Gå til innhold

Hvor mye sparer du som er i 30-årene i fond i mnd?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sparer mellom 4000-7000 i mnd, kommer ann på hva andre utgifter som vi har den måneden. Sparer også 1000 kr til hver av ungene.

Anonymkode: 90dfc...aa3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er vel lurere å betale ned på boliglånet, når man er i 30-årene? Og så spare i fond.

Anonymkode: a2916...84d

Tradisjonelt så bør det være det ja, men såpass god avkastning det har vert de siste årene så er det nok ikke slik. 
Har både huslån og billån. Det rasjonelle er absolutt å cashe ut billånet, men prioritere likevel å slenge inn et par tusen i fondene mine pr mnd. og enn så lenge gir dette bedre «rente» enn billånet til og med. Men er ikke helt der som noen optimister som heller kjører avdragsfrihet for å dytte alt i fond..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, 5000 kroner. Tenker å øke det mer når jeg har fylt på bufferkontoen igjen etter å ha kjøpt nye vinduer. Har utbetalt rundt 40k i 80% stilling og har kun studielån i tillegg til faste utgifter. 

Anonymkode: b4bbd...0a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på ung ufør, enslig -sats. Prøver å spare minst 6000kr hver måned utenom januar. Hatt par måneder i år der det har blitt mindre, men over 70 000 totalt igjennom året. Jeg sparer ingenting av dette i fond. Kan altfor lite om det, og har ikke råd til å tape pengene, og vet heller ikke når jeg eventuelt vil vurdere å kjøpe meg bolig. Jeg bor veldig billig nå, og har tenkt å bli boende, men blir jeg sagt opp, så kan det være jeg vurderer å kjøpe, fremfor å leie annet sted. Det kommer helt an på. Jeg har nesten 400 000kr spart opp til potensielt egenkapital og ønsker ikke å gamble med det. Vet noen fond er veldig sikre, men de er ikke 100%, og det skremmer meg når jeg ikke nødvendigvis har økonomi til å vente på bedre tider. Jeg kan ikke binde for si 5 år frem i tid. 
Dere er gode dere som får det til 👍🏻

Anonymkode: 29d82...7a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er vel lurere å betale ned på boliglånet, når man er i 30-årene? Og så spare i fond.

Anonymkode: a2916...84d

Ingen kjenner framtiden. Hvis jeg kunne reise 10 år tilbake i tid og investert i S&P500 så hadde jeg hatt 4x inflasjonsjustert. Nedbetaling av lån hadde ikke vært i nærheten av det.

Anonymkode: 9683c...d6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg sparer i :

DNB Global Indeks A

DNB Health Care A

Nordnet Norge Index

KLP AksjeFremviksende Markededer Indeks P

I tillegg litt i aksjer som «krydder». Apple-aksjene har gitt fin avkastning det siste året. 

Anonymkode: b1f4f...924

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg sparer i :

DNB Global Indeks A

DNB Health Care A

Nordnet Norge Index

KLP AksjeFremviksende Markededer Indeks P

I tillegg litt i aksjer som «krydder». Apple-aksjene har gitt fin avkastning det siste året. 

Hvor mye har du i Apple-aksjer? Hvilken konto handler du fra når du kjøper amerikanske aksjer?

Anonymkode: 4f7d8...928

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Sparer 7.000kr i måneden i fond

Sparer 10.000kr i måneden på egen sparekonto hvor alt (120.000) går til ekstra nedbetaling av lån i slutten av året. 

Sparer i tillegg 4000 kr i måneden til ferie og reiser gjennom året. Og fyller videre på bufferkontoen med 2000kr i måneden. 

Anonymkode: 9b616...d04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvor mye har du i Apple-aksjer? Hvilken konto handler du fra når du kjøper amerikanske aksjer?

Startet først nå i 2024 å handle Apple, så har kjøpt noen aksjer når jeg har hatt litt til overs. Har kjøpt 15 Apple-aksjer gjennom året via Investeringskonto Zero (Nordnet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Sparer 7.000kr i måneden i fond

Sparer 10.000kr i måneden på egen sparekonto hvor alt (120.000) går til ekstra nedbetaling av lån i slutten av året. 

Sparer i tillegg 4000 kr i måneden til ferie og reiser gjennom året. Og fyller videre på bufferkontoen med 2000kr i måneden. 

Du sparer nesten like mye som jeg har utbetalt. Enten er du rågod (noe du nok er) eller så har du en ekstremt god lønn i forhold til utgifter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1000 kr til meg, 250 til hver av barna. Altså 1750 i mnd. Har bra inntekt, men mye utgifter (bla huslån på 5 mill), så prioriterer å få ned gjeld. Håper å spare mer når rentene blir lavere 🩵

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sparer rundt 3600,- på minste ufør. 

Da spares det 300,- på hvert av barnebarna. 

Har en og anna måned der jeg kanskje må hoppe over fondsinnbetaling , som til jul ol, men så hender det jeg setter inn mer andre måneder, men prøver å ha fast rundt 3600,- det er det jeg makter økonomisk. 

Anonymkode: 5a12e...99f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du sparer nesten like mye som jeg har utbetalt. Enten er du rågod (noe du nok er) eller så har du en ekstremt god lønn i forhold til utgifter. 

Ja, vi har begge veldig god lønn og har derfor anledning til å spare mer enn gjennomsnittet. Vi har vært både heldig og dyktig for å komme dit.

Slik har det ikke alltid vært, og da vi var yngre og jeg studerte levde vi på mannens lave lønn med et lite barn i barnehage, og det vi kunne spare var i en helt annen liga.

Jeg er oppdratt til at sparing er en del av mine faste «utgifter» og har derfor altid spart noe, også som barn og ungdom. Hadde jeg ikke råd til å spare hadde jeg heller ikke råd til å bruke. Det har vært et veldig fint prinsipp å ha med seg i livet.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Startet først nå i 2024 å handle Apple, så har kjøpt noen aksjer når jeg har hatt litt til overs. Har kjøpt 15 Apple-aksjer gjennom året via Investeringskonto Zero (Nordnet).

Tusen takk for svar! Nettopp begynt og har litt lyst å investere i noen aksjer som ikke kan kjøpes via AKS. Er det mye styr med den Zero-kontoen? Skjønt at det er litt mer styr med utbytteskatt….

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...