Gå til innhold

Kink i nakken - noe jeg kan gjøre for at det blir bedre?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg våknet med kink i nakken. Vanskelig å bevege hodet til siden. Holder jeg hodet i ro er det ikke så vondt, men føler meg veldig fanget da en liten bevegelse kan gjøre skikkelig vondt. 

Vet det er ufarlig, men jeg skulle gjerne hatt tips til hva jeg bør gjøre til det går i er. Er det viktig å holde hodet mest mulig i ro? Eller er det viktig å bevege hodet det jeg kan for å hindre at det stivner? Er det viktig med tøying/øvelser eller gjør det det verre nå?

Anonymkode: c4147...47c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Inux paracet og varme hjelper for meg, rooooolig bevegelse og massasje 

Anonymkode: f13b8...5c1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gangene jeg har hatt kink i natten så har Paracet, Ibux og tigerbalsam eller lignende vært det som har fungert best. God bedring TS, det der er sinnsykt vondt!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på kinken, men rolige bevegelser for å strekke forsiiiktig ut. Ofte kan det komme fra skuldrene, kjenn etter om du har vondt/er stiv noen sted i skuldrene, og masser der. 

https://iform.nu/trening/online-trening/kink-i-nakken-kiropraktorens-beste-oevelser

Så kan du evnt ordne time hos fysio over helgen hvis det trengs. God bedring!

Anonymkode: 85b53...9a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg våknet med kink i nakken. Vanskelig å bevege hodet til siden. Holder jeg hodet i ro er det ikke så vondt, men føler meg veldig fanget da en liten bevegelse kan gjøre skikkelig vondt. 

Vet det er ufarlig, men jeg skulle gjerne hatt tips til hva jeg bør gjøre til det går i er. Er det viktig å holde hodet mest mulig i ro? Eller er det viktig å bevege hodet det jeg kan for å hindre at det stivner? Er det viktig med tøying/øvelser eller gjør det det verre nå?

Ta en varm dusj og stå leenge med det vonde under varmt vann. Så smører du på Voltarol forte gel, sammen med voltaren/voltarol/ibux tatt sammen med paracet, sant thermacare varmeomslag med et skjerf over. Følg dosering i pakningsvedlegg hvor mye som er max døgndose og ta max-dosen hvert døgn (rådfør deg med lege eller apotek). Behandle i 3-5 dager. Ikke kutt ut behandlingen før etter tidligst 3 dager. Hjelper det ikke etter 5 døgn ringer du kiropraktor.

Anonymkode: a18e3...20d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle tips! Jeg har forsøkt rolige bevegelser og Ibux og Ibux gel. Foreløpig er det hvertfall ikke verre. Tar kontakt med behandler over helgen om det fortsatt er like vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kink kommer i de fleste tilfeller av en oppstått skade, for eksempel forstrukket nakkemuskel (som jeg antar du opplevde).

Da er det ikke tøying eller strekking som er det beste å gjøre, for dette kan forverre tilstanden.

"Vanlig" kink er ufarlig, og går over av deg selv i løpet av noen dager. Kroppen heler skaden selv.
Så ingen grunn til å "behandle" det, bare la det være i fred. 

Anonymkode: d1862...ef6

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Phitta Phjong skrev (5 timer siden):

Har masse erfaring med kink, men ikke i nakken. Kan nok ikke hjelpe deg med den. 

Da er jeg litt usikker på hvorfor du svarer. 🤷‍♀️

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kink kommer i de fleste tilfeller av en oppstått skade, for eksempel forstrukket nakkemuskel (som jeg antar du opplevde).

Da er det ikke tøying eller strekking som er det beste å gjøre, for dette kan forverre tilstanden.

"Vanlig" kink er ufarlig, og går over av deg selv i løpet av noen dager. Kroppen heler skaden selv.
Så ingen grunn til å "behandle" det, bare la det være i fred. 

Anonymkode: d1862...ef6

Takk for råd. Prøver å være i bevegelse, merker at jeg blir stivere om jeg er for mye i ro. Men skal la kroppen ordne opp selv 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da er jeg litt usikker på hvorfor du svarer. 🤷‍♀️

Takk for råd. Prøver å være i bevegelse, merker at jeg blir stivere om jeg er for mye i ro. Men skal la kroppen ordne opp selv 😊

Som forrige person sier, ikke stress.  Ta paracet de første dagene. Fikk selv et godt kink morgenen på julaften og er så og si borte nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...