Gå til innhold

Er "the American dream" mulig i Norge også, hvis man jobber hardt nok?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Pensjon sparer jeg til selv. Bank har jeg ikke hørt noe om. Forsikring likeså, annet enn vanlig forsikring av arbeidstakere som alle arbeidsplasser er pålagt å ha. 

Anonymkode: 12cc7...2ea

Du har pensjonsordning gjennom KLP, du har mulighet til lån gjennom statens pensjonskasse, så og si alle forsikringsselskaper har rabaterte ordninger for deg, du sitter absolutt ikke dårlig i det. Kanskje du lever over evne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hele livet har vært et hamsterhjul uten noe særlig uttelling. Jobber i det offentlige, og har egentlig null karriereutsikter. Hvis jeg ikke foretar meg noe, vil jeg fortsatt sitte i den samme stillingen om 20 år, med luselønn og behagelige kolleger. Er det slik at Norge skiller seg veldig fra for eksempel USA, ved at man faktisk kan ende opp med kjipt arbeidsliv selv om man jobber ræva av seg? Eller er det mulig å komme opp og frem, bare man jobber hardt nok?

Anonymkode: 12cc7...2ea

Enklere i Norge enn i Amerika 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Men er du klar for å betale  privat helseforsikring og spare flere hundretusener til bhg/skole/college for barna dine?

Anonymkode: 310d2...cf9

Det er du som tolker videre ut fra det jeg har skrevet, som egentlig bare handlet om min egen jobbmoral og -evne, og å jobbe seg ut av sin medfødte sosioøkonomiske status. Jeg er på mange måter for sosialdemokratiet, og har dessuten jobbet i politikken på venstresiden.

Når det er sagt, så bruker jeg faktisk private helsetjenester, helt fra jeg begynte å tjene penger som 13-åring. Fordi jeg fikk dårlige opplevelser i det offentlige allerede da. Mine barn har gått på private skoler. Men både en del av de private helsetjenestene, og enda mer private skoler, er fremdeles subsidiert av det offentlige her i Norge: Noe er helprivat, men ikke så veldig mange tjenester, egentlig.

Helseforsikring har jeg faktisk ikke, men veldig mange i Norge har det i dag, og det øker for hvert år.

Anonymkode: 0e089...bda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hardt arbeid hjelper, men det er ikke nok alene. Utdanning er veldig viktig i mange karrierer. Kommer et stykke med dette og kan få en bra jobb med god lønn om dette er på plass.

Men hverken hardt arbeid eller utdanning er nok om man for alvor skal komme langt på karrierestigen. Det avhenger også i stor grad av personlige egenskaper, og jeg tror det ofte er her folk blir sittende litt fast i karrieren. De har rett og slett ikke det som skal til for å gjøre karriere.

Anonymkode: 40fc8...0e6

Det handler om nettverksbygging. Om hvem du kjenner. En som jobber hardt og som har den rette utdanningen vil i de fleste tilfeller bli forbigått av hen som er tett på ledelse og som "har den rette instillingen". Nepotismen lever i beste velgående. 

Sånn sett TS, er det en løgn at du kan nå toppen bare ved å jobbe hardt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er veldig store lønnsforskjeller i USA, mennesker med topputdannelser tjener langt mer enn her i Europa, ofte mange ganger mer, men det går jo også andre veien. Med uttrykket «The American Dream» tenker jeg på at det er mulig å arbeide seg ut av sin (dårlige) sosioøkonomiske situasjon, hvis man står veldig på. I dag regner mange amerikanere dette som en tapt illusjon.

Her i Norge kan man leve et godt liv, trygt materielt og sosialt, bare ved å følge normene for utdanning og jobbliv. Det utskjelte A4-livet er et godt liv! Så lenge man jobber med noe man trives med.

Selv har jeg et ganske amerikansk mindset, jeg har både en lang utdannelse og har to egne firmaer. Jeg er for privatisering og at å jobbe hardt skal lønne seg. Elsker å vite at jeg har jobbet meg ut av fattigdommen som har fulgt familien min, og jeg sparer kontinuerlig både i kapital og bolig, og prøver å ta ansvar for egen helse. Jeg har ønsket et godt materielt liv og har jobbet veldig hardt hele livet for det, og det har det absolutt vært verdt for min del.

Anonymkode: 0e089...bda

Har du hørt om Kool-Aid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husk at Musk/Bill Gates/Bezoz etc alle var født av rike familier. Gates hadde forledre som lot han få kontrakt med IBM, så de startet ikke fra 0. Unntaket var kanskje Steve Jobs.

Anonymkode: 30d7b...9d7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

The american dream er utdatert... knapt mulig å få til i Usa lenger heller. Det er et gammelt og forslitt uttrykk

Anonymkode: 9a77d...8ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...