AnonymBruker Skrevet i går, 06:36 #1 Del Skrevet i går, 06:36 Leste denne artikkelen: https://www.nrk.no/ostfold/fagfolk-atvarar-mot-auke-i-heimesnikra-elektriske-loysingar-1.17131242 ...og minnes så dette fra tibber-appen: Så jeg skjønner man bruker mer strøm enn man skal. Og, ifølge appen min, gjør vi dét hele tiden. Men hvorfor slår ikke sikringen bare ut? Hva skjer her, egentlig? Anonymkode: 1e458...c7e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:04 #2 Del Skrevet i går, 08:04 Sikringen slår ut når den belastes med mer effekt enn den tåler. 16 ampere sikring kan belastes med 16 ampere strøm. Ohms lov U =RI. det gar ingen direkte kobling til boligens totale strømforbruk. Anonymkode: 672a6...dad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:28 #3 Del Skrevet i går, 08:28 Ligger vel da helt bristepunktet? Vet du hva som er på den kursen som indikerer at det drar mye strøm? Anonymkode: 9ee8d...b21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:29 #4 Del Skrevet i går, 08:29 Hovedsikringen utløses termisk ved overoppheting, noe som gjør at det kan ta tid før den reagerer ved moderate overbelastninger. For eksempel, hvis dere har en sikring på 35A, kan den håndtere omtrent 50A i opp mot en time uten å utløses umiddelbart ved lette overbelastninger. Det finnes tabeller og formler som beskriver utløsekarakteristikken for sikringer. Dersom dere konstant er på grensen av maksimal belastning, kan dette tyde på at det elektriske anlegget er underdimensjonert. Jeg anbefaler å undersøke for eventuell varmgang i sikringsskapet, samt se etter svimerker og andre tegn på problemer. Selv om sikringene i utgangspunktet skal beskytte mot overbelastning, er det alltid lurt å få en fagkyndig til å gjøre en grundig sjekk Anonymkode: a08dd...cc7 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:30 #5 Del Skrevet i går, 08:30 Har dere overspenningsvern? Anlegg er ofte dimensjonert til å tåle høy belastning i kort tid uten at sikringen slår ut, men hvis man kjører anlegget på maksimalt hele tiden så øker faren for varmegang. Så hvis man har noen kurser hvor det jevnt er behov for maksimal utnyttelse av kursen så bør man oppgradere kursen, eller flytte noe, for å unngå den høye belastningen over tid. Overført litt til menneske: du tåler dyppe hendene raskt i iskaldt vann som er på toleransegrensen din, men hvor lenge klarer du holde hendene der? Toleransegrensen på øyeblikk er ikke det samme som toleransegrense over tid. Anonymkode: e7e94...df2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:31 #6 Del Skrevet i går, 08:31 Det kan også være en ide å få en elektriker til å fordele lasten bedre Anonymkode: a08dd...cc7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aksase Skrevet i går, 08:34 #7 Del Skrevet i går, 08:34 Et elektrisk anlegg er dimensjonert til å tåle et maksimalt strømforbruk. Dimensjoneringen handler i hovedsak om tykkelsen på strømkabler. De ulike sikringene i sikringsskapet er laget slik at de vil koble ut strømmen automatisk dersom strømforbruket på ledningsnettet passerer grensen som ledningene er dimensjonert for. Dette er for å unngå brann, fordi overbelastede ledninger blir varme og kan smelte. Årsaken til at man ikke selv har lov til å bygge eller endre på det elektriske anlegget hjemme, er at det kreves mye kunnskap om riktig dimensjonering av kabler og koblinger, samt riktige teknikker for montering og kobling av ledninger for at det skal være trygt. Feil her, som å ikke få festet en ledning riktig i en kontakt, eller å bruke for tynn ledning i forhold til sikringens størrelse i sikringsskapet, kan medføre fare for brann og personskade. Av samme årsaker skal man ikke bruke skjøteledninger og skjøtebrett til strømkrevende apparater, slik som varmeovner, fordi veldig mange av disse skjøteledningene man får kjøpt, har for tynne ledninger og koblinger til å levere så mye strøm som f.eks. en varmeovn bruker, og de kan dermed bli varme og ta fyr. Skjøtebrett fungerer fint til en mobillader, ei lampe eller en TV, fordi disse bruker lite strøm, men skal altså ikke brukes på varmeovner, varmtvannstanker og liknende som trekker mye strøm. Det finnes selvsagt skjøteledninger og skøtebrett som tåler å brukes på varmeovner, men fordi kunnskapen som trenges for å skille på ulike skjøtebrett og skjøteledningers kapasitet er mangelfull rundt i de tusen hjem, har man valgt å fraråde all bruk av skjøteledninger og skjøtebrett til strømkrevende apparater. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:04 #8 Del Skrevet i går, 11:04 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Sikringen slår ut når den belastes med mer effekt enn den tåler. 16 ampere sikring kan belastes med 16 ampere strøm. Ohms lov U =RI. det gar ingen direkte kobling til boligens totale strømforbruk. Anonymkode: 672a6...dad P (watt) =U*I 220 volt * 16 ampere = 3 520 watt Anonymkode: 9d929...cda Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #9 Del Skrevet 22 timer siden Takk for mange gode svar! Vi har to ladbare biler, vvb-en bruker mye strøm, to varmepumper, varmekabler her og der, matlaging og klesvask er energikrevende...det er utrolig mye strøm som brukes her. Overspenningsvern - hvordan finner man ut av det? Husinntaket ble akkurat skiftet til et nesten femsiffret beløp. Det er ingen varmgang eller spor etter skade noe sted. Nettleieselskapet var innom i høst for å sjekke anlegget, én gang i tiåret, og 2-3 enkle pålegg ble rettet av elektriker. Anonymkode: 1e458...c7e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aksase Skrevet 22 timer siden #10 Del Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Takk for mange gode svar! Vi har to ladbare biler, vvb-en bruker mye strøm, to varmepumper, varmekabler her og der, matlaging og klesvask er energikrevende...det er utrolig mye strøm som brukes her. Overspenningsvern - hvordan finner man ut av det? Husinntaket ble akkurat skiftet til et nesten femsiffret beløp. Det er ingen varmgang eller spor etter skade noe sted. Nettleieselskapet var innom i høst for å sjekke anlegget, én gang i tiåret, og 2-3 enkle pålegg ble rettet av elektriker. Anonymkode: 1e458...c7e På Tibber-bildet ser det ut til at det er en skjevbelastning på fasene, L1-L3, hvor L2 belastes med dobbelt så mye ampere som L3. Dette er i utgangspunktet ikke farlig, men hvis dette fører til at hovedsikringen ryker, kan det hjelpe å få en elektriker til å koble om litt slik at strømforbruket fordeles litt bedre utover de tre fasene, L1, L2 og L3. Overspenningsvern har dere mest sannsynlig. Det er trolig merket med nummer slik som sikringene og beskrevet i sikringsoversikten/kursoversikten på innsiden av sikringsskapet. Jeg tror alle elektriske anlegg montert de siste 20-30 årene har et overspenningsvern eller flere. Overspenningsvernet skal beskytte det elektriske anlegget inne i huset ved f.eks. lynnedslag, men det har ikke noe å gjøre med sikringene eller overbelastninger av sikringer. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #11 Del Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Takk for mange gode svar! Vi har to ladbare biler, vvb-en bruker mye strøm, to varmepumper, varmekabler her og der, matlaging og klesvask er energikrevende...det er utrolig mye strøm som brukes her. Overspenningsvern - hvordan finner man ut av det? Husinntaket ble akkurat skiftet til et nesten femsiffret beløp. Det er ingen varmgang eller spor etter skade noe sted. Nettleieselskapet var innom i høst for å sjekke anlegget, én gang i tiåret, og 2-3 enkle pålegg ble rettet av elektriker. Anonymkode: 1e458...c7e Kan appen være stilt inn med feil hovedsikring, ser det står /35A på skjermbildet På enebolig så er det gjerne 63 eller 50a hovedsikring Anonymkode: a08dd...cc7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #12 Del Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kan appen være stilt inn med feil hovedsikring, ser det står /35A på skjermbildet På enebolig så er det gjerne 63 eller 50a hovedsikring Anonymkode: a08dd...cc7 Eller er det snakk om en enkelt sikring til feks elbil? Anonymkode: a08dd...cc7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #13 Del Skrevet 16 timer siden aksase skrev (5 timer siden): På Tibber-bildet ser det ut til at det er en skjevbelastning på fasene, L1-L3, hvor L2 belastes med dobbelt så mye ampere som L3. Dette er i utgangspunktet ikke farlig, men hvis dette fører til at hovedsikringen ryker, kan det hjelpe å få en elektriker til å koble om litt slik at strømforbruket fordeles litt bedre utover de tre fasene, L1, L2 og L3. Overspenningsvern har dere mest sannsynlig. Det er trolig merket med nummer slik som sikringene og beskrevet i sikringsoversikten/kursoversikten på innsiden av sikringsskapet. Jeg tror alle elektriske anlegg montert de siste 20-30 årene har et overspenningsvern eller flere. Overspenningsvernet skal beskytte det elektriske anlegget inne i huset ved f.eks. lynnedslag, men det har ikke noe å gjøre med sikringene eller overbelastninger av sikringer. Dette med fasene skjønner jeg ikke helt, for alle tre fasene er vel uavhengig av enkeltkurs, sant? Og det meste av huset er jo to fase, bortsett fra komfyr, sag, elbillader? Hvordan kan én fase se mer bruk enn de andre? Fant overspenningsvernet! "FI Schutzschalter", står det, og "40A". Da er den kanskje større? AnonymBruker skrev (1 time siden): Kan appen være stilt inn med feil hovedsikring, ser det står /35A på skjermbildet På enebolig så er det gjerne 63 eller 50a hovedsikring Anonymkode: a08dd...cc7 Det er "tibber pulse" som måler dette. Jeg mener hovedsikringen ved inntaket står det 35A på, kabelen er på 10mm². Huset er fra 1968, men alt det elektriske er overhalt. Anonymkode: 1e458...c7e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Handerrefyren Skrevet 15 timer siden #14 Del Skrevet 15 timer siden (endret) Du har 35 Ampere* 3 sikringer, det gir deg en maksimal last litt nord for 13 Kw. 230*35 = 8050w* kvadratroten av 3 = 13685 w = 13,6Kw du skriver at dere har to elbiler, la oss tenke at begge lades samtidig med 16A, (230*16=3,6 Kw) dette alene er 7,2 Kw, da er det isj 6 Kw igjen til resten av forbruket, og dette ved perfekt fordeling mellom fasene. varmtvann er 1,8 til 2,2 Kw, en varmepumpe fort mellom 1 og 2 Kw. Samlet bruker du i noe tid mer effekt en dere har. som det sies over her løser ikke sikringer ut momentant ved begrenset overforbruk. det er termisk utløsning, og ting tar tid, Jeg vil anta at om dere ikke lader begge bilene samtidig, er problemet løst, men anbefaler å ta kontakt med en autorisert elektriker for å få dette bekreftet. Det finnes løsninger for lastdeling av elbillading, som muligens kan hjelpe dere, det finnes også muligheter for større inntakssikringer om kabler og lokalt nett tåler dette, det er det din linjeleverandør som avgjør Endret 15 timer siden av Handerrefyren retter feil i utregning 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aksase Skrevet 15 timer siden #15 Del Skrevet 15 timer siden (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette med fasene skjønner jeg ikke helt, for alle tre fasene er vel uavhengig av enkeltkurs, sant? Og det meste av huset er jo to fase, bortsett fra komfyr, sag, elbillader? Hvordan kan én fase se mer bruk enn de andre? Fant overspenningsvernet! "FI Schutzschalter", står det, og "40A". Da er den kanskje større? Det er "tibber pulse" som måler dette. Jeg mener hovedsikringen ved inntaket står det 35A på, kabelen er på 10mm². Huset er fra 1968, men alt det elektriske er overhalt. Anonymkode: 1e458...c7e Det med faser er litt komplisert. Kommer også an på om det er 240v eller 400v anlegg inn til huset ditt. 400v er vanligere på nybygg og større bygg, og neppe tilfellet hos deg i ditt hus fra 1968. Du har uansett tre faser inn i sikringsskapet. Disse er merket L1 til L3. Til vanlig, når inntaket er 240V, kobles strømmen videre mellom to faser. F.eks. er kursen til soverommet kanskje koblet til fase L1 og L2, og stua til L1 og L3. Hvis det er mange strømkurser/rom som bruker L2, f.eks. at stua bruker L1-L2 og kjøkkenet L3-L2, da vil bare et av rommene bruke L1 eller L3, mens begge rommene bruker L2, og dermed blir belastningen på L2 større enn de to andre. Ved å fordele belastningen på L1-L2, L2-L3 og L1-L3, kan man jevne ut belastningen på fasene. Så lenge ingen av fasene belastes med mer enn det maksimale for sikringen, er det ikke noe problem at belastningen er ujevn. De vil uansett være vanskelig å få det helt jevnt. Hvis inntaket er 400v vil det være noe som heter en nulleder i tillegg til de tre fasene. Da vil alle strømkurser bruke nullederen pluss en av fasene, og dette vil gi 240v. Altså, Null+L1 gir 240 volt. Kobler du i stedet L1 og L2, vil du få 400 volt, noe som vil ta knekken på apparater bygget for 240v og i verste fall føre til brann. Det er litt komplisert, og det er jo derfor man skal bruke elektriker, og ikke rote med dette selv. 🙂 Mer strømkrevende apparater, som elbil-lader og store el-motorer bruker ofte alle tre fasene, L1, L2 og L3 samtidig. Da kaller vi det 3-fase-motor eller 3-fase-lader og det finnes da 240v 3-fas og 400v 3-fas. Endret 15 timer siden av aksase 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #16 Del Skrevet 14 timer siden Kjempegode svar fra dere her, tusen takk! Er jo helt fantastisk hva man kan lære her inne. Anonymkode: 1e458...c7e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #17 Del Skrevet 14 timer siden "overbelastning av kurs " Dersom ein kurs blir overbelastet skal sikring " slå ut" . Nå er det vel automatsikringer i det flest nye hus, men tidligere var det gjerne skrusikringen. Det var ikkje uvanleg å montere spiker for å øke spenningen i sikringen. Anonymkode: 0ebd4...7e1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aksase Skrevet 5 timer siden #18 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (8 timer siden): "overbelastning av kurs " Dersom ein kurs blir overbelastet skal sikring " slå ut" . Nå er det vel automatsikringer i det flest nye hus, men tidligere var det gjerne skrusikringen. Det var ikkje uvanleg å montere spiker for å øke spenningen i sikringen. Anonymkode: 0ebd4...7e1 Det du kaller "skrusikring" heter egentlig smeltesikring selv om de ofte har et "skrufeste". De er laget av en tynn tråd/ledning pakket inn i sand og porselen. Den tynne tråden inni der er dimensjonert slik at den blir varm og brenner trygt av inni porselenskappa slik at strømmen brytes før det er fare for at ledningene utenfor sikringsskapet blir varme og forårsaker brann. Smeltesikringene er engangs, slik at når den ryker, må man kaste den og sette inn en ny sirking. Det er nok noen som erstatter disse smeltesikringene med ståltråd eller spiker eller annet kreativt. Oftest handler det om at man er tom for reservesikringer og derfor finner en rask løsning for å få tilbake strømmen, men noen gjør det nok også fordi de er lei av at sikringen stadig ryker. Selvsagt ulovlig og farlig, fordi man da som regel erstatter sikringen med en tråd eller leder som er mye tykkere enn den opprinnelige smeltetråden inne i sirkingen. Da mistet sikingen sin funksjon, og ved en eventuel feil eller kortslutning, blir det heller nedsmelting og brann utenfor sirkingsskapet enn en kontrollert utkobling i sikringsskapet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå