AnonymBruker Skrevet fredag kl 23:44 #21 Del Skrevet fredag kl 23:44 Pleier alltid ta med en flaske eller spør om jeg skal bidra med noe mat/snacks, men hadde aldri i verden brukt mange hundre kr på fyrverkeri.. det sagt liker jeg å se litt fyrverkeri og det er vel ikke så rart at gjestene ikke sier nei takk når dere skyter opp? Må det direkte bety at man har lyst å kjøpe det selv? syns dog man skal bidra med noe når man er bedt Bort på middag og hele pakka. Nå snakker jeg ikke nødvendigvis om fest der alle tar med egen drikke osv, men helkveld der alt blir servert? Ja. Hadde vært temmelig flau om jeg glemte å ta med boe da.. samma om det er blomster, noe form for drikke, snacks, kake.. noe tar man med. Anonymkode: 56dd4...59e 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 23:58 #22 Del Skrevet fredag kl 23:58 Du burde heller fordele dessert, vin og snacks. Jeg hadde ikke ønsket å kjøpe fyrverkeri. Bokstavelig talt å brenne opp penger. Anonymkode: 82e42...831 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 00:10 #23 Del Skrevet i går, 00:10 Jeg er imot fyrverkeri. Nyttårsaften må vi bære vår 30 kilos hund rundt i huset. Hun spiser ikke, drikker ikke, er stiv som en stokk så vi må bære henne opp trappa når vi skal legge oss. Fuglene som normalt sover i trærne når det er mørkt flyr i lufta av redsel. Nei takk til fyrverkeri. Anonymkode: c792a...d5b 2 4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 00:14 #24 Del Skrevet i går, 00:14 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Jeg ser og skjønner svarene deres her, men som jeg skriver i innlegget mitt så liker dem godt å se fyrverkeri andre skyter opp. Les-oss. Det er en forventing om at vi skal kjøpe fyrverkeri også, så det handler ikke om å være i mot fyrverkeri. Dermed så synes jeg de like så godt kunne bidratt på den biten. Ts Anonymkode: 872a1...f27 Forventning eller ikke - dere velger selv om dere vil kjøpe. Det er vel bare å si fra til de andre at i år ble det ikke noe fyrverkeri. Hva er du redd for? At de skal bli sure fordi dere ikke har kjøpt noe? Anonymkode: c38f5...830 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 00:16 #25 Del Skrevet i går, 00:16 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg er imot fyrverkeri. Nyttårsaften må vi bære vår 30 kilos hund rundt i huset. Hun spiser ikke, drikker ikke, er stiv som en stokk så vi må bære henne opp trappa når vi skal legge oss. Fuglene som normalt sover i trærne når det er mørkt flyr i lufta av redsel. Nei takk til fyrverkeri. Anonymkode: c792a...d5b Er bare å kjøpe lydløs fyrverkeri for de som liker å se? Fungerer like fint utseendemessig bare uten lyden. Jeg har selv hatt hund og vet alt om hvor grusomt nyttårsaften kan være.. Anonymkode: 5d170...56d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tantemor Skrevet i går, 00:34 #26 Del Skrevet i går, 00:34 De er ganske ego som år etter år forventer å komme til dekket bord og til for dem gratis fyrverkerishow. De er bortskjemte og til tross for at du spurte om de kunne bidra så sier de nei selv om de FORTSATT forventer at ting blir likt som før. Men ts.. Selv om de forventer det så trenger du ikke å innfri! La de komme på mat, okei, men la nå være å kjøp fyrverkeri da vel. Siden det er der du spurte etter hjelp og fikk nei, så er det jo nettopp der de trenger å se at siden de ikke bidro når du spurte pent, så får det konsekvenser. Det er ikke sånn at du er forpliktet til å gi dem dette showet. Jeg vet du svarte "okei", og det var teit, for da tror de at du fortsatt kjøper inn som før. Kan du ikke la de se at du faktisk mente at du ikke vil gjøre alt? Nå har du to valg: 1) send ny melding til dem at i år kjøper du faktisk ikke fyrverkeri, så om de ønsker show så må de ha med selv. Har de ikke med noe etter dette så har de da valgt det selv. 2) ikke send ny melding. La bare være å kjøpe, og la de erfare at du mente det du prøvde å få dem til å bidra på. Dere er vel ikke så langt unna andre folk at dere ikke ser fyrverkeri i det hele tatt uten å ha selv? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trolltunge Skrevet i går, 00:53 #27 Del Skrevet i går, 00:53 (endret) Jeg forstår inderlig godt at du er skuffet ts. Jeg har alltid med meg vert-/vertinnegave når jeg blir invitert til noen som ikke krever noe bidrag, eller bare alkohol man selv skal drikke, og har i tillegg gjerne med meg noe snacks og lignende, men er overrasket over hvor få som gjør slikt. Kanskje har 1 av 10 med seg en liten gave, og 2-3 av 10 har ikke engang med seg tilstrekkelig alkohol til seg selv, når det er hva man ber folk stille med. Som vertskap har man store utlegg, og mye jobb både i forkant og etter festen, og jeg blir jevnt over veldig overrasket over hvor tankeløse mange er. Jeg tror ikke engang det er vondt ment, bare ren tankeløshet, og likevel... ja når vertskap ber om noe bidrag bør man så absolutt levere på det! Jeg har nå begynt å melde mine venner om de ønsker å være med på en vert-/vertinnegave når jeg skal i selskap, som jeg sørger for. Bare for å gi dem mulighet til å ikke være tankeløse. Da vil de fleste være med på det, men å tenke det selv virker vanskelig for mange. En skikkelig ukultur vil jeg si. Hadde jeg vært din gjest hadde vi stilt med et fint batteri, etter ditt ønske, og også noe i tillegg. Oppfordrer folk til å bli flinkere angående slikt, for det er absolutt ikke billig å holde selskap. Ære være dem som gjør det, og da bør man klare å være en ok gjest. Skulle bare mangle! Endret 18 timer siden av Trolltunge 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet i går, 01:03 #28 Del Skrevet i går, 01:03 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ingen trenger fyrverkeri. Anonymkode: c38f5...830 Mye en ikke trenger men tenk hvor kjedelig livet ville vært om vi kun hadde det aller nødvendigste 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grandidosa83 Skrevet i går, 01:08 #29 Del Skrevet i går, 01:08 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi ber nok en gang, på 6 året familien på feiring nyttårsaften. Vi står for all mat, dessert, drikke og snacks. Det er mange gjester og det koster mye, men det er greit siden vi tross alt velger å invitere. Hadde ikke vi invitert hadde det ikke vært noen feiring. Barna i huset her elsker fyrverkeri og gjestene liker godt å se på det andre skyter opp, men gidder ikke kjøpe noe selv. Derfor pleier vi kjøpe litt fyrverkeri også. I år spurte vi noen av gjestene om de kunne ta med et lite batteri hver, behøver ikke være store greiene. Alle sa nei selvom de som sagt elsker å se på det. Og jeg skjønner godt at mange ikke liker å fyre opp pengene sine, men er det ikke greit å bidra med en liten ting da når man kommer til flott dekket bord? Sa selvsagt ok, og gjorde ikke noe mer ut av det. Men jeg ble litt skuffet. De kommer alltid helt tomhendt, har ikke med en pose twist en gang. Alle som kommer har god råd. Anonymkode: 872a1...f27 Kjøp det fyrverkeriet ungene deres vil kose seg med og fyr opp for dem. Drit i resten. Drikke får folk holde selv. Lag en vippsgruppe på resten. enkelt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 01:12 #30 Del Skrevet i går, 01:12 Heia gjestene! Anonymkode: 75256...9d7 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grüner Skrevet i går, 01:26 #31 Del Skrevet i går, 01:26 (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi ber nok en gang, på 6 året familien på feiring nyttårsaften. Vi står for all mat, dessert, drikke og snacks. Det er mange gjester og det koster mye, men det er greit siden vi tross alt velger å invitere. Hadde ikke vi invitert hadde det ikke vært noen feiring. Barna i huset her elsker fyrverkeri og gjestene liker godt å se på det andre skyter opp, men gidder ikke kjøpe noe selv. Derfor pleier vi kjøpe litt fyrverkeri også. I år spurte vi noen av gjestene om de kunne ta med et lite batteri hver, behøver ikke være store greiene. Alle sa nei selvom de som sagt elsker å se på det. Og jeg skjønner godt at mange ikke liker å fyre opp pengene sine, men er det ikke greit å bidra med en liten ting da når man kommer til flott dekket bord? Sa selvsagt ok, og gjorde ikke noe mer ut av det. Men jeg ble litt skuffet. De kommer alltid helt tomhendt, har ikke med en pose twist en gang. Alle som kommer har god råd. Anonymkode: 872a1...f27 Frekke gjester som verken bidrar til NM mat, drikke eller fyrverkeri. Normal skikk og bruk å spørre på eget initiativ om det er noe en skal ta med eller bidra med. Du får regne på summen og sende vipps-krav til de gjerrige vennene, så de ser hva det faktisk koster 😉, evt avlyse og si dere ble syke, slik at de faktisk må bruke egne penger og stelle i stand til nyttår selv 😈. Hadde ikke orket å invitere de gjerrigknarkene der 6 år på rad. Endret i går, 01:29 av Grüner 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 01:41 #32 Del Skrevet i går, 01:41 Og året var 1987? Anonymkode: b076c...029 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 01:42 #33 Del Skrevet i går, 01:42 Jeg elsker fyrverkeri, men er 100% for et forbud pga. av de negative aspektene, så kjøper aldri. Likevel høres det ikke ut som gjestene deres eier oppdragelse. Å ikke ha med noe, eller i hvert fall tilby å ta med noe, når man inviteres til full nyttårsfeiring er ufint. Jeg hadde latt være å kjøpe fyrverkeri, eller bor dere så ensomt til at dere ikke ser andres fyrverkeri (tenker på ungene)? Om noen etterlyser det er det bare å si at de sa nei til å ta med, så da ble det ikke noe i år. Hadde faktisk vært litt fristende å få «omgangssyke» i hus den 30., og bare avlyse. Anonymkode: d1239...3cb 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 04:28 #34 Del Skrevet i går, 04:28 Bare dropp fyrverkeri. Hvis de spør så bare svar at dere la penger i mat og drikke. Alt er dyrt nå så de får tåle at fyrverkeri utgår. Anonymkode: 26182...3d2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 05:40 #35 Del Skrevet i går, 05:40 Er jeg invitert til middag, tenker ikke jeg at jeg skal bidra med noe, men ville tatt med en liten oppmerksomhet til vertskapet. Hvis vennegjengen avtaler å møtes og én stiller sitt hjem til disposisjon, så forventes det at alle enten bidrar med en rett hver eller lignende, eller at vi deler på regningen. Slik jeg oppfattet hi, er det du som inviterer og på et vis kan det også oppfattes litt frekt å be gjester bidra med noe du har invitert til. Forstår at det er kjipt om man alltid er den som inviterer og aldri får noe tilbake, men da må man kanskje slutte å invitere på den måten. Anonymkode: 42967...2e8 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 05:55 #36 Del Skrevet i går, 05:55 Skjønner ikke at du gidder å invitere når du er så negativ til familien din. Anonymkode: 0799f...7dd 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #37 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg kan godt se på fyrverkeri, og klarer også å presse ut noen positive ord. Men ville aldri kjøpt det. Jeg hadde gjerne bidratt til maten, og kunne fint laget forrett eller dessert. Jeg hadde ikke bidratt med alkohol, men kunne sikkert kjøpt noe alkoholfri sider. Men hadde ikke tatt med noe med mindre dere ba om det. Etter norsk skikk og bruk regnes det for frekt å ta med noe ubedt. Unntaket er første gangen man besøker noen, da skal man gi en liten vertinnegave. At mange nordmenn nå i moderne tid har begynt med amerikansk skikk med vertinnegave til hver middag er ikke noe jeg gidder å kaste meg på for det er så miljøfiendtlig med alle de duftlysene og annet ræl folk kjøper. Anonymkode: c98b6...455 Hørt om blomster? Anonymkode: 9ab07...b2a 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #38 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg kan godt se på fyrverkeri, og klarer også å presse ut noen positive ord. Men ville aldri kjøpt det. Jeg hadde gjerne bidratt til maten, og kunne fint laget forrett eller dessert. Jeg hadde ikke bidratt med alkohol, men kunne sikkert kjøpt noe alkoholfri sider. Men hadde ikke tatt med noe med mindre dere ba om det. Etter norsk skikk og bruk regnes det for frekt å ta med noe ubedt. Unntaket er første gangen man besøker noen, da skal man gi en liten vertinnegave. At mange nordmenn nå i moderne tid har begynt med amerikansk skikk med vertinnegave til hver middag er ikke noe jeg gidder å kaste meg på for det er så miljøfiendtlig med alle de duftlysene og annet ræl folk kjøper. Anonymkode: c98b6...455 Frekt å ta med vertinnegave? 🤣 Oi oi, her er gnienheten smurt i tykke lag utenpå 🤣 Det er tradisjon og normal høflighet å ha med gave til vertskapet som tross alt har brukt mange tusen kroner og mange timer på å forberede alt til punkt og prikke. Anonymkode: 6cea8...7fb 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #39 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (7 timer siden): Vi ber nok en gang, på 6 året familien på feiring nyttårsaften. Vi står for all mat, dessert, drikke og snacks. Det er mange gjester og det koster mye, men det er greit siden vi tross alt velger å invitere. Hadde ikke vi invitert hadde det ikke vært noen feiring. Barna i huset her elsker fyrverkeri og gjestene liker godt å se på det andre skyter opp, men gidder ikke kjøpe noe selv. Derfor pleier vi kjøpe litt fyrverkeri også. I år spurte vi noen av gjestene om de kunne ta med et lite batteri hver, behøver ikke være store greiene. Alle sa nei selvom de som sagt elsker å se på det. Og jeg skjønner godt at mange ikke liker å fyre opp pengene sine, men er det ikke greit å bidra med en liten ting da når man kommer til flott dekket bord? Sa selvsagt ok, og gjorde ikke noe mer ut av det. Men jeg ble litt skuffet. De kommer alltid helt tomhendt, har ikke med en pose twist en gang. Alle som kommer har god råd. Anonymkode: 872a1...f27 Men hvorfor i all verden fortsetter dere med dette enorme, tidkrevende og rådyre gildet da? Når ingen av gjestene bidrar med noe som helst for sjette året på rad, selv ikke når du har bedt dem om å gjøre det? Jeg syns det er ekstremt frekt å nekte vertskapet å bidra med en bitteliten ting når man kommer til gratis luksusgilde for sjette år på rad, jeg anbefaler deg på det sterkeste å få deg nye venner som ikke oppfører seg som parasitter og gratispassasjerer. Anonymkode: 6cea8...7fb 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #40 Del Skrevet 23 timer siden Hvorfor ikke bare droppe fyrverkeriet? Vi har også alltid gjester på nyttårsaften. Vi går alle ut og ser på raketter nyttårsaften, men vi sender ikke opp noe selv. Hverken vi eller gjestene. Anonymkode: bd39b...0d9 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå