Gå til innhold

Martine Romøren og Downs

Ingvelina87

Anbefalte innlegg

Ingvelina87 skrev (Akkurat nå):

Jeg prøver å få frem at man ikke tar abort fordi man har noe i mot mennesker med downs 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syntes det er bra at hun forteller den siden også og jeg må si at da jeg var gravid med min  yngste fikk vi vite at barnet mest sannsynlig hadde ds, og det var anbefalt abort, jeg jobbet selv i helsevesenet på den tiden og jeg vet ikke hvor mange ganger det ble fortalt at det var bedre å  ta en abort, jeg fikk en haug med informasjon. Men jeg ville ikke ta abort, og vi fikk en gutt som slettes ikke hadde ds, og dette er da 20 år siden

• Liker 3
  • Hjerte 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

K_mb skrev (21 minutter siden):

At du ikke tror barnet skades av å bli lagt ut i all offentlighet er helt irrelevant. Barnet har rett på privatliv og skal ikke måtte ta mors kamp. 

Selvfølgelig har barnet rett på privatliv. Men hva har hun delt som krenker privatlivet? Bilder og videoer av et friskt lite barn i en normalsituasjon? Eller tenker du generelt at alt som omhandler barn er privat? I såfall bør vi få slutt på all deling av barn i dokumentarer, ukeblader, aviser, reklamer osv også. Det er også utlevering.

Jeg støtter åpenhet rundt livet med DS, selvom om det i denne situasjonen betyr at hun som mor tar et valg for sitt eget barn om å dele det gode i sosiale medier en periode nå. Nettopp for å formidle en veldig viktig sak. Jeg tipper hun vil roe seg etter hvert  som barnet vokser og jeg tror oppriktig at det kommer til å gå bra med den vesla frøkna i ettertid av dette. Åpenhet gir kunnskap. Irrelevant for deg eller ei😉 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Att det blir satt mer søkelys på dette med Downs syndrom synes jeg er bra.. 

Det jeg er kritisk til er denne eksponeringen av barnet. Hun har ikke bedt om og bli klistret til mors SoMe kanaler. Hun kunne fint fortalt om DS uten og eksponere henne

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orly skrev (1 time siden):

Så du ser innimellom på og dette er det du får utav det, opplever henne absolutt ikke sånn jeg og jeg følger henne 

Skjønner ærlig talt ikke hva dere får ut av some personligheter som selger ungene sine til hele Norge. Stakkars barn. 

• Liker 12
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nussepus skrev (3 minutter siden):

Skjønner ærlig talt ikke hva dere får ut av some personligheter som selger ungene sine til hele Norge. Stakkars barn. 

Hva har det med saken å gjøre? Vi diskuterer noe helt annet, jeg følger henne av andre grunner enn barnet 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Orly skrev (Akkurat nå):

Hva har det med saken å gjøre? Vi diskuterer noe helt annet, jeg følger henne av andre grunner enn barnet 

Hun utleverer uansett er barn som overhode ikke har valgt å kline ut sykdomshistorikken og utfordringene sine til enhver som vil se på. Det er skammelig. 

• Liker 11
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lija skrev (11 minutter siden):

Selvfølgelig har barnet rett på privatliv. Men hva har hun delt som krenker privatlivet? Bilder og videoer av et friskt lite barn i en normalsituasjon? Eller tenker du generelt at alt som omhandler barn er privat? I såfall bør vi få slutt på all deling av barn i dokumentarer, ukeblader, aviser, reklamer osv også. Det er også utlevering.

Jeg støtter åpenhet rundt livet med DS, selvom om det i denne situasjonen betyr at hun som mor tar et valg for sitt eget barn om å dele det gode i sosiale medier en periode nå. Nettopp for å formidle en veldig viktig sak. Jeg tipper hun vil roe seg etter hvert  som barnet vokser og jeg tror oppriktig at det kommer til å gå bra med den vesla frøkna i ettertid av dette. Åpenhet gir kunnskap. Irrelevant for deg eller ei😉 

Man vet ingenting om barn i reklamer.

Og jeg snakker om generelt, barneeksponering av influencerbarn og deres sykdom, utfordringer, hverdag osv.. Bilder/videoer som blir lagt ut i all offentlighet av ikke-samtykkekompetente barn er en krenkelse av privatlivet.  Åpenhet og spredning av kunnskap kan man formidle uten å eksponere barnet 😉😉

• Liker 12
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun må få lov å dele hvordan mange opplever det å vente barn med downs og det hun er i mot er utvider abortgrense 

Og alle andre må få lov å dele sin historie uten at du skal gå helt bananas. 

• Liker 14
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nussepus skrev (12 minutter siden):

Hun utleverer uansett er barn som overhode ikke har valgt å kline ut sykdomshistorikken og utfordringene sine til enhver som vil se på. Det er skammelig. 

Å jeg  følger ikke pga av barnet som sagt, jeg følger av andre grunner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

K_mb skrev (8 minutter siden):

Man vet ingenting om barn i reklamer.

Og jeg snakker om generelt, barneeksponering av influencerbarn og deres sykdom, utfordringer, hverdag osv.. Bilder/videoer som blir lagt ut i all offentlighet av ikke-samtykkekompetente barn er en krenkelse av privatlivet.  Åpenhet og spredning av kunnskap kan man formidle uten å eksponere barnet 😉😉

Så kun influencerbarn? Tipper folk gjør det som funker😉 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lija skrev (1 time siden):

Ang kapasitet så klarer man som regel det blir satt til. Men på en annen side får folk uten kapasitet eller økonomi barn hele tiden. Uten at de nødvendigvis skjønner det selv. 

Om noen blir fornærmet av at hun snakker ned det å ta abort pga ds da betyr jo det at hun treffer en nerve. For fikk man da egentlig den informasjonen man trengte å høre da man sto i situasjonen? Er man ikke trygg nok i valget sitt til å stå i det?

Hva som helst av diagnoser kan dukke opp når som helst i livet. Synes det er sært å si at man «aldri hadde orket å få en unge med DS». Det er mye som er verre. 

Dessverre treffer bilder/videoer mer enn ord. Jeg synes det er herlig å se den vesle frøkna☺️ Tror ikke hun skades av det.

Det kan jo like gjerne snus på - at hun er så ivrig etter å kritisere dem som tar abort, kan jo bety at heller ikke hun er helt komfortabel med valget sitt eller det faktum at barnet hennes har downs syndrom.

Jeg synes for øvrig det verste med familien Romøren og dette barnet var navnet de valgte - Pippi? Akkurat som om å si at "dette er ikke et ordentlig menneske, derfor har hun ikke et ordentlig navn". 

Legger til at jeg ikke følger denne familien i noen sosiale medier eller noe sånt, har bare lest noen artikler jeg tilfeldigvis har kommet over.

Endret av Uanonym bruker
  • Liker 19
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nussepus skrev (34 minutter siden):

Hva har hun klint ut ang sykdomshistorikken og utfordringene til barnet? DS er ingen sykdom. 
Jeg har ikke fått det med meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uanonym bruker skrev (3 minutter siden):

Det kan jo like gjerne snus på - at hun er så ivrig etter å kritisere dem som tar abort, kan jo bety at heller ikke hun er helt komfortabel med valget sitt eller det faktum at barnet hennes har downs syndrom.

Jeg synes for øvrig det verste med familien Romøren og dette barnet var navnet de valgte - Pippi? Akkurat som om å si at "dette er ikke et ordentlig menneske, derfor har hun ikke et ordentlig navn". 

Legger til at jeg ikke følger denne familien i noen sosiale medier eller noe sånt, har bare lest noen artikler jeg tilfeldigvis har kommet over.

Jeg tror også man kunne snudd på det om det var snakk om noen som hadde barn med DS som ikke hadde valgt det selv. Altså uoppdaget under graviditet. Men de har valgt det tross motstand og ønsket å gi det et forsøk etter å ha snakket med foreldre som har barn med DS.. Jeg tror derfor at hun er trygg på avgjørelsen. 

Synes ikke man trenger å kritisere folks navnevalg. Det var vel fordi de tenker «hun kan få til det hun vil.»

Synd du sitter igjen med såpass dårlig inntrykk . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lija skrev (7 minutter siden):

Jeg tror også man kunne snudd på det om det var snakk om noen som hadde barn med DS som ikke hadde valgt det selv. Altså uoppdaget under graviditet. Men de har valgt det tross motstand og ønsket å gi det et forsøk etter å ha snakket med foreldre som har barn med DS.. Jeg tror derfor at hun er trygg på avgjørelsen. 

Synes ikke man trenger å kritisere folks navnevalg. Det var vel fordi de tenker «hun kan få til det hun vil.»

Synd du sitter igjen med såpass dårlig inntrykk . 

Mulig!

Jeg synes i alle fall det var et utrolig dårlig navnevalg til et utviklingshemmet barn. 

Har ikke nødvendigvis dårlig inntrykk av dem ellers, har som sagt bare lest et par artikler. Men reagerte veldig på navnet.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingvelina87 skrev (7 timer siden):

Vi fikk svært god informasjon av sykehuset, av hjerteleger og barneleger. Informasjonen var nøytral og fin, og vi fikk også kontaktinformasjon til Downs Syndrom Norge slik vi kunne kontaktet dem. Jeg opplevde sykehuset som veldig opptatt av at vi skulle få ta det riktige valget for oss, med god informasjon. Jeg følte overhodet ikke på noe press, slik hun mener det er.

Det kan kanskje tenkes at Romørens delinger av sine opplevelser (de har jo begge to gått ut offentlig en rekke ganger, både på TV og i magasiner og ytret sterk kritikk) har bidratt til en holdningsendring i helsevesenet? Kanskje din opplevelse ble så balansert takket være stemmer som hennes? 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Uanonym bruker skrev (38 minutter siden):

Er ikke lov å skrive navnet her på kg , fint om du redigerer bort

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du følger henne så sier du ja til denne eksponeringen som hun bedriver. Hun må være en av de værste på dette feltet

• Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lija skrev (1 time siden):

Ser du virkelig ikke att hun masse eksponerer barnet sitt?  Du synes det er helt greit at hun gjør dette uten at barn får sagt sin mening?

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

elskersommer skrev (7 minutter siden):

Så lenge du følger henne så sier du ja til denne eksponeringen som hun bedriver. Hun må være en av de værste på dette feltet

At du mener hun er en av de verste fremstår veldig rart, hun har omtrent ett innlegg i uken på insta der jeg følger henne, du mener altså det er verre enn SET for eksempel ? Eller andre influencere?  Vi får være enige om å være uenige tenker jeg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...