Gå til innhold

Å ikke snakke/forstå engelsk

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det spørs. Er han oppvokst i Norge, så er det dealbreaker, men er han oppvokst i et land hvor de har lært andre språk på skolen enn engelsk, null stress. Evnen til å lære mer enn sitt eget morsmål er ganske viktig. Greit om vi har noen felles språk vi snakker også, for jeg liker å kommunisere på flere språk enn norsk.

Anonymkode: 289c4...df2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke en dealbreaker, men helt klart en liten ulempe 🤔 

Eksen min var/er dårlig i engelsk. Møtte han en som snakket engelsk til han, så svarte han på norsk. Om jeg var med, så var det jeg som måtte svare og snakke engelsk. Han turte ikke gjøre det. 

Jeg er ganske god i engelsk og praktiserer det nesten hver dag 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kunne engelsk i dagens samfunn er basiskunnskap, på lik linje med å kunne lese og skrive. Dagens barn snakker flytende engelsk fra de er ca 8-9år. Å være voksen og ikke kunne snakke engelsk blir da såpass spesielt at for meg hadde det vært uaktuelt å innlede noe som helst med en slik person..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt dealbreaker for min del. Jeg elsker det engelske språket, de britiske øyer, musikk, film og serier. Jeg leser bøker på engelsk oftere enn på norsk. Å ikke kunne dele dette med en partner, er helt utenkelig for min del. Jeg er høyt utdannet og engelsk er en stor del av jobben min. Jeg kunne ikke hatt en partner som ikke skjønte noe som er en så stor del av mitt liv. Alle med normal skolegang i Norge har engelsk på skolen i 13 år, så et visst grunnlag er det vanskelig å unngå. Da er det noe galt et sted, og det ønsker jeg ikke hos min partner. 

Nå tar jeg utgangspunkt i at det er snakk om en norsk partner. Er han f.eks. italiensk og mestrer engelsk dårlig, ville jeg nok vurdert det annerledes. Han bør uansett ha en interesse for å lære seg engelsk. Kanskje jeg hadde funnet en grunn til å lære meg italiensk. 

Anonymkode: bf7cc...e8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, hvis vedkommende er vokst opp i et land hvor engelsk er grunnleggende barnekunnskap (f.eks. Norge). Ikke nødvendigvis på grunn av engelsken i seg selv, men å ikke ha klart å lære seg å kommunisere i det minste noenlunde greit på engelsk betyr at det er veldig stor sannsynlighet for at vedkommende er milevis under normalt intellektuelt nivå.

Anonymkode: 375fa...ed8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde undret meg veldig over denne mangelen på det jeg anser som basiskunnskap, på linje med å kunne lese og skrive på eget språk. Engelsk har man bruk for overalt, og å velge og gå rundt i verden uten å forsøke og forbedre engelsken sin, synes jeg er sløvt. Kan man ikke engelsk, så anstrenger man seg for å lære mest mulig av det. Se engelskspråklige filmer, serier og tv-programmer så ofte som mulig, kjøp engelske bøker og tving deg til å lese dem fra perm til perm. Kanskje må du sitte med norsk/engelsk ordbok ved siden av i starten, men det går bedre og bedre for hver gang. NORMALE mennesker lærer gradvis og etter hvert bedre språk av å lese det daglig.

Kan ikke noe for det, men jeg tror jeg hadde irritert meg over mangelen på engelskkunnskaper i lengden, ja. Dessverre. Fordi det er så basiskunnskaper i dagens samfunn. Skjønner ikke hvordan noen kan gå gjennom grunnutdannelse i Norge uten å ha lært engelsk. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Noen av mine nærmeste venner sakker ikke norsk, og alt går på engelsk. Og hadde vært håpløst å måtte oversette. 

Anonymkode: 12917...396

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Har flere i familien som ikke kan engelsk, og de sliter med intellingensen generelt. Jeg er veldig god i engelsk, og språk generelt, snakker 7 språk. Å skulle ha en partner som ikke kan engelsk engang, hadde ikke funket for meg. Det er så standard kunnskap i min bok at det hadde vært fordummende å vært sammen med. 

Anonymkode: ab4c1...7ad

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner til ei som fikk fritak for engelsk pga dysleksi. Hun er faglært helsearbeider. Er det på grunn av mangel på engelskkunnskaper at hun ikke har kjæreste lurer jeg på når jeg leser her inne.

Anonymkode: eae51...8f4

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å ikke kunne engelsk er ikke hovedproblemet, men samtlige som har gått på grunnskole i Norge SKAL ha hatt engelsk. Så ja, det blir jo en deal breaker i form for at det må mangle noe vesentlig.

Jeg ser filmer på engelsk, med engelsk tekst, alt av teknologi jeg har, står på engelsk.

Jeg reiser også mye, engelsk er liksom... Minimum. Men om man kan spansk så kunne det veid opp.

Så ja, deal breaker for Meg.

Anonymkode: b5386...c85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kunne jeg la passere men jeg kunne ikke datet noen som snakker en dialekt fra våre 3 nordligste fylker, Sunnmøre eller Hordaland.

Anonymkode: c67ba...4d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ville vært en dealbreaker for meg da jeg liker å reise mye.

Ville også lurt på hvordan det er mulig å komme seg gjennom skolesystemet uten å lære seg engelsk. Jeg er 30, så alle på min alder har hatt minst 13 år med engelsk. Da skal det ikke være mulig, og ville tydet på store læringsproblemer eller trøbbel med skolegangen.

Anonymkode: 90d22...1b3

Trenger ikke mer enn 4 år på Steinerskolen for å ødeleggelse veldig mye skolegang. Engelsk var det eneste faget jeg ikke greide å ta igjen. Gikk ut av vgs med kun 5’ere og lav karakter i engelsk. Jeg kan selvsagt noe engelsk, og greier fint å reise alene i utlandet. Men ja, jeg skulle virkelig ønske situasjonen ikke var som den ble.

Anonymkode: 7c65d...e73

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det kunne jeg la passere men jeg kunne ikke datet noen som snakker en dialekt fra våre 3 nordligste fylker, Sunnmøre eller Hordaland.

For et reflektert sjarmtroll du er.

Anonymkode: eae51...8f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en ulempe ja, men jeg synes det er verre med alle nordmenn som er så jækla gode i engelsk, at de glemmer å skrive norsk. 

Anonymkode: 55a79...a56

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg, på snart 70 lærte engelsk på skolen, språk var det jeg var best i, når jeg var ferdig med skolegangen fortsatte jeg å lære meg enda mer engelsk. Jeg lærte ved å lese engelske bøker, TV osv. Tok et kurs  der jeg fikk en femmer. Så jeg er vel over snittet interessert i språk. Snakker gjerne engelsk i utlandet, men uttalen er ikke helt 100%, det hører jeg sjøl.. Og ellers har jeg en vane med å tenke på engelsk av og til. Mannen min kunne ikke særlig engelsk,tror ikke han brydde seg særlig om å lære det. Men det var greit, det..

Anonymkode: 33b99...eda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

En nysgjerrig sunnmøring lurer på hvor du er fra ? 😃

Anonymkode: 30b45...2ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man har gjennomgått 13 år med norsk skolesystem og ikke besitter helt grunnleggende kunnskaper som norsk skriftlig, grunnleggende matte, grei engelsk og grunnleggende samfunnskunnskap, så har man betydelige kognitive mangler. Da bør man spørre seg hva slags utfordringer dette mennesket kommer til å slite med i livet. Det blir ikke få. 

Anonymkode: af33e...357

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. For meg er dette et viktig språk jeg bruker mye selv, og som jeg regner som et morsmål. Det er helt essensielt. Jeg bruker mye tid i Storbritannia og har også studert engelsk. Det er en viktig del av den jeg er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...