Gjest Gjesta Skrevet 9. mars 2006 #61 Del Skrevet 9. mars 2006 Du har tydeligvis ikke forstått skattesystemet... Staten TAR ikke pengene dine. Det du betaler i skatt får du igjen bøtter og spann. Du bor i et landet som er kåret til beste land å leve i. 99% av verdensbefolkning ville sikkert ofret både høyre og venstre arm for å kunne få norsk statborgerskap... Man vet ikke hva man har før man mister det... Hørt den før? ← Det ville de helt sikkert. Men jeg er da altså ikke for et slikt system Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 9. mars 2006 #62 Del Skrevet 9. mars 2006 Men la nå jenta være i fred.. Det er nesten slemt å påpeke slikt ytterlig. Om noen år vil hun sikkert ha vokst opp, skiftet omgangskrets og innsett hvor ulogiske hennes utsagn er. Inntil den tid..... ← Finnes folk som er langt eldre enn meg som mener dette Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Prinsesse på erten Skrevet 10. mars 2006 #63 Del Skrevet 10. mars 2006 Finnes folk som er langt eldre enn meg som mener dette ← Kunne bare ønske at du kunne begrunne dine meninger.... Hvorfor mener du dette? Hva ville vært bedre i det samfunnet du ønsker? Jeg trodde at mennesker med såpass "utradisjonelle" synspunkter som du har, har et lass med argumenter liggende på lur. Nettopp fordi de er vant med diskusjoner som denne. Som Humlen sa; Man kan ikke bare mene noe for å mene.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ¤Humlen¤ Skrevet 10. mars 2006 #64 Del Skrevet 10. mars 2006 Finnes folk som er langt eldre enn meg som mener dette ← det har ingenting med hvor gamle folk er. Det er snakk om refleksjon, begrunnelse og mye mye mer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 10. mars 2006 #65 Del Skrevet 10. mars 2006 Joda, har lagt de ut så mange ganger før bare, og ingen forstår noe mer Jeg vil at folk skal betale for seg selv, at de ikke skal ha ansvar for andre enn seg selv. Jeg vil senke skatter og avgifter til et minimum (har ikke gått inn på kroner og øre), og fjerne velferdsstaten. Jeg synes det f.eks. er urettferdig at jeg skal betale for andre, de kan betale for seg selv, også konsentrerer jeg om meg selv. Sånn helt enkelt forklart Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Prinsesse på erten Skrevet 10. mars 2006 #66 Del Skrevet 10. mars 2006 Joda, har lagt de ut så mange ganger før bare, og ingen forstår noe mer Jeg vil at folk skal betale for seg selv, at de ikke skal ha ansvar for andre enn seg selv. Jeg vil senke skatter og avgifter til et minimum (har ikke gått inn på kroner og øre), og fjerne velferdsstaten. Jeg synes det f.eks. er urettferdig at jeg skal betale for andre, de kan betale for seg selv, også konsentrerer jeg om meg selv. Sånn helt enkelt forklart ← Men jeg er såpass ny på dette forumet at jeg ikke har vært borti dine meninger og begrunnelser før. Og jeg er oppriktig interessert.... Jeg har fått med meg meningene dine, det er begrunnelsene jeg vil høre mer om. Du synes det er urettferdig å betale for andre.... Men du gjør jo ikke det! Du betaler for alle de godene du nyter hver dag....infrastruktur, skole til deg og barna etc. Velferdsamfunnet handler om noe mer enn bare støtte til de syke og arbeidsledige. ALLE nyter godt av det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 10. mars 2006 #67 Del Skrevet 10. mars 2006 Men jeg er såpass ny på dette forumet at jeg ikke har vært borti dine meninger og begrunnelser før. Og jeg er oppriktig interessert.... Jeg har fått med meg meningene dine, det er begrunnelsene jeg vil høre mer om. Du synes det er urettferdig å betale for andre.... Men du gjør jo ikke det! Du betaler for alle de godene du nyter hver dag....infrastruktur, skole til deg og barna etc. Velferdsamfunnet handler om noe mer enn bare støtte til de syke og arbeidsledige. ALLE nyter godt av det. ← Jo, jeg gjør det. Jeg betaler skatt til staten, i likhet med mange andre, også deler de ut de pengene etter eget forgodtbefinnende. Jeg vil selv velge hva pengene skal gå til, jeg vil ikke sponse naboens fløyteundervisning på den kommunale musikkskolen. Og det er forskjell på hvor mye skatt folk betaler. Noen betaler toppskatt, andre betaler mye mindre. De som har mer penger straffes altså for å ha gjort det godt, og det er en holdning jeg vil til livs Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ¤Humlen¤ Skrevet 10. mars 2006 #68 Del Skrevet 10. mars 2006 Jo, jeg gjør det. Jeg betaler skatt til staten, i likhet med mange andre, også deler de ut de pengene etter eget forgodtbefinnende. Jeg vil selv velge hva pengene skal gå til, jeg vil ikke sponse naboens fløyteundervisning på den kommunale musikkskolen. Og det er forskjell på hvor mye skatt folk betaler. Noen betaler toppskatt, andre betaler mye mindre. De som har mer penger straffes altså for å ha gjort det godt, og det er en holdning jeg vil til livs ← Hm. Hva sier du til at det du har fått av stötte fra "velferdsstaten" er laaaangt mer enn det du har betalt for? Vet du hvor mye en operasjon koster? helt ärlig Fjompe så skremmer du meg nå Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 10. mars 2006 #69 Del Skrevet 10. mars 2006 Hm. Hva sier du til at det du har fått av stötte fra "velferdsstaten" er laaaangt mer enn det du har betalt for? Vet du hvor mye en operasjon koster? helt ärlig Fjompe så skremmer du meg nå ← I utgangspunktet synes jeg det er dumt ja, helt enig med deg, men jeg har da ingen mulighet til å betale for den selv, ettersom systemet er lagt opp til skattelegging av innbyggere og gratis operasjoner. Men ved lovendringer og en samfunnsendring til slik jeg vil ha det kan man følgelig gjøre om på alt dette. Ingen operasjoner er gratis, og alle betaler for sine. Husker ikke nøyaktig, men med mine fire hjerteoperasjoner og tre operasjoner for leddgikt snakker vi millionbeløp ja. Sier ikke at alle skal ha millioner på bok, det vil måtte løses med forsikringsordninger. De som ikke får forsikring ligger i utgangspunktet dårlig an da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
punktom Skrevet 10. mars 2006 #70 Del Skrevet 10. mars 2006 (endret) Sier ikke at alle skal ha millioner på bok, det vil måtte løses med forsikringsordninger. De som ikke får forsikring ligger i utgangspunktet dårlig an da ← Ja, de får heller kidnappe, drepe og rane de som har penger. At verden ikke blir noe bedre er ikke viktig. De aller rikeste, de som har penger til å utnytte verdens ressurser, blir enda rikere, danner stater og polit, og innkrever skatter fra de som vil bli beskyttet av deres soldater. Og så er vi tilbake til sivilisasjonens vugge, og om 3000 år vil vi igjen havne opp der vi er i dag. Endret 10. mars 2006 av punktom Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ¤Humlen¤ Skrevet 10. mars 2006 #71 Del Skrevet 10. mars 2006 (endret) det frustrerer meg at du ikke forstår - når du midt i det hele har godene og har opplevd å bli tatt vare på av staten. Det er greit at vi selv kunne spart pengene vi tjente osv. Men kjäre vene - ikke i den utstrekning. For noen må väre rike slik at det kan väre fattige - eller helst omvendt. Om VERDEN hadde fungert som ett demokrati hadde det ikke värt ett utsultet afrika. Men dette ser du ikke? Nå gir jeg meg, kjenner at jeg blir sinna her Endret 10. mars 2006 av ¤Humlen¤ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 10. mars 2006 #72 Del Skrevet 10. mars 2006 det frustrerer meg at du ikke forstår - når du midt i det hele har godene og har opplevd å bli tatt vare på av staten. Det er greit at vi selv kunne spart pengene vi tjente osv. Men kjäre vene - ikke i den utstrekning. For noen må väre rike slik at det kan väre fattige - eller helst omvendt. Om VERDEN hadde fungert som ett demokrati hadde det ikke värt ett utsultet afrika. Men dette ser du ikke? Nå gir jeg meg, kjenner at jeg blir sinna her ← Det beste er jo om ingen er fattige? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
punktom Skrevet 10. mars 2006 #73 Del Skrevet 10. mars 2006 Det beste er jo om ingen er fattige? ← Men det går ikke, da mennesket først og fremst er egoistisk, og ikke har problemer med å kjøre over andre i jakten på rikdom. Så for å forsikre at dette ikke skjer i alt for stor grad kan vi mennesker innføre reguleringer. Noe vi gjør. Noe du ikke liker. Men det er nå disse reguleringene som hindrer at noen få kjører over resten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 10. mars 2006 #74 Del Skrevet 10. mars 2006 Men det går ikke, da mennesket først og fremst er egoistisk, og ikke har problemer med å kjøre over andre i jakten på rikdom. Så for å forsikre at dette ikke skjer i alt for stor grad kan vi mennesker innføre reguleringer. Noe vi gjør. Noe du ikke liker. Men det er nå disse reguleringene som hindrer at noen få kjører over resten. ← Det er jo et ideologisk spørsmål. De på venstresiden hevder ofte at mennesket er egoistisk, mens høyresiden, herunder særlig liberalistene, mener mennesket er godt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Prinsesse på erten Skrevet 10. mars 2006 #75 Del Skrevet 10. mars 2006 I utgangspunktet synes jeg det er dumt ja, helt enig med deg, men jeg har da ingen mulighet til å betale for den selv, ettersom systemet er lagt opp til skattelegging av innbyggere og gratis operasjoner. Men ved lovendringer og en samfunnsendring til slik jeg vil ha det kan man følgelig gjøre om på alt dette. Ingen operasjoner er gratis, og alle betaler for sine. Husker ikke nøyaktig, men med mine fire hjerteoperasjoner og tre operasjoner for leddgikt snakker vi millionbeløp ja. Sier ikke at alle skal ha millioner på bok, det vil måtte løses med forsikringsordninger. De som ikke får forsikring ligger i utgangspunktet dårlig an da ← Vær helt ærlig nå: Når du for første gang fikk beskjed om at du var syk og trengte operasjon: Slo det deg aldri hvor bra det er at du ville få alt dekket av staten.....? Eller var ditt eneste fokus (i din desillusjonerte verden bygget på den den sterkestes rett....) at du nå var blitt en klamp om foten til det samfunnet du er en del av. I så fall må du ha hatt det fryktelig vondt med deg selv.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 10. mars 2006 #76 Del Skrevet 10. mars 2006 Vær helt ærlig nå: Når du for første gang fikk beskjed om at du var syk og trengte operasjon: Slo det deg aldri hvor bra det er at du ville få alt dekket av staten.....? Eller var ditt eneste fokus (i din desillusjonerte verden bygget på den den sterkestes rett....) at du nå var blitt en klamp om foten til det samfunnet du er en del av. I så fall må du ha hatt det fryktelig vondt med deg selv.... ← Jeg tenkte ingen av delene. Jeg visste jeg skulle opereres en eller annen gang, men trodde ikke det skulle skje da (fikk beskjed dagen før 20-årsdagen min). Hadde med en venninne, satt på et legekontor, utførte sykkeltest, var utslitt. Sa så til legen at jeg hadde hatt mareritt om at jeg fikk beskjed dagen før bursdagen min om at jeg måtte opereres. Han spurte så om jeg ville komme tilbake på mandagen (dette var er fredag) og da skjønte jeg hvor landet lå. Fikk masse informasjon, grein og var helt fra meg. Gikk så til røntgen og venninnen min spurte meg om følgende "Fjompe, kommer du til å dø før oss andre?", og det var vel sånn ca det verste spørsmålet jeg kunne ha fått. Turte ikke spørre noen leger om det var tilfelle før i fjor faktisk. Så ringte jeg mamma, og vi gråt og gråt. Så nei, jeg tenkte ikke på kostnadene overhodet, det er faktisk ikke slik man tenker i en sånn situasjon. Men ja, dersom vi hadde "mitt" samfunn ville jeg hent sikkert tenkt mer på det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ¤Humlen¤ Skrevet 10. mars 2006 #77 Del Skrevet 10. mars 2006 Er du ikke glad du slapp å bli sykere? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 10. mars 2006 #78 Del Skrevet 10. mars 2006 Er du ikke glad du slapp å bli sykere? ← Jeg ble sykere. fikk betennelse i den mekaniske klaffen de satte inn, var i Bergen da jeg ble dårligere (hadde hanglet en stund, men verken fastlege, Riksen eller legevakt fant ut av det), lå på Haukeland og ble overført med luftambulanse til Riksen, operert der, fikk en blødning etter to dager og derfor hjertestans, operert på ny, denne gangen også med by-pass, lå i koma i noen dager (for å hindre hjerneskade), og våknet opp helt frisk (dere vil kanskje hevde det motsatte da ). Skal gjennom to operasjoner til, en for å bytte ut og så flytte aorta opp der den normalt skal ligge (kirurgen min la den litt annerledes), og en til etter det for å bytte ut den donorklaffen jeg nå har med en ny mekanisk en. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
punktom Skrevet 10. mars 2006 #79 Del Skrevet 10. mars 2006 (endret) Det er jo et ideologisk spørsmål. De på venstresiden hevder ofte at mennesket er egoistisk, mens høyresiden, herunder særlig liberalistene, mener mennesket er godt. ← Dette er ikke snakk om ideologi, men realisme. Alt vi gjør styres av egoisme. Du trenger ikke å være naturviter for å innse det. Ellers er det ikke nødvendigvis noe motstridende mellom å være godt og være styrt av egoisme. Men ja, du er nok på et tilsvarende ideologisk vilspor som de som tror kommunisme vil fungere i praksis. Endret 10. mars 2006 av punktom Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 10. mars 2006 #80 Del Skrevet 10. mars 2006 Dette er ikke snakk om ideologi, men realisme. Alt vi gjør styres av egoisme. Du trenger ikke å være naturviter for å innse det. Ellers er det ikke nødvendigvis noe motstridende mellom å være godt og være styrt av egoisme. Men ja, du er nok på et tilsvarende ideologisk vilspor som de som tror kommunisme vil fungere i praksis. ← Jeg mener dette er et ideologisk spørsmål. Jeg tilhører en ideologi, andre tilhører andre ideologier. Til den siste setningen din; ja, trolig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå