AnonymBruker Skrevet fredag kl 11:19 #21 Del Skrevet fredag kl 11:19 Når du endrer skattekortet i løpet av året vil du automatisk gå over på prosenttrekk. Du har nok betalt altfor lite skatt i år som gjør at du nå måtte kompensere for det på en lønn fordi du endret skattegrunnlaget ditt. Anonymkode: 803d9...e09 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 11:28 #22 Del Skrevet fredag kl 11:28 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Ikke nødvendigvis. Vennine har skattetrekk på 42% . Anonymkode: 89c1a...0bc Får og nå opp i et skattetrekk på 44% må vedkommende tjene langt over 1 mil samt ikke ha noen fratrekk. Dette gjelder selvsagt de absolutt færreste. De absolutt aller fleste trekkes i 10,5 mnd mellom 20-38%. At folk kan sette skattetrekk høyt er jeg helt enig i, men det beste for både en selv og stat er jo om folk plasserer seg slik at det blir nogenlunde korrekt. Selv sjekker jeg skattekort min 3 ganger årlig. I starten av året ( forventet inntekt,forventet renter begge veier, nåværende situasjon) , mot midten ( har jeg jobbet overtid? Fått lønnsøkninger? kjøpt ny bil eller bolig?) og mot slutten ( her kan man hente inn hvis man plutselig har tjent mere enn forventet). Ellers legger jeg til endringer i det endringen oppstår og ikke flere mnd etterpå. Endringer mot slutten av året gjør stort sett at jeg betaler som om det var en normal mnd i for eksempel desember. Slik unngår man både baksmell av betydning og man slipper sitte å gi unødvendige mye lån til staten. Anonymkode: 8a681...6c8 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 15:55 #23 Del Skrevet fredag kl 15:55 Endrer du skattekort i desember, beregnes nytt skattetrekk for hele året. Hvis du har betalt litt for lite i 11 måneder, skal alt det trekkes i desember. Anonymkode: 12496...c9c 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 16:13 #24 Del Skrevet fredag kl 16:13 Endret skattekortet umiddelbart etter at eg fekk det. Viktig å sjekke at tallene stemmer overens med tall fra NAV. arb.giver, og andre ytelser. Forventet renter av bankinnskudd vert tillagd inntekt, på bakrunn av synsing av skatteetaten, og forskuddssbetaling av skatt staten selvsagt tjener på. Renter vert alltid beregnet på år, og vert betalt ut etter når avtalen blir inngått med banken. Som pensjonist har ein ikkje mer i lønn fra NAV ein man trenger for å leve, og renter på bankinnskudd er lavere en prisveksten. Anonymkode: 8f48f...99f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andrine& Skrevet fredag kl 16:23 #25 Del Skrevet fredag kl 16:23 Når du endrer skattekortet ditt må du se nederst på utregningen hva endringen vil utgjøre. Er trekket så høyt at du ikke vil få nok penger utbetalt må du la være å sende det inn. Det er alt for sent å holde på med skattekortet så sent på året. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 17:05 #26 Del Skrevet fredag kl 17:05 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Helvete ta sosialismen og dette konkursboet av et land, ser mitt er på 44% begynner å bli høy skattenivå i dette landet. Anonymkode: 4b3e3...817 Skattetrekket ditt er det jo du selv som bestemmer. Og dette sier jo ingenting om hvor mye du betaler i skatt. Anonymkode: f20de...c5b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 18:59 #27 Del Skrevet fredag kl 18:59 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det er jo null trøst, iom at jeg går glipp av all avkastningen på de pengene i flere måneder fremover.. Føler meg som en idiot. Anonymkode: f1d29...647 For sent for i år, så trekk heller for lite skatt neste år og invester de pengene. Anonymkode: 97633...47e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
applestories Skrevet fredag kl 20:19 #28 Del Skrevet fredag kl 20:19 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ikke nødvendigvis. Vennine har skattetrekk på 42% . Anonymkode: 89c1a...0bc Ifølge Skatteetaten.no vil en inntekt på 900.000 gi en skatteprosent på 30,4 dersom man ikke har fradrag av betydning. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
applestories Skrevet fredag kl 20:20 #29 Del Skrevet fredag kl 20:20 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Kan noen forklare dette for meg med teskje? Jeg skulle bare rette på et par ting som var feil i skattekortet. Formue, verdi på bil, bare småting. Og så får jeg beskjed om at jeg automatisk blit trekt 53%... Fikk følgelig utbetalt så lite i Desember at jeg går i minus. Hva skjer? Hvordan får jeg rettet det tilbake? Anonymkode: f1d29...647 Hadde arbeidsgiveren din halvt skattetrekk i desember? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 20:32 #30 Del Skrevet fredag kl 20:32 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ikke nødvendigvis. Vennine har skattetrekk på 42% . Anonymkode: 89c1a...0bc At hun betaler 42% skatt av inntekten sin 10,5 mnd i året, betyr ikke at skattetrekket faktisk er 42%. Man skatter mer alle andre mnd enn juni og desember nettopp for å få null skatt i juni og halv skatt i desember. Man skulle tro at 80% av befolkningen ikke vet dette når man leser innlegg her inne. Anonymkode: 38af1...b80 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 00:13 #31 Del Skrevet i går, 00:13 Sorry å si det, men dette er din egen feil og du var nok litt for uoppmerksom når du gjorde endringene. Når du la inn endringen så kom det garantert opp hva det nye skattetrekket ville bli for resten av året, ala desember, før du sendte inn. Det kommer alltid opp når man gjør endringer og før man sender inn. Som andre her sier så har nok Skatteetaten basert på tallene du la inn og funnet ut at du har betalt alt for lite i år, og derfor blir trekket kunstig høyt siden det er bare er en måned igjen å skatte av. Jeg holdt nemlig på å gjøre det samme fordi jeg ville sette opp skattetrekket på slutten av året, men så jo at jeg også ville få et helt vilt skattetrekk for desember før jeg sendte inn, og lot heller være å sende inn og satse på noe restskatt i stedet. Jeg la heller inne ekstra skattetrekk hos arbeidsgiver, der kan man legge inn nøyaktig beløpet man vil trekkes ekstra for. Tips til neste gang om du på slutten av året vil skatte mer er å gjøre det via arbeidsgiver. Og du har fått et nytt skattekort for 2025, så du må nesten sjekke hva du skal trekkes fremover da du nok er ferdig med å skatte fra lønnen din i 2024. Vil tro at du er tilbake på normalt trekk med mindre inntekten har endret seg mye. Men er nok neppe så høyt som 53%. Anonymkode: d052c...b52 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 00:26 #32 Del Skrevet i går, 00:26 Du har nok endret inntekt og dermed tjent mer enn beregnet på forhånd. Mannen bommet i år på inntekten sin og vi har vært sløve. Han fikk 55% trekk i desember. Vi valgte å la være å endre det nå og heller spare til smellen han får i mars. Skattekortet for 2025 skulle jeg i følge skatteetaten øke min inntekt med nesten 200.000, det stemmer jo ikke. Så jeg gikk fra 34% skatt til 26% skatt etter endring av inntekt. Greit å sjekke nøye. Anonymkode: 999cb...09f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 00:45 #33 Del Skrevet i går, 00:45 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Det er jo null trøst, iom at jeg går glipp av all avkastningen på de pengene i flere måneder fremover.. Føler meg som en idiot. Skatteetaten har bare byttet over fra tabell til prosent, og jeg skjønner ikke hvorfor. Ikke får jeg logget inn heller (er på et sted uten dekning, og da funker ikke Bank-ID) Anonymkode: f1d29...647 Blir alltid prosent når du endrer skattekortet så sent på året. Men du har vel ikke flere lønnsutbetalinger dette året? Er ikke noe mer å gjøre da. Pass på at 2025 blir riktig Anonymkode: f85d1...397 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 00:49 #34 Del Skrevet i går, 00:49 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Ikke nødvendigvis. Vennine har skattetrekk på 42% . Anonymkode: 89c1a...0bc Er ikke sikkert skattetrykket er riktig. Mulig skattemeldingen sier noe annet. Eller hun har annen inntekt eller formue som hun må skatte av. Alternativet er da å betale forskuddsskatt. Anonymkode: f85d1...397 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #35 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (18 timer siden): Du har nok endret inntekt og dermed tjent mer enn beregnet på forhånd. Mannen bommet i år på inntekten sin og vi har vært sløve. Han fikk 55% trekk i desember. Vi valgte å la være å endre det nå og heller spare til smellen han får i mars. Skattekortet for 2025 skulle jeg i følge skatteetaten øke min inntekt med nesten 200.000, det stemmer jo ikke. Så jeg gikk fra 34% skatt til 26% skatt etter endring av inntekt. Greit å sjekke nøye. Anonymkode: 999cb...09f Samme her, men har tabell. Har det da noe å si? Anonymkode: 76e95...d95 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #36 Del Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (På 27.12.2024 den 12.09): Ikke nødvendigvis. Vennine har skattetrekk på 42% . Anonymkode: 89c1a...0bc AnonymBruker skrev (23 timer siden): At hun betaler 42% skatt av inntekten sin 10,5 mnd i året, betyr ikke at skattetrekket faktisk er 42%. Man skatter mer alle andre mnd enn juni og desember nettopp for å få null skatt i juni og halv skatt i desember. Man skulle tro at 80% av befolkningen ikke vet dette når man leser innlegg her inne. Anonymkode: 38af1...b80 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Er ikke sikkert skattetrykket er riktig. Mulig skattemeldingen sier noe annet. Eller hun har annen inntekt eller formue som hun må skatte av. Alternativet er da å betale forskuddsskatt. Anonymkode: f85d1...397 Sannsynligvis har din venninne tabelltrekk, og 42% på biinntekt/ overtid. Snittprosenten ligger nok litt over 30 antar jeg. Hvis hun sjekker sitt skattekort og deler forventet skattetrekk å forvntet inntekt så ser hun rett prosent for hele året. Anonymkode: 856c3...5a2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå