Gå til innhold

Ugreit å ikke hjelpe voksne «barn» økonomisk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Enig i at det ikke var vanlig og bare være samboer etterpå, men man er vel ikke alenemor om man har samboer? Foreldrene mine var samboere og leide, men det måtte være gift for og kjøpe sammen. Så da giftet de seg. Veldig romantisk. Begynnelsen av 70- tallet. Så det har skjedd endringer absolutt. Søsteren til moren min derimot, var aldri sammen med barnefaren , så hun fikk husbanklån til og kjøpe bolig til seg og datteren på slutten av 60- tallet. Hun var alenemor. 
påstanden om at man « måtte» gifte seg om man ble gravid på 70- tallet sentralt på Østlandet er jeg helt uenig i ,for jeg kjenner så mange som vokste opp med ale mødre her. Og de fikk kjøpt bolig på det fordelaktige regulerte boligmarkedet på lik linje med gifte, de fikk faktisk mer hjelp, og har stort sett mulighet til og hjelpe neste generasjon. 

Anonymkode: 458f3...826

Joda men jeg tenker at grunnen til at de var alenemødre var fordi mannen stakk fra de...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du nevner også forsørgerplikt i ditt innlegg og da antar jeg at han er under videregående utdanning, da forsørgerplikten deres utløper når en ungdom er ferdig med tre år på VGS. Ergo er vel ikke dette reell utleie, men at han fakisk bare bor i en annen leilighet enn dere bor. Borteboerstipedet er nok reativt begrenset, og dekker vel neppe utgiftene på leiligheten heller, noe som er en forutsetning for å måtte skatte. 

Anonymkode: b7d0e...b3a

Tråden handler om hvordan hjelpe barna økonomisk og dette er det vi gjør, for å hjelpe poden på vei. 

Vi fikk gode råd i banken, da vi kjøpte dette. Vi har kjøpt det for at han skal ha et sted å bo.

Han betaler 8000 kr i husleie, det er 3000 under markedspris på leiligheten, som vi betalte før vi kjøpte den. De 8000 kr dekker strøm, internett, forsikring og utgifter til sameie. Så nei, vi har ingen inntekter på leiligheten. Vi har bevisst unngått det. Vi disponere også leiligheten etter ønske og behov. Han har 6700 kr i borteboerstipend + 1300 kr fra lønna si. Siden vi ikke krever markedspris har vi lagt inn en tvungen sparing på BSU på resterende beløp. Vi betaler lån med renter og avdrag.

Når vi selger det, vil han få 50% av overskuddet til egenkapital. 

Anonymkode: aaf7d...70a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...