Gå til innhold

Tror barnemåltidene er til alle, kritiserer maten

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvis dere to foreldre også spiser sammen med barna, er det svært spesielt å ikke lage til de to andre voksne også. Skal de lage seg noen skiver da, tenker dere? Her må dere kommunisere bedre selv om foreldrene dine er uhøflige i måten de snakker om maten på. Er maten til barna så er den ikke til dere foreldre også. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er veldig vanlig å lage sin egen barnevennlige jul i eget hjem når man får barn. Man kan ikke forvente at andre skal endre på sine faste juletradisjoner. Selv om det for de aller fleste besteforeldre er helt naturlig å ta hensyn til barnebarn, så er dessverre mange av dagens besteforeldre fullstendig stuck i sine egne ego-løp. Som dine svigerforeldre TS, som insisterer på å ha dritsein middag som kræsjer med legging av barnebarna. Da unngår man så og si alle problemstillinger ved å feire barnevennlig jul i eget hjem i stedet. 

Anonymkode: 89cfa...d48

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
jegerrinne skrev (8 minutter siden):

Skjønner ikke hvorfor ikke flytte maten til 18 så alle kan spise. Eller så må du lage mindre mat. Si 2 poteter  2 kjøttkaker litt grønsaker så det kun er nok til unga

Det vil de ikke, de vil spise sin mat kl.20. Jeg lager gjerne mat så alle kan spise, men jeg blir lei av frekke kommentarer om maten. 

Anonymkode: e264e...71d

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Perle skrev (5 minutter siden):

0/10

Har det gått sport i å rope troll her inne? 

Anonymkode: 5fe3d...88c

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har det gått sport i å rope troll her inne? 

Anonymkode: 5fe3d...88c

Nei, men i å trolle.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Marimma skrev (6 minutter siden):

Hvis dere to foreldre også spiser sammen med barna, er det svært spesielt å ikke lage til de to andre voksne også. Skal de lage seg noen skiver da, tenker dere? Her må dere kommunisere bedre selv om foreldrene dine er uhøflige i måten de snakker om maten på. Er maten til barna så er den ikke til dere foreldre også. 

De har sagt at de ikke vil ha middag tidligere enn kl 20, men setter seg likevel tilbords for å spise. Jeg lager gladelig mat til dem, men det blir på barnas premisser, dvs. ikke bacalao eller lutefisk akkurat.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Daisy-love skrev (15 minutter siden):

Nøkkelen er nok kommunikasjon, og er det dine svigerforeldre så er det best at din mann snakker med sine foreldre. Ofte mer betent om inngifte sier noe enn eget «barn». Er det dine foreldre, bør du ta den praten. 

Om de ønsker to middager så kan jo det snakkes om. Middag nr én er for barna, og det barna liker best å spise. Alle kan spise, men en snakker ikke ned maten, og kritiserer ikke maten en ikke har laget selv. Får vondt av deg jeg også. Så kan dere bli enige om at middag nr to er «voksenmat». Da står de fritt til å lage treretters med pastinakksuppe, krepsehaler, trollkrem og annet. Praten bør i hvert fall tas. 

Ellers er hjemmejul med små barn gull, og veldig vanlig. Jeg tror jeg hadde vurdert det. Her legger de jo ikke opp etter at de faktisk har barnebarn, men bare kjører sitt løp, og da er det gjerne verdt et forsøk om det er bedre at de er gjest. Mulig dere har litt erfaringer på det, og om det er aktuelt. 

Du får en klem herfra også. Du er god som står i det 💚

Tusen takk ❤️ 

Vi får vurdere hjemmejul hvis det blir for ille, men barna gleder seg faktisk til å komme hit fortsatt. 

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det vil de ikke, de vil spise sin mat kl.20. Jeg lager gjerne mat så alle kan spise, men jeg blir lei av frekke kommentarer om maten. 

Men de setter seg jo ned å spiser når du lager tidligere 

Da hadde jeg nedskalert mengden så det er kun til barna enkelt å greit

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville kokt to poteter og varmet fire kjøttkaker så løser problemet seg selv. Dvs kun mat til barna.

Anonymkode: 264a0...26b

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville også justert mengde mat så det bare er til barna. Og lagt maten på barnas tallerkener så kjelene er tomme når de kommer tassende.

Anonymkode: f9898...1bd

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ha laget kun nok til barna og servert på hver sin tallerken/skål. 
Men jeg regner med dere bidrar til innkjøp/laging av middag for dere voksne. Alternativt vippser vertskapet. Kan forstå hvis de kanskje spiser av deres middag dersom de står for alt annet og tenker dette er deres bidrag til fellesskapet. 

Dere alle trenger vel et lite måltid før middagen som er så sent som klokken 20? Med mindre dere har veldig sen lunsj eller er småspiste alle mann. Kanskje dere kunne kjøpt inn litt flattbrød, spekemat o.l dere voksne kan spise mens barna spiser sin middag? 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi har akkurat samme problem - helt andre rutiner (som selvsagt er helt greit) og ikke villig til å endre på noe (ikke så greit siden de heller ikke gidder å bruke tid og penger på å reise til oss, men synes det er veldig praktisk at vi reiser dit). De er spanske, så derav andre rutiner. 

Anonymkode: 15d7f...ff4

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Svarene fra ts blir bare merkeligere og merkeligere. Og det som hun bør svare på, det svarer hun ikke på. 

Når du vet at disse spiser klokken 20, og du vet at dine barn må få varmt måltid tidligere hvorfor på kloden har du ikke da planlagt en smule bedre? 
Hadde dette vært meg så hadde jeg laget opp middagsporsjoner hjemme, før jeg inntok gjestehjemmet, frosset ned i porsjoner til hvert enkelt barn, og lagt porsjonene på hver enkel tallerken til hvert enkelt barn. 

Enten er ts uhyre lite løsningsorientert, eller så er hun, som tidligere i tråden påpekt, et ekte juletroll. Jeg heller til det siste på grunn av det første jeg påpeker. 

Anonymkode: bb3be...354

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor vanskelig må det være for vertskapet å lage middag til alle kl 18 istedet for 20 slik at barnebarna også får vært med på felles middag?? Er det mulig å bli så rigide og lite fleksible. Herregud. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg må stille meg litt undrende til ditt innlegg. Hvilke ting skal jeg svare på som jeg ikke har svart på? Vil minne om at det er jeg som ber om svar her. 

Vi flyr til andre siden landet,  så det er ikke aktuelt å fryse ned porsjoner,  men takk for innspill. 

De første svarene var fine, og gikk rett på sakens kjerne, de frekke kommentarene. Selv om det overrasker meg at de vil spise av barnemiddagen, så legger  jeg gjerne tilrette for det. 

Det er og fint å lese andres tanker rundt det, samt lignende erfaringer.  

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Klaps dem på hånda om de prøver å forsyne seg med et "dette er barnas mat, fingrene av fatet!". 

Anonymkode: fcd1e...c00

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi besøker familie i jula, med baby og små barn. Vertskapet spiser middag kl.20, når barna legges. Jeg lager middag til barna i tre-firetiden (vi spiste sammen på julaften altså). Enkle saker som poteter, gulrot, saus og medisterkake, pastasalat, suppe og pannekaker. Orker ikke lage kompliserte retter på andres kjøkken,  og vi handler inn maten selv og vil ikke ta opp mye plass. Det viktigste er at barna får et varmt måltid som de liker. 

Hver gang jeg skal servere denne enkle maten, så setter vertskapet seg tilbords for å spise. Og de er sultne. Helt ok. Men de kritiserer maten hver dag, selv om de hiver innpå. At det ikke er hjemmelaget medister og at sausen er det eneste hjemmelaga på bordet, at det ikke er festmat å få pastinakksuppe og pannekaker 2. juledag. "Å, mer vomfyll."  Jeg snakker nå opp maten,  for jeg prøver å lære barna å ikke si noe dårlig om mat som serveres, men jeg blir usikker. 

Er det ikke ok å lage et barnevennlig måltid? Det er nærmeste familie. Vi har sagt at vi lager "barnemiddag". Tips til å kontre frekke kommentarer om mat?

"Jeg tenkte vi voksne skulle spise kl 20, så jeg tenkte å lage noe barna liker slik at de får middag for leggetid, men forsyn dere gjerne hvis dere er sultne også... " . Mer trenger du ikke å si...

Anonymkode: 956b0...5fc

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er de frekke ellers også? Utrolig spesielt av voksne mennesker å kritisere andres mat??

Om det er mannens foreldre så må jo han si ifra. "Trine laget denne maten til barna og oss fordi dere spiser middag akkurat i leggetid. Jeg synes ikke det er noe hyggelig at dere snakker stygt maten hun laget til barna, kan dere slutte med det?"

Anonymkode: e05eb...081

• Liker 1
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er ikke bestemor ennå, men å få besøk av barn og barnebarn skal jo være koselig. Å da tviholde på egne rutiner som krasjer så totalt med besøkets døgnrytme av verken barn eller barneban kan spise midagen kl 20 skjønner jeg overhode ikke. Det måtte da vel vært en enkel sak å flyttet frem middagen slik at den kom på et tidspunkt som passet flest mulig, og heller hatt en lettere måltid kl 20-21 etter leggetid for de voksne

Anonymkode: b35ac...13d

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...