AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #81 Del Skrevet 28. desember 2024 Alt med måte, det er forskjell på å spytte inn 10000 kr på en bil 18 åringen vil ha VS sette sitt eget hus i pant for at dét lite voksne økonomiske avkommet skal få seg sin første bolig Anonymkode: d5f0d...f1b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Romkom Skrevet 28. desember 2024 #82 Del Skrevet 28. desember 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jeg synes man skal skille mellom uføre barn som reellt trenger hjelp, og funksjonsfriske med alle muligheter til å øke sin inntekt. Jeg hjelper mer enn gjerne mine barn om de på grunn av sykdom ikke klarer å jobbe fullt, og jeg ville også bistått med å betale helseutgifter (f.eks. privat lege, fysio, psykolog osv.) for å holde hen i jobb. Funksjonsfriske som kan jobbe fullt tjener antagelig mer enn meg som er ufør, så jeg hadde ikke gitt dem penger. Anonymkode: 65760...a6a Sitat funksjonsfriske med alle muligheter til å øke sin inntekt. Det er ikke alle "funksjonsfriske" som har alle muligheter til å øke sin inntekt. Inntektsevne avhenger både av intelligens, disiplin og kapasitet som varierer hos mennesker på samme måte som arbeidsførhet. En reell situasjon for mange som ikke er uføre er at de ikke mestrer utdanning og må ta til takke med butikkjobb og andre lavtlønnsyrker, hvor man ikke får mulighet til å jobbe ekstra da arbeidsgiver vil holde kostnadene nede, eller man ikke har kapasitet til det. Det er generelt kvalmende at uføre mener at lavtlønte må ta til takke med det de får, da "de bare kan få seg bedre jobb", mens trygda åpenbart må justeres da den ikke er til å leve på. Logikken er den samme som om noen skulle påstått uføre burde ta til takke med de det får, da de bare kan få seg jobb. 1 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #83 Del Skrevet 28. desember 2024 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Alt med måte, det er forskjell på å spytte inn 10000 kr på en bil 18 åringen vil ha VS sette sitt eget hus i pant for at dét lite voksne økonomiske avkommet skal få seg sin første bolig Anonymkode: d5f0d...f1b En ting vi aldri kommer til å sponse er bil til en 18-åring. Bil er et pengesluk, og prioriteres først når egenkapital og bolig er på plass. Håper også vi oppdrar barn som ikke tar slike idiotiske valg. Anonymkode: 5f79f...f78 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #84 Del Skrevet 28. desember 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): En ting vi aldri kommer til å sponse er bil til en 18-åring. Bil er et pengesluk, og prioriteres først når egenkapital og bolig er på plass. Håper også vi oppdrar barn som ikke tar slike idiotiske valg. Anonymkode: 5f79f...f78 Var å statuere et eksempel dette da, i mange tilfeller må en ha bil for og komme seg på jobb, for å tjene penger til bolig og bil Anonymkode: d5f0d...f1b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #85 Del Skrevet 28. desember 2024 Helt normalt å ikke hjelpe. Jeg har tre søsken og det samme har mannen. Av oss er det kun to søsken totalt som har fått hjelp til å komme inn på boligmarkedet av ulike årsaker. Resten av oss har klart det helt selv. Anonymkode: 17b64...35c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #86 Del Skrevet 28. desember 2024 Det er ikke sånn at dagens pensjonister har fått alt opp i hendene. ja boligprisene var lavere og rentefradraget høyere det er riktig. Men mange tapte stort i boligkrakket rundt 1990, kjenner flere som faktisk måtte selge boligen sin og fortsatt hadde gjeld. Det er og sånn at dagens eldre har vokst opp i en helt annen virkelighet enn de som er unge i dag. De har ikke hatt den velstanden og overfloden som de under 40 har levd med. jeg er selv rundt 50 år og må si at jeg har hatt et liv uten økonomiske problemer. Likevel, i klassen min hadde flere utedo, mange delte rom og ingen dro til syden. Ingen mødre dro på venninneturer eller i neglesalongen. Ja mange sitter med store boligverdier i og rundt de store byene, men det er også mange som har eneboliger i Norge som ikke er verdt all verden, da de ligger steder hvor prisnivået er et helt annet. De som synes så fryktelig synd på yngre generasjoner , jeg tenker at de faktisk kan klare å bo andre steder enn i de mest pressede områdene, og da klarer de fleste med jobb å kjøpe seg noe senest rundt 30 års alderen. Jeg kjenner selv folk med lav lønn som har bosatt seg i Svartskog, Sylling og (usentralt) på Hurum rett og slett for å få seg enebolig da de trengte plassen på grunn av barn og type yrker. Det går det og, alle kan ikke bo i Bærum eller Oslo. Anonymkode: 10731...3b0 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #87 Del Skrevet 28. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Man trenger ikke HELT nedbetalt bolig for å kausjonere. De første sitter på noe verdier i boligen. Anonymkode: 82cbb...ee2 og AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men det er da ingen som har sagt at man må være gjeldsFRIE for å hjelpe barna inn på boligmarkedet. Då lenge man har betalt ned noe så kan man kausjonere. Anonymkode: 82cbb...ee2 det var svar til en påstand om at «de fleste med voksne barn har vel nedbetalt bolig». Min mor kausjonerte forøvrig til oss med pant i sin absolutt ikke nedbetalte bolig ja. Anonymkode: c3b58...854 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 28. desember 2024 #88 Del Skrevet 28. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Mine foreldre har akkurat blitt pensjonister. De har fortsatt rundt 2 mill i boliglån, og bolig+hytte med verdi på rundt 6 mill totalt (på landet). Svigers er 10 år eldre, de har også fortsatt boliglån på rundt 2 mill, men boligverdi på rundt 10 mill (byen). Vi er i starten av 40-årene med bittesmå barn (ble seint foreldre) og dyr enebolig i Oslo øst (15 mill ++). Det er absolutt null sjanse for at vi kommer til å være gjeldfrie om 25 år, når vi forhåpentligvis er pensjonister. Vi regner med å selge huset og flytte i leilighet når vi går av med pensjon, og kanskje frigjøre et par mill slik at barna får 1 mill hver til egenkapital. Men det er jo ikke akkurat gratis å kjøpe leilighet i Oslo for oss når vi skal nedskalere, så hvordan det faktisk blir må gudene vite. Mannen min har fått null hjelp av sine foreldre, jeg fikk 100 000. Men så kjøpte vi i 2004 og 2008 (hver for oss), og selv om det var små leiligheter, så var prisen for å komme inn i markedet helt annerledes enn det er i dag. Anonymkode: d5cfd...e69 Du glemmer jo helt arv fra deres foreldre. Dersom dere er gjenomsnitts-nordmenn, vil dere ha ett eller to søsken hver. Det vil si at dere vil arve minst mellom 3,5 og 5 millioner hver ut fra tallene du oppgir. For de fleste vil det skje rundt egen pensjonsalder eller tidligere. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #89 Del Skrevet 28. desember 2024 Det er helt uproblematisk, TS. Det er ingen “barn” som kan kreve eller forvente penger av foreldrene sine som voksne. Og hvis jeg hadde funnet ut at mine uføre foreldre ikke hadde råd til smør på brødskiva fordi de sparte til barnevogn til MITT barn, hadde jeg ikke tatt imot den gaven, jeg hadde ikke fått sove om natta…. Anonymkode: f5ffa...841 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #90 Del Skrevet 28. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Mine foreldre har akkurat blitt pensjonister. De har fortsatt rundt 2 mill i boliglån, og bolig+hytte med verdi på rundt 6 mill totalt (på landet). Svigers er 10 år eldre, de har også fortsatt boliglån på rundt 2 mill, men boligverdi på rundt 10 mill (byen). Vi er i starten av 40-årene med bittesmå barn (ble seint foreldre) og dyr enebolig i Oslo øst (15 mill ++). Det er absolutt null sjanse for at vi kommer til å være gjeldfrie om 25 år, når vi forhåpentligvis er pensjonister. Vi regner med å selge huset og flytte i leilighet når vi går av med pensjon, og kanskje frigjøre et par mill slik at barna får 1 mill hver til egenkapital. Men det er jo ikke akkurat gratis å kjøpe leilighet i Oslo for oss når vi skal nedskalere, så hvordan det faktisk blir må gudene vite. Mannen min har fått null hjelp av sine foreldre, jeg fikk 100 000. Men så kjøpte vi i 2004 og 2008 (hver for oss), og selv om det var små leiligheter, så var prisen for å komme inn i markedet helt annerledes enn det er i dag. Anonymkode: d5cfd...e69 Det er ekstremt privilegerte, rett og slett. Anonymkode: f5ffa...841 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #91 Del Skrevet 28. desember 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er ekstremt privilegerte, rett og slett. Anonymkode: f5ffa...841 Ja det minner meg om en av mine facebookvenner som presterte å klage på dokumentavgiften når han kjøpte seg hus til 15 millioner+ i Oslo, det var så synd på dem som bodde et sted med så høye boligpriser nemlig. Poenget er at de har solgt en annen bolig i samme kommune til svært høy pris, ellers hadde de ikke hatt råd til det huset. Ingen vanlige folk med lite eller ingen EK kan kjøpe hus til 15 millioner+ De har da helt og holdent sjansen til å bosette seg i en billigere kommune, mens de som bor i Vestfossen med hus til 5 millioner ikke har samme sjanse til å flytte til Grefsen Anonymkode: 10731...3b0 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #92 Del Skrevet 28. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): og det var svar til en påstand om at «de fleste med voksne barn har vel nedbetalt bolig». Min mor kausjonerte forøvrig til oss med pant i sin absolutt ikke nedbetalte bolig ja. Anonymkode: c3b58...854 Nei, det var jeg som skrev det innlegget også, jeg skrev aldri HELT nedbetalte boliger, så jeg skjønner ikke hvor den påstanden kom fra. Anonymkode: 82cbb...ee2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #93 Del Skrevet 28. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er ekstremt privilegerte, rett og slett. Anonymkode: f5ffa...841 Vi er veldig privilegerte som har råd til et boliglån på 9 millioner. Jeg har ikke sagt noe annet. Det jeg sa er at vi ikke har nubbesjanse til å være gjeldfrie før vi pensjonerer oss, og at for å hjelpe barna så må vi faktisk selge og kjøpe oss ned. Noe vi innser at vi antagelig må gjøre om de skal klare å etablere seg i Oslo. Anonymkode: d5cfd...e69 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #94 Del Skrevet 28. desember 2024 Brunello skrev (1 time siden): Du glemmer jo helt arv fra deres foreldre. Dersom dere er gjenomsnitts-nordmenn, vil dere ha ett eller to søsken hver. Det vil si at dere vil arve minst mellom 3,5 og 5 millioner hver ut fra tallene du oppgir. For de fleste vil det skje rundt egen pensjonsalder eller tidligere. Mitt innlegg var et tilsvar til de som sier at «alle pensjonister har nedbetalte boliger». Det stemmer ikke for mine foreldre og kommer definitivt ikke til å stemme for oss. Vi har 2 og 3 søsken hver. Dersom foreldrene mine hadde dødd i dag, ville jeg arvet ca 1,3 millioner. Jeg håper de lever i minst 25 år til, og det er på ingen måte noen garanti for at verdiene deres på bygda vokser gjennom disse årene. Spesielt ikke siden de, om de lever lenge, antagelig må ta ut litt kapital fra boligen eller å selge hytta for å finansiere hverdagen. Med en far som har jobbet i det private uten spesielt gode pensjonsordninger og en mor som har jobbet mye deltid, så er det ikke voldsomme pensjoner de lever på, spesielt ikke etter de 15 første åra når den private pensjonssparingen er ferdig. Men altså, de har bedre pensjon enn hva jeg kommer til å få fra nav, det er det ikke noen tvil om. Anonymkode: d5cfd...e69 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Uanonym bruker Skrevet 28. desember 2024 #95 Del Skrevet 28. desember 2024 Jeg er enig med deg, TS. Helt greit å hjelpe de voksne barna sine litt, men man skal ikke hjelpe dem over evne. Å selge huset og kjøpe seg en dårlig leilighet for å kunne gi ungene masse penger, er jo helt vilt. Jeg tror dessuten de unge har godt av i hovedsak å klare seg selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #96 Del Skrevet 28. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er ikke sånn at dagens pensjonister har fått alt opp i hendene. ja boligprisene var lavere og rentefradraget høyere det er riktig. Men mange tapte stort i boligkrakket rundt 1990, kjenner flere som faktisk måtte selge boligen sin og fortsatt hadde gjeld. Det er og sånn at dagens eldre har vokst opp i en helt annen virkelighet enn de som er unge i dag. De har ikke hatt den velstanden og overfloden som de under 40 har levd med. jeg er selv rundt 50 år og må si at jeg har hatt et liv uten økonomiske problemer. Likevel, i klassen min hadde flere utedo, mange delte rom og ingen dro til syden. Ingen mødre dro på venninneturer eller i neglesalongen. Ja mange sitter med store boligverdier i og rundt de store byene, men det er også mange som har eneboliger i Norge som ikke er verdt all verden, da de ligger steder hvor prisnivået er et helt annet. De som synes så fryktelig synd på yngre generasjoner , jeg tenker at de faktisk kan klare å bo andre steder enn i de mest pressede områdene, og da klarer de fleste med jobb å kjøpe seg noe senest rundt 30 års alderen. Jeg kjenner selv folk med lav lønn som har bosatt seg i Svartskog, Sylling og (usentralt) på Hurum rett og slett for å få seg enebolig da de trengte plassen på grunn av barn og type yrker. Det går det og, alle kan ikke bo i Bærum eller Oslo. Anonymkode: 10731...3b0 Så Oslo skal bare være for de rike? Alle andre må flytte fra omgangskretsen sin og sin barndomsby bare for å ha råd til bolig? Det blir ikke flere barn av sånt. Anonymkode: ae2a4...f0b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #97 Del Skrevet 28. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er ikke sånn at dagens pensjonister har fått alt opp i hendene. ja boligprisene var lavere og rentefradraget høyere det er riktig. Men mange tapte stort i boligkrakket rundt 1990, kjenner flere som faktisk måtte selge boligen sin og fortsatt hadde gjeld. Det er og sånn at dagens eldre har vokst opp i en helt annen virkelighet enn de som er unge i dag. De har ikke hatt den velstanden og overfloden som de under 40 har levd med. jeg er selv rundt 50 år og må si at jeg har hatt et liv uten økonomiske problemer. Likevel, i klassen min hadde flere utedo, mange delte rom og ingen dro til syden. Ingen mødre dro på venninneturer eller i neglesalongen. Ja mange sitter med store boligverdier i og rundt de store byene, men det er også mange som har eneboliger i Norge som ikke er verdt all verden, da de ligger steder hvor prisnivået er et helt annet. De som synes så fryktelig synd på yngre generasjoner , jeg tenker at de faktisk kan klare å bo andre steder enn i de mest pressede områdene, og da klarer de fleste med jobb å kjøpe seg noe senest rundt 30 års alderen. Jeg kjenner selv folk med lav lønn som har bosatt seg i Svartskog, Sylling og (usentralt) på Hurum rett og slett for å få seg enebolig da de trengte plassen på grunn av barn og type yrker. Det går det og, alle kan ikke bo i Bærum eller Oslo. Anonymkode: 10731...3b0 Vet du hva en enebolig koster i svartskog og Sylling i dag? Det er jo omtrent like dyrt som Oppegård og Asker. Vi snakker over 10 mill for en enebolig. Det er heller ikke «bare» for folk flest. Folk må lengre unna enn en time fra Oslo, da går prisene ned. Men hvordan ser du for deg at folk skal klare å jobbe fulltid der jobbene er (Oslo) om man må bruke en time hver vei? Og vet du at denne time fort blir 2-3 timer i rushen? Prøv å kjør Oslo-Sylling, eller bare til Oslo-Sandvika på en hverdag etter kl 15 🤡 Anonymkode: ed451...718 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #98 Del Skrevet 28. desember 2024 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Så Oslo skal bare være for de rike? Alle andre må flytte fra omgangskretsen sin og sin barndomsby bare for å ha råd til bolig? Det blir ikke flere barn av sånt. Anonymkode: ae2a4...f0b Nei sier ikke det. Men alle kan ikke kjøpe seg leilighet i oslo i 20 årene som enslige. Er man et par så blir det straks lettere. Min familie hadde en vennefamilie i oppveksten med to døtre, de bodde på Ullern. Den ene flyttet til utandet pga kjærligheten og den andre til Nittedal av samme grunn, nå er den ene flyttet til hjemtraktene faktisk. Man kan ikke forvente å bosette seg i landets dyreste områder som ung og singel. Og du har nok rett i at høye huspriser og er en faktor i hvor mange barn folk får sammen med klimaspørsmål og fremtidspessimisme.. Anonymkode: 10731...3b0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #99 Del Skrevet 28. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vet du hva en enebolig koster i svartskog og Sylling i dag? Det er jo omtrent like dyrt som Oppegård og Asker. Vi snakker over 10 mill for en enebolig. Det er heller ikke «bare» for folk flest. Folk må lengre unna enn en time fra Oslo, da går prisene ned. Men hvordan ser du for deg at folk skal klare å jobbe fulltid der jobbene er (Oslo) om man må bruke en time hver vei? Og vet du at denne time fort blir 2-3 timer i rushen? Prøv å kjør Oslo-Sylling, eller bare til Oslo-Sandvika på en hverdag etter kl 15 🤡 Anonymkode: ed451...718 Det er ikke like dyrt nei, du får mye mer for pengene i randsonen rundt Oslo. Må du bo i oslo så tenker jeg at du og må godta å bo mindre og kanskje finne løsninger som at to familier deler et hus, eller to venner kjøper sammen. Mannen her i huset pendler fra Drammen hver dag og der han jobber (blindern) bor folk i både Fredrikstad og Askim og Oppegård osv, de færreste bor i Oslo. i hvert fall de som har hus. Anonymkode: 10731...3b0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #100 Del Skrevet 28. desember 2024 Fikk dere hjelp da? Det virker som dere kommer fra en familie det er vanlig. Foreldrene mine hjalp meg, slik foreldrene deres hjalp dem , og sånn har søsken og søskenbarn gjort det. Så ja , jeg skal hjelpe mine barn. Det er sånn vi gjør det. Ingen som taper på det. Anonymkode: 458f3...826 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå