitt og derfor har blitt helt ekstrem.

Enig..

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saken er vel mer den at det er svært få med barn med DS som er aktive på og o.l som snakker høyt om skyggesidene. Jeg kjenner en god del som har barn med DS som ikke kjenner seg igjen i alt alle tror om DS, og som faktisk ikke tør snakke høyt om hvordan de har det.

Mennesker med DS er veldig forskjellige, som de fleste av oss er, men vi ser jo bare solstrålene i mediebildet. Og det blir jo litt skjevt når vi vet at vi kun ser en vokal minoritet sin opplevelse, som livetmeddowns og Martine, som kun fremmer det som superpositivt og skambelegger det å føle det som vanskelig.

Jeg vet også alt dette. Det er større variasjon i mennesker med DS, enn det er i funksjonsfriske. Men når vi kun ser en side?? Jeg er sååå uenig i det siste der.  Jeg føler folk klør etter å spre det negative. Og det hadde ikke vært 9/10 om det positive kom frem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lija skrev (3 minutter siden):

Jeg vet også alt dette. Det er større variasjon i mennesker med DS, enn det er i funksjonsfriske. Men når vi kun ser en side?? Jeg er sååå uenig i det siste der.  Jeg føler folk klør etter å spre det negative. Og det hadde ikke vært 9/10 om det positive kom frem. 

Men er det egentlig et problem at 9/10 velger å ikke få et barn som kan være alt fra Goksøyr til nonverbal med hjertefeil og dyp psykisk utviklingshemming? Er det ikke egentlig bra at folk velger å ikke oddse på det? Det kommer alltid til å bli født barn med avvik, men det er faktisk en ærlig sak å si at man helst velger å få både friske og funksjonsfriske barn, kontra å vedde mot universet at man får en høytfungerende ds/eller lignende når man vet. De fleste velger jo vekk, og det finnes bedre måter å snakke om livet med ds på enn å kritisere abortloven, nipt o.l bare fordi man selv har tatt et valg mange sliter med å forstå. Det er hele måten Martine opptrer på som er syk.

Endret av Elhaym
Noen skrivefeil, trøtt
  • Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lija skrev (7 timer siden):

«Hun deler ukritisk om datteren, hun moraliserer» osv. 

Og nå skriver du «For ofte spiller det mer inn». Det er generelt ganske mye som spiller inn når man tar valget om å bære frem et barn. Dette skjønner nok til og med Martine. Folk tar jo abort fordi de ikke gadd å putte på kondom.
At dere personlig valgte bort hjertefeil og DS tror jeg også at Martine tåler (uten at jeg har spurt henne). Men 9/10 tar abort ved DS. 9/10! Alle disse er ikke syke. Noen googler og finner beskrivelser fra folk som kjenner noen som har jobbet med PU, mange opplever press fra sykehuset, noen har familiemedlemmer som fortsatt kaller mennesker med DS for mongoloide. Er det ikke da lov av Martine å fremsnakke livet med DS littegrann? At de aller fleste barna lever gode liv, tross utfordringer? Eller føler alle 9/10 seg da såpass trampet på at de må anonyme ut på nett og si at Martine sier ting på feil måte? At det kun er hun som er moraliserende her?

Det høres hvert fall ut for meg som at du har behov for å forsvare valget ditt med denne posten. At Martine ikke skal få «ta deg» i alle fall. Men du har tatt valget ditt, godt opplyst og nøytralt i følge deg selv. Det er vel ikke noe mer hun egentlig ber om.. 

Dette!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elhaym skrev (15 minutter siden):

Men er det egentlig et problem at 9/10 velger å ikke få et barn som kan være alt fra Goksøyr til nonverbal med hjertefeil og dyp psykisk utviklingshemming? Er det ikke egentlig bra at folk velger å ikke oddse på det? Det kommer alltid til å bli født barn med avvik, men det er faktisk en ærlig sak å si at man helst velger å få både friske og funksjonsfriske barn, kontra å vedde mot universet at man får en høytfungerende ds/eller lignende når man vet. De fleste velger jo vekk, og det finnes bedre måter å snakke om livet med ds på enn å kritisere abortloven, nipt o.l bare fordi man selv har tatt et valg mange sliter med å forstå. Det er hele måten Martine opptrer på som er syk.

Det er mye annet jeg gjerne heller skulle valgt bort, men å plukke ut og velge bort barn med DS pga diagnose er diskriminering. 

Man velger ikke å få friske barn ved å velge bort DS. Man er heldig om man føder friske barn, som holder seg friske. Og barn med DS kan også være friske.

Ja det er et problem at slike som Martine ikke kan få snakke positivt om livet med DS. For hvem skal da gjøre det, om ikke de som lever det skal kunne gjøre det? Mener dere at hun skal nyansere? Legge ut en liste over alt som potensielt kan komme av sykdom, fortelle om søknader hun må skrive eller om fysioterapeuten som må innom? Minne folk på at livet ikke er som i Tangerudbakken? slik alle andre alltid gjør? Da hadde hun jo også trådd over en grense ved å brette ut personlig info om barnet, noe som da også er galt.. hun kan derfor ikke vinne. Regjeringen har innført nipt, men skrotet ordningen som skulle sikre at de som får beskjeden om DS i svangerskapet skulle få snakke med andre som har vært i samme situasjon. 

Men hun må ha sagt noe jeg ikke har fått med meg, siden dere mener det er sykt hvordan hun oppfører seg. Hun er stolt av barnet sitt, hun ser at barnet sitt er som andre barn, frisk og skikkelig søt.. og skriver at det er rart at folk velger det bort pga diagnosen. Det kan syntes rart at folk velger bort friske barn også, så jeg synes ikke den uttalelsen er så voldsom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lija skrev (8 timer siden):

«Hun deler ukritisk om datteren, hun moraliserer» osv. 

Og nå skriver du «For ofte spiller det mer inn». Det er generelt ganske mye som spiller inn når man tar valget om å bære frem et barn. Dette skjønner nok til og med Martine. Folk tar jo abort fordi de ikke gadd å putte på kondom.
At dere personlig valgte bort hjertefeil og DS tror jeg også at Martine tåler (uten at jeg har spurt henne). Men 9/10 tar abort ved DS. 9/10! Alle disse er ikke syke. Noen googler og finner beskrivelser fra folk som kjenner noen som har jobbet med PU, mange opplever press fra sykehuset, noen har familiemedlemmer som fortsatt kaller mennesker med DS for mongoloide. Er det ikke da lov av Martine å fremsnakke livet med DS littegrann? At de aller fleste barna lever gode liv, tross utfordringer? Eller føler alle 9/10 seg da såpass trampet på at de må anonyme ut på nett og si at Martine sier ting på feil måte? At det kun er hun som er moraliserende her?

Det høres hvert fall ut for meg som at du har behov for å forsvare valget ditt med denne posten. At Martine ikke skal få «ta deg» i alle fall. Men du har tatt valget ditt, godt opplyst og nøytralt i følge deg selv. Det er vel ikke noe mer hun egentlig ber om.. 

Folk tar abort fordi de ikke gadd å bruke kondom? Så enkelt er det ikke alltid forstår du vel!  Og du vet vel at det også finnes andre avvik enn et kromosom for mye? Hvem er du til å dømme andres valg og bakgrunnen for en graviditet? Verken du eller Martine R har noe med hvorfor andre tar abort sånn i forhold til at du skriver "Det skjønner nok til og med Martine"

Jeg er forøvrig helt enig i at å kalle folk for mongoloide er uhørt! 

At de beholdt barnet har jeg stor respekt for og jeg har aldri kritisert det valget da jeg mener alle kvinner og par skal bestemme selv uansett grunnlag, det er verken min eller din business . Men respekten skal gå begge veier.  At de ble forsøkt presset til abort er også kritikkverdig, da fagfolk skal opptre profesjonelt, nøytralt og presentere fakta for å deretter overlate valget til foreldrene. Så er det sikkert noen som opplever en annen tilnærming fra fagpersonell enn det Romøren gjorde. 

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lija skrev (1 minutt siden):

Det er mye annet jeg gjerne heller skulle valgt bort, men å plukke ut og velge bort barn med DS pga diagnose er diskriminering. 

Man velger ikke å få friske barn ved å velge bort DS. Man er heldig om man føder friske barn, som holder seg friske. Og barn med DS kan også være friske.

Ja det er et problem at slike som Martine ikke kan få snakke positivt om livet med DS. For hvem skal da gjøre det, om ikke de som lever det skal kunne gjøre det? Mener dere at hun skal nyansere? Legge ut en liste over alt som potensielt kan komme av sykdom, fortelle om søknader hun må skrive eller om fysioterapeuten som må innom? Minne folk på at livet ikke er som i Tangerudbakken? slik alle andre alltid gjør? Da hadde hun jo også trådd over en grense ved å brette ut personlig info om barnet, noe som da også er galt.. hun kan derfor ikke vinne. Regjeringen har innført nipt, men skrotet ordningen som skulle sikre at de som får beskjeden om DS i svangerskapet skulle få snakke med andre som har vært i samme situasjon. 

Men hun må ha sagt noe jeg ikke har fått med meg, siden dere mener det er sykt hvordan hun oppfører seg. Hun er stolt av barnet sitt, hun ser at barnet sitt er som andre barn, frisk og skikkelig søt.. og skriver at det er rart at folk velger det bort pga diagnosen. Det kan syntes rart at folk velger bort friske barn også, så jeg synes ikke den uttalelsen er så voldsom. 

Så enig! Veldig underlig at man skal angripes for å fremsnakke livet med barn med DS. Holdningene som kommer frem er kvalmende. Og friske barn er ingen garantert å få. De kan få leukemi, de kan få autisme som først viser seg etter noen år, de kan bli født med hjertefeil selv om ultralyd viste alt tipp topp… Tommel opp for Romørens som fremsnakker livet med den nydelige datteren. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Molly85 skrev (2 minutter siden):

Og friske barn er ingen garantert å få. De kan få leukemi, de kan få autisme som først viser seg etter noen år, de kan bli født med hjertefeil selv om ultralyd viste alt tipp topp…

Mye som kan skje.

Det kan derfor ikke sammenlignes med hva man vet er tilfelle.

Med din logikk bør man jo ikke få barn i det hele tatt,fordi de kan få leukimi senere i livet..

Endret av J..
  • Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det er problem for Martine at de aller fleste velger bort et barn med DS, om de har muligheten? Jeg forstår det ikke.

Har selv en sønn med CP, og det er ingen dans på roser.

• Liker 8
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
J.. skrev (Akkurat nå):

Mye som kan skje.

Det kan derfor ikke sammenlignes med hva man vet er tilfelle.

Med din logikk bør man jo ikke få barn i set hele tatt,fordi de kan få leukimi senere i livet..

Problemet her er jo at 9/10 barn med DS drepes, og ikke får leve. Selv om ikke 9/10 barn med DS blir alvorlig syke. Her er der etiske dilemmaet. Mange som blir født friske, så hvor mange faktisk friske med DS som aborteres er et tankekors. Merkelig at folk blir så provosert over at Romørens forteller sin historie om at det går an å ha et godt liv med barn med DS. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irja skrev (2 minutter siden):

Hvorfor er det er problem for Martine at de aller fleste velger bort et barn med DS, om de har muligheten? Jeg forstår det ikke.

Har selv en sønn med CP, og det er ingen dans på roser.

CP og DS er vidt forskjellige ting, CP er en sykdom. 

Martine sier jo at hun ønsker folk skal få velge selv, og ikke bare bli pushet inn i abort fordi Norge AS er mer tjent med det. Mange sliter mye etter abort også. Folk bør ikke manipuleres til abort om det ikke er det rette for dem. Det finnes mange ressurssterke familier som fint takler et barn med DS. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Molly85 skrev (2 minutter siden):

Problemet her er jo at 9/10 barn med DS drepes, og ikke får leve. 

Abort er ikke drap.

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...