Gå til innhold

Kunne du tenkt deg å være hjemme med barna?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja hvis jeg var sikret 100% mot kvinnefella. Men å stå på bar bakke uten arbeid, arbeidserfaring, opptjent pensjon eller sparepenger om det ble slutt med mannen er ikke aktuelt. 

Anonymkode: 1118a...39a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg var hjemme til jeg ble syv med en psykisk ustabil mor. Følte meg utenfor fra skolestart av, og den følelsen har fulgt meg i større eller mindre grad resten av livet. Det positive med å være hjemme var mye ro og at jeg ble veldig god til å tegne.

Jeg er _så_ glad for alt barna mine har fått gratis av sosial mestring og kompetanse gjennom barnehagen. Spesielt den ene, som har lignende personlighet som meg, har trengt det.

Jeg skulle imidlertid ønske at alle små kunne være hjemme til de var to år, og så hatt maks 6-7 timer i barnehagen til de begynte på skolen. Det tror jeg hadde vært bra for foreldre, barn, og for parforholdet.

Forresten: Det jeg ønsker meg aller mest er tid hjemme alene 🤪

Anonymkode: 17d72...339

Det samme her minus at hun var psykisk ustabil. Hun var bare veldig konservativ og kunne ha vært en av dem som sitter her i tråden og ser ned på mødre som har små barn i barnehage. Jeg kjenner igjen selvgodheten.

Saken var den at poenget var ikke å være sammen med meg. Jeg ble sendt ut for å leke uten at det var andre barn i nabolaget. De var i barnehage. Da jeg var 7 begynte jeg på skolen og gledet meg masse. Men jeg var annerledes og utenfor. Og som deg har jeg tatt med den følelsen i resten av livet.

Anonymkode: 21048...5f6

• Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ja hvis jeg var sikret 100% mot kvinnefella. Men å stå på bar bakke uten arbeid, arbeidserfaring, opptjent pensjon eller sparepenger om det ble slutt med mannen er ikke aktuelt. 

Anonymkode: 1118a...39a

Enig Er veldig forskjell på teori og praksis på dette temaet. 

Ts. 

Anonymkode: d0da8...038

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg er barnehage lærer, og sliter med det å måtte ta meg av andres barn når jeg heller ville tatt meg av mine egne. Også blir jeg utmattet av jobben min, den tar på fysisk og psykisk. Jeg ville vært hjemmeværende hadde jeg kunnet velge. 

Anonymkode: ec9b3...2e5

Føler du at du har valgt riktig jobb om du føler det sånn? Ikke alright for din del og gå rundt å kjenne på det ❤️ 

ts

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.12.2024 den 5.57):

Spørsmålet er jo om mannen din er rik nok til å fø på 3 barn og deg.

Anonymkode: d67bb...af9

På vg+ i dag står det om en familie i England med 4 barn der mor forsørger både mann og barn med å bake boller. Der går ingen barn på skolen eller barnehagen. Og barna gjør akkurat det de selv vil hele tiden, selv når det kommer til om de vil pusse tenner. Dette er vel nesten en barnevernsak synes jeg.

Anonymkode: 94b2f...599

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.12.2024 den 9.08):

Det hadde jeg absolutt hatt lyst til. Er nå i permisjon med baby 5 mnd og stortrives. Koser meg masse med baby, baker, vasker, trener og lager mat fra bunnen, noe jeg aldri har hatt særlig lyst eller overskudd til før. Savner på en måte jobb også. Planen er å være hjemme med baby til hun iallfall er to år. Fra hun er 1 år vil jeg ta litt ekstravakter (kveldsvakter) på jobb (er sykepleier). Vi vet at vi klarer oss med at jeg jobber redusert, da mannen pr nå er student på fulltid og jeg har 80% utbetaling i permisjon. Lever ikke like godt som før, men det vil jo hjelpe at mannen kommer tilbake i 100% jobb fra sommeren av, så får vi se hvor lenge jeg vil gå hjemme uten fast jobb å forholde meg til etter fylte to år. Skal iallfall tilbake i Max 80%, men 50% hadde vært drømmen 

Anonymkode: e3956...e6b

Så heldig du er som har en arbeidsgiver som tilrettelegger for dette 👍

Anonymkode: b3e7b...e10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mandagsunge skrev (15 timer siden):

Ha i mente at den gode gammeldagse husmora ikkje hadde vaskemaskin, oppvaskmaskin, tørketrommel, støvsugar, fryseboks, kjøleskap, fast fashion og heil- og halvfabrikata tilgjengeleg i kolonialen. Dei gjorde eit omsorgsarbeid som var naudsynt for at samfunnet skulle gå rundt, og ungar den gong såg mindre til dei enn det dagens barn ser til mødrar i lønna arbeid utanfor heimen. 

Eg ville ikkje ha vore heimeverande, rett og slett fordi mykje av den sosiale omgangen eg har med vaksne menneske er på jobb. 

Nettopp - husmødre på 50-60-tallet var ikke hjemme og lekte med ungene, de var først og fremst hjemme og gjorde husarbeid. Arbeidet med barna bestod stort sett av å sørge for at de hadde mat og klær. Så fort de var store nok til det, ble de for det meste sendt ut for å leke mens mor arbeidet i huset.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var hjemme med barna i 5 mnd, og det var en fin tid. Jeg er mann.  Barna var 3 0g 8

Anonymkode: d3ee1...089

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det kunne jeg ikke tenke meg. Jeg syns det er lite tilfredsstillende og stelle i hus og hjem. Jeg trenger noe mer. Har valgt en jobb hvor jeg er mye sammen med barna i perioder og jobber hektisk i andre perioder. En fin balanse. 

Anonymkode: b662b...884

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt uaktuelt. For mye av min livsglede ligger i jobben min, og det å sette seg i kvinnefella med hull på CVen, lavere lønn og lavere pensjon er fullstendig uinteressant. Å være mor er det viktigste og beste jeg gjør, det er ingen jeg er mer glad i, og kunne forsvart de med mitt liv. Men jeg er ikke en person som trives med å stelle hjemme med hus og barn. Jeg må også være ute og oppnå noe via jobb. Hadde mistrivdes som husmor på 70-tallet, og synes det er helt topp med den moderne husholdningen hvor begge gis mulighet til å stå i arbeidslivet.

Og de som mener noe annet er «riktigere» foreldreskap går bare inn ene øret og ut andre her. Jeg dømmer ingen for å gå hjemme, gjør gjerne det når man vil og får det til 👌 Men det er ikke fasiten på lykkelige barn. Det kan være like lykkelige barn som blir fornuftige voksne i et moderne hjem uten noen hjemmeværende på heltid eller deltid. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har muligheten og gjør det. Mannen tjener nok. Har fire barn. Har nok å gjøre hjemme. Har levd slik i 20 år nå. Kjeder meg ikke. Har et stort sosialt nettverk. 

Anonymkode: 46088...023

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg synes det er grusomt å gå hjemme og er veldig glad i jobben min.

Anonymkode: c6082...474

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt uaktuelt å ikke være en del av arbeidslivet. Å mangle den sosiale arenaen og de faglige utfordringene, utvikling og holde seg oppdatert, og bare tråkke hjemme i matlaging, vasking og smådilldall? Uaktuelt. Hadde ikke sluttet å jobbe om jeg hadde vunnet 100 millioner heller, hadde bare byttet over til å kunne ha mer fleksibel arbeidstid.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg har muligheten og gjør det. Mannen tjener nok. Har fire barn. Har nok å gjøre hjemme. Har levd slik i 20 år nå. Kjeder meg ikke. Har et stort sosialt nettverk. 

Hva gjør du om han dør? Hvordan blir pensjonen din? har du tenkt å starte å jobbe når barna blir store?

ts

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ufrivillig hjemme (ufør) og hadde gitt nesten hva som helst for å få lov til å jobbe og få skikkelig betalt. Så om jeg kunne valgt så hadde barna vært i bhg og Sfo og jeg på jobb. 

Aldri om jeg kunne tenke meg å være hjemme om jeg hadde hatt et valg. Elsker tiden med barna men savner økonomisk frihet, et nettverk og påfyll av voskenkontakt så sterkt at det gjør vondt på en god dag. 

Å ha et valg er et privilegium, uansett hva man velger

Anonymkode: 906f0...646

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hva gjør du om han dør? Hvordan blir pensjonen din? har du tenkt å starte å jobbe når barna blir store?

ts

Jeg eier alt sammen med mannen. 3 av barna er store men jeg er hjemme. Jeg er vant til å være husmor så tenker ikke noe over det. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Det som er ufattelig er at folk velger å få barn men sitter de i bhg lenge før de kan gå og snakke, til ukjente folk, laaaange dager.. Har de først fri sender de barna i bhg for det. Får de flere barn skal de andre i bhg for det, helst lange dager. Hvorfor få barn i  det hele tatt da om du ikke vil være med e engang dersom du har mulighet?

Anonymkode: 35ac8...f1f

Nå så du ikke hva jeg skrev var ufattelig, eller? Og det var at noen kunne kjede seg om de var hjemme med barn. 

Anonymkode: cbc40...e0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GMT800 skrev (6 timer siden):

Helt uaktuelt å ikke være en del av arbeidslivet. Å mangle den sosiale arenaen og de faglige utfordringene, utvikling og holde seg oppdatert, og bare tråkke hjemme i matlaging, vasking og smådilldall? Uaktuelt. Hadde ikke sluttet å jobbe om jeg hadde vunnet 100 millioner heller, hadde bare byttet over til å kunne ha mer fleksibel arbeidstid.

Man kan ikke gå ut og oppsøke andre ting om man er hjemme med barn? Det er jo tusen ting å finne på både for store og små. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri i livet! Mitt største oppnåelse i livet er ikke barna mine men karrieren min, jobben min og hvem jeg er! Jeg hadde gått på veggen om datteren min hadde en dag sagt - mamma alt jeg vil i livet er å bli mor! Da hadde jeg feilet so mor. Når hun allerede er født i en verden som er designet for å bryte ned kvinner er det viktig at hun ser moren sin stå på 💪

Anonymkode: f6e40...91f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Man kan ikke gå ut og oppsøke andre ting om man er hjemme med barn? Det er jo tusen ting å finne på både for store og små. 

Tusen ting? Hvor mange av disse er givende og interessante for en voksen kvinne med normal intelligens? Kom gjerne med eksempel. 

Anonymkode: 15337...8d0

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...