absinthia Skrevet 3. februar #21 Del Skrevet 3. februar På torsdag sådde jeg blodbeger, mirabilis, heliotrop, pelargonium og koriander til husbruk. Pelargoniumene har spirt. På lørdag sådde jeg stauder som jeg satte ut til stratifisering, spadde snø over og der får de stå til de begynner å spire. Har plantelys på 3x45 watt og planlegger å kjøpe et par stykker til. Skal kjøpe drivhus, men det kan jeg ikke sette opp før uti mai, da jeg må vente på at tela forsvinner langt nok ned til at jeg kan få forankret drivhuset. Vurderer å snekre noen drivbenker, eller et svært enkelt plastveksthus, da jeg har både plast og materiale.Satt her og vurderte å kjøpe varmekabel for å legge ned i drivbenker, slik at jeg får ting ut, når det begynner å ta plass. Snart skal jeg så flere ting, men venter et par uker. I løpet av vinteren/våren skal jeg så sommergeorginer, stemorsblomster, petunia, purreløk, blåklokker, prestekrager, jonsokblom, levkøy, tomat, squash, fløyelsblomst, kålrot, mer koriander, gresk oregano, løpstikke, atlasblomst, erteblomster,riddersporer og til sist gulrot, reddik, salat, sukkererter, ruccula og ringblomst, utendørs, - jeg tror jeg må koste på meg et par bra vekstlys til, slik at jeg kan sette noe ned i kjelleren, ellers må familien min flytte ut 😱😅 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar #22 Del Skrevet 4. februar Jeg skal snart så paprika og persille inne, men ellers venter jeg til mars/april med det meste. Har begrenset med plass, plantelyset står i boden for tiden. Men jeg koser meg med å planlegge og drømme om våren og sommeren! Anonymkode: f4ddd...710 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar #23 Del Skrevet 4. februar absinthia skrev (9 timer siden): På torsdag sådde jeg blodbeger, mirabilis, heliotrop, pelargonium og koriander til husbruk. Pelargoniumene har spirt. På lørdag sådde jeg stauder som jeg satte ut til stratifisering, spadde snø over og der får de stå til de begynner å spire. Har plantelys på 3x45 watt og planlegger å kjøpe et par stykker til. Skal kjøpe drivhus, men det kan jeg ikke sette opp før uti mai, da jeg må vente på at tela forsvinner langt nok ned til at jeg kan få forankret drivhuset. Vurderer å snekre noen drivbenker, eller et svært enkelt plastveksthus, da jeg har både plast og materiale.Satt her og vurderte å kjøpe varmekabel for å legge ned i drivbenker, slik at jeg får ting ut, når det begynner å ta plass. Snart skal jeg så flere ting, men venter et par uker. I løpet av vinteren/våren skal jeg så sommergeorginer, stemorsblomster, petunia, purreløk, blåklokker, prestekrager, jonsokblom, levkøy, tomat, squash, fløyelsblomst, kålrot, mer koriander, gresk oregano, løpstikke, atlasblomst, erteblomster,riddersporer og til sist gulrot, reddik, salat, sukkererter, ruccula og ringblomst, utendørs, - jeg tror jeg må koste på meg et par bra vekstlys til, slik at jeg kan sette noe ned i kjelleren, ellers må familien min flytte ut 😱😅 Jeg lurer på om du tar frø fra egne pelargonium? Jeg har en jeg tok inn og tror den overlever vinteren. Den ser frisk ut foreløpig i alle fall. Prøvde ta frø fra de siste blomstene i høst, så du inspirerte meg til å så de nå. Håper det fungerer. Anonymkode: a4d93...93d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maia70 Skrevet 4. februar #24 Del Skrevet 4. februar Fant ut at jeg skulle så paprika, asparges og artisjokk nå, og måtte først lete etter frøene, som jeg fant på et helt usannsynlig sted, og så sortere dem og plukke ut det jeg skulle ha. Det var så mye arbeid at jeg vet ikke om jeg gidder å så i dag Har ventet flere år med å prøve meg med artisjokk og asparges, for jeg har tenkt at det er for vanskelig. men får prøve i år og se hva som skjer. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
absinthia Skrevet 4. februar #25 Del Skrevet 4. februar AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg lurer på om du tar frø fra egne pelargonium? Jeg har en jeg tok inn og tror den overlever vinteren. Den ser frisk ut foreløpig i alle fall. Prøvde ta frø fra de siste blomstene i høst, så du inspirerte meg til å så de nå. Håper det fungerer. Anonymkode: a4d93...93d Nei, ikke nå, men jeg har gjort det for mange år siden og fikk det til å fungere. Det er såpass lenge siden at jeg ikke husker helt hvordan det foregikk, men jeg tror at de pelargoniumene var inneplanter med godt lys, hele tiden, så det burde gå greit. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar #26 Del Skrevet 4. februar absinthia skrev (1 minutt siden): Nei, ikke nå, men jeg har gjort det for mange år siden og fikk det til å fungere. Det er såpass lenge siden at jeg ikke husker helt hvordan det foregikk, men jeg tror at de pelargoniumene var inneplanter med godt lys, hele tiden, så det burde gå greit. Tusen takk for svar. Det er litt vanskelig å finne informasjon om å ta frø fra pelargoniaer. Har lest at de kaster frøene avgårde, men jeg tror det er når de fortsatt står på planten. Så håper det jeg fant var frø 😂 Vet min mor snakker om at de var stuelplanter før da hun var barn, men jeg hadde noen som holdt seg grønne til februar i fjor - før de ga opp, så jeg føler meg ikke sikker. I år så prøver jeg med mer lys og vann nå når det nærmer seg vår, og så skal jeg eventuelt prøve med en stikling eller to om en måneds tid. Krysse fingrene og håpe på det beste 👍 Anonymkode: a4d93...93d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå