Million Skrevet 28. desember 2024 #21 Del Skrevet 28. desember 2024 (endret) HemmeligSpion skrev (21 timer siden): Dokumentavgift er det ingen som har nevnt ser det ut til. Vedlikehold (oppussing er noe helt annet), kontroll av el-anlegg, kontroll av VVS (dette er mye billigere enn å ikke gjøre det). Naziene i EU skal også ha deg til å etterisolere ganske snart. Det er ikke dokumentavgift på kjøp av bolig i borettslag, som ts nevner. Det kommer heller ikke kommunale avgifter i tillegg, som en annen nevner her. De er inkludert i fellesutgiftene i et borettslag. "Husleien" om du vil. Endret 28. desember 2024 av Million 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hololo Skrevet 28. desember 2024 #22 Del Skrevet 28. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor koster det mer en å leie? Har hørt flere si det men skjønner ikke det... hva betaler man når man eier som blir så dyrt i forhold til å leie? Anonymkode: b4ebd...793 Det er ikke dyrere å eie enn å leie, ikke i lengden, kan kanskje vær dyrere en periode i begynnelsen, iallfall med dagens renter, men i lengden tjener du ekstremt mye på det. og om spådommen om en oppgang i boligprisene på 30% slår inn så vil det vær veldig gunstig å eie fremover, men det gjenstår å se. Men hvor dyrt det er avhenge og veldig av boligens alder, kjøper du en bolig som er 50-60-70 år gammel så vil det jo vær mye mer vedlikehold på den enn en ny bolig f.eks Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #23 Del Skrevet 28. desember 2024 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Kommunale avgifter for renovasjon, vann og kloakk kommer jo. Vedlikehold av boligen. Oppussing om det er nødvendig. Lån vil jo variere mye med prisen på bolig, størrelsen på fellesgjeld og rentenivå. Internett og streamingtjenester er kanskje en del av prisen. Andre fellesutgifter i borettsalget kan være renhold av fellesarealer, snøbrøyting/vaktmestertjenester og hva vet jeg. Har aldri bodd i et borettslag, så kjenner ikke til hvordan ting gjøres der. Anonymkode: ad68f...2e4 Det koster ikke noe fordi fortjenesten på å eie bolig er mye større enn utgiftene.. Det koster mye å ikke eie bolig! Anonymkode: ae0f2...699 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #24 Del Skrevet 28. desember 2024 Det er ganske kapitalkrevende å eie bolig. Den skal vedlikeholdes og helst skal standarden holde noenlunde tritt med tiden hvis du en dag ønsker å selge som et delvis investeringsobjekt. Alt du eventuelt trenger håndverkere til, koster mye. Veldig mye. Så du skal ikke bare betjene et lån, du må helst sette av penger til vedlikehold på nær- og lang sikt. Hvis vi snakker om enebolig bør man ha i mente nye krav for septik som i mange tilfeller betyr krav om å installere minirenseanlegg. Det koster fort 300-400.000 kroner (nylige erfaring fra familiemedlemmer). Hvis boligen er tilkoblet kommunalt avløp, er det galloperende krav og kostnader også der, men det er lettere å takle dobling i kommunale avgifter enn å finne 400 000 kroner på relativt kort tid, når kommunen plutselig finner det for godt å kreve utbedringer. Det nye boligdirektivet fra EU kan gjøre livet litt surt for boligeierne fremover. Det er ikke sikkert det kommer en prisoppgang som kompenserer for dette. Det er vel litt uklart hva konsekvensene blir av direktivene. Vi må være enige om at det ikke er noen naturlov som sier at boligprisene i et land skal øke til evig tid, i alle fall etter fratrekk av reell inflasjon. Jeg er rimelig sikker på at jeg ikke kan ta en leie som dekker vedlikehold, eventuelle krav til oppgraderinger og rentekostnader på min bolig i spedt bebygget strøk. Vi snakker da om en bolig i lav prisklasse på grunn av standard/utidsmessighet men spesielt på grunn av beliggenhet. Jeg må opp i godt over 12 000 kroner/mnd for at det skal være noen vits. Bare det å skifte tak på et tidspunkt, vil koste flere hundrede tusen. Sånn sett er det ikke sikkert at det er så ulønnsomt å leie fremover. Men jeg ser ikke på boligen som et investeringsobjekt. Det er et nødvendig "pengehull" og siden jeg kjøpte den såpass rimelig, er det litt mindre stress med å drive med oppgraderinger som sådan. Så lenge taket er tett og malingen på fasaden i god stand så er jeg rimelig fornøyd. Jeg blir heller bekymret av allskens eksterne krav som jeg ikke har oversikt over og som plutselig kan snu økonomien opp-ned, uten at jeg kan gjøre så mye med det. Anonymkode: ffb7b...8b2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #25 Del Skrevet 28. desember 2024 Huslån (2,8 mill på min halvdel) - 17 000 per mnd - rente på 5,3% Fiber - 500 kr i mnd Kommunale avgifter 2300 kr per mnd Strøm 1700 kr per mnd i snitt Forsikringer 1500 kr i mnd (Hus + hytte) Faste husutgifter: Totalt 23 000 på meg hver mnd. Setter av 25 K, så bygger det seg opp litt ekstra $ der. Anonymkode: 3fbe4...18b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #26 Del Skrevet 28. desember 2024 Eier leilighet på Oslo øst. Kjøpsummen var på 5,2 og hadde mye EK. Betaler 17 000 på renter og lån. Ca 5 000 i husleie. Varmtvann, fyring, internet, vaskeri, trappevask og vaktmester inkl. I tillegg kommer innboforsikring og strøm på 500-800 kr. Gleder meg til renter går ned, rimelig heftig nå 😅 Anonymkode: 5aaf7...74a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #27 Del Skrevet 29. desember 2024 Jeg eier hus, men har lite lån igjen, men velger å betale inn godt på lånet likevel. Så den reelle kostnaden som er interessant når det kommer til lån er jo egentlig rentekostnaden. For min del er det ca slik: Renter 2500 Strøm 2000 Forsikring 2000 Internet/ tv 1500 Kommunale avgifter 1900 For meg har det helt klart lønnet seg å eie. Jeg har nå en egenkapital i huset på minst 2,5 mill, og har kapital i fond også. Så mye hadde jeg ikke klart å spare om jeg hadde leid hele veien. Anonymkode: 57b0c...1d4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #28 Del Skrevet 29. desember 2024 Jeg har en leilighet på 100 m2. Selveier. Jeg lister min andel av utgiftene, som nærmer seg ditt budsjett. Mitt lån er 2 250 000 kr. Dokumentavgift på 50 000 kr Renter på 10 000 kr Avdrag 4 000 kr Komm.avgifter 500 kr Fellesutgifter 3000 kr (inkl. alt av varmt vann, delvis oppvarming, fiber og billading). Denne er da egentlig 6000 kr, pluss at vi har betalt 30 000 kr rett fra egen lomme for vedlikehold I år. Alle forsikringer unntatt bil er på 1000 kr. Jeg tar med alle, fordi ufør-, livs- og helseforsikringer er direkte relatert til å kunne beholde boligen. Så 18 500 kr for min andel. 19 750 i mnd om du regner med uforutsette utgifter til vedlikehold. Anonymkode: aeb72...9c5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #29 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Hvorfor koster det mer en å leie? Har hørt flere si det men skjønner ikke det... hva betaler man når man eier som blir så dyrt i forhold til å leie? Anonymkode: b4ebd...793 Nå tar jeg et tilfeldig eksempel men denne leiligheten Sjarmerende leilighet på Skillebekk. 5 minutter fra Solli plass | FINN eiendom hadde kostet 7 mill å kjøpe, men koster altså 20k i måneden å leie. Så kan du jo forsøke å regne på hva det koster å kjøpe noe til 7 mill. Anonymkode: 57101...672 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #30 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Er det dyrere å eie en å leie hvis man eier ett hus som er helt nedbetalt uten lån? Anonymkode: b4ebd...793 Spørs hvordan du regner på det feks om du vil regne inn alternativkostnad, hvilken pris du setter på det å bo i sin egen bolig, hvor lenge du skal bo mm. Anonymkode: 57101...672 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #31 Del Skrevet 29. desember 2024 Du må også tenke på langsiktig vedlikehold. I et borettslag til borettslaget ta seg av det utvendige vedlikeholdet, men du må likevel betale for det, gjennom høyere felleskostnader. Ellers bør du regne med at oppussing har en kostnad på sikt. Hvis du pusser opp badet hvert 20. år og det koster 300 000 (som er et billig bad), er det 1250kr i måneden, bare som et eksempel. Mangel på oppussing vil føre til at verdien på boligen går nedover, så det er også en kostnad hvis du velger å ikke gjøre det. Anonymkode: 0be68...305 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #32 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har en leilighet på 100 m2. Selveier. Jeg lister min andel av utgiftene, som nærmer seg ditt budsjett. Mitt lån er 2 250 000 kr. Dokumentavgift på 50 000 kr Renter på 10 000 kr Avdrag 4 000 kr Komm.avgifter 500 kr Fellesutgifter 3000 kr (inkl. alt av varmt vann, delvis oppvarming, fiber og billading). Denne er da egentlig 6000 kr, pluss at vi har betalt 30 000 kr rett fra egen lomme for vedlikehold I år. Alle forsikringer unntatt bil er på 1000 kr. Jeg tar med alle, fordi ufør-, livs- og helseforsikringer er direkte relatert til å kunne beholde boligen. Så 18 500 kr for min andel. 19 750 i mnd om du regner med uforutsette utgifter til vedlikehold. Anonymkode: aeb72...9c5 Det er verst for TS å huske på at du betaler veldig lite i måneden i avdrag. De fleste har nok mer på et lån av den størrelsen. Anonymkode: 0be68...305 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enmanelskeråhate Skrevet 29. desember 2024 #33 Del Skrevet 29. desember 2024 Det som er helt sikkert er at enebolig er absolutt dyrest med tanke på : strøm, vann, renovasjon, vedlikehold, forsikringer, tv/internett Rekkehus i sameie, rimligere Leilighet, billigst(stort sett) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #34 Del Skrevet 29. desember 2024 ca 7000,- pr mnd. Forsikring, komm.avg, strøm, måking etc. Og brukte ca 10.000,- pr mnd første 2 år på å pusse opp. Anonymkode: 451d1...a23 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #35 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Nå tar jeg et tilfeldig eksempel men denne leiligheten Sjarmerende leilighet på Skillebekk. 5 minutter fra Solli plass | FINN eiendom hadde kostet 7 mill å kjøpe, men koster altså 20k i måneden å leie. Så kan du jo forsøke å regne på hva det koster å kjøpe noe til 7 mill. Anonymkode: 57101...672 Vi kjøpte nettopp enebolig til 7 mill. Hadde hatt råd til å leie denne leiligheten to ganger, og fortsatt hatt penger til overs 🙈 Er latterlig billig å leie på kort sikt, men å eie lønner seg (hvertfall som oftest) på lang sikt. Anonymkode: 457dd...210 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #36 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi kjøpte nettopp enebolig til 7 mill. Hadde hatt råd til å leie denne leiligheten to ganger, og fortsatt hatt penger til overs 🙈 Er latterlig billig å leie på kort sikt, men å eie lønner seg (hvertfall som oftest) på lang sikt. Anonymkode: 457dd...210 De fleste er villige til å betale en god del for å bo i sin egen bolig, det i seg selv har en verdi som er vanskelig å prissette. Men rent økonomisk så er det svært lite lønnsomt å eie. Det er ikke slik at man bor "gratis" bare fordi man ikke har lån. Bor man i en bolig til 7 mill uten lån, så har man jo 7 millioner investert i noe, og da må man spørre seg hva slags avkastning denne investeringen gir og hva den kunne gitt et annet sted. 7 millioner investert i et indeksfond for 10 år siden, ville vært 30 millioner kroner i dag. Du må riktignok da ut med leieinntekter i denne perioden, men med ditt eksempel på 20k i måneden så blir det 2,4 millioner over 10 år. Tar man 30 millioner - 2,4 i leieutgifter så har det kostet deg 27,4 millioner kroner å bo ti år i boligen. Anonymkode: 57101...672 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #37 Del Skrevet 29. desember 2024 27,6 millioner* For øvrig kan det selvsagt hende boligen har steget på disse ti årene, men det får man jo ikke noe glede av uansett med mindre man selger. Anonymkode: 57101...672 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå