Gå til innhold

Tror barnemåltidene er til alle, kritiserer maten

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Svarene fra ts blir bare merkeligere og merkeligere. Og det som hun bør svare på, det svarer hun ikke på. 

Når du vet at disse spiser klokken 20, og du vet at dine barn må få varmt måltid tidligere hvorfor på kloden har du ikke da planlagt en smule bedre? 
Hadde dette vært meg så hadde jeg laget opp middagsporsjoner hjemme, før jeg inntok gjestehjemmet, frosset ned i porsjoner til hvert enkelt barn, og lagt porsjonene på hver enkel tallerken til hvert enkelt barn. 

Enten er ts uhyre lite løsningsorientert, eller så er hun, som tidligere i tråden påpekt, et ekte juletroll. Jeg heller til det siste på grunn av det første jeg påpeker. 

Anonymkode: bb3be...354

Kan da ikke ta med masse bokser og fylle opp fryseren heller, i hvert fall ikke hvis man leser en annen tråd her inne, der én kartong med havremelk i kjøleskapet utløste drama hjemme hos svigerforeldrene. 😆

Anonymkode: 23efa...986

• Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Jeg er ikke bestemor ennå, men å få besøk av barn og barnebarn skal jo være koselig. Å da tviholde på egne rutiner som krasjer så totalt med besøkets døgnrytme av verken barn eller barneban kan spise midagen kl 20 skjønner jeg overhode ikke. Det måtte da vel vært en enkel sak å flyttet frem middagen slik at den kom på et tidspunkt som passet flest mulig, og heller hatt en lettere måltid kl 20-21 etter leggetid for de voksne

Anonymkode: b35ac...13d

Mange besteforeldre gjør jo også dette; endrer på tradisjoner og vaner da det kommer barnebarn. Slik at alle kan inkluderes og ha det hyggelig. Men i en del tilfeller så klarer ikke besteforeldre å tenke på andre enn seg selv og sine egne behov. Og det må da være greit nok, om enn trist  men da er det på høy tid å lage sin egen julefeiring i sitt eget hjem.

Anonymkode: 89cfa...d48

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er ikke bestemor ennå, men å få besøk av barn og barnebarn skal jo være koselig. Å da tviholde på egne rutiner som krasjer så totalt med besøkets døgnrytme av verken barn eller barneban kan spise midagen kl 20 skjønner jeg overhode ikke. Det måtte da vel vært en enkel sak å flyttet frem middagen slik at den kom på et tidspunkt som passet flest mulig, og heller hatt en lettere måltid kl 20-21 etter leggetid for de voksne

Anonymkode: b35ac...13d

Huff, jeg kjenner at det er litt vanskelig å lese slike innlegg. Heldigvis har barna et annet sett besteforeldre som tilpasser seg og viser tydelig at de ønsker å være sammen med oss og barna. Prøver å ikke tenke så mye på at de ikke tilpasser seg, men vi må jo legge til rette for at barna skal ha det bra uansett. 

Samtidig unngår vi jo annen kilde til konflikt med separat middag, nemlig at barna våre ikke liker lutefisk, rødsei og rakfisk. Hehe.

Anonymkode: e264e...71d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 27.12.2024 den 11.40):

Vi besøker familie i jula, med baby og små barn. Vertskapet spiser middag kl.20, når barna legges. Jeg lager middag til barna i tre-firetiden (vi spiste sammen på julaften altså). Enkle saker som poteter, gulrot, saus og medisterkake, pastasalat, suppe og pannekaker. Orker ikke lage kompliserte retter på andres kjøkken,  og vi handler inn maten selv og vil ikke ta opp mye plass. Det viktigste er at barna får et varmt måltid som de liker. 

Hver gang jeg skal servere denne enkle maten, så setter vertskapet seg tilbords for å spise. Og de er sultne. Helt ok. Men de kritiserer maten hver dag, selv om de hiver innpå. At det ikke er hjemmelaget medister og at sausen er det eneste hjemmelaga på bordet, at det ikke er festmat å få pastinakksuppe og pannekaker 2. juledag. "Å, mer vomfyll."  Jeg snakker nå opp maten,  for jeg prøver å lære barna å ikke si noe dårlig om mat som serveres, men jeg blir usikker. 

Er det ikke ok å lage et barnevennlig måltid? Det er nærmeste familie. Vi har sagt at vi lager "barnemiddag". Tips til å kontre frekke kommentarer om mat?

så utrolig frekke verter! Jeg er prinsipielt motstander av både såkalt «barnevennlig mat» og av helmog halvfabrikata og serverer ikke sånt til mine barn,  men jeg kommenterer da ikke andres mat uansett.

Også veldig frekt at de ikke serverer middag til gjestene før barna har lagt seg. 

Anonymkode: c2612...6df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

De har sagt at de ikke vil ha middag tidligere enn kl 20, men setter seg likevel tilbords for å spise. Jeg lager gladelig mat til dem, men det blir på barnas premisser, dvs. ikke bacalao eller lutefisk akkurat.

hvorfor kan ikke barna dine spise bacalao og lutefisk?

Luckiness skrev (22 timer siden):

Ville ha laget kun nok til barna og servert på hver sin tallerken/skål. 
Men jeg regner med dere bidrar til innkjøp/laging av middag for dere voksne. Alternativt vippser vertskapet. Kan forstå hvis de kanskje spiser av deres middag dersom de står for alt annet og tenker dette er deres bidrag til fellesskapet. 

Dere alle trenger vel et lite måltid før middagen som er så sent som klokken 20? Med mindre dere har veldig sen lunsj eller er småspiste alle mann. Kanskje dere kunne kjøpt inn litt flattbrød, spekemat o.l dere voksne kan spise mens barna spiser sin middag? 

man trenger da ikke å være småspist selv om man ikke småspiser hele dagene? Min storspiste familie spiser stort sett to måltid om dagen; stor frokost/lunch og en stor sen middag. Barna får da mat i mellom.

Malaco skrev (21 timer siden):

Hvor vanskelig må det være for vertskapet å lage middag til alle kl 18 istedet for 20 slik at barnebarna også får vært med på felles middag?? Er det mulig å bli så rigide og lite fleksible. Herregud. 

Hjelper vel egentlig ikke dersom ts sine barn kun spiser «barnevennlig mat» som vertskapet ikke liker (men tydeligvis likevel glefser i seg mens de uhøflig klager 😳)

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):
AnonymBruker skrev (På 27.12.2024 den 12.32):

Det er ikke veldig lettvint i den situasjonenvi er i nå. Skriver i HI at jeg prøver å lage mat som tar lite tid og krefter pga at jeg lager mat på noen andres kjøkken. Barna har småspist bacalao, men de likte ikke lutefisk sist de prøvde. 

Jeg vil jo lage noe de liker. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

man trenger da ikke å være småspist selv om man ikke småspiser hele dagene? Min storspiste familie spiser stort sett to måltid om dagen; stor frokost/lunch og en stor sen middag. Barna får da mat i mellom.

Hjelper vel egentlig ikke dersom ts sine barn kun spiser «barnevennlig mat» som vertskapet ikke liker (men tydeligvis likevel glefser i seg mens de uhøflig klager 😳)

Man handler da ikke inn til å lage bacalao og lutefisk når man skal lage separat middag til barna mens man er på ferie i et "fremmed" hus, med ukjent kjøkken og kjøleskap som er fullt av vertskapets mat. Da lager man noe enkelt, og med få ingredienser slik at man ikke tar opp mye plass i kjøleskapet. TS har til og med skrevet i hovedinnlegget at hun ikke orker å lage komplisert mat på andres kjøkken, underforstått at det ikke er sånn mat de spiser hver dag ellers i året. Hun har heller ikke noe sted skrevet noe om at barna ikke liker noe annet mat. 

Også er det vel ikke helt uvanlig at barn som er små nok til å legge seg kl 20 ikke er store tilhengere av lutefisk og rakfisk. 

Anonymkode: 080ba...ef8

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...