Gå til innhold

Dere som ikke har barna fulle dager i barnehagen, hva lever dere av?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har begge høy utdannelse og godt betalt jobb. Vi byttet på å jobbe i 50 prosent stilling fram til barna startet i andre klasse. 

Anonymkode: 49292...60b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mann med bra lønn. Jeg jobber bare litt innimellom.

Anonymkode: 310c3...a43

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i foreldrepermisjon med småsøsken. Når permisjonen er slutt blir det lengre dager i barnehagen. Jobber som ingeniør. 

Anonymkode: ff88b...c7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mulighet til å ha fleksibel arbeidstid 2-3 dager i uken, når det ikke er obligatoriske møter. Dette benytter jeg meg ofte av. Noen dager får jeg levert 9 og hentet mellom 14-15 eller iallefall hentet på den tiden. 

Da blir det jo en del jobb i helger barna er hos far eller på kvelden etter de har lagt seg. Jeg tenker det er verdt det i en periode. Da får vi mer tid sammen mens de er opplagt og ungene blir ikke så sliten. 

Anonymkode: e0297...234

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykepleier, jobbet kun natt da ungene var små. Leverte 09-tiden og hentet senest 15, og hadde stort sett 1-2 dager i uka hvor ungene var hjemme fra barnehagen. Men så jobbet jeg hver 3dje helg….og  hadde da mindre tid til sammen med familien. Tok det derfor igjen i ukedagene. 

Anonymkode: 6722e...072

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ikke noe fleksibilitet i jobben? Mange med høy utdannelse har jo gjerne jobber med litt fleks.

Vi jobber begge fulltid og har ikke så kjempekorte dager på vår i barnehagen men vi har begge kontorjobb med fleksitid de fleste dager og mulighet for hjemmekontor iblant som reduserer reisetid betraktelig de dagene. En leverer og en henter i bhg. Da får vi til at barnet er 7,5 timer i barnehagen maks.

En fast dag i uka henter et familiemedlem tidlig og passer barnet fra 14 til 17.

Må jobbe inn litt på kveldstid iblant.

Anonymkode: 96ccb...634

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flyttet fra Oslo og lengre nord på bygda når vi ble gravide, og bokostnadene ble mye lavere. Savner Oslo ekstremt og måtte si opp en jobb jeg elsket, men for min del var det verdt det for å kunne ha mer tid med barnet. 

Leverer mellom 9 og halv 10, henter mellom 14 og 14:30. Jobber redusert, men har ogaå mulighet til hjemmekontor. Har også fleksitid.

Anonymkode: b6784...c59

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen jobber offshore-turnus og jeg har fleksibel kontorjobb. Dvs at jeg jobber ekstra når han er hjemme og har kortere dager når han er på jobb. Han tar også barnet mye ut av barnehage når han er hjemme. 

Anonymkode: a7008...2ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lektor med delvis hjemmekontor. Jobber redusert, sparer inn ved å kjøpe det meste brukt, droppe frisør, gjøre aktiviteter som ikke nødvendigvis koster så mye, osv.

Anonymkode: ba15a...9f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fleksible arbeidstider og hjemmekontor, mannen er selvstendig næringsdrivende. Vi bytter på hvem som jobber hjemme, så kan jeg levere litt senere og mannen hente litt tidligere.

Vi bor i Oslo og har mye kostnader. Å være selvstendig i Norge idag er tøft, og mannen kommer til å ta en fast jobb etterhvert. Men vi håper med tiden at han også kan ha noe fleksibilitet etter han har jobbet seg «inn» og får mer tillit.

Anonymkode: 82cf3...776

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alenemor, jobber i forsikringsbransjen. Hadde 80% lønn i permisjonen og fant ut at det gikk. Jobbet 8-1410 hver dag. 

Anonymkode: c1fbc...8cb

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er lærer på skolen like ved barnehagen. Har en del ubundet tid, og mens kolleger uten barn gjerne velger å gjøre ferdig kontorarbeid på jobb før de går hjem, henter jeg heller tidlig og gjør arbeidet om kvelden når ungene er lagt, eventuelt setter av et par timer i helgene ved behov 😊 Jobber også inn litt av dette ved å spise lunsjen min når elevene spiser, og jobbe i de storefriene hvor jeg ikke har tilsyn.

Anonymkode: 56d40...d0d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har arbeidsavklaringspenger + overgangsstønad + hjelpestønad + dobbel barnetrygd og klarer meg fint på det :)

Barnet mitt har halve dager i barnehagen.

Anonymkode: 4c869...048

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har fleksibel arbeidstid og jobber 100% Det samme gjør mannen. 
Jeg står opp 06 og jobber hjemme frem til kl 08. Mannen står opp med ungene rundt 07.15 og får de klare frem til jeg overtar og kjører dem til skole/barnehage. Så jobber jeg på kontoret fra ca kl 09, men siden jeg allerede har jobbet to timer så er jeg ferdig kl 15 og kan hente dem da. Jeg har en jobb med høyt arbeidspress i perioder og da jobber jeg mye overtid. Jobber aldri ettermiddager og i helgene i den tid de er våkne, men står opp tidlig alle dager i uken og sitter på kveldstid. All overtid avspaseres og det gjør at jeg stort sett har 3-4 uker ekstra ferie hvert år. Syns den type jobb er helt super nå i årene med små barn. 

Anonymkode: 70a7d...68d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs hva du legger i fulle dager. Men både jeg og mannen jobber i turnus og jeg jobber 50%. Klarer oss fint med den lønnen og det forbruket vi har. Har jeg seinvakt kan jeg f.eks levere 09.30 og mannen henter 15.45. Hjelper på at barnehagen er rett ved jobb, så trenger ikke å kjøre langt eller stå i kø. Har jeg fri kan jeg hente tidlig. Ofte er jeg ferdig kl 15 og henter da rett etter jobb. 

Anonymkode: b2ccc...6b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi jobber fullt begge to, men jeg jobber på kontor med arbeidstid fra 8.30 til 16.30, mens mannen min er håndverker og jobber fra 6-7.00 til 14-15. Jeg leverer rundt 8.00, han henter 14.30/15.00. Det gir kortere dager, selv om de fremdeles er mer enn lange nok for små barn. 

Anonymkode: 7d3d9...78f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

De jeg kjenner som jobber såpass redusert at de har barna kortere dager i barnehage har en ektefelle med svært høy inntekt, type nærmere 2 mill. Den som jobber redusert tar og det aller meste av husarbeid og oppfølging av barn. De tilpasser utgiftene til bolig osv til at en av dem jobber redusert. 

Anonymkode: d149b...c48

Tilbake til 50-tallet altså.  

Anonymkode: 30cba...0c0

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

70% stilling. Kan ha mye hjemmekontor og bor like ved bhg. Trives med jobben, men det er ikke håp om å få gå opp i stillingsprosent nå. Lave boutgifter. Bruker ganske lite penger ellers også 

Anonymkode: 21b80...432

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drar ikke på jobb samtidig, en drar tidlig og en drar sent og begge har en dag de jobber veldig sent. Dermed kan man levere sent og hente tidlig selv med pendling og begge får ettermiddager med ungene.  Dette er mulig med fleksitid, 

Anonymkode: 90151...e4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er samboer student og jeg jobber 70 %. Vi hadde begge spart opp en del egenkapital da vi kjøpte et relativt rimelig rekkehus sammen. 

Vi kunne betjent et mye høyere lån, men det var et bevisst valg å kjøpe et mindre og billigere hus, slik at vi ikke har så mye lån.

Ellers lever vi nøkternt, kjøper brukt, og bruker generelt lite penger.

De fleste kan ikke få alt, og for oss er det viktigst å få tid med barna. Penger kan jeg tjene tilbake senere, men tiden med små barn kommer aldri tilbake.

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...