Gå til innhold

Bevisst strategi for DPS å ikke utrede for ADHD?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

K.B. skrev (På 27.12.2024 den 16.46):

Ja jeg har personlig erfaring med dette, det er derfor jeg svarte.. Utredning for voksne er basert på selv rapportering og noen enkle kognitive tester, det er ikke som ved barn der foreldrene, lærere og andre som observerer barnet daglig kan komme med observasjoner som understøtter er hypotese om ADHD/ADD.. At det er store mørketall her som du sier er typisk drevet av sosiale medier, basert på en Amerikansk modell der alt skal behandles med medisiner. Det er derfor jeg spør om TS ser på mye på sosiale medier om emnet.

Dette stemmer på ingen måte. Det hentes inn opplysninger fra barndom, faktisk er det et kriterie for å få diagnosen adhd i voksen alder. 

Anonymkode: c9783...cdc

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nå er det en del detaljer jeg ikke ønsker å dele fordi jeg kan bli gjenkjent og fordi det er detaljer jeg ikke liker å snakke om. Det er mer til denne historien som gjør at NAV og DPS tenker at jeg ikke kan jobbe.  Men jeg blir ekstremt lei meg om jeg ikke kan jobbe og jeg liker absolutt ikke at NAV og DPS ser på meg som en som de tviler på vil klare å jobbe. 

Jeg har prøvd alt du har foreslått, jeg har prøvd alt NAV har foreslått, jeg har prøvd alt DPS har foreslått.  Nå er jeg igjen hos DPS og de kommer bare med de gamle forslagene som ikke har fungert tidligere. 

Så min plan er å  sette opp et dokument med alle argumentene for ADHD-utredning og ta de til psykologen min etter nyttår. Om det ikke fungerer så er planen min å gå til privat ADHD-klinikk. Jeg er ikke interessert i å bruke flere år på ting jeg allerede har prøvd tidligere uten suksess.  Det er letteste saken i verden å gi råd. Men det er jeg som betaler prisen når rådene ikke fungerer og jeg har allerede betalt en ekstremt høy pris. Så jeg vil prøve det som enda ikke er prøvd , det er det mest rasjonelle valget. 

TS

Anonymkode: 40530...f32

Og hva mener du en diagnose skal endre på egentlig? Du har allerede bestemt deg for at du har ADHD. Psykologer gjør fortløpende vurderinger rundt diagnoser. Terapeuten har nok vært innom flere diagnoser du ikke en gang har tenkt over, og har utelukket dem. Det er ikke slik at DPS er imot å diagnotisere noen. De diagnotiserer ikke friske folk og folk som påstår de har en diagnose uten å ha en lidelse. Er det medisiner du er ute etter så får du gå privat. 

Dersom DPS foreslår de samme tiltakene om å om igjen, så betyr det at du ikke har forsøkt nok. De vet bedre enn deg hva som funker for diverse lidelser og utfordringer. De jobber med dette dag inn og dag ut. Bare fordi du ikke vil noe og gir det et halvhjertet forsøk fordi du er uenig, så betyr det ikke at det ikke funker. Det betyr bare at du ikke har prøvd hardt nok. 

DPS kan ikke kurere ADHD om du nå har det. Eneste som finnes er medisiner for å minske symptomene. Lidelsene som kommer med ADHD, som depresjon og angst, kan du jobbe med uten å ha ADHD diagnose. Det å ikke jobbe vil ikke kurere angst og depresjon, det vil gjøre det verre. Du må finne en annen jobb om du ikke kan stå i det yrket du er i nå. 

Anonymkode: 67e94...bda

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette stemmer på ingen måte. Det hentes inn opplysninger fra barndom, faktisk er det et kriterie for å få diagnosen adhd i voksen alder. 

Anonymkode: c9783...cdc

Nei. De har faktisk gått mer bort fra dette med å innhente opplysninger. Både fordi det ikke alltid er praktisk mulig, og også fordi foreldre ikke nødvendigvis husker riktig 40 år tilbake i tid.

Dessuten så er det de med ADHD uoppmerksom type som ikke har hatt særlig synlige symptomer for omverdenen, men slitt voldsomt i seg selv og klart å maskere godt, som derfor heller ikke ble fanget opp da de var barn.
Så det er ikke et bastant kriterie lenger. 

Anonymkode: 795cb...3a2

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Og hva mener du en diagnose skal endre på egentlig? Du har allerede bestemt deg for at du har ADHD. Psykologer gjør fortløpende vurderinger rundt diagnoser. Terapeuten har nok vært innom flere diagnoser du ikke en gang har tenkt over, og har utelukket dem. Det er ikke slik at DPS er imot å diagnotisere noen. De diagnotiserer ikke friske folk og folk som påstår de har en diagnose uten å ha en lidelse. Er det medisiner du er ute etter så får du gå privat. 

Dersom DPS foreslår de samme tiltakene om å om igjen, så betyr det at du ikke har forsøkt nok. De vet bedre enn deg hva som funker for diverse lidelser og utfordringer. De jobber med dette dag inn og dag ut. Bare fordi du ikke vil noe og gir det et halvhjertet forsøk fordi du er uenig, så betyr det ikke at det ikke funker. Det betyr bare at du ikke har prøvd hardt nok. 

DPS kan ikke kurere ADHD om du nå har det. Eneste som finnes er medisiner for å minske symptomene. Lidelsene som kommer med ADHD, som depresjon og angst, kan du jobbe med uten å ha ADHD diagnose. Det å ikke jobbe vil ikke kurere angst og depresjon, det vil gjøre det verre. Du må finne en annen jobb om du ikke kan stå i det yrket du er i nå. 

Nei DPS kan ikke kurere ADHD. Men hvis en som ikke lenger klarer å være i jobb pga utfordringene og det viser seg å være ADHD, så responderer majoriteten svært bra på medisiner. For mange så er medisiner det som avgjør om noen klarer å være i jobb eller ta seg ungene sine. 

Er ikke dette forbanna åpenbart? 

• Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

eksekutive funksjoner er ikke noe som er det sentrale problemet om man har ADHD

En av verdens fremste på ADHD har sagt at diagnosen burde vært omdøpt til «Executive Dysfunction Disorder»… 

Hvilken hjernefunksjon tror du regulerer hyperaktivitet, impulsivitet, og oppmerksomhet? 😂

Anonymkode: cb409...ee0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Du aner ikke hva du snakker om. Og det er frekt av deg å skrive at jeg kun gir et halvhjertet forsøk. Du sparker på noen som ligger nede. 

TS

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 28.12.2024 den 15.57):

Noe annet å tenke over:

Et annet eksempel på manglende diagnoser er hos menn som har et såpass utagerende symptombilde at de bryter loven og tas hånd om av politiet i stedet for av leger. I en svensk studie gjorde forskere ADHD-utredning på langtids-innsatte i et fengsel og fant at 40 prosent hadde ADHD.

Men bare én av 15 hadde fått en diagnose fra før. Hvem vet hvor mange av disse som kunne hatt et bedre liv, utenfor fengsel, hvis helsevesenet tidligere hadde utredet og behandlet dem.

https://www.vg.no/nyheter/i/8J9L6G/velkommen-til-adhd-lotteriet

ADHD er noe som må tas på alvor. 

TS

Ja, ADHD er en diagnose som skal tas på alvor. Men det forekommer overdiagnostisering i dag, det er veldig liten tvil om dette i fagmiljøene. Og dette med innsatte med ADHD er kompleket, det er for enkelt og reduktivt å tillegge deres problemer udiagnostisert ADHD. ADHD er knyttet til atferdsvansker i oppvekst og senere, samt personlighetsproblematikk hos denne gruppen. Mennesker med ADHD er fremdeles fullt og helt ansvarlig for egne livsvalg, og slik skal det være.

Dere som ikke jobber med dette har en tendens til ikke å se hele bildet, kompleksiteten og differensialdiagnoser forstås ikke godt nok.
Det er dessuten BARE bra hvis det viser seg at man sannsynligvis ikke har ADHD, da dette egentlig ikke kan behandles, kun symptomene.

Det er ens egen evne til tilrettelegging for hva man trives med og passer til i livet, og selvforståelsen, som må spisses, man kan ikke regne med at samfunnet skal gjøre dette for oss. Denne jobben bør hver og en av oss i grunn uansett gjøre noen ganger gjennom livet. Mange har uansett ikke effekt av medisiner og gruppebehandling etter diagnostisering, og man kommer altså uansett ikke utenom å legge om livet hvis sporet man er i ikke passer for den man faktisk er.

Anonymkode: 8919b...c11

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møtte selv veggen for et år siden. Ba da om henvisning til dps for både hjelp mot traumer og utredning for adhd. Scoret høyt på et selvscoringskjema og på den store blekka de har, psykologen mente at jeg ikke trengte utredning fordi hun mente jeg ikke har det og at mine "vansker" henger sammen med andre ting. 

Jeg vurderer å ta det privat i stede, men det koster.. 

Anonymkode: fd143...137

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg har gått til DPS tidligere og jeg går til DPS nå. Jeg har fått alle mulige råd og prøvd å følge dem. Men det er ikke nok.  Det er jo derfor jeg igjen er sykemeldt og tilbake hos DPS. 

Jeg har snakket med  leger og psykologer hos DPS og jeg har snakket med NAV og alle har spurt om jeg ikke burde gi opp tanken om at jeg kan jobbe.  På samme måte som jeg presser på for å få ADHD-utredning så har DPS presset på for at jeg skal akseptere at jeg ikke kan jobbe. . 

Jeg tror du skal være glad for at jeg kjemper mot systemet. 

TS

Skal jeg være glad? I det store og det hele er det ditt liv, dine valg og du som står ved roret. Det var en øyeåpner for meg å oppdage hvor sentral jeg faktisk er i mitt eget liv, min egen historie og hvor mye mine valg utgjør. Hva DPS, legene, psykiatere, og alle jeg har oppsøkt for å få hjelp og veiledning er skremmende irrelevant. Diagnosene jeg har fått (og dem jeg ikke har fått) var så lite viktig i det lange løpet. Det som viste seg å være viktig var ikke diagnosekodene og behandlingsopplegget, men hva JEG gjorde. Hva JEG valgt OG ikke minst hva jeg valgte bort for å komme i balanse med meg selv og mitt eget liv.

Om du velger å være svingdør pasient eller om du velger å holde DPS/legene og "de som vet" i hånden resten av livet er det også et valg. Det er kanskje ditt valg, men det må ikke nødvendigvis være der løsningen ligger for absolutt alt står og faller hos deg selv. En diagnosekode, noen bokstaver eller en ny medisin er en hjelpemiddel, men det er ikke der løsningen ligger (nødvendigvis). Psykisk sykdom er ikke like enkelt å fikse som fysisk sykdom eller brudd. Det er ingen quick fix eller løsningen som passer for alle. Det er du selv som må finne ut av det, hva fungerer og hva som ikke fungerer og du må ta makten tilbake i ditt liv. DINE valg er avgjørende: OGSÅ det du velger bort. 

Anonymkode: 821bc...117

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, ADHD er en diagnose som skal tas på alvor. Men det forekommer overdiagnostisering i dag, det er veldig liten tvil om dette i fagmiljøene. Og dette med innsatte med ADHD er kompleket, det er for enkelt og reduktivt å tillegge deres problemer udiagnostisert ADHD. ADHD er knyttet til atferdsvansker i oppvekst og senere, samt personlighetsproblematikk hos denne gruppen. Mennesker med ADHD er fremdeles fullt og helt ansvarlig for egne livsvalg, og slik skal det være.

Dere som ikke jobber med dette har en tendens til ikke å se hele bildet, kompleksiteten og differensialdiagnoser forstås ikke godt nok.
Det er dessuten BARE bra hvis det viser seg at man sannsynligvis ikke har ADHD, da dette egentlig ikke kan behandles, kun symptomene.

Det er ens egen evne til tilrettelegging for hva man trives med og passer til i livet, og selvforståelsen, som må spisses, man kan ikke regne med at samfunnet skal gjøre dette for oss. Denne jobben bør hver og en av oss i grunn uansett gjøre noen ganger gjennom livet. Mange har uansett ikke effekt av medisiner og gruppebehandling etter diagnostisering, og man kommer altså uansett ikke utenom å legge om livet hvis sporet man er i ikke passer for den man faktisk er.

Anonymkode: 8919b...c11

Jo, det er det tvil om i fagmiljøet.  Det er ikke slik at det er noe konsensus her. At det finnes psykologer og leger som mener at det er en overdiagnostisering betyr ikke at det er liten tvil om at det er en overdiagnostisering. Det finnes også  mange psykologer og leger som mener det er en underdiagnostisering.

Du sier at vi ikke ser hele bildet. Men det blir for enkel måte å avfeie kritikk på. Det at å stille ADHD-diagnoser er komplekst betyr ikke at  DPS sitter på fasiten. Disse utredningene til DPS er langt fra vitenskapelige.  Og her er deler av problemet. Det er en manglende ydmyket hos DPS når det kommer til hvor lite vitenskapelig diagnosesettingen og behandlingen deres faktisk er.

Finnes det folk som tror de har ADHD og ikke har det? Åpenbart. Men det finnes også mange som har ADHD uten at det anerkjennes av DPS. 

Å snakke om at man selv har ansvaret for eget liv og at man ikke kan regne med at samfunnet gjør dett for oss blir også bakvendt.  Det er staten som har bestemt at de skal bestemme hvem som skal få bruke ADHD-medisiner.  Å snakke om at man har ansvar for eget liv  i denne settingen blir litt som om du låser sønnen din på rommet sitt og si at det det er hans feil at han er sulten når han ikke kom til kjøkkenet for å spise middag sammen med dere andre. Du har låst han på rommet sitt og dermed hindret han i å kunne komme på kjøkkenet og spise middag.  Skal man gi noen ansvaret så må man også gi dem friheten. 

TS

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du sier at vi ikke ser hele bildet. Men det blir for enkel måte å avfeie kritikk på. Det at å stille ADHD-diagnoser er komplekst betyr ikke at  DPS sitter på fasiten. Disse utredningene til DPS er langt fra vitenskapelige.  Og her er deler av problemet. Det er en manglende ydmyket hos DPS når det kommer til hvor lite vitenskapelig diagnosesettingen og behandlingen deres faktisk er.

TS

Dette gjelder selvsagt ikke kun DPS sine utredninger. Det gjelder i psykiatrien generelt. 

TS

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jo, det er det tvil om i fagmiljøet.  Det er ikke slik at det er noe konsensus her. At det finnes psykologer og leger som mener at det er en overdiagnostisering betyr ikke at det er liten tvil om at det er en overdiagnostisering. Det finnes også  mange psykologer og leger som mener det er en underdiagnostisering.

Finnes det folk som tror de har ADHD og ikke har det? Åpenbart. Men det finnes også mange som har ADHD uten at det anerkjennes av DPS. 

Å snakke om at man selv har ansvaret for eget liv og at man ikke kan regne med at samfunnet gjør dett for oss blir også bakvendt.  Det er staten som har bestemt at de skal bestemme hvem som skal få bruke ADHD-medisiner.  Å snakke om at man har ansvar for eget liv  i denne settingen blir litt som om du låser sønnen din på rommet sitt og si at det det er hans feil at han er sulten når han ikke kom til kjøkkenet for å spise middag sammen med dere andre. Du har låst han på rommet sitt og dermed hindret han i å kunne komme på kjøkkenet og spise middag.  Skal man gi noen ansvaret så må man også gi dem friheten. 

TS

Den du siterer har mange gode poenger. Å si fra seg livet sitt, friheten til å endre det og få det bedre, FØR man får medisiner, er å henvise seg selv til ventetid i eget liv. Sitt eget liv kan man jobbe med her og nå, i morgen og resten av livet. Og det hjelper. Hvis det ikke hjelper så prøver man noe annet, hvis behandling for depresjon eller angst ikke hjelper så må man be om nye metoder. 

Det er mye vi kan gjøre for å få et bedre liv, men hvis vi ikke opprettholder kontinuiteten i teknikkene eller vi avviser effekten av dem eller til med avviser effektene før de får virke fordi vi har bestemt oss for at vi må ha medisiner, så er det å si fra seg ansvaret for eget liv.

Mange tips og metoder for psykiske lidelser er forholdsvis banale. Trening, kosthold, dele opp mål, habit-stacking, i kontinuitet, men det virker ikke som om folk vil at banale ting skal fungere. Da føler at hvis dette fungerer så er det et bevis på at de ikke "sliter nok". De mener de MÅ ha medisiner.

Problemet ditt er ikke at du søker og går inn for å få utredning, om det så er på dps eller privat. Det er bare bra det. Problemet er at du tror dette står mellom deg og et verdig liv og at du bruker altfor mye tid på å tenke på at dette må være løsningen. Din egen frie vilje og stamina kommer helt i skyggen av dette.

Anonymkode: 228a1...e18

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man henvises til DPS blir det gjort en rettighetsvurdering, hvor man får rett til utredning, behandling eller ikke rett på noe av det. Rettigheten gis basert på henvisningen og det som fremkommer der. Beskrives depresjon kan en få rett til utredning/behandling av depresjon. Det gir ikke automatisk rett til utredning/behandling av andre psykiske lidelser, og hvis DPSet følger rammene de er gitt skal de derfor i utgangspunktet ikke utrede andre ting, selv om det i noen tilfeller gjøres.

I tillegg skal DPS behandle moderat til alvorlig psykisk lidelse, samme alvorlighetsgrad skal gjelde ved mistanke om ADHD. I prioriteringsveilederen DPS følger skal det være snakk om alvorlige symptomer og betydelige funksjonsvansker i skole, arbeid og i hjemmet for at DPS skal gå i gang med utredning. Dermed er"nåløyet" for vurdering av ADHD på DPS ganske trangt, og selv om det kan være at det er ADHD som sender deg ut i gjentatte depresjoner er det også mulig den ikke er alvorlig nok til å utredes på DPS. 

Det siste relevante poenget tenker jeg er at det er vanskelig å gjøre en valid ADHD-utredning når du er deprimert, mtp. At depresjon også kan påvirke eksekutive funksjoner. Derfor burde du kanskje heller henvises inn igjen for vurdering av ADHD når du ikke er midt i en depresjon. 

Anonymkode: a5bd7...3ad

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Når man henvises til DPS blir det gjort en rettighetsvurdering, hvor man får rett til utredning, behandling eller ikke rett på noe av det. Rettigheten gis basert på henvisningen og det som fremkommer der. Beskrives depresjon kan en få rett til utredning/behandling av depresjon. Det gir ikke automatisk rett til utredning/behandling av andre psykiske lidelser, og hvis DPSet følger rammene de er gitt skal de derfor i utgangspunktet ikke utrede andre ting, selv om det i noen tilfeller gjøres.

I tillegg skal DPS behandle moderat til alvorlig psykisk lidelse, samme alvorlighetsgrad skal gjelde ved mistanke om ADHD. I prioriteringsveilederen DPS følger skal det være snakk om alvorlige symptomer og betydelige funksjonsvansker i skole, arbeid og i hjemmet for at DPS skal gå i gang med utredning. Dermed er"nåløyet" for vurdering av ADHD på DPS ganske trangt, og selv om det kan være at det er ADHD som sender deg ut i gjentatte depresjoner er det også mulig den ikke er alvorlig nok til å utredes på DPS. 

Det siste relevante poenget tenker jeg er at det er vanskelig å gjøre en valid ADHD-utredning når du er deprimert, mtp. At depresjon også kan påvirke eksekutive funksjoner. Derfor burde du kanskje heller henvises inn igjen for vurdering av ADHD når du ikke er midt i en depresjon. 

:ler:

Altså, man er ofte mer eller mindre i konstant depresjon når man har gått med ubehandlet ADHD i flere tiår. Man er på randen fysisk og psykisk, konstant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

:ler:

Altså, man er ofte mer eller mindre i konstant depresjon når man har gått med ubehandlet ADHD i flere tiår. Man er på randen fysisk og psykisk, konstant. 

Det kan godt være, men endrer ikke fakta at en ikke bør gjøre vurdering midt i en pågående moderat eller alvorlig depresjon (som jeg går ut fra mtp at tilbud er gitt ved DPS). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det kan godt være, men endrer ikke fakta at en ikke bør gjøre vurdering midt i en pågående moderat eller alvorlig depresjon (som jeg går ut fra mtp at tilbud er gitt ved DPS). 

Poenget er at denne depresjonen er vedvarende. Man kan fint gjennomføre en ADHD utredning selv om man er i depresjon, TS klarer åpenbart å formidle seg selv veldig greit. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Poenget er at denne depresjonen er vedvarende. Man kan fint gjennomføre en ADHD utredning selv om man er i depresjon, TS klarer åpenbart å formidle seg selv veldig greit. 

Det handler ikke om hennes formidlingsevne, den tror jeg som deg at er på plass. Men det gjennomføres gjerne noen kognitive tester som man som deprimert kan prestere dårligere enn man faktisk er på når man er deprimert. En vil da ikke kunne vite om man måler kognitiv nedsettelse pga. Depresjon eller pga. ADHD. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Og hva baserer du denne påstanden på?

Kan du vise til kilder bekrefter at de som jobber med ADHD utredning på Dps jeg har  kompetanse?

Men det er du som mener at du har symptomer på ADHD og det er du som mener at dette er årsaken til at du ikke kan jobbe, men så lenge psykologen ikke ser det du ser så blir det for dumt å mene at psykologen sine handlinger er dumme fordi vedkommende ikke gir deg den ADHD utredningen du selv mener du har krav på.

Utbrenthet og sykemeldinger  kan forårsake av så mangt og det er ingenting ts som  skriker av deg og det første øyenkast  så alle disse typiske symptomene  på en ADHD og som ikke kan skyldes andre diagnoser s  som du mener ts  har du gjerne ramse opp

Men ved ADHD skyldes søvnproblemer at verken hodet eller kropp klarer å slå seg ro. Og de søvnproblemene er konstante.   Og jeg vet det ikke er det du vil høre, men når du skriver at søvnen faller på plass  når du får mere hvile og får en pause fra   en overveldende hverdag med plikter  og mange  ubearbeidede inntrykk  samt at medisiner du har fått utskrevet  for depresjon gjør  at du klarer å sortere inntrykk bedre og  glede følelser og tanker bedre  er jo det indikasjoner på at det ikke er ADHD.  Hos en med ADHD er hjernen konstant på høygir  og  verken en Timeout eller antidepressiva vil fungere som en behandling.

Så du mener at Dps skal nedprioritere andre pasientgrupper som er alvorlig syke for å rydde plass og skaffe flere ressurser til å utrede alle som ønsker en utredning for ADHD?  Og ja en fastlege kan diagnostisere en del andre diagnoser og sette inn små tiltak, men terapeutisk behandling for  diagnosene du sikter til kan ikke foregå hos en fastlege.

dette! Det har vært så mange tråder her på KG hvor folk mener at de har ADHD og at de har krav på utredning for ADHD, men når det blir nevnt at symptomene må ha oppstått før fylte 12 og at man ikke er i stand til å maskere en ADHD diagnose 100 % som et barn går de rett i forsvar 

Om det hadde vært fakta at Dps ikke tok fatt i ADHD problematikken er det jo veldig rart at det finnes så mange som har fått diagnosen sin nettopp fra Dps.
og de som har ADHD av den grad at det er stor funksjonssvikt får hjelp fra DPS. Og jeg ser gjerne de kildene du sitter på som bekrefter at Dps bevisst gir pasienter feil diagnoser for å redusere køer og bruke mindre ressurser

Igjen ser jeg disse kildene dine. Og siden fastlegen din også hevder det samme har vel hun også delt  av sine kilder

Og de som trenger det får, men det er verken opp til deg eller andre å avgjøre hvem som skal få denne utredningen. Og det er heller ikke sånn at alle som selv mener at de har ADHD automatisk skal ha krav på en utredning.

Nei det burde det ikke være. Er du klar over hvor mange som blir henvist til Dps for angst og depresjon? Om alle de automatisk skulle vært igjennom en ADHD utredning hadde det ikke vært noen ressurser igjen til de som faktisk blir henvist for en ADHD utredning.

Nei det burde ikke vedkommende. Selv om du mener at det du har er ADHD symptomer betyr ikke det at du har rett. Du må heller ikke glemme at det er mange diagnoser som har overlap med hverandre og en psykolog har faktisk mere kunnskap innenfor feltet enn det du har  og vedkommende vil selvsagt se ting fra flere sider og vinkler enn det du gjør. Ingen innenfor helsevesenet kan ta feil, men å si at fordi du selv har bestemt deg for at det er ADHD og fordi psykologen ikke tenker det så må det være noe i veien med det vedkommende er temmelig drøyt 

sorry, men jeg har ingen tro på at ansatte på  NAV spør en person som «kun «er sykemeldt om  hun ikke bare burde gi opp tanken på å jobbe

Det er skremmende at det skulle være nødvendig å måtte forklare en voksen person at det er forskjell på å si at noe er Det sentrale problemet versus at noe er en sentral del av.

Anonymkode: e2a8a...172

Eksekutive vansker er sentrale problemer ved ADHD… Du er helt ærlig veldig nedlatende i tonen din, og vedrørende dine øvrige siteringer av meg så tolker du, eksteapolerer og legger til, så jeg ser ikke poenget med å argumentere med deg videre. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det handler ikke om hennes formidlingsevne, den tror jeg som deg at er på plass. Men det gjennomføres gjerne noen kognitive tester som man som deprimert kan prestere dårligere enn man faktisk er på når man er deprimert. En vil da ikke kunne vite om man måler kognitiv nedsettelse pga. Depresjon eller pga. ADHD. 

Depresjon er et veldig vanlig tilleggssymptom for ADHD. Man kan selvsagt fylle på med antidepressiva og brått skjule flere ADHD symptomer under utredningen, men det blir jo feil det også. Flere har også tilleggsdiagnoser som k-ptsd under utredining. Man kan ikke planlegge om hvorvidt man er deprimert eller ikke under en slik utredning. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

1) Det du skriver er jo bare tull. 

Attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) is a neurodevelopmental disorder characterized by executive dysfunction occasioning symptoms of inattention, hyperactivity, impulsivity and emotional dysregulation that are excessive and pervasive, impairing in multiple contexts, and developmentally-inappropriate

https://en.wikipedia.org/wiki/Attention_deficit_hyperactivity_disorder#Pathophysiology

ADHD handler om problemer med eksekutive funksjoner og hyperaktivitet, impulsivitet og uoppmerksomhet har ALT å gjøre med eksekutive funksjoner. 

2) Jeg har hatt symptomene siden jeg var barn.  Men jeg har ingen behov for å gi deg noen eksempler. Det har ingen relevans om du tror meg eller ikke. Det er ikke du som kan gi meg ADHD-utredning og det er jo også helt åpenbart at du ikke  har peiling om hva du skriver om. 

TS

Nei jeg har sikkert ikke kunnskap, men i motsetning til deg fantes det ikke noe tvil i mitt tilfelle at jeg hadde ADHD og jeg måtte ikke krangle meg til en utredning…

Anonymkode: e2a8a...172

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...