Gå til innhold

Holde baby våken på dagtid for å få henne til å sove bedre om natta?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En så liten baby har ingen døgnrytme, det er helt vanlig med mye våkentid om natta. Du må ikke holde en så liten baby våken hele dagen, de har behov for å sove når de er trøtte. Dere må tilpasse dere babyen, ikke motsatt så lenge den er så liten.

Anonymkode: 9715f...34b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min eldste var aldri klar for natt før mellom midnatt og kl 2 før han var 5-6 mnd. Til gjengjeld sov han til mellom kl 10 og 12 på dagen (våknet hver andre eller tredje time for mat så klart). Jeg gjorde ingenting for å endre rytmen hans, men gradvis kom kveldstrøttheten slik at vi var på leggetid kl 20 ved ca 7 mnd. 

Yngste kom kjappere inn i vanlige rutiner. Da var det lyder i huset fra kl 7, siden storebroren våknet da. Hun hadde natt fra kl 21-07 allerede en måned gammel (våknet bare for mat, men sovnet raskt igjen).  

Anonymkode: 6490d...975

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt ikke. Et spedbarn har ikke ferdig utviklet hjerne til å regulere døgnrytmen.

Det er helt normalt at så små babyer har oppstykket søvn, er sånn det skal være.

Anonymkode: 22f8b...0d4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.12.2024 den 0.02):

Nja.. Søvn avler søvn.. så å holde henne helt våken ville jeg ikke gjort. Men du kan prøve å styre henne inn i rutiner og kanskje en lang våkenperiode før hun skal legge seg for natten.. Feks siste lur senest 18, så holde henne våken til 2100, ha fast leggerutine hver kveld. Babyer liker at det gjentar seg. 

Anonymkode: f7ec2...287

En 8 uker gammel baby skal ikke holdes våken i 3 timer på kvelden nei!

Les litt om våkenvinduer TS. En så liten baby sover ofte og bør ikke være våken for lenge om gangen egentlig (med litt variasjoner). Og det er ikke så uvanlig med litt våkentid på kveld og natt.

Når vår ble 3 mnd begynte jeg å følge våkenvinduer veldig nøye og det var veldig fint for min sin søvn iallfall. Maks 1,5 time våken før jeg la til rett for ny dupp. Rundt 3 mnd sier de vel at de begynner å få mer normale søvnsukluser og døgnrytme også.

Før det fulgte jeg baby mer og det var mer tilfeldig hvor lenge hun var våken og hvor lenge hun sov og når, men jeg skjønte i ettertid at baby nok ofte var trøtt og kunne trengt hjelp til å sove når jeg tolket gråt og uro som sult for eksempel.

Anonymkode: ddce6...c75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.12.2024 den 23.59):

Jeg har en baby på 8 uler. Hun er oppe hele natten. Da sitter vi å vugger og har en henne på armen fra kl.20-02. Kan ta en liten dupp på Max 15 min på det tidsrommet. På dagtid kan hun sove bortimot 2 - 3 timer sammenhengende. En eldre tante rådet meg til å holde henne våken på dagtid for at hun skal sove bedre om natten. Er det greit å gjøre det når barnet er såpass lite? 

Anonymkode: 50fdc...bef

Ikke når babyen er så liten.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når baby sover på dagtid, så legger du deg for å sove også. Da går det helt fint å være oppe til 02. Jeg gjør det sånn selv. Når han sover, sover jeg og. 

Anonymkode: 992a3...1a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når baby sover på dagtid, så legger du deg for å sove også. Da går det helt fint å være oppe til 02. Jeg gjør det sånn selv. Når han sover, sover jeg og. 

Anonymkode: 992a3...1a5

Da får man ikke gjort noe i huset da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (3 minutter siden):

Da får man ikke gjort noe i huset da

Med mindre man er alenemor så har man forhåpentligvis en partner som jobber 40 timer per uke og ellers har 8 timer fritid per døgn til å ordne med eget hjem, handle inn og lage middager, vaske hus osv. TS har permisjon fra jobb for å passe baby, og denne permisjonen er på 40 timer per uke. Resten av tiden så kan oppgaver i hjemmet fint deles i to med partner. 

Anonymkode: 6e508...8c4

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av det mest fascinerende med å få barn er hvor mange velmente råd man får fra tanter, besteforeldre, kolleger og fremmede på gata. Alle har sine meninger om oppdragelse, behandling av babyer og hva man skal gjøre for seg selv som forelder.

Ofte kan det bli overveldende, særlig med det første barnet. Jeg er på barn nummer 2 nå og merker rådene preller av meg nå, men med første skapte de både usikkerhet og fortvilelse.

Nei. Jeg ville ikke holdt en så liten baby våken på dagtid. Det er ikke godt for verken barn eller foreldre i mine øyne. Men hva føler og tenker du? Jeg vil tro du allerede vet hva du ønsker å gjøre i denne situasjonen, sånn egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har ingen døgnrytme enda! Jeg lover deg at dere bare må overleve til hun er litt over 3 mnd så bom da er det leggetid kl 1815! Du er kjempeflink bare stå på litt til ❤️❤️💪💪💪

Anonymkode: a0c72...dfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en baby på 8 uler. Hun er oppe hele natten. Da sitter vi å vugger og har en henne på armen fra kl.20-02. Kan ta en liten dupp på Max 15 min på det tidsrommet. På dagtid kan hun sove bortimot 2 - 3 timer sammenhengende. En eldre tante rådet meg til å holde henne våken på dagtid for at hun skal sove bedre om natten. Er det greit å gjøre det når barnet er såpass lite? 

Det vil ikke fungere. En 8 uker gammel baby skiller ikke på dag og natt og har ikke produksjon av melatonin enda en gang. Dette burde du vite. Det opplyses om i alle baby apper, sider, bøker og på helsestasjonen. 

Så nei- ikke ok å tvinge en baby til å være våken. En baby skal ikke tilpasse seg deg - du må tilpasse deg baby. 

Anonymkode: ec27f...f15

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ble også tutet ørene fulle om at babyer har ingen døgnrytme. Likevel valgte vi fra ganske tidlig av å legge babyen når i selv la oss. Når babyen skulle mates passet vi på å ha det mørkest mulig i rommet og snakke minst mulig, slik at babyen skulle få en følelse av at om natten skjer det ikke så mye. Begge mine barn har sovet igjennom fra de var 2 måneder gamle, kun avbrutt av en flaskemating. Godt mulig at de ikke har noe døgnrytme så tidlig, men å hjelpe dem å skape en rytme vha rutiner er det ingenting i veien for.

Anonymkode: 511c7...2d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

monican94 skrev (På 28.12.2024 den 3.02):

ville ikke tvunget våken, søvn avler søvn, men har dere gode kvelds- og søvnrutiner ? rolig kveldstell evt. inkludert bad f.eks med lavendelolje, pysj på,  amming/flaske i ikke fullt opplyst stue, bli lagt i rom som er godt utluftet, mørkt osv ? Ikke ta henne ut i opplyst stue selv om våken, kvelds/nattamming/mating på mørkt rom osv.

Bade baby på to måneder i lavendelolje? 
Gjør folk det? 

Anonymkode: 40e48...b0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Bade baby på to måneder i lavendelolje? 
Gjør folk det? 

Anonymkode: 40e48...b0f

altså typ Natusan Bedtime med lavendel,  2 dråper i vannet.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...