Gå til innhold

Dere som ikke har barna fulle dager i barnehagen, hva lever dere av?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Altså hva er det ts sier?! Folk må skjerpe seg å leve mer simpelt å ha mindre forbruk folk kjøper formye nye klær hvert år bare for å skifte ut stil uten at klærne er slitt  negler, formye dyr hudpleie,  billån til overpriset bil osv osv. Jeg setter så mye mer pris på mer kvalitetstid med barna og mindre stress i hverdagen. Visse folk i dag jobber for mye fordi dem har for høy forbruk har ting dem ikke har råd til. Dette er FAKTA og jeg tror vi alle her kjenner noen av dem.

Anonymkode: 4d7ff...0fe

Det er fakta at prisene på basis-varer og -tjenester stiger kraftig. Folk bruker ikke penger på dyrt forbruk men på mat, strøm og bensin. Stadig flere barnefamilier med 2× inntekter får støtte av nav og matkasser. De kan se langt etter "kvalitetstid med barna og mindre stress".

Anonymkode: c4339...117

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tilbake til 50-tallet altså.  

Anonymkode: 30cba...0c0

Vi kjempet for at kvinner skulle kunne få stemmerett, ta utdanning, og muligheten stå i en 100% jobb dersom hun ønsker det. Ikke for at kvinner med barn skal presses inn i en hverdag hvor jobb er størstedelen av livet, og selv såvidt få se eller oppdra sine egne barn. Kvinnerettigheter er ikke lik yrkesjag og overtid, det er lik egne valg for egen familie. Eller valget om at mannen er mer hjemme dersom han ønsker osv. Barndommen sammen med barna sine får man aldri igjen.

Anonymkode: 6d965...5ac

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nøkkelen for å få dette til med vanlige inntekter er å bo billig, derfor er nok slike korte dager mye vanligere på bygda enn i byen. Vi har et stort, nøkternt billig hus på bygda, som er fullt nedbetalt. Da har vi ingen bokostnader utenom forsikring, avgifter og vedlikehold. Med normale inntekter som offentlig ansatte akademikere har vi mye til overs selv om kona jobber 60%. Med fleksitid og besteforeldre i nabohuset, kan vi da ha korte dager og romslig økonomi. Vi har valgt vekk spennende karrieremuligheter i byen, men savner det ikke. Det var slik som dette vi ville ha det og tok valg deretter. Vi er nok ikke alene om å kjenne på friheten med lave bokostnader på bygda! 

Anonymkode: 90481...6c3

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Vi kjempet for at kvinner skulle kunne få stemmerett, ta utdanning, og muligheten stå i en 100% jobb dersom hun ønsker det. Ikke for at kvinner med barn skal presses inn i en hverdag hvor jobb er størstedelen av livet, og selv såvidt få se eller oppdra sine egne barn. Kvinnerettigheter er ikke lik yrkesjag og overtid, det er lik egne valg for egen familie. Eller valget om at mannen er mer hjemme dersom han ønsker osv. Barndommen sammen med barna sine får man aldri igjen.

Anonymkode: 6d965...5ac

Dette! Dette er så viktig å få fram. Det handler om prioritering av ressursene og aktive valg. Som å bo billig på bygda heller enn i byen. Senke forbruket materielt og med reiser. Alt handler om prioritering og valg, og selvfølgelig flaks, uflaks, dyktighet og udyktighet.

Anonymkode: 90481...6c3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har begge fleksible jobber og mulighet for en del hjemmekontor som selvsagt er en kjempefordel, for da kan man styre arbeidstiden i stor grad selv. I tillegg har vi et ganske nøkternt forbruk, selv om vi har relativt høye lønninger begge to. Det er sjelden vi drar på dyre ferier, spiser sjeldent ute, bruker svært lite penger på frisør, sminke, hudpleie etc. Har aldri brukt en krone på negler, bryn og lignende. 

Så da kunne vi gi barna kortere dager selv uten å jobbe redusert, men hadde vi ønsket det ville vi klart det også.

Anonymkode: 2791b...bc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er den eneste i min store kvinnedominerte arbeidsplass som jobber redusert, og jeg jobber 80%. Slik er det i Oslo, det er dritdyrt å bo her, men vel verd det☺️

Jeg har 10 minutter «reisevei» til jobb, og har fleksitid. Da har vi barnet i barnehage ca. 9-15. 

Anonymkode: 34d42...892

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til alle dere med fleksitid. Jobber dere virkelig til sent på kveld og får fullverdig nattesøvn i tillegg? Hvis dere jobber til 15, betyr ikke det fort at dere har 1-2 timer å ta igjen hver kveld? Tar dere dette i tillegg til å preppe mat til dagen etter? Rydde, vaske klær, spise, ha litt kjærestetid eller lese en avis? Eller betyr det å jobbe at dere titter innom mailboksen? 

Anonymkode: f7481...6af

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Til alle dere med fleksitid. Jobber dere virkelig til sent på kveld og får fullverdig nattesøvn i tillegg? Hvis dere jobber til 15, betyr ikke det fort at dere har 1-2 timer å ta igjen hver kveld? Tar dere dette i tillegg til å preppe mat til dagen etter? Rydde, vaske klær, spise, ha litt kjærestetid eller lese en avis? Eller betyr det å jobbe at dere titter innom mailboksen? 

Det varierer for min del. Jeg har absolutt kvelder der jeg kun titter innom mailboksen, og så har jeg uker hvor jeg jobber 10 timer lørdag og søndag, da er mannen alene med barna. 

Anonymkode: 34d42...892

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er fakta at prisene på basis-varer og -tjenester stiger kraftig. Folk bruker ikke penger på dyrt forbruk men på mat, strøm og bensin. Stadig flere barnefamilier med 2× inntekter får støtte av nav og matkasser. De kan se langt etter "kvalitetstid med barna og mindre stress".

Problemet er ikke prisstigningen, men deres planlegging og prioriteringer. Mange av de som mottar stønader fra NAV evner ikke å planlegge. De i jobb har tatt opp for store boliglån, som kan være vanskelig å betjene og går utover deres normale forbruk. Da er det ikke rart at de sliter, når prisene går opp. Det er logikk.

Nå er jeg ufør, men jeg lever ganske godt og komfortabelt. Bruker penger på det jeg trenger og ønsker meg, men samtidig så sparer jeg mye. I hele 2024 så sparte jeg 50.000 kr, nå i Desember så sparte jeg 15.000 kr. Jeg prioriterer og tilpasser meg etter trygden og prisstingningene. Samtidig så legger jeg til grunn hvor mye varer og tjenester kan gå opp i løpet av et langt tidsperspektiv (typ 5-10 år).

Anonymkode: d6db1...163

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både meg og samboer har 3 skifts turnus. Noe som gjør at vi jobbe rmye ulikt. Jeg kan f.eks starte 14.00 mens han startet 07.00 da kan jeg levere veldig sent å han hente tidlig. Andre dager har en av oss turnusfri og kan ha barnet hjemme hele dagen. Føler vi får veldig mye mer tid med barna med å jobbe turnus. Bare veldig kjipt de helgene vi begge jobber eller dager vi begge har kveldsvakt/nattevakt, da er vi avhengig av barnevakt 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg omskolerer meg og studerer nå slik at barna kan få kortere dager i barnehagen under studiet også får jeg gunstigere arbeidstider etter studie også. 😊 Har heldigvis en mann som tjener nok til å fø hele familien +at jeg tar opp studielån. 

Anonymkode: 0e733...6b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs hva du mener med fulle dager, men jeg er alenemor og lærer i 100% stilling. Flere dager i uka kan jeg dra når elevene drar, så da blir barnet hentet rundt 14:15-15:30. Må ta igjen arbeid når barnet er lagt i stedet. 

Tror alle foreldrene i vår barnehage er i full jobb, men flere av dem har enten fleksitid eller jobber turnus, så det er ikke mange som har lange dager.

Anonymkode: 7bafd...22f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Spørs hva du mener med fulle dager, men jeg er alenemor og lærer i 100% stilling. Flere dager i uka kan jeg dra når elevene drar, så da blir barnet hentet rundt 14:15-15:30. Må ta igjen arbeid når barnet er lagt i stedet. 

Tror alle foreldrene i vår barnehage er i full jobb, men flere av dem har enten fleksitid eller jobber turnus, så det er ikke mange som har lange dager.

Det skulle stå 14 på begge klokkeslettene, altså 14:15-14:30.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Problemet er ikke prisstigningen, men deres planlegging og prioriteringer. Mange av de som mottar stønader fra NAV evner ikke å planlegge. De i jobb har tatt opp for store boliglån, som kan være vanskelig å betjene og går utover deres normale forbruk. Da er det ikke rart at de sliter, når prisene går opp. Det er logikk.

Nå er jeg ufør, men jeg lever ganske godt og komfortabelt. Bruker penger på det jeg trenger og ønsker meg, men samtidig så sparer jeg mye. I hele 2024 så sparte jeg 50.000 kr, nå i Desember så sparte jeg 15.000 kr. Jeg prioriterer og tilpasser meg etter trygden og prisstingningene. Samtidig så legger jeg til grunn hvor mye varer og tjenester kan gå opp i løpet av et langt tidsperspektiv (typ 5-10 år).

Så alle som sliter økonomisk er dårlige til å planlegge? Det stemmer helt sikkert at mange kunne tatt bedre valg, men dette var litt vel generaliserende. Det er ganske mye i livet man ikke planlegge for. 

Nå sliter ikke vi sånn økonomisk at vi ikke får det til å gå rundt, men vi har definitivt merket prisstigningen som har vært de siste årene og måtte lagt om mye på livsstil. 

Sønnen vår på 2,5 år har vært mye syk siden han ble født. Ikke syk nok til at vi får pleiepenger eller utvidet omsorgsdager. Vi har hatt 1,5 måneds ubetalt permisjon i år fordi omsorgsdagene ble brukt opp første delen av året. I tillegg kommer lillesøster i januar og vi må belage oss på å gå et halvt år uten lønn frem til vi får barnehagplass i aigust 2026. Jeg var sykemeldt i starten av året og det kan påvirke feriepengene jeg får til neste år.

Kunne vi planlagt bedre? Ja, for vi kunne valgt å ikke få barn. Da kunne vi nok har brukt penger på reise og sparing, eller hva enn vi skulle ønske. Men om det å få barn kun skal være forbeholdt de som har veldig høye lønninger eller de som bor på steder hvor det er veldig billig å bo blir det få barn i Norge. 

Anonymkode: 222d0...66e

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbet som frilanser når jeg hadde barnehagebarn, jobbet perioder og en del kveld/ettermiddag.

Mannen tjente mer enn meg og vi hadde ikke så stort lån. Var og arbeidsledig en del og student, det er glimrende med barn. Anbefales.

Anonymkode: c156b...ab0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber 50%, mannen 100. Han tjener godt. Jeg tjener godt nok til å kunne spare i pensjon og være med å betale for barn og hjem. Han betaler alt det andre. Han kommer hjem til barn som leker rolig, middagen på bordet og et rent hjem. Jeg slipper å jobbe mye og bli utslitt, jeg kan oppdra mine egne barn og ha masse overskudd. Det er viktigere for meg enn å bo kjempefancy og være tykk i penger. 

Anonymkode: 399cc...cb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fleksitid 9-15. jobber resten kveld/helg eller tidlig før barna står opp. Jobber som leder for en avdeling.

Anonymkode: 54efb...73a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Nå er jeg ufør, men jeg lever ganske godt og komfortabelt...

Nei. Det er lite som tyder på at det er grunnen.

Det er rett og slett dyrt å ha barn i dyrtid. Man kan ikke si til barna sine, slutt å voks. Eller slutt å spis så mye mat. Man kan ikke flytte til en hybel på 20 kvadrat med mann og 2,4 barn. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva regnes som kort dag. Mine var i barnehagen ca. 6,5 timers dag hele barnehagetida. Begge jobber 100%, men med fleksitid, kjernetid 9-1430, og mulighet for hjemmekontor. Hjelper også at begge bruker under 30 min dør til dør til jobb. Mannen tok morgenen med barna, og leverte i bhg halv 9 ca (mens jeg dro gørr-tidlig på jobb). Jeg hentet ca 15 og hadde da middagen klar når han kom hjem 17. Så hadde vi 2 faste kvelder i uka der vi begge jobbet etter at barna hadde lagt seg. 

Anonymkode: 93f04...1c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, begynner å jobbe tidlig, gjerne i 6-tiden om jeg våkner tidlig som jeg ofte gjør, så ingen tid å ta igje og dermed svært lite kveldsjobbing for min del.

Anonymkode: 2791b...bc0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...