Ingvelina87 Skrevet 28. desember 2024 Forfatter #21 Del Skrevet 28. desember 2024 MiominMio skrev (5 minutter siden): Hvorfor skal ikke hun få dele sin historie og hvordan de opplevde nyheten om at jenta deres hadde downs? TS fryktelig at du måtte ta et slikt valg, men betyr det da at de som velger å bære frem barnet skal ikke få fortelle sin historie? Det har jeg ikke sagt - jeg bare ønsker å fremstille det fra andre siden, om hvorfor man noen ganger ender opp med å ta et slikt valg vi gjorde. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
000VF000 Skrevet 28. desember 2024 #22 Del Skrevet 28. desember 2024 Miomino skrev (1 time siden): Har du sett intervjuet hun og mannen ga på nyhetene om deres møte med sykehuset da de fikk vite at barnet de ventet har Downs? Det de fortalte er ikke i nærheten av det du beskriver. De fortalte blant annet at det ble presisert gang på gang at hun ville få innvilget abort. De fikk trykt en brosjyre i hendene, som blant annet inneholdt informasjon om refusjon på bleier. Denne brosjyren havnet i søppelkassen på veien ut fra sykehuset. De endte opp med å få kontakt med et par som har et barn med Downs via bekjente. Som igjen ga dem den informasjonen og perspektivet som var riktig for dem for å kunne ta et valg. At hun fikk informasjon fra sykehuset viser at de brydde seg. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
000VF000 Skrevet 28. desember 2024 #23 Del Skrevet 28. desember 2024 Orly skrev (59 minutter siden): Takk for et svært godt innlegg , håper i grunn tråden slettes for dette var en ugrei tråd Det er en viktig tråd. 15 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulven Skrevet 28. desember 2024 #24 Del Skrevet 28. desember 2024 Orly skrev (1 time siden): Takk for et svært godt innlegg , håper i grunn tråden slettes for dette var en ugrei tråd Jeg undrer på hvorfor du synes dette er en så ugrei tråd at den trenger å slettes? 10 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ingvelina87 Skrevet 28. desember 2024 Forfatter #25 Del Skrevet 28. desember 2024 Ulven skrev (2 minutter siden): Jeg undrer på hvorfor du synes dette er en så ugrei tråd at den trenger å slettes? Kanskje jeg ordla meg feil siden jeg skrev "ukritisk", men det mente jeg eksponering av barnet. Blant annet delt bildet av barnet nedspydd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KomleKjetil Skrevet 28. desember 2024 #26 Del Skrevet 28. desember 2024 Ingvelina87 skrev (56 minutter siden): Det har jeg ikke sagt - jeg bare ønsker å fremstille det fra andre siden, om hvorfor man noen ganger ender opp med å ta et slikt valg vi gjorde. Synes du fremstiller det som om du er en slags marginalisert gruppe. Det er jo motsatte … som en gående som skal fortelle en rullestolbruker hvordan det er å gå. 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ingvelina87 Skrevet 28. desember 2024 Forfatter #27 Del Skrevet 28. desember 2024 KomleKjetil skrev (1 minutt siden): Synes du fremstiller det som om du er en slags marginalisert gruppe. Det er jo motsatte … som en gående som skal fortelle en rullestolbruker hvordan det er å gå. Det å ta abort av et barn du egentlig ville ha er kjempevondt. 8 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orly Skrevet 28. desember 2024 #28 Del Skrevet 28. desember 2024 Ingvelina87 skrev (1 time siden): Flere utsagn med at folk mener det ikke er plass til barn med downs syndrom, snakker ned om abort, snakker om at samfunnet ikke ønsker barn med ds Det er helt riktig det hun sier om at det kkke er plass til de og det hun snakker med er den nye grensen for abort , det må være lov å snakke om 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orly Skrevet 28. desember 2024 #29 Del Skrevet 28. desember 2024 KomleKjetil skrev (1 time siden): Da burde du heller se på deg selv som heldig som fikk bra hjelp. Synes du har litt uheldig fokus. Helt enig med deg 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orly Skrevet 28. desember 2024 #30 Del Skrevet 28. desember 2024 Nussepus skrev (1 time siden): Og her har vi jo bare henne og mannens historie om hva som skjedde under samtalen. De på andre siden har jo taushetsplikt. Så man skal ikke tro på det hun sier 🙄 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orly Skrevet 28. desember 2024 #31 Del Skrevet 28. desember 2024 MiominMio skrev (1 time siden): Hvorfor skal ikke hun få dele sin historie og hvordan de opplevde nyheten om at jenta deres hadde downs? TS fryktelig at du måtte ta et slikt valg, men betyr det da at de som velger å bære frem barnet skal ikke få fortelle sin historie? Enig, hvorfor skal ikke hun få fortelle sin historie ? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orly Skrevet 28. desember 2024 #32 Del Skrevet 28. desember 2024 Ulven skrev (58 minutter siden): Jeg undrer på hvorfor du synes dette er en så ugrei tråd at den trenger å slettes? Fordi det diskuteres et barn og det er ikke lov her , for jo ts skriver om barnet 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ingvelina87 Skrevet 28. desember 2024 Forfatter #33 Del Skrevet 28. desember 2024 Orly skrev (1 minutt siden): Det er helt riktig det hun sier om at det kkke er plass til de og det hun snakker med er den nye grensen for abort , det må være lov å snakke om Orly skrev (Akkurat nå): Enig, hvorfor skal ikke hun få fortelle sin historie ? Hvorfor er det alltid at når man kommer med et motsvar, så blir det fremstilt som at jeg vil gi de som mener noe annet munnkurv? Jeg prøver som sagt bare å komme med et perspektiv om hvorfor abort noen ganger er det riktige valget for en familie - uten at det handler om at man ser ned på de med downs. 22 2 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orly Skrevet 28. desember 2024 #34 Del Skrevet 28. desember 2024 Ingvelina87 skrev (56 minutter siden): Kanskje jeg ordla meg feil siden jeg skrev "ukritisk", men det mente jeg eksponering av barnet. Blant annet delt bildet av barnet nedspydd Å derfor må du dele det videre? Det gir ikke mening 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ingvelina87 Skrevet 28. desember 2024 Forfatter #35 Del Skrevet 28. desember 2024 Orly skrev (Akkurat nå): Fordi det diskuteres et barn og det er ikke lov her , for jo ts skriver om barnet Jeg har skrevet om diagnosen til barnet, ikke selve barnet. Jeg skriver jo også at jeg er glad at de har det så fint! 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orly Skrevet 28. desember 2024 #36 Del Skrevet 28. desember 2024 Ingvelina87 skrev (5 timer siden): Noen som følger Martine Romøren? Hun deler mye, ukritisk og, om datteren som har downs syndrom. Det er helt supert at de har det så fint, og at livet med downs ikke var så skummelt. Men, hun er ekstremt moraliserende. Raser over aborttall, og tror at samfunnet er ute etter å ta de med downs, og at mennesker ser ekstremt ned på de med downs. Hun får ekstremt mye støtte fra konservative hold. Jeg er en av de Martine snakker om. Som valgte abort ved DS. Jeg ble gravid da sønnen min var 6 mnd. Vi ble jo sjokkerte, men det snudde kjapt og vi gledet oss til to tette som kom til å ha mye glede av hverandre. Så dro vi på ultralyd, og der ble det oppdaget downs syndrom. Vi var veldig sjokkerte og ante ikke hva vi skulle gjøre. Et par dager senere ble vi sendt på fostermedisin på et større sykehus, etter flere tester var DS et faktum og barnet hadde også store væskeansamlinger rundt hjertet som ville kreve flere operasjoner da barnet var nyfødt. Vi skjønte at storebror ville være veldig liten, og måtte ha foreldre som var mye borte på sykehus - og vi kunne ikke forutse hvor alvorlig downs diagnosen var sammen med hjertefeilen. Vi skjønte at dette hadde vi faktisk ikke kapasitet til. Vi valgte derfor abort. Så jeg går under 9/10 statistikken. Men det handlet overhodet ikke om at jeg ikke liker barn med Downs. Vi fikk svært god informasjon av sykehuset, av hjerteleger og barneleger. Informasjonen var nøytral og fin, og vi fikk også kontaktinformasjon til Downs Syndrom Norge slik vi kunne kontaktet dem. Jeg opplevde sykehuset som veldig opptatt av at vi skulle få ta det riktige valget for oss, med god informasjon. Jeg følte overhodet ikke på noe press, slik hun mener det er. Du følte ikke på noe press, det er mange som opplever det annerledes og må få lov å fortelle sin historie om det 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orly Skrevet 28. desember 2024 #37 Del Skrevet 28. desember 2024 Ingvelina87 skrev (1 minutt siden): Jeg har skrevet om diagnosen til barnet, ikke selve barnet. Jeg skriver jo også at jeg er glad at de har det så fint! Du har nevnt flere ting om barnet 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ingvelina87 Skrevet 28. desember 2024 Forfatter #38 Del Skrevet 28. desember 2024 Orly skrev (Akkurat nå): Du følte ikke på noe press, det er mange som opplever det annerledes og må få lov å fortelle sin historie om det Jeg prøver å belyse at det ikke er sånn at helsepersonell har en generell oppfatning om å masseabortere barn med downs. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ingvelina87 Skrevet 28. desember 2024 Forfatter #39 Del Skrevet 28. desember 2024 Orly skrev (Akkurat nå): Du har nevnt flere ting om barnet Som hva? 4 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BobbySocks Skrevet 28. desember 2024 #40 Del Skrevet 28. desember 2024 Jeg skjønner akkurat hva du mener. Hun tråkker på foreldre som tar abort, ofte ikke bare på grunn av DS, men tilleggsykdommer som er svært vanlig. At de har kapasitet betyr ikke at alle har det. Begge valg må være rett. 26 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå