Gå til innhold

Manuellterapeut eller fysio for skuldersmerter hos barn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Går nå til kiropraktor med ungdommen som er stiv i skuldre og derav smerter. Kommer nok av statiske posisjoner over lang tid(gaming osv)

Synes ikke det hjelper stort. Bør vi da satse på manuellterapeut eller fysio?

Anonymkode: 61dc3...5bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Manuellterapeut er fysio med mer kompetanse, så ville gått for det om de to er eneste valg. Har dere tatt en sjekk hos fastlegen?

Anonymkode: 428d5...43e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Går nå til kiropraktor med ungdommen som er stiv i skuldre og derav smerter. Kommer nok av statiske posisjoner over lang tid(gaming osv)

Hva sier fastlegen? 
Å ta en ungdom, du skriver barn i emnetittelen, til kiropraktor uten å samtale med fastlegen først, er jeg kritisk til. 
Manuell terapeut er lengre ventetid hos, da disse er mer presset. 

Anonymkode: b2550...38e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Heller satse på å endre på det som gir smerter? Slutt å game, eller i alle fall redusere denne belastningen? Trene i stede for å game? Jeg har hjemmekontor, og står deler av dagen (hev-senkbar skrivebord), går tur i lunsjen når jeg kan, trener på fritida. Dere bør ta tak i det som gir plagen, og lære ungdommen om at variasjon bidrar til behandling. 

Anonymkode: 71d03...5e7

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hva sier fastlegen? 
Å ta en ungdom, du skriver barn i emnetittelen, til kiropraktor uten å samtale med fastlegen først, er jeg kritisk til. 
Manuell terapeut er lengre ventetid hos, da disse er mer presset. 

Anonymkode: b2550...38e

Legen kan jo ikke gjøre stort. Kiropraktoren vi går til er spesialist på barn og driver ikke med noe «knekking» på barn og unge (om det var det du var så kritisk til)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvilke øvelser har dere fått da, og gjør ungdommen dem?

Anonymkode: 58a9e...7c3

Har forskjellig øvelser som blir gjort hver dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Å bare gjøre øvelser er ikke nok om barnet fortsetter samme inaktive livsstil og fortsetter å game.

Dette er en gylden anledning til å få barnet bort fra gamingen, som tydeligvis har blitt altfor mye.

Barn trenger å være langt mer fysiske aktive, allsidig fysisk aktive - hver dag!

Anonymkode: 76221...dc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Å bare gjøre øvelser er ikke nok om barnet fortsetter samme inaktive livsstil og fortsetter å game.

Dette er en gylden anledning til å få barnet bort fra gamingen, som tydeligvis har blitt altfor mye.

Barn trenger å være langt mer fysiske aktive, allsidig fysisk aktive - hver dag!

Anonymkode: 76221...dc2

Barnet er veldig aktivt ellers. Gamer ikke mer enn jevnaldrende.Heller mindre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.12.2024 den 21.56):

Barnet er veldig aktivt ellers. Gamer ikke mer enn jevnaldrende.Heller mindre

Hvor mye andre gamer har ingenting å si - det er ditt barn som har så store plager av sin gaming at hen trenger oppfølging av helsetjenesten og derfor gamer mer enn kroppen tydeligvis tåler. Første bud for å bli bedre er å endre skadelige vaner, det burde være selvsagt. 

Anonymkode: 14662...fa1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.12.2024 den 19.00):

Er du sikker på at det er riktige øvelser? Jeg brakk skulderen min for noen år siden, gikk til manuellterapeut etterpå for opptrening. Fikk øvelser jeg gjorde flittig in3 måneder som ikke hjalp. Skulderen fungerte ikke og jeg hadde mye smerter i albue og nakke. Så prøvde jeg en kiropraktor som hjalp med å korrigere skulderen min og gav meg andre øvelser og helt annen tilnærming til opptrening. Da ble jeg helt frisk igjen. Det tik ca 1 måned. Ingen problemer siden. 

så om det dere prøver nå ikke hjelper ville jeg gått til fastlege for råd og så prøvd en ny behandler. Det dere gjør nå hjelper tydeligvis ikke.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Er du sikker på at det er riktige øvelser? Jeg brakk skulderen min for noen år siden, gikk til manuellterapeut etterpå for opptrening. Fikk øvelser jeg gjorde flittig in3 måneder som ikke hjalp. Skulderen fungerte ikke og jeg hadde mye smerter i albue og nakke. Så prøvde jeg en kiropraktor som hjalp med å korrigere skulderen min og gav meg andre øvelser og helt annen tilnærming til opptrening. Da ble jeg helt frisk igjen. Det tik ca 1 måned. Ingen problemer siden. 

så om det dere prøver nå ikke hjelper ville jeg gått til fastlege for råd og så prøvd en ny behandler. Det dere gjør nå hjelper tydeligvis ikke.

Mulig vi må prøve fysio…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Mulig vi må prøve fysio…

Fysio er ikke nødvendigvis de som hjelper. Jeg ville fått undersøkelse hos fastlege og henvisning til bilder og tatt det derfra. Min erfaring er at fysio er så forsiktige at de ikke hjelper, og at de gjerne ikke ser helheten. Det er ikke sikkert kiropraktoren dere går til er rett person for dere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 29.12.2024 den 15.15):

Fysio er ikke nødvendigvis de som hjelper. Jeg ville fått undersøkelse hos fastlege og henvisning til bilder og tatt det derfra. Min erfaring er at fysio er så forsiktige at de ikke hjelper, og at de gjerne ikke ser helheten. Det er ikke sikkert kiropraktoren dere går til er rett person for dere. 

..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 29.12.2024 den 15.15):

Du kan ta så mye bilder du bare vil av vonde muskler uten at du finner "en drøyt". Så lenge han ikke har hatt noe traume mot området er det ingen grunn til å ta bilder. Kun misbruk av helsevesenets knappe tid. Få ungdommen ut av gamestolen og i aktivitet, så tror jeg mye bedrer seg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du kan ta så mye bilder du bare vil av vonde muskler uten at du finner "en drøyt". Så lenge han ikke har hatt noe traume mot området er det ingen grunn til å ta bilder. Kun misbruk av helsevesenets knappe tid. Få ungdommen ut av gamestolen og i aktivitet, så tror jeg mye bedrer seg....

Joda, enig i det, men TS stoler blindt på en behandling som ikke gir resultater og ser ikke at aktivitetsnivået må endres. Derfor tenker jeg det er lurt å snakke med fastlegen. Så vurderer fastlegen om det skal tas bilder av noe slag.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...