Gå til innhold

Ser støtt og stadig mus ute

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Som nevnt her tidligere, det er museår i år… Har tatt mange mus i feller her i vinter. Ser små spor etter dem over alt. 

Om det er helt nytt, så kan du tenke over om du har begynt å mate fugler ute? Har naboen kanskje hatt katt, men ikke nå lengre. Kan være mange grunner. Men mest sannsynlig har det vært en mus eller to i området alltid, men grunnet økningen i år så har du sett dem. Sjeldent man ser mus, det betyr ikle at de ikke er der :) 

Anonymkode: cedf9...05d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Million skrev (På 27.12.2024 den 15.52):

Alt er relativt...

Mus kan smitte oss mennesker med musepest (virus) og bringe bakterier inn. Musepest kan i verste fall føre til alvorlig nyresvikt hos smittede mennesker, men er heldigvis (i vår del av jordkloden) sjelden dødelig. Men Hantaviruset/musepest i andre deler av verden som i Asia kan være dødelig.

Først av alt; nå må dere roe ned med musepest. Det er KUN klatremus og rødmus som sprer musepest. Skogmus og husmus har ikke musepest. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.12.2024 den 16.10):

Vel, jeg kjenner ei som måtte flytte ut av boligen sin for en periode mens et skadedyrfirma brøt opp vegger og jobbet hardt for å bekjempe gnagerne som hadde herjet noe vilt bak vegger og gulv. Så mus er absolutt ikke noe du ønsker å legge til rette for. Musebestanden i kjeller og loft må bekjempes aktivt.

Anonymkode: 0c01d...ac3

Man vil ikke ha mus i huset, men at det ferdes mus utenfor huset, det må det nesten bare gjøre. De er en del av økosystemet de også. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (5 minutter siden):

Har tatt ett par Rotter med Salongrifla 

Fy faen,  da er de store, når du kan skyte de....

Anonymkode: 21c9c...08c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Fy faen,  da er de store, når du kan skyte de....

Ja de er det er rundt på tunet 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Maskinfører skrev (2 minutter siden):

Ja de er det er rundt på tunet 

Jeg hadde blitt redd! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (Akkurat nå):

Har masse mus på loftet hører de tasser og har baneløp der oppe 🐁🐁🐁🐭🐭🐭

Hva slags infisert rønne bor du i. Fysj

Anonymkode: 56241...357

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg hadde blitt redd! 

De er redde for meg 😉

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ikke infisert huset er fra 1978 eller kanskje det er Nissen ? hører ofte lyder derfra 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar dere. :) 

De får være så lenge de vil ute, bare de ikke kommer inn, det er det jeg er redd for.

Den som lurte på om det er rotte? Nei, det er det ikke, det er en liten mus. Her om morges når jeg skulle ut så var den rett ved hjørnet av inngangsdøren, den sprang som bare det. 

Ts

Anonymkode: 17ea0...bf2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Takk for svar dere. :) 

De får være så lenge de vil ute, bare de ikke kommer inn, det er det jeg er redd for.

Den som lurte på om det er rotte? Nei, det er det ikke, det er en liten mus. Her om morges når jeg skulle ut så var den rett ved hjørnet av inngangsdøren, den sprang som bare det. 

Ts

Sett ut feller :) Og dersom du er bekymret, så tar du en runde rundt huset til våren og musesikrer huset :) Om du ikke kan gjøre det selv, eller kjenner noen som kan hjelpe deg, så kontakter du skadedyrsfirma. Det koster noen tusenlapper hvis det er mye som skal fikses, men befaringen er normalt sett gratis. Da finner du ut om huset ditt allerede er sikret for mus:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Haha, fryktelig mange hus har mus i vegger og loft. Det er ikke unaturlig, til og med ikke på nye hus. Man bør jo gjøre noe med problemet, men en infisert rønne er å dra den litt langt ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Helt normalt i gamle hus! Ro ned. 

Anonymkode: c74c5...7f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.12.2024 den 7.44):

rundt huset mitt. Ved garasjen og nå i morges ved inngangsdøren. Aldri sett mus her før, ikke før nå.

Hva kan grunnen være? Er så redd den kommer seg inn.

Da har du sikkert mus inne også🫣 kanskje du skal sette noen musefeller inne for sikkerhets skyld.  Eller få deg katt 🫣

Anonymkode: 6a39f...7c2

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Sett ut feller :) Og dersom du er bekymret, så tar du en runde rundt huset til våren og musesikrer huset :) Om du ikke kan gjøre det selv, eller kjenner noen som kan hjelpe deg, så kontakter du skadedyrsfirma. Det koster noen tusenlapper hvis det er mye som skal fikses, men befaringen er normalt sett gratis. Da finner du ut om huset ditt allerede er sikret for mus:) 

Jeg tror at forrige eier av huset har sikret hus for mus, om jeg husker riktig. Men takk for tips ang skadedyrsfirma👍

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Da har du sikkert mus inne også🫣 kanskje du skal sette noen musefeller inne for sikkerhets skyld.  Eller få deg katt 🫣

Anonymkode: 6a39f...7c2

Det har jeg ikke, er ganske sikker på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.12.2024 den 7.44):

rundt huset mitt. Ved garasjen og nå i morges ved inngangsdøren. Aldri sett mus her før, ikke før nå.

Hva kan grunnen være? Er så redd den kommer seg inn.

Er sagt at det er muse år i år. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maia70 skrev (På 27.12.2024 den 16.20):

Merkelig jeg ikke har alvorlig nyresvikt da, som har vokst opp med mus i fjøsen og på låven, hatt mus i bilen (ikke moro), og hatt mus inne utallige ganger pga kattene. Sauene våre var alltid friske også, på tross for mus til stadigheter i kraftforet.

Mer du omgås kan du bli syk. Selv om en går rundt i det, kan det Plutselig skje. For er ikke nødvendig dere har hatt mus med pest og så Plutselig slå til

Mannen her har jobbet som avløser fra han var 12 år, vært mye borte i musemøkk. Vi drev å gård selv. Plutselig ble han alvorlig syk og viste seg musepest på lungene. Den dag i dag etter det så blir han tett og skikkelig syk hvis det er gnager møkk der han er, så måtte slutte som avløser, for å ikke få mer skadder på lungene.

Anonymkode: 98049...70c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...