Gå til innhold

Frustrasjon over gaver som jeg ikke ønsker

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har for lenge siden blitt enige om at det holder med julegaver til barna i familien,  med unntak av at vi gir en liten ting til de vi er sammen med på selve julekvelden. Det har funket greit,  inntil vi for et par år siden fikk oss hytte.

Nå vil folk gi oss alt mulig. Alt fra ting de ikke lenger har plass til selv (det klarer vi greit å unnslippe ved å takke pent nei. Vi har det vi trenger og har plass til i vår lille hytte), men også andre "festlige" ting. Det virker som om der er helt andre regler som gjelder når man gir til hytte..i år har vi fått seviettringer med plastsjøstjerner på, er fyrtårn som skal stå til pynt og noe lignende. Tidigere har vi også fått endel slikt, bla bilder av skuter (ikke spesielt pene) og annet maritimt. 

Vi har vært så tydelige som vi kan uten å gjøre folk sure.  Nå i år har vi et vennepar som i en tid har pratet om at de har en gave til oss til jul.  Joda, de vet at vi ikke kjøper til hverandre,  men de kom over noe som blir perfekt på hytta vår. Vi svarte " oi, nå blir vi litt nervøs for derner det jo ikke plass til mer", men da fikk vi til svar at "joda, litt plass har man da alltid ".

Og det er jo forsåvidt sant, for det hender at vi kjøper noe selv. Det kan være i bruktbutikker, på finn,.No, noe vi har ønsket oss og spart til eller noe som vi har kommet over på reise. 

Og det er jo litt gøy.  Og det har vi sagt til folk rundt oss, men det betyr ikke at de skal hjelpe oss med å finne ting.

Nå til jul fikk vi altså en gave fra vennene våre. Vil ikke beskrive helt her hva det var,  men det er type veggdekor som krever litt plass. De var så fornøyde med gaven og hadde gledet seg til å gi det. Vi takket og sa at det jo er fint at de tenker på oss, men at vi dessverre ikke har plass til mer.  Da fikk  vi til svar et helt konkret forslag til hvor dekorasjonen kan henge .

Denne gangen gikk vi langt i å si i fra og jeg kjente skikkelig på at vi skuffet vennene våre. Vi endte med å ta i mot, men vi var tydelige på at vi ikke har noe plass det kan henge. 

Hva gjør dere andre?  Klarer dere å si nei takk uten noe mer unnskyldning? 

Anonymkode: d5af7...232

• Liker 3
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du sier ikke nei takk til gaver. Men du er heller ikke forpliktet til å henge dem opp. 

Bare takk og ta i mot. Skulle de etterspørre gaven så si at det ikke passet inn. De gæ etterspør6

Anonymkode: bf87e...dfe

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres så enkelt ut, men det føles vanskelig. 

Og svære ting som ikke er vår stil i det hele tatt. Det er som om det gjelder helt egne regler for hytter. Har man hytte ved sjøen er det liksom oppkast og vedtatt at man ønsker fiskemotiver, garnkuler og fyrtårn til pynt.

Eller når man kan like å mikse gamle ting med nye ting: da er det en slags forventning om at man liker alt som er gammelt.

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var mange som gjerne ville gi ting de ikke lenger trengte til oss da vi fikk oss hytte. Jeg var beinhard og takket nei. Har heldigvis ikke fått noen "artige" gaver til hytta.
Jeg tror mange glemmer to viktige ting når venner og bekjente får seg hytte; at man faktisk har ulik smak, og at det ikke lenger er sånn at hyttene fylles med gammelt skrot man ikke lenger bruker hjemme.
Hytta mi er et hobbyprosjekt der jeg koser meg med å innrede med ting jeg liker, både nytt og brukt. Jeg vil ikke dra med meg alt mulig skrot dit som jeg ikke vil ha, selv ikke midlertidig.

Du må bare si ifra til folk at du har en veldig bestemt oppfatning av hvordan interiøret på hytta skal være, og at du kun er ute etter helt spesifikke ting. Hvis de absolutt har lyst å kjøpe noe til hytta, har du sikkert masse spesifikke ting du kan ønske deg.

Anonymkode: 76880...e24

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pynt og veggdekor er noe man ikke kjøper med mindre noen ønsker seg noe spesifikt, trodde jeg da. 

Anonymkode: ad42d...05c

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte til slutt fornerme de litt. Fra jeg flyttet for neg selv og hadde lite, så kom alle med alt gammelt skrot de ikke ville ha selv. 

Der vi leide. Før huskjøp var det et stort lofts rom. Så satte alt der. Både min og min manns familie holdt på sånn. Også en tidligere svigermor. 

Ett eksempel i situasjoner jeg ble str i med henne, vat når hun var på besøk og skulle kaste noe ute. Der fant hun en pyntefigur, som hadde en knekt fot. Hun tar med foten og figuren, og gir den til meg. Den var faktisk og trengte bare lim. Jeg sier nei takk jeg trenger ikke den. Hun blir intens, så ender bare opp med å ta imot, med mål om å putte den i søppelet  når hun dro. Hver tlf samtle startet opp med om jeg hadde fått limt foten på i 3 mnd. Så kommer hun på besøk, og spør  hvor den er. Så jég som hater å lyve, kaster på en stor hvit løgn, om at jeg hadde klart å miste den og knuse den når jeg skulle lime den. Og ikke hadde hatt hjerte til å si fra. Men det kommer jo bare mer. 

Ny mann og ny familie,  så dumper alt til oss. Og det var så viktig at vi tok vare på det, fordi det hadde vært i familien så lenge. Hadde det vært noen få ok ting, kunne jeg tatt imot med glede. Men det var ikke ok ting, men masse søppel som ikke var brukelig. Sa nei takk og at vi ikke hadde plass.  Da ble det satt på trappen når vi var borte. 

Det kom stikk på at det var frekt å selge eller kaste noe man hadde fått. Så det havnet i et kjellerom i det nye huset vårt. Heldigvis satte det seg kjeller lukt i alt. Så vi fylte opp 8 hengerlass og kjørte på dynga. Det ble ramaskrik. Og de kom med mer. Da måtte jeg nesten bli sinna.  Og sa tydelig i fra, at de må slutte å komme med ting. Og at de må skjønne at drt blir for mye når vi endte med å kaste 8 hengerlass med ting vi ikke trengte eller hadde plass til. Og sa fra at neste gang noe står på trappen etter jeg har sagt nei takk, så går det på dynga eller kommer i retur. 

Til samnen har vi 7 søsken og foreldre som dyttet på oss. Min søster  satte ikke mindre enn tre søppelsekker med leker på trappen,  etter jeg hadde sagt nei takk. Rommene til barna  var allerede fyllt opp. 

Å ta imot leker til barna og si de ikje fikk lov å få det.  Var en særdeles ikke god situasjon.  

Så mitt råd til de vennene som ga dere denne gedigne veggpryden, så vil jeg bare si en ting du bør gjøre. Ta med med til de som ga den. Si ifra at jeg skjønner du ønsker å være snill å gi oss ting, og at det er din måte å vise at du bryr deg om oss på. Det setter jeg stor pris på. Jeg ønsker ikke å være ufin nå, men jeg har prøvd å si fra at vi ikke ønsker pynt til hytta, da det er en del av vår hyttekos å gjøre selv. 

Så jeg har tenkt litt at denne gaven ble for stor og for mye. Så vi må dessverre gi den tilbake. Ønsker du  å fortsette å gi gaver, setter jeg veldig pris på en eske druer og kjeks for eksempel.  Som man kan kose seg med. Ta med deg en gave til henne, feks en flaske vin, kjeks og ost med denne retur gaven. 

Da har du fått gitt et eksempel på hva som er bedre å gi. 

Sorry ble langt. Men folk skjønner ikke hwlt at deres godhet og snillehet kan bli et problem for andre. Jeg har fått snudd mine. Så vi bytter feks julekaker, hjemmelaget flatbrød etc til jul. Og sjokolade er også et fantastisk alternativ  og ikke så dyrt.

Anonymkode: 4b841...450

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår deg. Selv om jeg ikke har hytte.

I julen var jeg hjemme hos mormor, som er generasjon kaster-absolutt-ingenting, og jeg tok med en ekstra koffert hjem med ting hun ville gi bort. Hver gang prøver jeg å si at jeg bor i leilighet med samboer og hund, vi har ikke plass til mer. “Men dere skal vel ha hus snart!”, joda, neida, hvem vet? Men skal jeg kjøpe hus for å lagre alt mine forfedre ikke vil kaste? Jeg eier ting selv også, som jeg gjerne vil ha plass til. 

Noe av det jeg fikk med hjem var noe håndmalt keramikk. Jeg tror det er malt av søskenbarnet til faren min, gitt i gave til både hennes mor og min farmor. De er begge døde, så alt ble gitt til min mor, som nå prakker det over på meg. Har ikke samvittighet til å kaste det, kan gi det bort men hvor og til hvem? Dette er ikke bruksting, bare nips, og bruktbutikker og loppemarked renner over av lignende nips som ingen kjøper eller bryr seg om.

Anonymkode: 7abb0...4f1

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lært å si nei takk, etter mange år som slektas søppelbøtte. Hytter blir også fulle, men hvis jeg i det minste kan bestemme selv hva jeg skal fylle den med…

Anonymkode: 70b09...6fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gaven, gi den videre eller til loppemarked el hvis det ikke passer dere. Problem løst. 

Anonymkode: bce2f...efa

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar imot og takker for alle gaver,men nå får jeg ikke sånne enorme mengder som andre har nevnt her 😅.

Det går an å gi bort til andre man kjenner eller loppemarkeder o.l., evt. selge ting på Finn.

Eller man kan spørre om de har tenkt på andre i slekta/venner heller ønsker det de gir bort.

Endret av Hanne67
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ts her. Takk for historier, der er godt å høre at andre også syntes dette er utfordrende.

Jeg tenker at jeg har vært svært tydelig med folk rundt meg. Når noen spør hva jeg ønsker meg til bursdag eller jul, svarer jeg alltid "noe som kan spises,  drikkes eller brukes opp" og jeg presiserer alltid at det ikke må være noe dyrt. Men noen hører ikke etter, eller så tenker de at akkurat den gaven de skal gi er så fabelaktig at den vil det være plass til uansett.

Noen ting kan "forsvinne ", som f eks serviettringer eller et lite pyntefyrtårn. En stor veggdekorasjon er det verre med, men på veggen skal den uansett ikke. Jeg tviler på at dette er noe som har kostet noe særlig,  så sånn sett føler jeg ikke at den må returneres. Den får vel stå på loftet en stund og så *poff*. 

Men dette er venner som jevnlig er innom hytta, så de vil legge merke til at den ikke er på veggen. Og de er sånne rett-frem-mennesker, så det blir sikkert kommentert også. 

Jaja. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Ts her. Takk for historier, der er godt å høre at andre også syntes dette er utfordrende.

Jeg tenker at jeg har vært svært tydelig med folk rundt meg. Når noen spør hva jeg ønsker meg til bursdag eller jul, svarer jeg alltid "noe som kan spises,  drikkes eller brukes opp" og jeg presiserer alltid at det ikke må være noe dyrt. Men noen hører ikke etter, eller så tenker de at akkurat den gaven de skal gi er så fabelaktig at den vil det være plass til uansett.

Noen ting kan "forsvinne ", som f eks serviettringer eller et lite pyntefyrtårn. En stor veggdekorasjon er det verre med, men på veggen skal den uansett ikke. Jeg tviler på at dette er noe som har kostet noe særlig,  så sånn sett føler jeg ikke at den må returneres. Den får vel stå på loftet en stund og så *poff*. 

Men dette er venner som jevnlig er innom hytta, så de vil legge merke til at den ikke er på veggen. Og de er sånne rett-frem-mennesker, så det blir sikkert kommentert også. 

Jaja. 

"Den var kjempefin, men det passer ikke vår stil. Hvordan er det med byttemuligheter der dere har kjøpt det?"

Anonymkode: 56891...e23

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.12.2024 den 22.47):

Vi har for lenge siden blitt enige om at det holder med julegaver til barna i familien,  med unntak av at vi gir en liten ting til de vi er sammen med på selve julekvelden. Det har funket greit,  inntil vi for et par år siden fikk oss hytte.

Nå vil folk gi oss alt mulig. Alt fra ting de ikke lenger har plass til selv (det klarer vi greit å unnslippe ved å takke pent nei. Vi har det vi trenger og har plass til i vår lille hytte), men også andre "festlige" ting. Det virker som om der er helt andre regler som gjelder når man gir til hytte..i år har vi fått seviettringer med plastsjøstjerner på, er fyrtårn som skal stå til pynt og noe lignende. Tidigere har vi også fått endel slikt, bla bilder av skuter (ikke spesielt pene) og annet maritimt. 

Vi har vært så tydelige som vi kan uten å gjøre folk sure.  Nå i år har vi et vennepar som i en tid har pratet om at de har en gave til oss til jul.  Joda, de vet at vi ikke kjøper til hverandre,  men de kom over noe som blir perfekt på hytta vår. Vi svarte " oi, nå blir vi litt nervøs for derner det jo ikke plass til mer", men da fikk vi til svar at "joda, litt plass har man da alltid ".

Og det er jo forsåvidt sant, for det hender at vi kjøper noe selv. Det kan være i bruktbutikker, på finn,.No, noe vi har ønsket oss og spart til eller noe som vi har kommet over på reise. 

Og det er jo litt gøy.  Og det har vi sagt til folk rundt oss, men det betyr ikke at de skal hjelpe oss med å finne ting.

Nå til jul fikk vi altså en gave fra vennene våre. Vil ikke beskrive helt her hva det var,  men det er type veggdekor som krever litt plass. De var så fornøyde med gaven og hadde gledet seg til å gi det. Vi takket og sa at det jo er fint at de tenker på oss, men at vi dessverre ikke har plass til mer.  Da fikk  vi til svar et helt konkret forslag til hvor dekorasjonen kan henge .

Denne gangen gikk vi langt i å si i fra og jeg kjente skikkelig på at vi skuffet vennene våre. Vi endte med å ta i mot, men vi var tydelige på at vi ikke har noe plass det kan henge. 

Hva gjør dere andre?  Klarer dere å si nei takk uten noe mer unnskyldning? 

Du har et problem!

Anonymkode: fce3a...6ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg forstår deg. Selv om jeg ikke har hytte.

I julen var jeg hjemme hos mormor, som er generasjon kaster-absolutt-ingenting, og jeg tok med en ekstra koffert hjem med ting hun ville gi bort. Hver gang prøver jeg å si at jeg bor i leilighet med samboer og hund, vi har ikke plass til mer. “Men dere skal vel ha hus snart!”, joda, neida, hvem vet? Men skal jeg kjøpe hus for å lagre alt mine forfedre ikke vil kaste? Jeg eier ting selv også, som jeg gjerne vil ha plass til. 

Noe av det jeg fikk med hjem var noe håndmalt keramikk. Jeg tror det er malt av søskenbarnet til faren min, gitt i gave til både hennes mor og min farmor. De er begge døde, så alt ble gitt til min mor, som nå prakker det over på meg. Har ikke samvittighet til å kaste det, kan gi det bort men hvor og til hvem? Dette er ikke bruksting, bare nips, og bruktbutikker og loppemarked renner over av lignende nips som ingen kjøper eller bryr seg om.

Anonymkode: 7abb0...4f1

Dere er jo helt like da. Ingen klarer å kaste det. 

Det er bare ting. Fra en slektning du neppe tenker mye på. Forskjell på arv etter et nært familiemedlem og noe tilfeldig hjemmelaget fra fjern slektning 

Anonymkode: bf87e...dfe

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så takknemlig for at jeg har familie og venner som kjenner smaken min, og som alltid sier "det ligger ved byttelapp". Ikke blir de sure om jeg bytter, heller.

Jeg ville faktisk aldri ha prakket på noen veggpynt og lignende, uten å vite hva mottakeren likte. Da er det bedre heller å ta med en kurv med god mat og frukt, eller andre forbruksvarer, om man vil gi noe når man drar på besøk.

Anonymkode: 26484...3ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Pynt og veggdekor er noe man ikke kjøper med mindre noen ønsker seg noe spesifikt, trodde jeg da. 

Anonymkode: ad42d...05c

Nja... vi har til og med fått opphengbart brudebilde av et vennepar... 

Anonymkode: cac74...905

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nja... vi har til og med fått opphengbart brudebilde av et vennepar... 

Anonymkode: cac74...905

😂🤭

Anonymkode: ef019...a2c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...