Gå til innhold

Å ikke snakke/forstå engelsk

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har møtt på folk på min egen alder (født i 76) som bare kunne helt grunnleggende engelsk på linje med de som kan «Dos cervezas por favor» på spansk. De slet gjerne med dysleksi el. og hadde ekstra norskundervisning heller enn å slite med to språk. Om de da ikke fikk det inn utenom skolen, og sjelden trengte å praktisere annet enn norsk, så hadde man ingen forutsetning for å bli særlig god.

Jeg vokste opp med Sky Channel, skrev av engelske sangtekster og bodde et par år i UK, engelsk har bare vært der så lenge jeg kan huske. Jeg hadde heldigvis også gode lærere som drillet oss i grammatikk. Unger nå er gode muntlig, men skriftlig engelsk er vanskelig så hvis de ikke samtidig har fulgt opp skoleundervisningen kan det fort bli et kunnskapshull.

Anonymkode: fd9a9...a95

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da visste jeg at personen ga faen i skolearbeid og levde i egen verden. Det er engelsk overalt.

Anonymkode: 89e0a...8ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde jeg ikke brydd meg om, så lenge han hadde likt å reise og snakket et annet språk jeg kan. Jeg snakker flere språk mannen min ikke snakker, og er vant til å være den som snakker for oss når vi reiser.

Anonymkode: 0aadc...428

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke engelsk enda jeg har all min utdannelse fra Norge og Skotland (hvor jeg bodde i mange år i oppveksten) og er under 35.

Det skyldes at jeg fikk hjerneinfarkt og mistet språket. Jeg bodde i Norge da, og derfor var opptreningen på norsk. Det har vært så tidkrevende med opptrening og gjenlæring så jeg har ikke brukt tid på å gjenlære engelsk. Jeg har prøvd noen ord men jeg høres veldig rar ut og familien min i Skottland forstår meg ikke.

Jeg vet faktisk ikke om jeg gidder å prøve å gjenlære det, for alle sier det er veldig vanskelig å lære seg et språk nummer to, og særlig når man har kognitive utfordringer. Fordi jeg vokste opp i Skotland med en norsktalende forelder lærte jeg begge språkene naturlig som barn, mens denne gangen må jeg lære det på skolebenken. Og nå må jeg lære uttalen av en nordmann så jeg vil aldri få tilbake dialekten min. Det synes jeg er litt trist. 

Anonymkode: e75af...fd0

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, halve slekten er engelsktalende og det samme blir jeg når jeg blir ivrig 😂

Anonymkode: 301eb...a67

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan ikke engelsk og er 30 år. Slet med engelsk på skolen og har glemt det etterpå.

Anonymkode: 7847d...ac3

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er ok så fremt han snakker godt norsk. Ikke dealbreaker ene og alene.
Men; Han må tåle at jeg aldri vil se dubbet filmer og serier, og akseptert at jeg begir meg ut på dyrere forestillinger, konserter, filmer og reiser hvor engelsk er eneste mulighet for kommunikasjon. Mi nærmeste venninne foretrekker å snakke engelsk fremfor norsk (fra England), og jeg snakker 90% engelsk på jobb. Jeg tenker at å være i forhold med meg så lærer du engelsk til en viss grad (forståelse som en minste ting), eller så handler det om lærevansker. 

Anonymkode: 97eb0...d6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.12.2024 den 22.55):

Ville vært en dealbreaker for meg da jeg liker å reise mye.

Ville også lurt på hvordan det er mulig å komme seg gjennom skolesystemet uten å lære seg engelsk. Jeg er 30, så alle på min alder har hatt minst 13 år med engelsk. Da skal det ikke være mulig, og ville tydet på store læringsproblemer eller trøbbel med skolegangen.

Anonymkode: 90d22...1b3

Det har med lærere å gjøre desverre.

Selv hadde ikke engelsk pga dysleksi er 45

Eldste her har sterk dysleksi.  Fikk tildelt spesped timer, på ungdomskolen i slutten av 9 klasse kommer plutselig engelsk lærer ; å ska han ha karakter, jeg har bare sendt ham på grupperommet jeg og der har han sitter. Ja vi hadde hørt gutten satt på grupperom men vi hadde forstått der skulle han ha sprdped i forhold til engelsk, nei læreren hadde gitt ham oppgaver i norsk. Kan si ppt og rektor eksploderte, endte med rektor satt resten av 9 klasse og 10 klasse for å prøve å få på plass grunnlegende slik at han i det minste fikk ståkarakter.

Anonymkode: 41083...591

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Eldste her har sterk dysleksi.  Fikk tildelt spesped timer, på ungdomskolen i slutten av 9 klasse kommer plutselig engelsk lærer ; å ska han ha karakter, jeg har bare sendt ham på grupperommet jeg og der har han sitter. Ja vi hadde hørt gutten satt på grupperom men vi hadde forstått der skulle han ha sprdped i forhold til engelsk, nei læreren hadde gitt ham oppgaver i norsk. Kan si ppt og rektor eksploderte, endte med rektor satt resten av 9 klasse og 10 klasse for å prøve å få på plass grunnlegende slik at han i det minste fikk ståkarakter.

Jeg er 50 år og kunne ha engelsk på tv rundt meg hele tiden. Sky, Super, Filmnet, MtV. Det var ikke på skolen jeg lære engelsk, så skylde på dysleksi er å ha gjemt seg bort.

Anonymkode: 89e0a...8ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg kjenner til ei som fikk fritak for engelsk pga dysleksi. Hun er faglært helsearbeider. Er det på grunn av mangel på engelskkunnskaper at hun ikke har kjæreste lurer jeg på når jeg leser her inne.

Anonymkode: eae51...8f4

🤣😂😂

Anonymkode: 22bdd...ef5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Jeg har fulgt svarene deres med interesse, takk for mange innspill. Jeg valgte å bare stille et åpent spørsmål innledningsvis, da jeg ikke ville legge noen føringer med flere opplysninger.

Grunnen til at jeg spurte var at jeg har diskutert temaet mye med personen jeg dater nå, som har svært begrensede engelskkunnskaper, og som har følt på at det er et stort minus. 

Vedkommende er rundt 50, og slet med store lese- og skrivevansker gjennom grunnskolen som ikke ble fanget opp. Det har vært en erstatningssak på dette i etterkant, hvor personen vant igjennom.

Personen driver i dag for seg selv, og er i mine øyne på alle måter en «oppegående» person, hardtarbeidende, serviceinnstilt og med et godt rykte i bransjen. 

Så det er altså ikke snakk om at dette er en dealbreaker for meg, men siden vi har snakket mye om det sammen, var jeg nysgjerrig på andres meninger.

Takk til dere som har gitt deres syn på saken, det har vært en god blanding av positivt og negativ, får man vel si 😅❤️

Anonymkode: b2ccf...9a0

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verste jeg vet er når vi er i Danmark og de går over til engelsk. 

Ber de tale dansk så får jeg heller svare på engelsk. 

Anonymkode: 4e034...65b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det i seg selv hadde ikke vært avgjørende (som vi sier på norsk) for meg. Men rent praktisk så ville det vært begrensende. Både på reise, og ellers. Han må vel føle det selv også? At det begrenser han?

Jeg er også dyslektiker, og lærte meg engelsk mest av å bare høre og imitere, er ikke god på tekst og grammatikk. I voksen alder prøver jeg nå å lære meg spansk ved å bruke samme metode. Ser masse spanskspråklig film, og siden jeg sliter med å lese raskt så må jeg bruke lydgjenkjenning. Og når jeg er i Spania så prøver jeg å bare å prate mye uten å tenke at jeg ikke har rett bøying osv.

50 år er ingen alder. Så lenge han er åpen for å prøve å lære så er det det viktigste. Er han satt og tverr så er det ikke så bra

Anonymkode: dbb6a...bc4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er du seriøs? Du må jo følge opp barnets læring, ekstra mye om det sliter med noe. jeg skjønner at skolen gjorde noe helt på trynet her, men du burde jo oppdaget det, du burde jo ha fulgt opp lekser, øvd osv., og hadde du gjort det, ville du forstått at noe var feil i undervisninga på skolen. Skolen var utrolig sløv, de dreit skikkelig på draget, men du har jo også hatt et ansvar oppi dette. 

Det har med lærere å gjøre. Det har også med foreldre å gjøre. 

Anonymkode: 97eb0...d6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dealbreaker, jeg er flerspråklig og Engelsk er et av hovedmorsmålene mine. Ville ikke datet noen som ikke kan det, ikke kan prate med familien, ikke kan se noe/lese el. på Engelsk. 

Anonymkode: 8e31e...2c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 26.12.2024 den 22.51):

Eller bare er fransk 

Anonymkode: 0ee4f...60c

Eller spansk, eller italiensk, eller tysk, eller gresk -fortsatt mange i Europa som ikke snakker godt Engelsk. 

Anonymkode: a69a6...035

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg kan ikke engelsk enda jeg har all min utdannelse fra Norge og Skotland (hvor jeg bodde i mange år i oppveksten) og er under 35.

Det skyldes at jeg fikk hjerneinfarkt og mistet språket. Jeg bodde i Norge da, og derfor var opptreningen på norsk. Det har vært så tidkrevende med opptrening og gjenlæring så jeg har ikke brukt tid på å gjenlære engelsk. Jeg har prøvd noen ord men jeg høres veldig rar ut og familien min i Skottland forstår meg ikke.

Jeg vet faktisk ikke om jeg gidder å prøve å gjenlære det, for alle sier det er veldig vanskelig å lære seg et språk nummer to, og særlig når man har kognitive utfordringer. Fordi jeg vokste opp i Skotland med en norsktalende forelder lærte jeg begge språkene naturlig som barn, mens denne gangen må jeg lære det på skolebenken. Og nå må jeg lære uttalen av en nordmann så jeg vil aldri få tilbake dialekten min. Det synes jeg er litt trist. 

Anonymkode: e75af...fd0

Det er jo vanskeligere som voksen, men tja -jeg ble god i engelsk, men lærte ikke mye tysk på skolen  Nå senere i livet har jeg reist litt og han plutselig gjøre meg forstått på fem språk, altså tre utenom Norsk og Engelsk. Det går an som voksen også, og dialekten får du når du reiser på besøk. 

Anonymkode: a69a6...035

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er godt voksen og er ikke særlig god i Engelsk.

Jeg forstår hva som blir sagt, og jeg kan gjøre meg forstått, men sliter noen ganger med å finne de rette ordene.

Å skrive på Engelsk kan jeg bare glemme.

Anonymkode: bf7d4...746

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg tror ikke dysleksi har noe med evnen til å lære engelsk (eller et annet språk) å gjøre. Min sønn har kraftig dysleksi, han har spesped-timer og er helt håpløs i rettskriving, sliter fortsatt med å lese skikkelig selv om han er 15 år. Han er likevel like god i engelsk muntlig som andre på samme alder. Han har ingen problemer med å kommunisere muntlig på engelsk, noe han gjør ganske mye av i forbindelse med online dataspill med folk fra andre land.

Anonymkode: 96fcb...c57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...