Gå til innhold

Ugreit å ikke hjelpe voksne «barn» økonomisk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, min mor er født i 1945. 
Med flyplassene høres det ut som du vokste opp rundt Oslo, men du beskriver en bygd fra 1800- tallet. « måtte « gifte seg fordi de skulle ha barn? Du, det var ingen som leet på øyelokket over alenemødre når jeg vokste opp heller. De fikk husbanklån, dekket utdannelse og evt sosisalhjelp. De ha det nok mye bedre enn i dag. Ja, åpenhet om psykisk helse og homofil har blitt bedre. 

nei, det er ikke alle som har tjent like mye på bolig, men mange har det. De har pensjoner vi bare kan drømme om, og en velferd underveis vi ikke får.

det er faktisk ikke en selvfølge for alenemødre i dag og kjøpe bolig og å dra til syden hvert år. På 70 - 80 og 90 tallet var det det. 

Anonymkode: 458f3...826

Det ble forventet at man giftet seg om de skulle ha barn. Var nok ikke tvang men et ganske stort sosialt press på dette den gangen jo

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mam velger jo selv. Kanskje er barna viktigere enn boligen var for din slektning. Du gjør dine valg, de gjør sine. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg forsøker bare på mange ulike måter og si at det var ikke alt som var så mye lettere før. I progressive miljøer var det sikkert "greit" å bo med alenemor, men du skal ikke så langt vekk fra disse før det var noe helt annet når du ikke bodde med en A4 familie. Og jeg kjenner mange som gikk både i søndagskolen og i speidern, dette var vanlige aktiviteter der jeg kom fra. Det skal sies at da vi fortalte presten (ved vårt barns dåp) om min manns erfaringer så ble han fryktelig lei seg, han tok det til og med inn i prekenen på dåpsdagen.

Og grunnen til at de du kjenner som har vært alenemødre med husbanklån og utdannelse(og sydenturer) i dag kan hjelpe yngre generasjoner, er fordi de eier bolig i områder i Norge som har hatt en eventyrlig prisvekst. Mange gjør ikke det, det e rikke den samme verdistigningen på en leilighet på Dokka.

Anonymkode: 10731...3b0

Jeg er enig i at ikke alt var lettere før. For all del. Jeg er veldig glad i smartphone, vips, fodoora osv 😅 mye som er lettere nå. Jeg  mener det har vært lettere for den generasjonen som er pensjonister nå og bygge formue. Og å bli gjeldsfrie huseiere. 
jeg kjenner ikke til akkurat dokka, men har kjenner folk på mindre steder som sitter på formue. Det er klart det ikke gjelder absolutt  alle i den generasjonen, men generelt.  
speideren var vanlig der jeg bodde også for barn av alenemødre . Det var det også på 50- tallet ,faren min gikk på speideren da selvom moren hans var ugift, 

ja, bra presten unnskyldte søndagsskolen , var vel kanskje mer en gammeldags, religiøs raring heller en tiden og normalen. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (21 minutter siden):

Det ble forventet at man giftet seg om de skulle ha barn. Var nok ikke tvang men et ganske stort sosialt press på dette den gangen jo

Nei. Det må ha vært lokalt. 
I Oslo måtte man være gift for og få kjøpe bolig som par ( helt lov  og være samboere og leie ) , men alenemødre fikk kjøpt bolig med barn. Og de fikk mye hjelp. 
jeg kan tenke meg det har vært noe press på bygda med prester i regi, men den jeg siterte som vokste opp mellom Gardemoen og Fornebu rører. Jeg vokste opp mellom Gardemoen og Fornebu ( Oslo altså ) på samme tid, og det var ikke sånn. Mange alenemødre i familien, skolen og nabolaget på 70- tallet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (33 minutter siden):

Ja akkurat, det var helt andre forventninger fra samfunnet.

Klart det fantes alenemødre men det var et helt annet stigma og mange unge par giftet seg når det var barn på vei uten å få de veldig lykkelige ekteskapene. Det var og flere uønskede graviditeter, da folk manglet informasjon og prevensjon og abort.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

I Oslo måtte man være gift for og få kjøpe bolig som par ( helt lov  og være samboere og leie ) , men alenemødre fikk kjøpt bolig med barn. Og de fikk mye hjelp. 
jeg kan tenke meg det har vært noe press på bygda med prester i regi, men den jeg siterte som vokste opp mellom Gardemoen og Fornebu rører. Jeg vokste opp mellom Gardemoen og Fornebu ( Oslo altså ) på samme tid, og det var ikke sånn. Mange alenemødre i familien, skolen og nabolaget på 70- tallet. 

Nei jeg rører ikke. men du bruker egne erfaringer for å si noe om hele landet og det er ikke riktig.

Jeg vet at alenemødre fikk hjelp, men det var likevel mye mer belastende å være alenemor samt å bo med aleneforsørger. Som sagt mannen min gjorde det. Og han hadde ei grepa dame til mor altså. Men det  var mye mer stigma. Og dette er ikke "på bygda" som du sier.  Det er dumt at du ikke kan argumentere uten å bruke hersketeknikker.

Det var heller ikke prester i regi, men en annen tid hvor et fåtall ikke konfirmerte seg i kirken, i dag er deg kanskje 50/50 borgerlig og kirkelig konfirmasjon men da var det 95% som konfirmerte seg i kirken.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg er enig i at ikke alt var lettere før. For all del. Jeg er veldig glad i smartphone, vips, fodoora osv 😅 mye som er lettere nå. Jeg  mener det har vært lettere for den generasjonen som er pensjonister nå og bygge formue. Og å bli gjeldsfrie huseiere. 
jeg kjenner ikke til akkurat dokka, men har kjenner folk på mindre steder som sitter på formue. Det er klart det ikke gjelder absolutt  alle i den generasjonen, men generelt.  
speideren var vanlig der jeg bodde også for barn av alenemødre . Det var det også på 50- tallet ,faren min gikk på speideren da selvom moren hans var ugift, 

ja, bra presten unnskyldte søndagsskolen , var vel kanskje mer en gammeldags, religiøs raring heller en tiden og normalen. 

Ja det er folk som sitter på formue mange steder, så klart. Dokka var kun et sted jeg nevnte.

Hvis du ønsker å betale ned hus så er det vel innen rekkevidde for deg også?

Jeg selv har over 4 millioner i lån, men ser for meg at jeg selv som 54 åring kan klare å nedbetale det innen jeg slutter å jobbe. Det går tregt nå men når renten går litt ned så løsner det litt. Innen 10 år mottar jeg og noe arv så da kan jeg spe på med det jeg får der. Og hvis jeg sammenligner mitt livsløp med min mor sitt så har jeg hatt et lettere liv med mer muligheter. Jeg har reist mer og hatt helt andre muligheter til selvrealisering og luksus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for en hver pris, som f.eks. stille som kausjonist. Det er ting som kan gå skikkelig på trynet.

Om man ønsker og har mulighet til å hjelpe, så er det vel helt innafor. Men ikke noe som skal kreves eller forventes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja det er folk som sitter på formue mange steder, så klart. Dokka var kun et sted jeg nevnte.

Jeg selv har over 4 millioner i lån, men ser for meg at jeg selv som 54 åring kan klare å nedbetale det innen jeg slutter å jobbe. Det går tregt nå men når renten går litt ned så løsner det litt. Innen 10 år mottar jeg og noe arv så da kan jeg spe på med det jeg får der. Og hvis jeg sammenligner mitt livsløp med min mor sitt så har jeg hatt et lettere liv med mer muligheter. Jeg har reist mer og hatt helt andre muligheter til selvrealisering og luksus.

Det er vel strengt tatt dere som er 55-65 nå som har hatt det enklest av alle noensinne i hele verden omtrent.

Anonymkode: 66d7a...d1e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er uenig med TS av følgende grunner:

-Hva pokker skal hun og mannen med en enebolig? Behøver de all den plassen når barna har flyttet ut?

-Hat barna deres plass til å etablere seg med egen familie? Hvis nei; Har de i det hele tatt råd til det?

-At de «har jobbet og slitt for boligen» og derfor må ha mer plass enn de behøver på sine eldre dager er sånn omtrent det dummeste jeg hører. Dagens eldre har ikke jobbet hardere enn det yngre generasjoner må. Det er det faktisk tvert i mot, da både arbeidslivet og krav til utdanning er langt tøffere nå. Likevel er det langt mer krevende å kunne skaffe seg en passende familiebolig i dag enn det var for så lite som 20 år tilbake. 

Personlig så sparer vi i fond til barna samt kjøper aksjer til de. Når barna har flyttet ut og skal etablere seg vil vi nedskalere boligen og dele ut forskudd på arv til barna. 

Det dummeste jeg vet om er eldre som sitter i for stor bolig, samtidig som barn og barnebarn bor for trangt. Ofte behøver da den eldre generasjon etter hvert også hjelp med snømåking, renhold, vedlikehold og plenklipping… Det blir for dumt. 

Anonymkode: ea5e2...c38

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nei jeg rører ikke. men du bruker egne erfaringer for å si noe om hele landet og det er ikke riktig.

Jeg vet at alenemødre fikk hjelp, men det var likevel mye mer belastende å være alenemor samt å bo med aleneforsørger. Som sagt mannen min gjorde det. Og han hadde ei grepa dame til mor altså. Men det  var mye mer stigma. Og dette er ikke "på bygda" som du sier.  Det er dumt at du ikke kan argumentere uten å bruke hersketeknikker.

Det var heller ikke prester i regi, men en annen tid hvor et fåtall ikke konfirmerte seg i kirken, i dag er deg kanskje 50/50 borgerlig og kirkelig konfirmasjon men da var det 95% som konfirmerte seg i kirken.

Alle bruker jo egne erfaringer . Det var derfor jeg lurte på hvor den jeg siterte vokste opp. Og det var jo samme sted som meg. Det gjør det helt uforståelig. 
og si at det var mulig var annerledes på bygda er da ikke hersketeknikk ,men og få med at mine erfaringer IKKE gjelder over hele landet. Strekningen midt i mellom Gardermoen og Fornebu er derimot ikke lang, at man da ikke var i syden er rart  og at gravid « måtte « gifte seg hos deg ,men ikke 5 minutter bort i gaten kan umulig stemme. Det var ikke 95% som konfirmerte seg i kirken her heller, men det er jo ofte dyrt så det var jo rart argument. Jeg hadde jo venner i Bærum og på Lørenskog og som vokste opp med alenemødre og , så er super nysgjerrig på mer nøyaktig hvor i stor Oslo ting var så annerledes enn her. En sekt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nedbetalt bolig, men hadde ikke hatt det uten hjelp . Det var poenget. Håper jeg kan hjelpe mine barn i like stor grad, men det er tvilsom. Jeg har og reist mye og hatt luksus, mye takket være foreldre selvsagt. Tråden handlet jo egentlig om hjelp og arv, ikke prester og speideren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.12.2024 den 18.52):

Vi var gjeldfrie, kjøpte i sommer en leilighet som sønnen bor i. Han betaler husleie til oss. Tanken er å beholde denne leiligheten i ca 5 år. Når vi selger, så deler vi overskuddet 50/50. Forhåpentligvis blir det litt egenkapital til han ut av dette. Tanken er at vi skal hjelpe vår datter på samme måte, når tiden er inne for henne. 

De får hjelp, men ingen ting kommer gratis. Sønnen har fått beskjed om at han må spare en viss sum i måneden i tillegg til å betale husleie. Gjør han ikke det, øker jeg husleien. Da vi i dag dekker ca 50% av bokostnadene. 

Anonymkode: aaf7d...70a

Hvordan gjør dere det med å føre opp utleie til sønnen i Skattemeldingen?
Betaler dere skatt for inntekten, og han får tilsvarende skattefradrag?

Planlegger å gjøre det samme som dere, men synes det er vanskelig med reglene for å leie ut til egne barn.

Anonymkode: ed390...592

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 29.12.2024 den 18.57):

Hvor i alle dager bodde du? 
jeg er 49. Når jeg vokste opp var utedo noe man hadde på hytta. Noen delte rom med et søsken til de ble rundt 10. de aller fleste dro til syden. Mødre dro på venninnetur til Paris, London og høyfjellshotell. Mødre gikk i neglsalongen. 
ja, det var boligkrakk på 90- tallet, men de fleste solgte ikke da. Så generasjonen har det stort sett fett, selvom det finnes unntak. 

kunne  bare drømme om og gi barna den oppveksten jeg selv hadde. I samme yrker som foreldrene mine er det klin umulig. De , arbeiderklasse, levde som millionærer gjør i dag. Vi satt ikke hjemme en ferie. Og mor hadde alltid velstelte negler og frisyre. 

Jeg kjenner meg igjen i mye av det som stod i innlegget du kommenterer.

Hadde ei venninne med utedo (ca. 1978), og ingen jeg kjente dro på sydenturer eller reiser til storbyer, foreldrene våre kjøpte knapt en kopp kaffe ute.
Husker moren min sa at hun aldri kunne unne seg å gå på kafé, og at hun hadde gått i samme kåpe i 12 år.
Barna delte rom, og de minste delte soverom med foreldrene.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg og mannen min har begge over en million lønn i året, vi bor i en tomannsbolig som vi kjøpte for 14 mill, har bil og god smak på interiør. Jeg skal ikke gi en krone til barna mine for å komme inn på boligmarkedet, vi kan være kausjonister og thats it! Egenkapitalen skal de spare selv. Jeg er et løvetannsbarn og det er ikke snakk om å oppdra ungene mine til å bli bortskjemte drittunger! 

Anonymkode: 4e93b...4da

Takk for opplysningen!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg kjenner meg igjen i mye av det som stod i innlegget du kommenterer.

Hadde ei venninne med utedo (ca. 1978), og ingen jeg kjente dro på sydenturer eller reiser til storbyer, foreldrene våre kjøpte knapt en kopp kaffe ute.
Husker moren min sa at hun aldri kunne unne seg å gå på kafé, og at hun hadde gått i samme kåpe i 12 år.
Barna delte rom, og de minste delte soverom med foreldrene.

Jeg har også gått i samme kåpe i 12 år. .eller 16 faktisk. Hatt den hos syerske  for og fikse et par ganger. 

ellers høres det ut som barnevernet har gjort en dårlig jobb. Hvorfor kontaktet de ikke det offentlig for hjelp selv? At de minste delte soverom med foreldrene er ikke greit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det dummeste jeg vet om er eldre som sitter i for stor bolig, samtidig som barn og barnebarn bor for trangt.

Ja, det var vel det min tidligere nabo i blokka tenkte. Hun solgte eneboligen sin, ga voksne barn forskudd på arv og flyttet i leilighet. Så ble borettslaget omgjort til sameie, hun hadde ikke råd til å løse ut leiligheten og kunne heller ikke betjene lån med pensjonen sin.

Da måtte hun flytte oppi lia i en gulvkald stusselig leilighet.

Jeg har skrevet om henne før her inne. Jeg gråter nesten når jeg tenker på det for hun var så snill og hyggelig og hadde det alltid så pent og velstelt.

Anonymkode: 69765...1f6

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg forsøker bare på mange ulike måter og si at det var ikke alt som var så mye lettere før. I progressive miljøer var det sikkert "greit" å bo med alenemor, men du skal ikke så langt vekk fra disse før det var noe helt annet når du ikke bodde med en A4 familie. Og jeg kjenner mange som gikk både i søndagskolen og i speidern, dette var vanlige aktiviteter der jeg kom fra. Det skal sies at da vi fortalte presten (ved vårt barns dåp) om min manns erfaringer så ble han fryktelig lei seg, han tok det til og med inn i prekenen på dåpsdagen.

Og grunnen til at de du kjenner som har vært alenemødre med husbanklån og utdannelse(og sydenturer) i dag kan hjelpe yngre generasjoner, er fordi de eier bolig i områder i Norge som har hatt en eventyrlig prisvekst. Mange gjør ikke det, det e rikke den samme verdistigningen på en leilighet på Dokka.

Det var en fin prest!
Fikk meg til å tenke på en helt annen historie: Venninna mi fikk barn uten å være gift på slutten av 80-tallet, og presten nektet å døpe barnet.
Helt forskrekkelig å tenke på i dag, men dette er altså ikke så lenge siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Kom på en ting som dreier seg om forskjellsbehandling for noen tiår siden:
Det var vanskelig å få barnehangeplass, og jeg fikk ikke det som barn. Min mor arbeidet på kontor, og søkte etter avslaget i bearnehage om plass i en barnepark. (Litt som barnehage, men mer uorganisert.)
Men det fikk hun avslag på, for alle plassene var reservert mødre som ikke jobbet, for at de skulle få avlastning.
Så der stod hun, uten plass for meg begge steder...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg har også gått i samme kåpe i 12 år. .eller 16 faktisk. Hatt den hos syerske  for og fikse et par ganger. 

ellers høres det ut som barnevernet har gjort en dårlig jobb. Hvorfor kontaktet de ikke det offentlig for hjelp selv? At de minste delte soverom med foreldrene er ikke greit. 

Fordi dette ikke var uvanlig? 
Minste barnet hadde seng på soverommet til foreldrene fordi det ikke var plass til flere barn på det andre soverommet.

Men gjorde det beste kan kunne, med de midler man hadde til rådighet.

(Syerske hadde nok ikke gått, for det kostet antagelig mer enn en kaffekopp?)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...