Gå til innhold

Svigers vil heller til oss på nyttårsaften

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Mannen min har en søster og en bror, alle er gift.  Søsteren og vi har barn, broren og kona er ufrivillig barnløse.  Svigers er oppgitte over at det barnløse paret ikke er tilstrekkelig investert i familien, spesielt svigerdatteren (som hun tror har skylda for at de trekker seg litt unna).

Alle feiringer foregår sammen i storfamilien (ofte uten det barnløse paret), men akkurat i år skulle både vi og datteren heller treffe venner på nyttårsaften.  Så da har bror og kone bedt svigermor og svigerfar hjem til seg, noe de takket ja til.  Så viser det seg at vårt vennepar måtte avlyse, dette har kommet svigerforeldre for øre.  Da vil de nå, på meget kort varsel, feire med oss likevel.  Da jeg spurte om de ikke var bedt bort og det er dårlig gjort å endre dette nå, sa svigermor at de bare kunne si til andre sønn og svigerdatter at de var blitt syke...  Tankegangen er trolig at det er stas for oss å vite at vi er de foretrukne og "favorittene".

(Vi kan ikke dra til svoger og svigerinne denne dagen, de har dyr som må oppholde seg innendørs grunnet fyrverkeriet, og ett av barna våre er skikkelig allergisk.  De kan heller ikke dra fra dyra nyttårsaften).

Blir ikke dette litt hyklerisk av svigers?  De klager over at sønn og svigerdatter er for lite involvert, men når de ber inn, trekker svigers seg så snart et "bedre" tilbud dukker opp?  Ja, de mangler gjerne på fellesarrangementene, men jeg skjønner jo at de ønsker å føle seg bra nok til å treffe hans foreldre alene også.  Når vi møtes alle sammen (14 stykker), blir all fokus på barna og oss foreldre.

Nå har mannen min allerede takket ja til denne invitasjonen, men bør bror og kona få vite sannheten her - at det absolutt ikke dreier seg om sykdom?

Vi bor 2 1/2 time unna svigers, bror og kona har omtrent samme reisevei, men de bor ikke på samme sted som oss.

Anonymkode: db532...b05

• Liker 3
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Mannen din er da verdens kjipeste bror! Herregud, han burde jo sagt nei. 

Svigerforeldre kan oppføre seg ræva, men jeg hadde aldri latt meg selv bli en del av det. 

Og skjønte jeg riktig at dette skal lyves om i ettertid? Broren skal ikke vite om feiringen? 

Anonymkode: 2a9fd...d33

• Liker 31
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, du skal ikke si noe. Hvis ikke du vil lage drama og splid i familien, da.

Anonymkode: 52109...f3c

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere nå har samtykket i å feire med svigers, har dere i praksis tatt side og blitt en del av løgnen og hykleriet og er ikke i en posisjon til å avsløre noe uten å komme nesten like dårlig ut av det for egen del. Start med å feie for egen dør, og tenk samtidig over hvilken rolle dere spiller i å få de barnløse til å føle seg velkomne og ønsket i familiesammenheng heller enn å skylde alt på svigers.

• Liker 14
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette går altså ikke an! De kan jo ikke behandle sønnen sin som annenrangs bare fordi de ikke har barn! 

TS, her må du bare sette ned foten og gi mannen din beskjed om å fortelle svigers at dere ikke er noe alternativ i år,og at du kommer til å gi svoger beskjed om hvordan ting egentlig er hvis ikke... 

Anonymkode: 7c362...a5b

• Liker 23
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg hadde svart nei, altså, men jeg var ikke hjemme da svigermor ringte, og mannen svarte ja.  Og ja, både mannen og søsteren synes det er helt greit å bli favorisert over broren.  Det skal også sies at hvis søsteren nå hadde kommet med et tilbud, hadde de avlyst til oss og dratt til henne isteden. 

• Liker 5
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg hadde svart nei, altså, men jeg var ikke hjemme da svigermor ringte, og mannen svarte ja.  Og ja, både mannen og søsteren synes det er helt greit å bli favorisert over broren.  Det skal også sies at hvis søsteren nå hadde kommet med et tilbud, hadde de avlyst til oss og dratt til henne isteden. 

For en dysfunksjonell familie. Og her nytter det ikke å kun skylde på svigerforeldre. Dere blir alle med på utestenging og favorisering. 

Veldig forståelig at broren trekker seg tilbake, forhåpentligvis har de bedre familie på hennes side 

Anonymkode: 2a9fd...d33

• Liker 23
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du skal avslå invitasjonen! Dette er jo ekstremt dårlig gjort!! Og de setter deg jo i en situasjon hvor du må lyge til svogeren din. Det kommer helt sikert ut, instagram, snap chat og FB, eller skal ingen av dere delle noen ting fra nytt år? Hva sier du neste gang du møter svoger og han spør høfelig hvordan din nytt år var?

Det er også ufatelig dårlig gjort å latte som man skal konme når planen helle tiden er å la de sitte allene på dagen.... Om du lar dette skje er du jo med på å være skikelig onskapsful mot medlemer av familien. 

Det er også helt forståelig at det barnløse paret holder seg vekke fra familien når de blir behandlet slik. Informer mannen din om at du ikke går med på og lyge, og at han skal fortele foreldrene at de ikke får komme.

Jeg blir også litt bekymret for hva som feiler mannen din? Når han er så onskapsfull mot egen bror... Det høres jo ut som han mangler noe esensielt fra barndomen. Hvordan er han mot egne barn? Hvordan kommer denne holningen til å påvirke de som vokser opp med mannen din som forbilde? Jeg tror jeg hadde krevd at mannen begynnte i terapi om han oppførte seg slik... Men jeg forstår det er vanskelig i praksis. Du kan i det minste prøve å skjerme barna med å nekte at dere skal være med å lyge og annen syk oppførsel! Så vær så snill krev at mannen avslår og gjør det klart at du og barna aldri skal bli involvert i slikt igjend!

• Liker 17
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For en fantastisk ansamling rasshøl.

Anonymkode: 243aa...ea6

• Liker 19
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vill bare legge til at det er synd det er de barnløse som blir utestengt, for det er jo den familien som ville ta minst skade av å utsettes for denne dysfunjsjonele dynamikem. Tragisk for barna som blir oppdrat i dette, spesielt fordi mannen og søstra ikke ser ut til å være bevist hvor syk dynamiken er. Da vill de jo bare viderføre dette og risikerer å ødelege sine egne barns muligheter til å få gode familie relasjoner også. Håper du TS tar grep og jobber målrettet for å beskyte barna dinne og bevistgjør mannen din.

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke fortell svigers hvem som kommer og ikke mer. Svigers må holde første avtale..dere  er jo "syke"

Anonymkode: 17f43...6e2

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

PS dere er bare brikker i et spill...

Anonymkode: 17f43...6e2

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Pippi Lotta skrev (18 minutter siden):

Jeg synes du skal avslå invitasjonen! Dette er jo ekstremt dårlig gjort!! Og de setter deg jo i en situasjon hvor du må lyge til svogeren din. Det kommer helt sikert ut, instagram, snap chat og FB, eller skal ingen av dere delle noen ting fra nytt år? Hva sier du neste gang du møter svoger og han spør høfelig hvordan din nytt år var?

Det er også ufatelig dårlig gjort å latte som man skal konme når planen helle tiden er å la de sitte allene på dagen.... Om du lar dette skje er du jo med på å være skikelig onskapsful mot medlemer av familien. 

Det er også helt forståelig at det barnløse paret holder seg vekke fra familien når de blir behandlet slik. Informer mannen din om at du ikke går med på og lyge, og at han skal fortele foreldrene at de ikke får komme.

Jeg blir også litt bekymret for hva som feiler mannen din? Når han er så onskapsfull mot egen bror... Det høres jo ut som han mangler noe esensielt fra barndomen. Hvordan er han mot egne barn? Hvordan kommer denne holningen til å påvirke de som vokser opp med mannen din som forbilde? Jeg tror jeg hadde krevd at mannen begynnte i terapi om han oppførte seg slik... Men jeg forstår det er vanskelig i praksis. Du kan i det minste prøve å skjerme barna med å nekte at dere skal være med å lyge og annen syk oppførsel! Så vær så snill krev at mannen avslår og gjør det klart at du og barna aldri skal bli involvert i slikt igjend!

Mannen er en fantastisk far for barna våre, likeså er hans søster en flott mamma for sine barn.  De er begge varme, ekstroverte mennesker med store omgangskretser.  Med broren så var det sånn siden de var små, det har vaert "konkurranse" mellom brødrene, og broren er en forsiktig, introvert fyr som gjerne gir seg.  Der datteren helt klart er favoritten, har nok min mann kjempet seg til plassen i "hierarkiet" som nummer 2, i det minste.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Hva slags mann er det egentlig du har? Når det gjelder nyttårsaften hadde jeg sagt i klartekst til han at det ikke ble aktuelt å ta i mot svigerforeldrene av den enkle grunnen at dette kommer til å komme ut og så blir vi syndebukkene. Og hvis han hadde prøvd å snike det til at det skulle bli sånn uansett så hadde jeg passet på at dette ikke kom til å bli en veldig trivelig nyttårsaften verken for mannen eller svigerforeldrene. (Jeg hadde skjermet barna)

Anonymkode: 8717b...609

• Liker 10
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser din mann alt har sagt ja, men her hadde jeg nok krevd at min mann ringte opp igjen og sa nei. Dine svigers vil nok tenke det kommer fra deg, men det hadde jeg glatt stått i. 

Nå steller familiens «avskum» til nyttårsfest fordi foreldrene ikke har noen å være med, også vil foreldrene avlyse fordi de har fått en ide om noe «bedre» og det «bedre» er da andre barn. 

Når har de tenkt å fortelle de at de er blitt «syke»? Når all mat er handlet inn, huset er striglet, og helst kalkunen er i ovnen? Det er skikkelig ufyselig gjort. 

Jeg tenker i hvert fall at du og din mann må snakke sammen om dette på nyåret, for dette her vil en ikke bringe videre nedover i generasjonene. 

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jo mannen din med på å fryse ut da. For en mann

Endret av Pilleville
  • Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

For en fantastisk ansamling rasshøl.

Anonymkode: 243aa...ea6

Er vel forståelig at svigers ønsker å bruke mest tid med de som får ført genene deres videre!

Anonymkode: c6fb8...21f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er vel forståelig at svigers ønsker å bruke mest tid med de som får ført genene deres videre!

Anonymkode: c6fb8...21f

Wow, bare wow

• Liker 18
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...