Gå til innhold

Ungdommen er avhengig av å bli kjørt, men noen ganger går jo ikke det. Hva gjør dere da?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så med motorvei følger det med busser? 

Anonymkode: 79a21...fa8

Om du skriver hvilken by det er, er det lettere å komme med tips. Kanskje du har sett feil på bussruta.

Anonymkode: df7f0...891

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hmm.. da er jeg veldig nysgjerrig på hva slags bil dere har.

6 mil på 10 min krever at du kjører i 280km/t

3 mil = 180km/t

Er du helt sikker på avstandsberegningen?

Anonymkode: b1d78...3d9

Hvor skrev jeg 6 mil på 10 min? 
nei som jeg skrev det er 1 mil til byen og vi bruker 10 min ditt, vennen til min ungdom bor 3 mil unna oss. Du kan jo lese innleggene? Ikke skrevet et innlegg jeg påstår at vi kjører 3 mil på 10 min. Mitt barn sine venner bor for det meste i byen, har en venn som bor lengre unna. Var vanskelig dette :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker at folk bosetter seg sånn at de og barna deres blir 100% avhengige av bilen, for så å klage over at man har dårlig samvittighet når man ikke kan være privatsjåfør😂😂 Da vi kjøpte et overprisa hus på Østlandet var det jo fordi vi så for oss å bo her for alltid og oppdra barna våre her - med alt det innebærer. Feks at avkommet skal kunne frakte seg selv til og fra steder. 

Stå i det - han har ikke vondt av å få nei 

Anonymkode: c8986...51d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skriver hvilken by det er, er det lettere å komme med tips. Kanskje du har sett feil på bussruta.

Nei, jeg er anonym av en grunn. Jeg spør hva andre gjør, ikke hva jeg skal gjøre.
Er masse info her som kan gjenkjennes, legge til hvilken by og hvor vi bor da er ikke jeg anonym lenger :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om steder et stykke unna byen som sjeldent har buss. Så jeg tviler ikke på deg der. Det løses gjerne med at det sykles til og fra denne bussen.

Her bor vi 30 minutter unna byen. 5 km unna venner. Det går ikke buss hele tiden her heller, og vi har ikke bil. Vi løser det med planlegging.

Litt kjedeligere å måtte dra tidligere hjem fra venninnen i ukedager, men det blir en vanesak.

Jeg er egentlig glad for at vi ikke har hatt bil de siste årene. Jeg ser hvor mye nytte det har vært for henne å ikke bli kjørt hit og dit. Er blitt veldig selvstendig 😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Elsker at folk bosetter seg sånn at de og barna deres blir 100% avhengige av bilen, for så å klage over at man har dårlig samvittighet når man ikke kan være privatsjåfør😂😂 Da vi kjøpte et overprisa hus på Østlandet var det jo fordi vi så for oss å bo her for alltid og oppdra barna våre her - med alt det innebærer. Feks at avkommet skal kunne frakte seg selv til og fra steder. 

Vet du må helt ærlig si at når jeg var 21 år å så på hus tenkte jeg ikke på at den bussen som går her hver time vil kuttes mer og mer med tiden. 
Det er vår skyld ja, så derfor kjører jeg også med glede. Vi bor i et fantastisk område, med både nærhet til skog og by, avhengig av bilen er vi. 
Mine barn er ikke sure når vi sier nei, men jeg synes det er vanskelig. Så da lurer jeg på hva andre gjør. Vet vi er ikke det eneste stedet der det kuttes i kollektivtilbudet hele tiden :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, jeg er anonym av en grunn. Jeg spør hva andre gjør, ikke hva jeg skal gjøre.
Er masse info her som kan gjenkjennes, legge til hvilken by og hvor vi bor da er ikke jeg anonym lenger :) 

Ok. Hva med å invitere vennene hjem til dere. Snakke med de andre foreldrene og bytte på å kjøre hjem til hverandre.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvor skrev jeg 6 mil på 10 min? 
nei som jeg skrev det er 1 mil til byen og vi bruker 10 min ditt, vennen til min ungdom bor 3 mil unna oss. Du kan jo lese innleggene? Ikke skrevet et innlegg jeg påstår at vi kjører 3 mil på 10 min. Mitt barn sine venner bor for det meste i byen, har en venn som bor lengre unna. Var vanskelig dette :) 

Jeg leste feil. Legger meg flat 🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vet du må helt ærlig si at når jeg var 21 år å så på hus tenkte jeg ikke på at den bussen som går her hver time vil kuttes mer og mer med tiden. 
Det er vår skyld ja, så derfor kjører jeg også med glede. Vi bor i et fantastisk område, med både nærhet til skog og by, avhengig av bilen er vi. 
Mine barn er ikke sure når vi sier nei, men jeg synes det er vanskelig. Så da lurer jeg på hva andre gjør. Vet vi er ikke det eneste stedet der det kuttes i kollektivtilbudet hele tiden :) 

Jeg ser ikke hvorfor barna ikke kan sykle 10 km til byen og møte venner der. Ser du skriver motorvei, men det må da finnes en rute han kan sykle uten å gå på motorvei? Med piggdekk og elsykkel går det helt fint. Jeg syklet til mine venner da jeg var på hans alder, men da på vanlig sykkel-ikke el-sykkel.

Anonymkode: b9bc3...a1d

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi også. Et bra nærmiljø for barn og ungdom og kollektivtilbud godt nok til de har mulighet for å transportere seg selv var viktige faktorer da vi kjøpte hus. Ofte beskrives lignende steder som her vi bor på KG som “helt utrolig noen gidder kjøpe hus der på grunn av…”, men altså dette er en grund som veier høyt for oss. Så kan de som kjøpte mye billigere litt lengre ute kose seg som konstant privatsjåfør for barna sine. 

Anonymkode: af1c6...ab4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker godt naboen som brukte lenger tid på å snu bilen for å kjøre opp å hente barnet sitt enn det tok å bare rusle opp bakken 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Vi også. Et bra nærmiljø for barn og ungdom og kollektivtilbud godt nok til de har mulighet for å transportere seg selv var viktige faktorer da vi kjøpte hus. Ofte beskrives lignende steder som her vi bor på KG som “helt utrolig noen gidder kjøpe hus der på grunn av…”, men altså dette er en grund som veier høyt for oss. Så kan de som kjøpte mye billigere litt lengre ute kose seg som konstant privatsjåfør for barna sine. 

Anonymkode: af1c6...ab4

Ikke meg du siterer, men hvordan vet du at kollektivtilbudet vil være like godt når barna får behov for det? Kollektivtilbudet er i konstant endring, og der det gikk hyppige riter for 10 år siden har kanskje svært få avganger nå.

Anonymkode: b9bc3...a1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi kjører eller foreldrene til vennene kjører. Ingen av vår ungdom går alene her på kvelden.

Anonymkode: 42561...81e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ble det traktor og atv som delvis løsning, eller så har vi kjørt. Og her og har vi sakt nei til tider. Har og hatt en del at foreldre har gått sammen og plukket opp og kjørt de samlet ditt de ska, og samme når de skulle hjem. Ja noen ganger ble det omvei men fikk nå ungdommen til å møttes og treffes

Men var godt når venner begynte å få lappen, og fikk selv lappen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Herregud, ungene kan sykle. Jeg vokste opp i en av de større byene i landet og det var over en mil til sentrum. Det tok likevel ikke veldig mye mer enn en halvtime å sykle til sentrum, og mindre med elsykkel. Det går an å ha vinterdekk på sykkelen også. Kanskje man ikke sykler i tett snødrev eller sidelengs regn, men da kan jo mor og far heller forbarme seg over barnet en gang i blant da. 

Anonymkode: 69d9c...b25

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hater at jeg er så gammel at jeg kan si "da jeg var ung". Men det var ikke uvanlig for jeg å vennene mine å gå i opptil en halvtime frem og tilbake til venner. Hvis jeg ikke orket fikk jeg sitte hjemme. Så lenge han har på seg reflex så er det ikke farlig. Kjøp brodder til han. Mennesker er jo laget for å gå og bruke beina. Du trenger ikke få vondt i mammahjertet, han burde tilpasse seg hvor han bor og mangel på kollektivtilbud. Plutselig syns han det er kjekt å gå tur med musikk på ørene. Fysisk aktivitet noen timer før man legger seg er også bra for søvn :) 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at du som forelder ikke er barnas tjener. De har ikke vondt av å komme seg rundt selv i blant.

De kan gå, sykle eller ta buss.

Mine ungdommer har som hovedregel at de må komme seg steder selv, bli kjørt/henta er unntaket.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Herregud, ungene kan sykle. Jeg vokste opp i en av de større byene i landet og det var over en mil til sentrum. Det tok likevel ikke veldig mye mer enn en halvtime å sykle til sentrum, og mindre med elsykkel. Det går an å ha vinterdekk på sykkelen også. Kanskje man ikke sykler i tett snødrev eller sidelengs regn, men da kan jo mor og far heller forbarme seg over barnet en gang i blant da. 

Anonymkode: 69d9c...b25

Her er det 3 mil til nærmeste tettsted. Så her ble valget traktor og atv når de fylte 16. Og ja her kjørt vi og venners foreldre mye. For noen ganger var det bedre vi kjørte en de tok traktor eller atv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...