AnonymBruker Skrevet fredag kl 16:01 #41 Del Skrevet fredag kl 16:01 AnonymBruker skrev (På 8.1.2025 den 20.59): Hvordan VET du det er fjas da? Det kan være gjeld opp over ørene vet du. Pass på det selv du Anonymkode: f77b8...2e6 TS her. Jeg personlig mener det er fjas når du bla kjøper junk og middager ute, fester og lever livet, for så å ikke ha penger til mat eller annet. Da er det gjerne 2-3 uker igjen til lønn??? Anonymkode: 37932...c72 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LagunaLaguna Skrevet søndag kl 02:39 #42 Del Skrevet søndag kl 02:39 Oi! 😳😳😳 Her var det da mye selvprektighet, lite forståelse og uforståelige, ikke for å nevne _ufordragelige_ svar! Det er nesten sånn at jeg tror det er en slags parodi - men, jeg ser vel samtidig at det faktisk er alvorlig ment! Det første som slår meg er at dere høres ut som dere har mer enn god nok råd, de aller fleste som ser så ned på pengelånere. Og da så. Ærlig sak å ha god råd - men da trenger en jo heller ikke å låne penger - og har vel neppe erfaringsnivået med å mangle da! Det er klart det er slabbedasker og folk som velger å ikke bidra, og det finnes folk som grabber til seg det de kan få eller stjæle uansett, og sånne vampyrer vil en jo ikke ha i livet - ikke jeg heller. Men derifra til blant annet å forklare pengelåning med _dårlig barndom_?? Som om vi snakker om personlighetsforstyrrelser, konebanking og blandingsmisbruk? Det enkle er ofte det beste; hva med _dårlig råd_?? Jeg ser det er enkelte her som mener det kniper om en «bare» bar femti tusen på konto…😳😳 Oi. Javel. Da skulle dere forsøkt å ha dårlig råd. Hadde DET vært lite penger hadde aldri NOEN hatt behov for å låne penger! I hvertfall ikke jeg. Jeg føler at jet har helt grei råd nå, selvom jeg vet at jeg er under den såkalte fattigdomsgrensa. Jeg hadde verre råd før, og jeg er takknemmelig og sjeleglad for at jeg har penger til ost, og middag, klær og katt, å kjøpe tusjer til tegninga mi, planter til ute og inne, treningstøy og å gå på kurs, kaffe på kafé, ei bok jeg har lyst på i ny og ne, og til å kunne reise på besøk til venner, eller å ha noe ekstra her om noen besøker meg! Jeg kan ikke kjøpe alt på samme måned, kanskje. Men Herreminhatt - livet mitt er rikt og fylt av farge og lys! - og luksus. Jeg mangler ingenting jeg virkelig trenger! Men jeg blir nesten litt lattermild over at folk tror at jeg, eller andre som er i sanne økonomiske situasjon som meg automatisk er noen skurker! Fordi vi må pusle litt for å få kabalen til å gå opp fra uke til uke, og fra måned til måned! Jeg er sjeleglad, merker jeg, for at jeg har mine egne venner og ikke dere! Selvom dere garantert har mer penger av alle av oss TIL SANMEN! Det er klart jeg jeg ikke har noe i mot å låne bort mitt (som jeg ikke skal bruke den uka en gang!) til en venn som trenger det NÅ. Det er klart at ikke alle mennesker kan bli med på en sånn ordning, men vi er en tre-fire voksne mennesker - uten personlighetsforstyrrelse, karakterbrist, dårlig barndom og dårlige holdninger - som hjelper hverandre - med penger, og mye annet også, som flere løser bedre enn en! Og - det skulle, for faen - bare mangle også. 😳😅😀😮😮‼️ Shit - så mange fiendenelige, uopplyste, entiltede og grunne holdninger som tøt opp her ass! Ok - dette er sikkert samme grupperingen med mennesker som mener at den som får samlet seg mest mulig med eiendeler og penger før en dør - den vant. DERE om det, merker jeg - mens jeg lurer på hvorfor jeg egentlig gidder å svare i en tråd som er så fjerntliggende fra alle mine verdier. Men det er jo så jeg synes det ville være fint og en snerten form for kosmisk rettferdighet om flere av dere opplevde det å faktisk ha dårlig råd - og på toppen av det hele skulle avspises med kjip moralisering uten annen grunn at det er ufint å være blakk - og til å med skulle belæres og få gode økonomiske råd fra folk som ser bort i fra at konkret dårlig råd kan være en fremskutt og åpenbar grunn rundt et ønske om å låne penger! Men så mye tør jeg vel ikke håpe på. Den slags skuddsikker selvrettferdighet viker sjelden for noe - og selv de beste vekstmuligheter motas sjelden med takk eller som dn mulighet til å utvide empatifeltet eller utvikle noen annen form for forståelse for andre. Hvilket jeg er helt sikker på at er en helt annen form for fattighet - en virkelig kjip en, og jeg hadde ikke byttet med noen av dere som skriver sånn - uavhengig av hvor mange penger dere enn måtte ha! Det er andre verdier her ute også - heldigvis, og til opplysning! 😅😳😳😳😮😉 Dette var deprimerende lesning! 😮 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 03:01 #43 Del Skrevet søndag kl 03:01 Nien bruker alltid opp pengene. De låner ofte, og det er ikke uvanlig at disse personene har helt grei, og gjerne god, lønn. Det har ikke noe med inntekt å gjøre, det har med manglende kontroll på økonomien. Anonymkode: 987cc...9bf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 03:09 #44 Del Skrevet søndag kl 03:09 AnonymBruker skrev (På 5.1.2025 den 21.41): Men personen har ikke bedt TS om hjelp. Jeg har jobbet med økonomi i hele mitt yrkesaktive liv, og fellesnevneren for folk som låner hele tiden er at de ikke har selvinnsikt. De vil ikke ha hjelp til å disponere sin økonomi, de vil klage og skylde på hva som helst framfor å ta ansvar for situasjonen. Anonymkode: c65f6...f46 Da er du en elendig menneskjenner og du burde funnet deg en annen jobb !!!! Hva med de utenfor denne såkalte fellesnevneren din ? Skal de betale prisen for disse såkalte uten selvinnsikt. Er du bedre selv? Hva tjener du penger på,andres elendighet ? Anonymkode: c8f2f...78a 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 03:24 #45 Del Skrevet søndag kl 03:24 AnonymBruker skrev (På 5.1.2025 den 21.28): Jeg er nok desverre litt sånn. Har 50 000 i kredittkortgjeld og måtte låne av samboer da bilen var på verksted sist. Nå får jeg snart en stor lønning, men istedetfor å betale kredittkortet eller betale tilbake eller spare har vi bestemt oss for å kjøpe nye møbler. Da får jo samboer på en måte tilbakebetalt. Har gjort det sånn før også, lånt av ham og brukt penger på ferie for begge istedetfor å betale ham tilbake. Tror det er en slags mentalitet konstant blakke har...når vi endelig får penger så må vi liksom bruke dem fort før alt forsvinner til kjedelig gjeld og regninger og vi er blakke igjen. På denne måten kommer man jo aldri ovenpå. Vi lever fra lønning til lønning og tenker at det skal ordne seg.. plutselig skal det komme en lotto gevinst eller feriepenger eller skattepenger... Anonymkode: 0152c...dd8 Jeg forstår hvorfor du har kredittkortgjeld 🫣 Anonymkode: 5cabf...17a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 06:54 #46 Del Skrevet søndag kl 06:54 AnonymBruker skrev (På 27.12.2024 den 23.35): Ts her. Familien har vært slik så lenge jeg kan huske, og ikke meg bekjent men mulig spillegalskap. Kan ikke se at dette er normalen hos noen, annet enn som du sier; glemt kort eller annet. Anonymkode: 37932...c72 Tenker det er noe fysiologisk. Noe med avhengighet p gjøre Kansje. Kjente en fyr som holdt på slik og han var alkoholiker og arbeidsledig og generellt oppegående. Bare ikke intressert i å jobbe. Anonymkode: ff912...797 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 07:40 #47 Del Skrevet søndag kl 07:40 LagunaLaguna skrev (4 timer siden): Oi! 😳😳😳 Her var det da mye selvprektighet, lite forståelse og uforståelige, ikke for å nevne _ufordragelige_ svar! Det er nesten sånn at jeg tror det er en slags parodi - men, jeg ser vel samtidig at det faktisk er alvorlig ment! Det første som slår meg er at dere høres ut som dere har mer enn god nok råd, de aller fleste som ser så ned på pengelånere. Og da så. Ærlig sak å ha god råd - men da trenger en jo heller ikke å låne penger - og har vel neppe erfaringsnivået med å mangle da! Det er klart det er slabbedasker og folk som velger å ikke bidra, og det finnes folk som grabber til seg det de kan få eller stjæle uansett, og sånne vampyrer vil en jo ikke ha i livet - ikke jeg heller. Men derifra til blant annet å forklare pengelåning med _dårlig barndom_?? Som om vi snakker om personlighetsforstyrrelser, konebanking og blandingsmisbruk? Det enkle er ofte det beste; hva med _dårlig råd_?? Jeg ser det er enkelte her som mener det kniper om en «bare» bar femti tusen på konto…😳😳 Oi. Javel. Da skulle dere forsøkt å ha dårlig råd. Hadde DET vært lite penger hadde aldri NOEN hatt behov for å låne penger! I hvertfall ikke jeg. Jeg føler at jet har helt grei råd nå, selvom jeg vet at jeg er under den såkalte fattigdomsgrensa. Jeg hadde verre råd før, og jeg er takknemmelig og sjeleglad for at jeg har penger til ost, og middag, klær og katt, å kjøpe tusjer til tegninga mi, planter til ute og inne, treningstøy og å gå på kurs, kaffe på kafé, ei bok jeg har lyst på i ny og ne, og til å kunne reise på besøk til venner, eller å ha noe ekstra her om noen besøker meg! Jeg kan ikke kjøpe alt på samme måned, kanskje. Men Herreminhatt - livet mitt er rikt og fylt av farge og lys! - og luksus. Jeg mangler ingenting jeg virkelig trenger! Men jeg blir nesten litt lattermild over at folk tror at jeg, eller andre som er i sanne økonomiske situasjon som meg automatisk er noen skurker! Fordi vi må pusle litt for å få kabalen til å gå opp fra uke til uke, og fra måned til måned! Jeg er sjeleglad, merker jeg, for at jeg har mine egne venner og ikke dere! Selvom dere garantert har mer penger av alle av oss TIL SANMEN! Det er klart jeg jeg ikke har noe i mot å låne bort mitt (som jeg ikke skal bruke den uka en gang!) til en venn som trenger det NÅ. Det er klart at ikke alle mennesker kan bli med på en sånn ordning, men vi er en tre-fire voksne mennesker - uten personlighetsforstyrrelse, karakterbrist, dårlig barndom og dårlige holdninger - som hjelper hverandre - med penger, og mye annet også, som flere løser bedre enn en! Og - det skulle, for faen - bare mangle også. 😳😅😀😮😮‼️ Shit - så mange fiendenelige, uopplyste, entiltede og grunne holdninger som tøt opp her ass! Ok - dette er sikkert samme grupperingen med mennesker som mener at den som får samlet seg mest mulig med eiendeler og penger før en dør - den vant. DERE om det, merker jeg - mens jeg lurer på hvorfor jeg egentlig gidder å svare i en tråd som er så fjerntliggende fra alle mine verdier. Men det er jo så jeg synes det ville være fint og en snerten form for kosmisk rettferdighet om flere av dere opplevde det å faktisk ha dårlig råd - og på toppen av det hele skulle avspises med kjip moralisering uten annen grunn at det er ufint å være blakk - og til å med skulle belæres og få gode økonomiske råd fra folk som ser bort i fra at konkret dårlig råd kan være en fremskutt og åpenbar grunn rundt et ønske om å låne penger! Men så mye tør jeg vel ikke håpe på. Den slags skuddsikker selvrettferdighet viker sjelden for noe - og selv de beste vekstmuligheter motas sjelden med takk eller som dn mulighet til å utvide empatifeltet eller utvikle noen annen form for forståelse for andre. Hvilket jeg er helt sikker på at er en helt annen form for fattighet - en virkelig kjip en, og jeg hadde ikke byttet med noen av dere som skriver sånn - uavhengig av hvor mange penger dere enn måtte ha! Det er andre verdier her ute også - heldigvis, og til opplysning! 😅😳😳😳😮😉 Dette var deprimerende lesning! 😮 Det eneste nedlatende innlegget er da dette. At vi som ikke har problemer med dette deler hvordan vi tenker og gjør ting, kan mulig være inspirasjon for enkelte. At de som har problemer med dette deler hvordan de har det, føler til større forståelse og mer tåleranse for ulikheter. Anonymkode: 712a4...4f6 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 08:00 #48 Del Skrevet søndag kl 08:00 LagunaLaguna skrev (5 timer siden): Oi! 😳😳😳 Her var det da mye selvprektighet, lite forståelse og uforståelige, ikke for å nevne _ufordragelige_ svar! Det er nesten sånn at jeg tror det er en slags parodi - men, jeg ser vel samtidig at det faktisk er alvorlig ment! Det første som slår meg er at dere høres ut som dere har mer enn god nok råd, de aller fleste som ser så ned på pengelånere. Og da så. Ærlig sak å ha god råd - men da trenger en jo heller ikke å låne penger - og har vel neppe erfaringsnivået med å mangle da! Det er klart det er slabbedasker og folk som velger å ikke bidra, og det finnes folk som grabber til seg det de kan få eller stjæle uansett, og sånne vampyrer vil en jo ikke ha i livet - ikke jeg heller. Men derifra til blant annet å forklare pengelåning med _dårlig barndom_?? Som om vi snakker om personlighetsforstyrrelser, konebanking og blandingsmisbruk? Det enkle er ofte det beste; hva med _dårlig råd_?? Jeg ser det er enkelte her som mener det kniper om en «bare» bar femti tusen på konto…😳😳 Oi. Javel. Da skulle dere forsøkt å ha dårlig råd. Hadde DET vært lite penger hadde aldri NOEN hatt behov for å låne penger! I hvertfall ikke jeg. Jeg føler at jet har helt grei råd nå, selvom jeg vet at jeg er under den såkalte fattigdomsgrensa. Jeg hadde verre råd før, og jeg er takknemmelig og sjeleglad for at jeg har penger til ost, og middag, klær og katt, å kjøpe tusjer til tegninga mi, planter til ute og inne, treningstøy og å gå på kurs, kaffe på kafé, ei bok jeg har lyst på i ny og ne, og til å kunne reise på besøk til venner, eller å ha noe ekstra her om noen besøker meg! Jeg kan ikke kjøpe alt på samme måned, kanskje. Men Herreminhatt - livet mitt er rikt og fylt av farge og lys! - og luksus. Jeg mangler ingenting jeg virkelig trenger! Men jeg blir nesten litt lattermild over at folk tror at jeg, eller andre som er i sanne økonomiske situasjon som meg automatisk er noen skurker! Fordi vi må pusle litt for å få kabalen til å gå opp fra uke til uke, og fra måned til måned! Jeg er sjeleglad, merker jeg, for at jeg har mine egne venner og ikke dere! Selvom dere garantert har mer penger av alle av oss TIL SANMEN! Det er klart jeg jeg ikke har noe i mot å låne bort mitt (som jeg ikke skal bruke den uka en gang!) til en venn som trenger det NÅ. Det er klart at ikke alle mennesker kan bli med på en sånn ordning, men vi er en tre-fire voksne mennesker - uten personlighetsforstyrrelse, karakterbrist, dårlig barndom og dårlige holdninger - som hjelper hverandre - med penger, og mye annet også, som flere løser bedre enn en! Og - det skulle, for faen - bare mangle også. 😳😅😀😮😮‼️ Shit - så mange fiendenelige, uopplyste, entiltede og grunne holdninger som tøt opp her ass! Ok - dette er sikkert samme grupperingen med mennesker som mener at den som får samlet seg mest mulig med eiendeler og penger før en dør - den vant. DERE om det, merker jeg - mens jeg lurer på hvorfor jeg egentlig gidder å svare i en tråd som er så fjerntliggende fra alle mine verdier. Men det er jo så jeg synes det ville være fint og en snerten form for kosmisk rettferdighet om flere av dere opplevde det å faktisk ha dårlig råd - og på toppen av det hele skulle avspises med kjip moralisering uten annen grunn at det er ufint å være blakk - og til å med skulle belæres og få gode økonomiske råd fra folk som ser bort i fra at konkret dårlig råd kan være en fremskutt og åpenbar grunn rundt et ønske om å låne penger! Men så mye tør jeg vel ikke håpe på. Den slags skuddsikker selvrettferdighet viker sjelden for noe - og selv de beste vekstmuligheter motas sjelden med takk eller som dn mulighet til å utvide empatifeltet eller utvikle noen annen form for forståelse for andre. Hvilket jeg er helt sikker på at er en helt annen form for fattighet - en virkelig kjip en, og jeg hadde ikke byttet med noen av dere som skriver sånn - uavhengig av hvor mange penger dere enn måtte ha! Det er andre verdier her ute også - heldigvis, og til opplysning! 😅😳😳😳😮😉 Dette var deprimerende lesning! 😮 Jeg synes det er DU som skriver svært nedlatende. Jeg har vært både fattig og rik, vokste opp i fattigdom og var selv også i 20-årene nokså dårlig til å disponere penger og tenke langsiktig. Nå med noen tiår til på baken, ansvar for familie og hjem over mange år, er det veldig lett å se hva jeg gjorde som ikke var så lurt den gangen. Jeg spurte aldri om å låne penger av noen, men jeg gikk f.eks en hel påske uten mat fordi jeg bare hadde noen panteflasker å bruke. Og hva kjøpte jeg da? Cola light (min avhengighet på det tidspunktet) og noen få pakker nudler. Ikke havrekorn og pasta, som kunne vart hele påsken. Jeg VET hva det vil si å ikke ha penger, og også å være raus og dele med venner og andre, men jeg vet også mye om hva som opprettholder en slik situasjon og hva som kreves for å komme ut av den. Anonymkode: 0bfe3...9e4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 08:06 #49 Del Skrevet søndag kl 08:06 AnonymBruker skrev (På 5.1.2025 den 21.06): "Jeg har ikke mulighet til å låne deg penger denne måneden, men kom gjerne bort på en kopp kaffe så kan jeg hjelpe deg å sette opp et budsjett " Anonymkode: 29dcf...d1b Er det bare jeg som synes dette er passelig nedlatende? Forstår at intensjonen er god men hadde jeg fått denne kommentaren så hadde jeg følt meg særdeles liten. Da hadde det vært bedre med "Nei jeg kan ikke låne deg penger". Anonymkode: 50984...c5e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pilleville Skrevet søndag kl 08:15 #50 Del Skrevet søndag kl 08:15 AnonymBruker skrev (På 27.12.2024 den 23.26): Aldri opplevd det som voksen at noen har spurt om å låne penger. Utover praktiske årsaker der og da som f.eks at de har glemt kortet når vi er ute. Eller andre ting vi ordner på VIPPS rett etterpå. Vil tro at vedkommende har en eller annen avhengighet? Rus eller spillegalskap? Anonymkode: 91cb4...bff Har vert borti folk som slit med penger uten desse grunnene. Bare lav boevne. Klarer ikkje tenke fremover, impulsstyrte. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 08:17 #51 Del Skrevet søndag kl 08:17 Jeg tenker at det er lett å sitte på sin høye hest og dømme andre. Selvfølgelig så er det dessverre en del som er nærmest bevisstløse ifht pengebruk, men så har du også en del der livet skjer, og hvor man må vurdere å krype til korset. Er selv i en situasjon med 3 barn og vond tidsklemme hvor jeg jobber 100 % og mannen 150 %, og hvor ekteskapet henger i en syltynn tråd pga stress og 16 timer lange "arbeids"dager for oss begge (altså tid som må brukes på oppgaver hjemme, på barn eller på jobb). Vi har null tid til fritid, trening, kjærestetid eller lignende, og nå er vi rett og slett så piss forbanna på hverandre at vi heller ikke orker å være snille med hverandre. Her har min far valgt å gi oss penger til vaskehjelp i ett år uten at jeg har spurt, rett og slett for å se om ekteskapet og kjernefamilien kan reddes. For samlivsbrudd for vår del = økonomisk katastrofe og barn som må røskes opp fra nærmiljø og vekk fra toppidrett. Anonymkode: 1a74e...262 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 09:19 #52 Del Skrevet søndag kl 09:19 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er det bare jeg som synes dette er passelig nedlatende? Forstår at intensjonen er god men hadde jeg fått denne kommentaren så hadde jeg følt meg særdeles liten. Da hadde det vært bedre med "Nei jeg kan ikke låne deg penger". Anonymkode: 50984...c5e Nei, du er ikke den eneste. Jeg kommenterte det samme selv for noen dager siden: AnonymBruker skrev (På 8.1.2025 den 8.16): Hørtes hyggelig ut i teorien, men hvis jeg hadde måttet låne penger og fått den kommentaren hadde jeg følt det som å bli sparket enda lengre ned når jeg var nede fra før. Det er ikke gøy å spørre om å låne penger, man blottstiller seg litt og føler at man lever litt på nåde. Men, hvis jeg hadde fått lånt de pengene og fått den kommentaren når jeg leverte tilbake pengene hadde jeg blitt glad og takknemlig. Skulle gjerne hatt en person i livet mitt som tilbød seg å hjelpe meg å rette opp i økonomien min og sette opp budsjett. Jeg har prøvd selv flere ganger, men det er for overveldende for meg så jeg klarer aldri å fullføre. Sikkert en dårlig unnskyldning, men jeg har hatt problemer med økonomi hele livet fordi jeg er altfor impulsiv (skylder på ADHD), det er ofte jeg "glemmer" å se lengre fram at det er dumt for økonomien å kjøpe den pc'n der på avbetaling, eller ta 2000 kroner av kredittkortet der for å kjøpe abonnement på spill f.eks osv. Anonymkode: c9a9c...475 Anonymkode: c9a9c...475 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 08:43 #53 Del Skrevet mandag kl 08:43 De eneste jeg vet om som driver å låner penger av folk er rusavhengige. Anonymkode: 115ae...dd0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 08:58 #54 Del Skrevet mandag kl 08:58 Tror ikke det er så uvanlig, mange som sliter i disse dager. Moren min må stadig vekk låne av meg, er jo ikke noe problem så lenge man får pengene tilbake. Anonymkode: 8580c...ffb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 09:16 #55 Del Skrevet mandag kl 09:16 Hadde ei venninne (k41) som lånte småbeløp (100-1000,-) både titt og ofte, men hun betalte bestandig tilbake. Tenkte etter hvert at jeg gjorde henne en bjørnetjeneste ved å gjøre det, for hun lærte tydeligvis aldri å ha penger igjen før neste lønning. Samtidig så hadde jeg jo innblikk i hva hun brukte penger på, og det var ikke bestandig så veldig fornuftig. Etter å ha fått spørsmål om å låne henne penger dagen etter hun viste hva hun hadde handlet på Temu (pynte-lyslenke for å ha på stua bl.a.), så ble det slutt på å utlånet. Vi snakker om økonomi og penger rett som det er, og hun vet og sier selv at hun sliter med det, og spør om spareråd. Har derfor ikke sagt det direkte til henne at jeg ikke låner henne penger på grunn av Temu/handling av ufornuftige ting (i mine øyne), men sier at jeg dessverre ikke har noe å låne ut nå. Anonymkode: 15f79...c54 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 10:32 #56 Del Skrevet mandag kl 10:32 LagunaLaguna skrev (På 12.1.2025 den 3.39): Oi! 😳😳😳 Her var det da mye selvprektighet, lite forståelse og uforståelige, ikke for å nevne _ufordragelige_ svar! Det er nesten sånn at jeg tror det er en slags parodi - men, jeg ser vel samtidig at det faktisk er alvorlig ment! Det første som slår meg er at dere høres ut som dere har mer enn god nok råd, de aller fleste som ser så ned på pengelånere. Og da så. Ærlig sak å ha god råd - men da trenger en jo heller ikke å låne penger - og har vel neppe erfaringsnivået med å mangle da! Det er klart det er slabbedasker og folk som velger å ikke bidra, og det finnes folk som grabber til seg det de kan få eller stjæle uansett, og sånne vampyrer vil en jo ikke ha i livet - ikke jeg heller. Men derifra til blant annet å forklare pengelåning med _dårlig barndom_?? Som om vi snakker om personlighetsforstyrrelser, konebanking og blandingsmisbruk? Det enkle er ofte det beste; hva med _dårlig råd_?? Jeg ser det er enkelte her som mener det kniper om en «bare» bar femti tusen på konto…😳😳 Oi. Javel. Da skulle dere forsøkt å ha dårlig råd. Hadde DET vært lite penger hadde aldri NOEN hatt behov for å låne penger! I hvertfall ikke jeg. Jeg føler at jet har helt grei råd nå, selvom jeg vet at jeg er under den såkalte fattigdomsgrensa. Jeg hadde verre råd før, og jeg er takknemmelig og sjeleglad for at jeg har penger til ost, og middag, klær og katt, å kjøpe tusjer til tegninga mi, planter til ute og inne, treningstøy og å gå på kurs, kaffe på kafé, ei bok jeg har lyst på i ny og ne, og til å kunne reise på besøk til venner, eller å ha noe ekstra her om noen besøker meg! Jeg kan ikke kjøpe alt på samme måned, kanskje. Men Herreminhatt - livet mitt er rikt og fylt av farge og lys! - og luksus. Jeg mangler ingenting jeg virkelig trenger! Men jeg blir nesten litt lattermild over at folk tror at jeg, eller andre som er i sanne økonomiske situasjon som meg automatisk er noen skurker! Fordi vi må pusle litt for å få kabalen til å gå opp fra uke til uke, og fra måned til måned! Jeg er sjeleglad, merker jeg, for at jeg har mine egne venner og ikke dere! Selvom dere garantert har mer penger av alle av oss TIL SANMEN! Det er klart jeg jeg ikke har noe i mot å låne bort mitt (som jeg ikke skal bruke den uka en gang!) til en venn som trenger det NÅ. Det er klart at ikke alle mennesker kan bli med på en sånn ordning, men vi er en tre-fire voksne mennesker - uten personlighetsforstyrrelse, karakterbrist, dårlig barndom og dårlige holdninger - som hjelper hverandre - med penger, og mye annet også, som flere løser bedre enn en! Og - det skulle, for faen - bare mangle også. 😳😅😀😮😮‼️ Shit - så mange fiendenelige, uopplyste, entiltede og grunne holdninger som tøt opp her ass! Ok - dette er sikkert samme grupperingen med mennesker som mener at den som får samlet seg mest mulig med eiendeler og penger før en dør - den vant. DERE om det, merker jeg - mens jeg lurer på hvorfor jeg egentlig gidder å svare i en tråd som er så fjerntliggende fra alle mine verdier. Men det er jo så jeg synes det ville være fint og en snerten form for kosmisk rettferdighet om flere av dere opplevde det å faktisk ha dårlig råd - og på toppen av det hele skulle avspises med kjip moralisering uten annen grunn at det er ufint å være blakk - og til å med skulle belæres og få gode økonomiske råd fra folk som ser bort i fra at konkret dårlig råd kan være en fremskutt og åpenbar grunn rundt et ønske om å låne penger! Men så mye tør jeg vel ikke håpe på. Den slags skuddsikker selvrettferdighet viker sjelden for noe - og selv de beste vekstmuligheter motas sjelden med takk eller som dn mulighet til å utvide empatifeltet eller utvikle noen annen form for forståelse for andre. Hvilket jeg er helt sikker på at er en helt annen form for fattighet - en virkelig kjip en, og jeg hadde ikke byttet med noen av dere som skriver sånn - uavhengig av hvor mange penger dere enn måtte ha! Det er andre verdier her ute også - heldigvis, og til opplysning! 😅😳😳😳😮😉 Dette var deprimerende lesning! 😮 Men når voksne folk må låne småsummer måned etter måned, da dreier det seg ikke bare om dårlig råd, men dårlig planlegging og økonomistyring. Lånene må jo betales tilbake, så da forskyver man bare problemet over på neste måned, og så er man like dårlig stilt. Jeg skjønner om man er i knipe ved en anledning fordi vaskemaskina ryker, og man må låne penger EN gang. Så lever man ekstra trangt neste måned, kommer seg ovenpå og er i gjenge igjen. Men når man må låne til stadighet? Nei, det forstår jeg ikke. Anonymkode: bd99c...5b4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 10:42 #57 Del Skrevet mandag kl 10:42 Jeg har et familiemedlem rundt 40 år, hvor både hen og partner er elendige med penger, i tillegg til at de har hatt ganske uflaks med enkelte ting, samt dårlig helse. Hen spør meg i blant om å låne 200 kr, noe jeg fint gjør, samtidig som at jeg synes det er sprøtt å låne sånne småbeløp. Hadde på en måte skjønt det bedre om vaskemaskinen røk og man trengte 7000. Jeg har anbefalt gjeldsordning for å komme i mål, men i stedet går de i en evig runddans der de aldri kommer i mål. De prøver leve på det helt minimum på grunn av at de skal betale ned gjeld, men klarer ikke ligge unna unødvendigheter + det er dyrt å være fattig. Nå har en av de fått lån av foreldrene sine, som evt blir til forskudd på arv om de ikke får betalt tilbake. Jeg tipper det blir arv🫣😂 Anonymkode: a22d7...ca5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jajakvinne12 Skrevet mandag kl 18:25 #58 Del Skrevet mandag kl 18:25 AnonymBruker skrev (På 10.1.2025 den 17.01): TS her. Jeg personlig mener det er fjas når du bla kjøper junk og middager ute, fester og lever livet, for så å ikke ha penger til mat eller annet. Da er det gjerne 2-3 uker igjen til lønn??? Anonymkode: 37932...c72 Tenker du skal feie for egen dør. Plutselig er det du som står der og trenger hjelp Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 18:26 #59 Del Skrevet mandag kl 18:26 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg har et familiemedlem rundt 40 år, hvor både hen og partner er elendige med penger, i tillegg til at de har hatt ganske uflaks med enkelte ting, samt dårlig helse. Hen spør meg i blant om å låne 200 kr, noe jeg fint gjør, samtidig som at jeg synes det er sprøtt å låne sånne småbeløp. Hadde på en måte skjønt det bedre om vaskemaskinen røk og man trengte 7000. Jeg har anbefalt gjeldsordning for å komme i mål, men i stedet går de i en evig runddans der de aldri kommer i mål. De prøver leve på det helt minimum på grunn av at de skal betale ned gjeld, men klarer ikke ligge unna unødvendigheter + det er dyrt å være fattig. Nå har en av de fått lån av foreldrene sine, som evt blir til forskudd på arv om de ikke får betalt tilbake. Jeg tipper det blir arv🫣😂 Anonymkode: a22d7...ca5 Er ganske høye krav for gjeldsordning. Vi er økonomisk fucked, men ikke fucked nok til gjeldsordning. Anonymkode: f77b8...2e6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå