Gå til innhold

Syk og jule/nyttårsselskap , hvordan håndterer dere det?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er ikke smittsom syk, bare mye smerter, fatigue og veldig sensitiv til støy og lys. 
Det er jul, jeg har barn og kan ikke melde meg ut, legene på sykehuset sier jeg må ha ro hele tiden, men hvordan når man har barn og det går uker etter uker uten å bli frisk? 
Nå har julen vært vi har skalert ned, jeg har til og med tatt pauser i feiringen. Jeg er nok ikke meg selv, sprudlende og glad, nå er det nyttår snart. Det blir fullt hus med både barn, dyr og voksene. 
Jeg er fullstendig sengeliggende nå etter julen, jeg aner ikke hvordan jeg skal komme meg gjennom neste. Jeg har vært slik syk nå i 2 måneder. Har legene på sykehus som utreder meg og jeg blir tatt på alvor. Det bare tar sånn tid før man får skikkelig svar. Så føler jeg må leve litt for barna sin skyld. 
Hvordan løser du julen med sykdom? Avlyser du? Eller kjemper du deg igjennom. 

Anonymkode: d7c2e...5df

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Føler med deg ❤️

Sikkert ikke beste erfaringen da jeg har vært syk i 13 år.
Jeg har ME på 13 året. Siste 9 årene moderat/alvorlig. Jeg har lært meg å leve med det på et vis. Jeg har lært meg å vite når jeg skal spare på den lille energien jeg har, og når jeg kan bruke mer enn jeg har. 

I juleferien, påskeferien og sommerferien får jeg ikke den hvilen jeg trenger. Jeg får litt hvile, jeg prøver å hvile når jeg kan, men det blir ikke på samme måte som i hverdagen. 
Jeg lever på adrenalin rush kaller jeg det. 
Jeg gjør mye, også kollapser jeg ved endt ferie.

For meg er det verdt det. Jeg må føle at jeg lever litt. I hverdagen så råtner jeg bort. 

Jeg har også lært meg å sette grenser for hva jeg blir med på, og hvem jeg ønsker å tilbringe tid. Det tapper meg ikke for energi.

Jeg henter meg ofte igjen mellom slagene ved å sove lenge på morningen ( har store barn ) og på kvelden. Serier eller film på sengen. I blant sover jeg på dagtid, men det er egentlig forbeholdt hverdagen. 

I feriene så later jeg som jeg er frisk. 
Det koster, og jeg har gradvis blitt dårligere og mer sengeliggende med årene. Men for meg er tid sammen med familien, barna og venner så viktig at jeg ofrer delvis fremtidig helse. 
Heldigvis er det flest hverdager, så da hviler jeg mens barna er på skole eller med venner. 

Jeg håper du finner din vei og din balanse ❤️

Anonymkode: c3a02...d1c

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kommer an på hva slags sykdom det er snakk om.

Har en kronisk sykdom med gode og dårlige perioder, og for det avlyser jeg ikke jula. Jeg vet at forverringen er forbigående, selv om den ofte varer lengre hvis jeg deltar i jula. Gjør eventuelt litt tilpasninger. Men hvis jeg skal avlyse jula hver gang den krasjer med en dårlig periode, blir det ikke mange julefeiringer i løpet av livet.

For akutte ting (både smittsomme og ikke-smittsomme) hvor jeg er veldig dårlig kan jeg både korte inn og avlyse. 

Anonymkode: 50097...e1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det blir fullt hus med både barn, dyr og voksene. 

Kommer alle til dere? Jeg antar det da er folk som bor i nærheten? Jeg hadde enten spurt noen andre om å ha feiringen hos seg, bedt de andre om (mye) hjelp, (gitt at dere har stor nok bolig til at du kan trekke deg tilbake og faktisk få skikkelig hvile), eller avlyst selskapet (kanskje noen stepper opp selv om de ikke "kunne" overta). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg er ikke smittsom syk, bare mye smerter, fatigue og veldig sensitiv til støy og lys. 
Det er jul, jeg har barn og kan ikke melde meg ut, legene på sykehuset sier jeg må ha ro hele tiden, men hvordan når man har barn og det går uker etter uker uten å bli frisk? 
Nå har julen vært vi har skalert ned, jeg har til og med tatt pauser i feiringen. Jeg er nok ikke meg selv, sprudlende og glad, nå er det nyttår snart. Det blir fullt hus med både barn, dyr og voksene. 
Jeg er fullstendig sengeliggende nå etter julen, jeg aner ikke hvordan jeg skal komme meg gjennom neste. Jeg har vært slik syk nå i 2 måneder. Har legene på sykehus som utreder meg og jeg blir tatt på alvor. Det bare tar sånn tid før man får skikkelig svar. Så føler jeg må leve litt for barna sin skyld. 
Hvordan løser du julen med sykdom? Avlyser du? Eller kjemper du deg igjennom. 

Anonymkode: d7c2e...5df

Hvorfor ikke en rolig nyttårsfeiring bare dere og barna? De tar ikke skade av det ett år. 

Anonymkode: 4baa2...7b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...