AnonymBruker Skrevet 27. desember 2024 #1 Del Skrevet 27. desember 2024 Hva skjer? Jeg har selvfølgelig merket at størrelsene har blitt større i kjedebutikker, kun i disse jeg har hatt råd til å handle før, og de har mange størrelser som går langt opp og ned, men tenkt at jaja, det er akkurat som om man får større porsjoner mat på kjederestauranter. Det skal tilpasses befolkningen. Men trodde at i finere butikker (og restauranter) så var størrelsene mer standardiserte. Har endelig råd til å unne meg en kvalitetskjole og besøkte en finere butikk i sentrum og fant den perfekte kjolen. Etter mål skal jeg passe en 36. Den var en sekk. Prøvde 34. Den var også for stor. Det var den minste de hadde 😪 Jeg er en voksen kvinne på 167 cm og 58 kg, absolutt ikke en sylfide, og syns det hele bare er trist og litt flaut faktisk. Hva i helsike gjør tynne damer, eller tenåringsjenter? Ja, jeg vet at enkelte butikker har 32 eller XXS, men hadde det ikke heller vært en idé å gå tilbake til størrelsene vi hadde før? Hadde ikke problemer med å finne klær da jeg var yngre og veide mindre. Og noen av de få plaggene jeg har tatt vare på fra 20-årene i str 34/36 er for trange for meg nå. Anonymkode: 76d39...1e6 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2024 #2 Del Skrevet 27. desember 2024 Jeg er 163 cm, 59 kg, og godt trent. Jeg bruker smal og 27 i de fleste tights og bukser, men opplever også at large er for trangt for meg. Fra H&M har jeg en momjeans i 38 som jeg ikke kan kneppe igjen, og en dressbukse i 38 som sitter fint. Og en jeans i størrelse 164 (barnestørrelse) som sitter perfekt. Anonymkode: baa76...436 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2024 #3 Del Skrevet 27. desember 2024 Noen merker har veldig store størrelser, f.eks Part Two, Inwear og Ricco Vero synes jeg er store. Danske og skandinaviske merker er generelt større enn f.eks franske eller italienske. Anonymkode: de67f...b14 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2024 #4 Del Skrevet 27. desember 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Noen merker har veldig store størrelser, f.eks Part Two, Inwear og Ricco Vero synes jeg er store. Danske og skandinaviske merker er generelt større enn f.eks franske eller italienske. Anonymkode: de67f...b14 Kjolen var fra Ganni. Og ser nå at det er et dansk merke, og at de er store i størrelsen, og faktisk har str 32 i kjolen 🙌 Så bestiller den på nettet 🙂 Opplevelsen forblir. Unødvendig å utvide størrelsene sånn. Det bør være helt standardisert. Anonymkode: 76d39...1e6 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2024 #5 Del Skrevet 27. desember 2024 Jeg må ofte opp i størrelse pga klærne ikke passer rundt puppene (ekte pupper)! Det er veldig irriterende, fordi på enkelte plagg så blir det en potet sekk i stede eller alt for lang i armene. Anonymkode: 43446...9c5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2024 #6 Del Skrevet 27. desember 2024 Syns det varierer fra butikk til butikk og også fra klær til klær. Tøy sleng buksene fra gina føler jeg er giga. Anonymkode: 42975...245 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2024 #7 Del Skrevet 27. desember 2024 Synes det er håpløst. Jeg er vel en str. L. Men bruker M-XL. Og husker en gang jeg bestilte en skjortekjole i str. XL, og den manglet over 20 cm på å kunne kneppes igjen. Og noen ganger har jeg måtte gå ned til str. S. Og har opplevd store forskjeller innenfor samme merke og. Anonymkode: c2103...59e 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2024 #8 Del Skrevet 27. desember 2024 Enig med deg. Syns klær blir større og større. Anonymkode: 94e50...def 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2024 #9 Del Skrevet 27. desember 2024 Klesstørrelser flest har ikke blitt så mye større som mange raller om i tråd etter tråd på KG. Justeringer av størrelser, ulik kvalitetskontroll og vanity sizing finnes selvfølgelig men stort sett så handler det ikke så mye om størrelsene i seg selv men om moten. De siste åra for eksempel så har det vært mye oversized. Enormt mange velger plagg som skal være oversized som om de var slim fit nesten og ender med å se komiske ut i yngres øyne. Kjoler, bukser og loungewear spesielt. Jeg ser det omtrent daglig at damer på 35+ velger feil der og jeg (dame 40) har selv gått i samme fella og valgt å ta «feil» strl fordi det ser penere ut i mine øyne enn å bruke plagget slik det skal brukes. Anonymkode: 34874...ec0 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2024 #10 Del Skrevet 27. desember 2024 Det er håpløst enten man er stor eller liten. Størrelsene varierer enormt fra butikk til butikk/klesmerke til klesmerke. Greit nok at jeg aksepterer at Large er lik Small i land der folk er i snitt mye lavere enn nordmenn. Men når jeg handler i norske butikker forventer jeg faktisk at de burde ha et system for størrelser som er i tråd med hva som er vanlig her. For oss litt større (ikke feite!), er det blant annet trist når vi velger norsk design og kjøper f.eks. undertøy i Jenny Skavlan. Jeg er IKKE feit. Litt overvektig (overkropp, overgangsalder), men ikke feit. Det biir en gigantisk nedtur når man kjøpet et plagg i XL i et norsk klesmerke som er altfor, altfor trangt. Beskjeden er: Du er kjempefeit, og bør kun handle i butikker for kjempefeite. Anonymkode: 62b92...ac5 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thyra Skrevet 27. desember 2024 #11 Del Skrevet 27. desember 2024 Hvorfor skulle klærne være mindre i størrelsene i finere butikker?? Er de "finere butikkene" kun for de slanke?🤔 Min opplevelse er at klær er veldig varierende i størrelsen. Også innen samme merke. Jeg har klær fra XS til XL. Men uansett størrelse, de fleste bukser blir for lange... 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sirah Skrevet 27. desember 2024 #12 Del Skrevet 27. desember 2024 Folk må slutte å henge seg opp i hva som står på lappen, for den er det lenge siden var representativ for størrelsen på klesplagget. I mitt klesskap har jeg klær fra S til XL. Fra 36-44. Alt handler om passform og hvordan jeg ønsker at plagget skal sitte. Jeg har f.eks ganske lange armer og må ofte opp en størrelse pga det. Jeg kan ikke bli krenket over at produsenten ikke tok mine armer med i beregningen når de produserte plagget. En slim skjorte kan egentlig passe fint i M, men pga pupper må jeg opp i L eller XL for at ikke knappene skal sprike. I en bukse passer 38/40, men i en annen bukse fra et annet merke må jeg ha 42/44. Jeg orker faktisk ikke å bruke energi på å bli forbanna pga det. Vi er alle bygget helt forskjellig og klesprodusentene kan ikke lage egne plagg til absolutt alle fasonger. Jeg har etter mye prøving og feiling funnet merker som passer meg godt og hvor jeg er en «standard størrelse». Man må bare leite litt (mye). 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2024 #13 Del Skrevet 27. desember 2024 Klær er vanskelig for mange, enten en er liten eller stor i størrelser. Mye pluss størrelser mangler fasong og er mer som et telt, men en skal jo være glad for å ha klær… Mc-tøy til damer er enda verre, en str 50 der er fort 42/44 i normal størrelse Anonymkode: 252ec...e13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Uanonym bruker Skrevet 27. desember 2024 #14 Del Skrevet 27. desember 2024 Jeg har samme inntrykk som TS. Jeg har veid ca. det samme siden jeg var 16. Da brukte jeg som regel str. 38/M i klær. Nå, litt over 20 år senere, bruker jeg nesten bare 34/XS. Er slank, men hverken lav, tynn eller spinkel. Skjønner ikke hva små og spinkle kvinner gjør. Barneavdelingen? 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2024 #15 Del Skrevet 27. desember 2024 Det trenger virkelig ikke være vanskeligere enn at man har standardiserte størrelser basert på eksakte cm mål. Her var det mye føleri, og må innrømme at jeg selv følte at klesopplevelsen i dag var utrolig flau. Men tar man bort dette og opererer med eksakte mål over hele linjen, og alle som produserer klær må forholde seg til disse, så vil det gjøre det lettere for store og små å handle klær. Sko følger en nøyaktig cm mal. Det samme bør gjelde for klær. Anonymkode: 76d39...1e6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fant80 Skrevet 27. desember 2024 #16 Del Skrevet 27. desember 2024 Er mann som har brukt samme størrelse så og si hele livet (med unntak av en periode med XL og i enkelte uker til og med XXL) Men har alltid brukt L. Synes L i dag er veldig vidt,men veldig kort. Jeg er relaltivt høy (190cm) Dette gjelder både dyre merkeklær til mer økonomiske nobrands. Skjorter er så korte,men jo større størrelse det blir,så blir det bare videre. Ikke lenger. Bukser osv synes jeg har holdt seg veldig likt. Men joggebukser varierer helt villt i størrelse. Noen føles som Small mens andre drukner jeg i. Det av samme merke og modell. Jakker er samme som skjortene. Store størrelser er bare ekstremt vide. Men korte. Min størrelse ser ofte latterlig kort ut. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2024 #17 Del Skrevet 27. desember 2024 Thyra skrev (2 timer siden): Hvorfor skulle klærne være mindre i størrelsene i finere butikker?? Er de "finere butikkene" kun for de slanke?🤔 Min opplevelse er at klær er veldig varierende i størrelsen. Også innen samme merke. Jeg har klær fra XS til XL. Men uansett størrelse, de fleste bukser blir for lange... Ja, jeg er 162 cm, og bestilte 2 petite bukser, de må legges opp ca 10 cm. Og petite skal jo være til kvinner under 160 cm. Anonymkode: c2103...59e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thyra Skrevet 28. desember 2024 #18 Del Skrevet 28. desember 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det trenger virkelig ikke være vanskeligere enn at man har standardiserte størrelser basert på eksakte cm mål. Her var det mye føleri, og må innrømme at jeg selv følte at klesopplevelsen i dag var utrolig flau. Men tar man bort dette og opererer med eksakte mål over hele linjen, og alle som produserer klær må forholde seg til disse, så vil det gjøre det lettere for store og små å handle klær. Sko følger en nøyaktig cm mal. Det samme bør gjelde for klær. Anonymkode: 76d39...1e6 Er da ikke alle sko som er like i størrelsen heller. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chantielle Skrevet 28. desember 2024 #19 Del Skrevet 28. desember 2024 Ryddet for brukerdebatt,latterliggjøring,samt svar til dette. Chantielle mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #20 Del Skrevet 28. desember 2024 Sirah skrev (På 27.12.2024 den 21.23): Folk må slutte å henge seg opp i hva som står på lappen, for den er det lenge siden var representativ for størrelsen på klesplagget. Enig i det, men her dreier det seg faktisk om at den minste størrelsen er for stor for en voksen dame med helt gjennomsnittlig høyde og sunn vekt, ikke en misnøye med lappene i seg selv. Anonymkode: f4ad2...e24 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå