Gå til innhold

Dere som ikke har barna fulle dager i barnehagen, hva lever dere av?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Altså hva er det ts sier?! Folk må skjerpe seg å leve mer simpelt å ha mindre forbruk folk kjøper formye nye klær hvert år bare for å skifte ut stil uten at klærne er slitt  negler, formye dyr hudpleie,  billån til overpriset bil osv osv. Jeg setter så mye mer pris på mer kvalitetstid med barna og mindre stress i hverdagen. Visse folk i dag jobber for mye fordi dem har for høy forbruk har ting dem ikke har råd til. Dette er FAKTA og jeg tror vi alle her kjenner noen av dem.

Anonymkode: 4d7ff...0fe

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi jobber som tømrer og barnehagelærer. Han har 7-1430 jobb og jeg har 0930-1630 jobb. Så jeg leverer hver dag og han henter hver dag. Vi jobber bittelitt redusert, men ikke så mye at det er et innhugg i økonomien vår.

Anonymkode: 1f390...e25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette er som noen sier, en utopi for de fleste. Jeg tjener godt og har høy utdannelse med en 9-5 jobb. Om jeg så velger 80% stilling, vil jeg ikke kunne ha barna så lite i barnehagen som dere har. Går jeg ned ytterligere har jeg ikke nok til å betale hjemme og mannen må betale mye mer av alt. Jeg vil ikke kunne betjene boliglån.

Hva gjør dere for å få det til å gå rundt?

Anonymkode: f7481...6af

Jeg har en 60% fast, tjener 300k i året på den jobben. Har 2 barn, så er jeg enslig. Får ikke overgangsstønad, men har bostøtte for halve husleien. Barnefar betaler kun barnehageregningen. Har ca 34k i mnd. Leier billig liten enebolig - strøm, tv, husleie for 12000 i mnd. 

Leverer i barnehage kl 6.45 og kan hente allerede kl 13, men de vil helst være litt lengre så henter ikke før 15 likevel. Enkelte dager henter jeg kl 13 fordi vi skal noe eller de er slitne. 

Anonymkode: d72c5...490

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Altså hva er det ts sier?! Folk må skjerpe seg å leve mer simpelt å ha mindre forbruk folk kjøper formye nye klær hvert år bare for å skifte ut stil uten at klærne er slitt  negler, formye dyr hudpleie,  billån til overpriset bil osv osv. Jeg setter så mye mer pris på mer kvalitetstid med barna og mindre stress i hverdagen. Visse folk i dag jobber for mye fordi dem har for høy forbruk har ting dem ikke har råd til. Dette er FAKTA og jeg tror vi alle her kjenner noen av dem.

Anonymkode: 4d7ff...0fe

Dette er helt sant. Klær kjøper jeg når mine er oppbrukt, sminke når det er tørket ut eller oppbrukt (ca annet hvert år.) Jeg har lært meg å klippe både meg selv og barna. Hudpleie består av vanlig vask og lotion, 32 år og har ennå ikke en rynke. Negler og annet som må fylles på jevnlig gidder jeg ikke, så kjedelig å bruke tid på. Bil har jeg spart til, har en firhjulstrekk med god plass og lavt forbruk. 

Anonymkode: d72c5...490

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen betaler mer av de vanlige utgiftene slik at barna skal ha mulighet til å begynne i barnehagen når de er ca 2 år i steden for 1 år. Og jeg skal kunne hente og levere litt senere/tidligere. 

Anonymkode: cbc01...70b

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lever på 70% lønn i turnus (utbetalt 29.000)

Hadde 80% i permisjonen og ble overrasket over hvor mye jeg fikk utbetalt Samboer Naver/jobber i hjemmetjenesten.

Viktigst av alt, jeg er fornøyd med å bo i rekkehus og ha lite i lån! Betaler 11.300 i mnd delt på 2 🤩

Kjøper alle barneklær brukt, men har igjen matkasse hver uke👌 prioriteringer 😊

Endret av babbo
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber kun 50% og det er på hjemmekontor, resten er jeg på AAP.

Mannen jobber turnus og kan også levere sent/hente tidlig 😊

Anonymkode: f3ec8...186

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lektor med lite bundet tid. Jobbet heller hjemme på ettermiddagstid, kveldstid eller i helgene. Jeg har rettet mange prøver mens barna tegnet ved siden av meg og forberedt undervisning i sofaen mens barna så barne-tv. Mine var sjelden i bhg mer enn 6 timer per dag. 

Anonymkode: e8909...25d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna er store må,men er uføretrygdet og barna var som regel  i bhg fra 09:00-09:30 til 15:30. 

Anonymkode: 5d0ba...f43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dette er som noen sier, en utopi for de fleste. Jeg tjener godt og har høy utdannelse med en 9-5 jobb. Om jeg så velger 80% stilling, vil jeg ikke kunne ha barna så lite i barnehagen som dere har. Går jeg ned ytterligere har jeg ikke nok til å betale hjemme og mannen må betale mye mer av alt. Jeg vil ikke kunne betjene boliglån.

Hva gjør dere for å få det til å gå rundt?

Turnus,flexitid,hjemmekontor. Bor ikke over evne, så har god råd, til feks å la de ha korte dager. Altfor mange har altfor lange dager i bhg, trisr, men ikke alle har mulighet til å ha de hjemme mer.

Anonymkode: 60c62...825

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 stykker i full jobb som har prøvd å flekse så mye som mulig, altså at en av oss starter tidlig, den andre senere. 

Det har forsåvidt funket ok for barna, tror jeg med 6-7,5 timer i barnehagen litt avhengig av hvor mye vi får flekset (og yngste sover fortsatt over 2 av de timene), men det har hatt sin pris… Kveldsjobbing for å ta det igjen, komme uforberedt til møter etc.

Jeg har møtt litt veggen på det i år og vil fra neste år gå ned til 80% stilling for å gjøre det litt enklere. Har vært litt tøft psykisk og alltid være den som henger litt etter på jobb, at en av oss ofte er alene med barna på ettermiddagene fordi den andre tar igjen jobb osv. 

Anonymkode: 5d390...d54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg jobber 07-15 og samboer jobber 10-18. Barna er i barnehagen fra 0930 til 1530.

Anonymkode: 27bb9...5fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er lærer på skolen like ved barnehagen. Har en del ubundet tid, og mens kolleger uten barn gjerne velger å gjøre ferdig kontorarbeid på jobb før de går hjem, henter jeg heller tidlig og gjør arbeidet om kvelden når ungene er lagt, eventuelt setter av et par timer i helgene ved behov 😊 Jobber også inn litt av dette ved å spise lunsjen min når elevene spiser, og jobbe i de storefriene hvor jeg ikke har tilsyn.

Anonymkode: 56d40...d0d

Jeg er også lærer, her har jeg hatt ungene i barnehagen selv i høstferien for å kunne rette prøver, dra til tannlege og frisør, og planlegge undervisning. Friminuttene jeg ikke har inspeksjon går med til å løse konflikter, spise eller svare på e-poster og ringe foreldre. Spise med elevene kan jeg bare glemme, da leser vi høyt for dem.

Anonymkode: 0a960...c4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg studerer. Har en del obligatorisk undervisning, men sjeldent fulle dager. Kan derfor levere senere eller hente tidligere også de dagene. Det jeg ikke leser på dagtid, tar jeg igjen etter leggetid. I tillegg jobber mannen min turnus (dag/kveld/helg), så vi kan korte ned dagene og gi fri-dager gjennom det også. :) 

Anonymkode: 92c8f...373

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må man ha en bil til 500.000kr? Må man betale 30.000kr i mnd på hus? Måååå man bo i en dyr storby? Hva er viktigst? Mange kan leve så mye billigere om man bare endrer tankegangen litt. 

Det er så mye snakk om pensjon, at man taper pensjon på å gå ned i stilling når man har barn. Det virker som om man ikke skal leve før man er pensjonist. Om man enda lever da. 

Anonymkode: b6f13...f14

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Må man ha en bil til 500.000kr? Må man betale 30.000kr i mnd på hus? Måååå man bo i en dyr storby? Hva er viktigst? Mange kan leve så mye billigere om man bare endrer tankegangen litt. 

Det er så mye snakk om pensjon, at man taper pensjon på å gå ned i stilling når man har barn. Det virker som om man ikke skal leve før man er pensjonist. Om man enda lever da. 

Anonymkode: b6f13...f14

Ja haha helt enig. Altså hvem sier vi vil leve så lenge uansett ??... livet er HER Og nå ikke hva du forventer at det vil bli fordi du skal bli pensjonist. Hvem sier det. Livet er rett og slett uforutsigbart så derfor lever vi stress fri og har aldri hatt det bedre av og IKKE jage og hige etter det alle andre i saueflokken faktisk gjør. 

Anonymkode: b845f...2ff

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppklarende. Takk for svar. Jeg har fleksibel jobb, til en viss grad. Utfordringen er kveldsjobbing med barn som ikke sover mye og står opp grytidlig. Legger meg veldig tidlig 

ts

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber turnus. Det vil si at jeg kan levere senere når jeg har senvakt, fri midt i uka, eller hente tidligere etter tidligvakt. 

Ikke like gøy å jobbe helg/høytidsdager da, så langt er jeg heldig som har kollegaer uten barn som ofte ønsker ekstra penger og gjerne jobber de røde dagene. 

Anonymkode: 6d965...5ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...