jegerrinne Skrevet 27. desember 2024 #61 Del Skrevet 27. desember 2024 Uanonym bruker skrev (2 minutter siden): Husk at du som forelder ikke er barnas tjener. De har ikke vondt av å komme seg rundt selv i blant. De kan gå, sykle eller ta buss. Mine ungdommer har som hovedregel at de må komme seg steder selv, bli kjørt/henta er unntaket. Noen steder går det ikke buss i skoleferier. Her gjør det ikke det. Så her ble det traktor og atv med en gang de kunne kjøre opp. Men ble allikevel til vi kjørte en del, samme med foreldre til venner. Når nærmeste sted å møttes hvis de skulle spise pizza eller på klubb er 3 mil, og venner kunne fort bo 5 mil unna. Så må en bare prøve å møttes litt på midten. Her var vi flere foreldre som gikk sammen om kjøring og fordelte det slik at ikke samme kjørte hver gang. Etter som de fikk billappen så hentet venner dem og fikk de hjem Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2024 #62 Del Skrevet 27. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vi kjører eller foreldrene til vennene kjører. Ingen av vår ungdom går alene her på kvelden. Anonymkode: 42561...81e Deg om det, Vi kjører hvertfall ikke ungdommen på kvelden for at de skal henge i sentrum. Anonymkode: 11090...56b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2024 #63 Del Skrevet 27. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Elsker at folk bosetter seg sånn at de og barna deres blir 100% avhengige av bilen, for så å klage over at man har dårlig samvittighet når man ikke kan være privatsjåfør😂😂 Da vi kjøpte et overprisa hus på Østlandet var det jo fordi vi så for oss å bo her for alltid og oppdra barna våre her - med alt det innebærer. Feks at avkommet skal kunne frakte seg selv til og fra steder. Stå i det - han har ikke vondt av å få nei Anonymkode: c8986...51d Da vi flyttet her vi bor for 10 år siden da gikk det 8 busser om dagen. Nå går det kun morgen og kveld i skole uka. Helger 0, ferier 0 Var ikke det vi viste når vi flytter hitt. Nå har vi et tilbud på fredag og lørdag kveld hjem for 50 kr for de mellom 16 og 22 år, med taxi hvis de er 2 stk i taxin som ska samme vei. Men det gjelder kun mellom kl 18 og 23. Før og etter det er det full pris Anonymkode: 1a4c2...c33 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2024 #64 Del Skrevet 27. desember 2024 Kan ungdommen gå eller sykle til et sted hvor det faktisk går buss da? Eller bli hentet av vennenes foreldre? Mange foreldre vil jo i ja til å hente andres barn slik at ens egne barn skal ha noen å være med. Hvis ingen av disse tingene er et alternativ så er jo dette konsekvensen av å bosette seg grisgrendt. 🤷♀️ Og det tenker jeg ungdommen takler fint. Kanskje dere kan ha andre barn på overnatting litt oftere, for å slippe alle kjøringen? jegerrinne skrev (18 minutter siden): Noen steder går det ikke buss i skoleferier. Her gjør det ikke det. Så her ble det traktor og atv med en gang de kunne kjøre opp. Men ble allikevel til vi kjørte en del, samme med foreldre til venner. Når nærmeste sted å møttes hvis de skulle spise pizza eller på klubb er 3 mil, og venner kunne fort bo 5 mil unna. Så må en bare prøve å møttes litt på midten. Her var vi flere foreldre som gikk sammen om kjøring og fordelte det slik at ikke samme kjørte hver gang. Etter som de fikk billappen så hentet venner dem og fikk de hjem Det du beskriver her er en verden veldig mange av oss ikke har forutsetning for å kunne relatere til. Pizza eller klubb TRE MIL UNNA?!? Og venner FEM MIL unna?! Dere visste vel hva dere gikk til da dere bosatte dere der. 🤷♀️ Og det går sikkert fint. Anonymkode: 75d57...9cd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jegerrinne Skrevet 27. desember 2024 #65 Del Skrevet 27. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kan ungdommen gå eller sykle til et sted hvor det faktisk går buss da? Eller bli hentet av vennenes foreldre? Mange foreldre vil jo i ja til å hente andres barn slik at ens egne barn skal ha noen å være med. Hvis ingen av disse tingene er et alternativ så er jo dette konsekvensen av å bosette seg grisgrendt. 🤷♀️ Og det tenker jeg ungdommen takler fint. Kanskje dere kan ha andre barn på overnatting litt oftere, for å slippe alle kjøringen? Det du beskriver her er en verden veldig mange av oss ikke har forutsetning for å kunne relatere til. Pizza eller klubb TRE MIL UNNA?!? Og venner FEM MIL unna?! Dere visste vel hva dere gikk til da dere bosatte dere der. 🤷♀️ Og det går sikkert fint. Anonymkode: 75d57...9cd Mye endret seg. Gikk på skole som ble nedlagt og alle ble flytter til storskole. Og hvis en da regner fra en enda av kommunen til andre del av kommunen så er det faktisk 8 mil på det meste Vi viste ikke at de ville legge ned skoler for å få alt sentralt. Da ungene startet der de gikk var de 60 elever. Kommunen la dermed ned 2 skoler hvor begge skolene hadde 60 til 70 elever for å samle alle på et sted, Så da ble det 3 mil til skolen hver dag. På videregående nå legges ned og da blir nærmeste 4 til 6 mil unna og ut av kommunen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2024 #66 Del Skrevet 27. desember 2024 jegerrinne skrev (1 minutt siden): Mye endret seg. Gikk på skole som ble nedlagt og alle ble flytter til storskole. Og hvis en da regner fra en enda av kommunen til andre del av kommunen så er det faktisk 8 mil på det meste Vi viste ikke at de ville legge ned skoler for å få alt sentralt. Da ungene startet der de gikk var de 60 elever. Kommunen la dermed ned 2 skoler hvor begge skolene hadde 60 til 70 elever for å samle alle på et sted, Så da ble det 3 mil til skolen hver dag. På videregående nå legges ned og da blir nærmeste 4 til 6 mil unna og ut av kommunen Ja, det er kjedelig. Så det er barn/ungdom på samme alder i nærområdet, men disse er ikke ønskelig som venner pga. dårlig miljø? Da ville jeg ha strekt meg langt for å kjøre, evt. invitere andre ungdom de gangene dere ikke kan kjøre (da gjerne med overnatting) Jeg regner med det er et dumt spørsmål om dere har Bolt der. 🫣 Anonymkode: 75d57...9cd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jegerrinne Skrevet 27. desember 2024 #67 Del Skrevet 27. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, det er kjedelig. Så det er barn/ungdom på samme alder i nærområdet, men disse er ikke ønskelig som venner pga. dårlig miljø? Da ville jeg ha strekt meg langt for å kjøre, evt. invitere andre ungdom de gangene dere ikke kan kjøre (da gjerne med overnatting) Jeg regner med det er et dumt spørsmål om dere har Bolt der. 🫣 Anonymkode: 75d57...9cd Nei har ikke det Så derfor var vi heldig med foresatte gikk sammen og avtalte eks på fredag ska følgende på klubb, denne gangen kan jeg kjøre til, plukker opp x, x og x på veien, hvem henter å får hjem. Slik ordnet vi her. Ja til tider måtte en kjøre litt oppom et sted som ikke var direkte vei, men gjorde i hvertfall slik at de fikk møtes 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2024 #68 Del Skrevet 27. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ikke meg du siterer, men hvordan vet du at kollektivtilbudet vil være like godt når barna får behov for det? Kollektivtilbudet er i konstant endring, og der det gikk hyppige riter for 10 år siden har kanskje svært få avganger nå. Anonymkode: b9bc3...a1d Valgte et sted i vekst. Et område nevnt i transportplaner som satningspunkt. Populært sted det ikke skulle mye fantasi til å forstille seg bare ville øke i attraktivitet framover. Ja det har da vært forsøk på innskrenkinger i kollektivtrafikken de snart 20 årene jeg har bodd her, men da er det på barrikadene og kjempe og siden vi har en god sak, når selvsamme partier i sine kommune- og fylkesplaner vil støtte kollektivtrafikken, har det ordnet seg hver gang. Og så selvfølgelig aktivt benytte det kollektivtilbudet som er der. Nytter ikke å forvente bra forbindelser, når man selv egentlig bare kjører bil. Anonymkode: af1c6...ab4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #69 Del Skrevet 28. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Valgte et sted i vekst. Et område nevnt i transportplaner som satningspunkt. Populært sted det ikke skulle mye fantasi til å forstille seg bare ville øke i attraktivitet framover. Ja det har da vært forsøk på innskrenkinger i kollektivtrafikken de snart 20 årene jeg har bodd her, men da er det på barrikadene og kjempe og siden vi har en god sak, når selvsamme partier i sine kommune- og fylkesplaner vil støtte kollektivtrafikken, har det ordnet seg hver gang. Og så selvfølgelig aktivt benytte det kollektivtilbudet som er der. Nytter ikke å forvente bra forbindelser, når man selv egentlig bare kjører bil. Anonymkode: af1c6...ab4 Som 21 åring var ikke det i mine tanker å sjekke fremtidige planer for kollektivtilbudet. Har faktisk ikke hørt om noen som sjekker dette. Så det var nytt. Huset vi bor i er til en verdi på over 7 millioner så ganske attraktivt boområde selv uten så mye kollektivt. Her ble det kjempet for å beholde skolene, men fylke la de likevel ned. Vi stod på barrikadene vi også, men ble ikke hørt. Skal sjekke om det går noen busser hyppigere som er litt nærmere, det har jeg ikke sjekket opp i før. Jeg tror ikke det gjør det, da de har rasert kollektivtilbudet de siste årene. Ts Anonymkode: 79a21...fa8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #70 Del Skrevet 28. desember 2024 Jeg er alenemor til tre, det sier seg selv at jeg ikke kan kjøre og bringe og hente i eininga. Men jeg kjører når jeg kan. Men dette vet ungdommene, så de tilpasser seg. De tar buss og er hos venner frem til det de skal begynner, de sykler, de samkjører så de får skyss med andre, og så kjører vi når det passer for oss. Det er sjelden det ikke ordner seg i det hele tatt. Når jeg var ung, syklet jeg dersom foreldrene ikke kunne kjøre. Vanlig avstand da var 2 mil hver vei, gikk fint det også. Anonymkode: cae21...a96 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #71 Del Skrevet 28. desember 2024 De sykler, sitter på, overnatter el. Anonymkode: 11be5...016 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #72 Del Skrevet 28. desember 2024 Foreldrene mine bosatte seg slik at jeg også måtte bli kjørt overalt. Noe som resulterte i at jeg aldri "spontant" kunne være med venner, eller være lengre enn til foreldrene mine skulle legge seg. Avstanden i luftlinje var ikke så lang, men det gikk ingen busser pga fylkesgrenser og utforming av vei osv. Jeg tenkte ikke sååå mye på det som barn/ungdom, for det var jo det jeg var vant med. Men i ettertid ser jeg hvor mye det har påvirket meg. Jeg har få venner, har vansker med å være spontan, vansker med å få venner, og har veldig ofte "fomo". Og innser i voksen alder at jeg var mye mer alene enn andre på min alder. Fester kunne jeg jo aldri være med på. Ble også værende barnslig lenge, da jeg ikke fikk være særlig selvstendig. Så når jeg skal slå meg ned, er det motsatte av dette noe av det viktigste for meg. Slik at mine eventuelt fremtidige barn slipper å oppleve det samme. Anonymkode: 3f145...6fa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #73 Del Skrevet 28. desember 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Hallo? Det går jo an å si nei av og til. Anonymkode: 602d4...d67 Hvor står det at det ikke gjøres? Utrolig kjipt for ungdommen uansett Anonymkode: ac437...bd1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #74 Del Skrevet 28. desember 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Spark, sykkel med vinterdekk, moped osv. Aldri blitt kjørt noen steder og bodde et stykke unna venner. Er 36 år nå og er glad for at moren min faktisk ga meg den lærdommen. Nå sitter mange av venner av barna mine hjemme hele dagen fordi de ikke gidder å bevege seg så lenge de ikke blir kjørt. Anonymkode: 9cfe0...ca0 Jeg ble sjelden kjørt men glad jeg kan kjøre egen ungdom Anonymkode: ac437...bd1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #75 Del Skrevet 28. desember 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Min datter på 14 sykler en time til sin venninne. Jeg hadde fått dårlig samvittighet om jeg var deg fordi barna mine ikke hadde blitt selvstendige og klart å sykle en time inn til byen jeg. Anonymkode: 438a2...743 Å ja uff , de blir ikke selvstendig om de ikke sykler. 🙄 jeg hadde følt meg ræva som mor om jeg ikke gadd å kjøre Anonymkode: ac437...bd1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #76 Del Skrevet 28. desember 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Nei, men når ts sier det er 10 min med bil og hun får dårlig samvittighet for å ikke kunne kjøre når hun er på jobb, eller er syk.... da har det gått for langt. Det er tydelig at dette er foreldre som glatter ut humper i veien for barna sine. Som ikke lar livet skje og ungene finne ut av ting selv. Anonymkode: 438a2...743 Nei det er kkke tydelig Anonymkode: ac437...bd1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #77 Del Skrevet 28. desember 2024 Kullsyrevann skrev (6 timer siden): Jeg hater at jeg er så gammel at jeg kan si "da jeg var ung". Men det var ikke uvanlig for jeg å vennene mine å gå i opptil en halvtime frem og tilbake til venner. Hvis jeg ikke orket fikk jeg sitte hjemme. Så lenge han har på seg reflex så er det ikke farlig. Kjøp brodder til han. Mennesker er jo laget for å gå og bruke beina. Du trenger ikke få vondt i mammahjertet, han burde tilpasse seg hvor han bor og mangel på kollektivtilbud. Plutselig syns han det er kjekt å gå tur med musikk på ørene. Fysisk aktivitet noen timer før man legger seg er også bra for søvn Nei hei , det er ikke farlig? Hva vet du om det? Det finnes mange farlige veier sånn til opplysning Anonymkode: ac437...bd1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #78 Del Skrevet 28. desember 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Vi også. Et bra nærmiljø for barn og ungdom og kollektivtilbud godt nok til de har mulighet for å transportere seg selv var viktige faktorer da vi kjøpte hus. Ofte beskrives lignende steder som her vi bor på KG som “helt utrolig noen gidder kjøpe hus der på grunn av…”, men altså dette er en grund som veier høyt for oss. Så kan de som kjøpte mye billigere litt lengre ute kose seg som konstant privatsjåfør for barna sine. Anonymkode: af1c6...ab4 Mens andre har ting som er viktigere enn kollektivtrafikk når de kjøper hus Anonymkode: ac437...bd1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #79 Del Skrevet 28. desember 2024 Jeg hadde fortsatt med å prioritere tenåringen. de yngre barna kan være med i bilen, om de ikke kan være alene en liten stund. Vi kjører til busstopp, så kan de ta bussen resten. Da kan det jo være overkommelig med drosje også. Om ikke hele turen skal gå i drosje. Dere er to voksne, dette må jo kunne gå bra. Anonymkode: ca19a...740 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #80 Del Skrevet 28. desember 2024 Kjører som oftest, men ikke alltid det går. Det forstår ungdommen også. Anonymkode: 46307...b6e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå