Gå til innhold

Skolevegring og pleiepenger


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det ligger garantert diagnose bak, men også barn med diagnoser må jo på skolen. Gjerne tilpasset.?
Det er jo helt ellevilt hvordan samfunnet har blitt. Ekstreme tilpasninger over alt. 

Anonymkode: 90e80...71f

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det ligger garantert diagnose bak, men også barn med diagnoser må jo på skolen. Gjerne tilpasset.?
Det er jo helt ellevilt hvordan samfunnet har blitt. Ekstreme tilpasninger over alt. 

Anonymkode: 90e80...71f

Forstår ikke helt innlegget ditt. Du sier at de må på skolen, gjerne tilpasset. Og deretter klager du på ekstreme tilpasninger overalt?

Det er faktisk slik at veldig mange barn ikke får oppfylt vedtakene sine om tilrettelegging. Jeg skrev lenger opp. Barnet vårt mangler fortsatt tilrettelegging og har gått veldig mye av tiden uten noen spesialpedagog (som barnet har vedtak på). Ingen atferdstutfordringer og blid og fornøyd og flink på skolen, men taper jo hele tiden læring pga manglende tilrettelegging. Trenger bare digitale bøker og bistand i det fysiske, noe barnet ikke har fått. Halvveis i barneskolen nå. Det er faktisk ikke slik at det kastes ressurser etter ungene. De blir ofte tapere i kommunebudsjettene, og det er enkelt å spare inn på dem.

I budsjettet her i kommunen var forslaget å kutte i tilpasset undervisning, selv om dette ikke stod i samsvar med det faktiske behovet. Og det er at stadig flere barn får autisme og lærevansker. 

Anonymkode: 4e0e9...76e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at det nok ligger mer bak enn det som kommer frem i artikkelen. Og at dette må være vanskelig.

Men hva for en ressursbruk er dette. 

Og til deg overfor som fortalte om sønn med autisme og asperger, hva skulle vært gjort annerledes for at dette ikke ble et sånt problem?

Anonymkode: 80809...917

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er så lett å forstå dette med skolevegring hvis man ikke har opplevd det på nært hold. 

Anonymkode: 15d8f...95f

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Forstår ikke helt innlegget ditt. Du sier at de må på skolen, gjerne tilpasset. Og deretter klager du på ekstreme tilpasninger overalt?

Det er faktisk slik at veldig mange barn ikke får oppfylt vedtakene sine om tilrettelegging. Jeg skrev lenger opp. Barnet vårt mangler fortsatt tilrettelegging og har gått veldig mye av tiden uten noen spesialpedagog (som barnet har vedtak på). Ingen atferdstutfordringer og blid og fornøyd og flink på skolen, men taper jo hele tiden læring pga manglende tilrettelegging. Trenger bare digitale bøker og bistand i det fysiske, noe barnet ikke har fått. Halvveis i barneskolen nå. Det er faktisk ikke slik at det kastes ressurser etter ungene. De blir ofte tapere i kommunebudsjettene, og det er enkelt å spare inn på dem.

I budsjettet her i kommunen var forslaget å kutte i tilpasset undervisning, selv om dette ikke stod i samsvar med det faktiske behovet. Og det er at stadig flere barn får autisme og lærevansker. 

Anonymkode: 4e0e9...76e

Men hvorfor får stadig flere barn autisme og lærevansker? 

Anonymkode: 80809...917

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Forstår ikke helt innlegget ditt. Du sier at de må på skolen, gjerne tilpasset. Og deretter klager du på ekstreme tilpasninger overalt?

Det er faktisk slik at veldig mange barn ikke får oppfylt vedtakene sine om tilrettelegging. Jeg skrev lenger opp. Barnet vårt mangler fortsatt tilrettelegging og har gått veldig mye av tiden uten noen spesialpedagog (som barnet har vedtak på). Ingen atferdstutfordringer og blid og fornøyd og flink på skolen, men taper jo hele tiden læring pga manglende tilrettelegging. Trenger bare digitale bøker og bistand i det fysiske, noe barnet ikke har fått. Halvveis i barneskolen nå. Det er faktisk ikke slik at det kastes ressurser etter ungene. De blir ofte tapere i kommunebudsjettene, og det er enkelt å spare inn på dem.

I budsjettet her i kommunen var forslaget å kutte i tilpasset undervisning, selv om dette ikke stod i samsvar med det faktiske behovet. Og det er at stadig flere barn får autisme og lærevansker. 

Anonymkode: 4e0e9...76e

Det ble litt klønete og et spørsmålstegn for mye. Klart skolen må tilpasse, men foreldre må jo akseptere de rammene som finnes. Ingen får det de har 100% behov for. 

Anonymkode: 90e80...71f

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Om barnet bare kjeder seg på skolen, så gir det ikke rett til pleiepenger. Har ikke lest artikkelen, så vet ikke hva som står skrevet konkret her. Kan ligge mer bak enn det som fremkommer, f eks Asperger. Pleiepenger (legeattest) skrives av spesialisthelsetjenesten, så da må barnet være tatt inn og vurdert. Og det må foreligge sykdom/skade/lyte

Anonymkode: 0c921...a34

Problemet var ikke kun at han kjedet seg på skolen. Problemet var at når han kjedet seg på skolen så kastet han ting rundt seg i klasserommet og forstyrret undervisningen. Dette stoppet aldri gutten med selv om skolen prøvde å løse problemet og selv hadde mange samtaler med foreldrene. 

Problemet slik foreldrene forklarer det er at skolen ikke har økonomiske ressurser til å hjelpe ungen. Foreldrene ønsket at ungen skulle gå på skolen og mente at skolen gjorde så godt de kunne gitt de økonomiske ressursene de hadde. Men det var ikke mulig å løse problemet med de økonomiske ressursene skolen hadde.  Foreldrene hadde også fritatt skolen fra taushetsplikten, men skolen ville fortsatt ikke kommentere så man får ikke skolens versjon. 

Gutten hadde også venner på skolen. Så han mister også en del av det sosiale ved å bli tatt ut av skolen. 

Selv kan jeg ikke skjønne at det er billigere å gi foreldrene pleiepenger enn å gi eleven tilrettelagt undervisning. Man kunne hatt en fast ansatt kun med denne eleven til samme pris som å gi pleiepenger (opp til 6G som tilsvarer årslønn på 750 tusen). 

Anonymkode: b9cc9...ec5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Men hvorfor får stadig flere barn autisme og lærevansker? 

Anonymkode: 80809...917

Man vet ikke. Miljøgifter som hoper seg opp i kroppene våre og overføres til babyene våre, i arvematerialet i fars sperm, eldre fedre, at det fødes flere gutter (og autisme er mer vanlig hos gutter)… Man vet rett og slett ikke.. 

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det ble litt klønete og et spørsmålstegn for mye. Klart skolen må tilpasse, men foreldre må jo akseptere de rammene som finnes. Ingen får det de har 100% behov for. 

Anonymkode: 90e80...71f

Foreldre må akseptere, men det hjelper ikke når ungen stikker fra skolen eller begynner å slå andre. Hva gjør man da? Man kan jo ikke fotfølge ungen på skolen, så da må man bare ha dem hjemme. Og inntekt er man nødt til å ha for å betale regninger og kjøpe mat.

Anonymkode: 4e0e9...76e

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er nok en av tinga som må erfares i hjemmet selv, før en uttaler seg helt bastant. 

Tror du virkelig foreldre vil ha ungene hjemme fra skolen, om det ikke er helt nødvendig? Tror dere ungene vil skjermes på denne måten, og bli merkelige "utskudd" som sitter hjemme med mamma som 15 åring? 

Tror du foreldre har veldig lyst til å ringe arbeidsgiver for endte gang, fordi Espen på 11 har litt "vondt i sjela" og vil ikke på skolen, tror dere virkeligheten er så enkel? 

Tror dere att ting ikke er blitt prøvd, testet, endret, maset, kjeftet, lirket og luret, smisket, vært konsekvent, streng, passet på, stjerne her, klistremerker der, dette må du! Alle andre gjør det, hva feiler det deg!? - det er prøvd og feila i mange, mange år før en kommer til det stadiet att nå, nå er det nok. 

Hele familien er i en unntakstilstand med slike problemer, en ramler utav fellesskapet, venner forsvinner, det er våkennetter på våkennetter på fortvila foreldre og unger full i angst og tvil om de orker leve lenger, før eller senere stopper ting opp. 

Og ungen som bare har litt "vondt i sjela" si blir bare hørt når det er sånn på bristepunktet, att det tar år og komme seg opp igjen av hullet han har kravla nedi, kroppene er utslitt, sinnet er utslitt og dette tar tid å stable på beina igjen. 

Da er faktisk ikke skolen så himla viktig lenger, det blir viktigere att ungene overlever tenåra og kommer utav det noenlunde heile, vi skal nok få de i drift igjen, engang, for livet stopper nok ikke opp av dette, men vi må kanskje ta en litt anna vei enn de andre.. 

Tilpasset skole? Ja det får en jo selvfølgelig, kanskje ett møterom, med ei læreplan fremfor seg, uten lærer for han må jo undervise en hel klasse i tillegg , så kan du sitte der i all din mislykkethet, uten noen å snakke med, hele dagen, med nøyaktig det samme du kunne gjort hjemme, det er det som møter dei av tilpassinger ofte, da har skolen gjort sitt, og det vil nok få ett suicidalt barn på fote igjen på null komma nix. Quickfix liker vi sant? - Det er faktisk ikke så lett for en lærer i en allerede sprengt skolehverdag, og tilrettelegge for alvorlig syke barn alltid. 

Og tro meg, alle instanser har vært inne her allerede, diagnoser satt, foreldre blir sett på som resurssterk og oppegående, og en har prøvd i veldig mange år å få dette til før valget om å roe ned 10 hakk pressa seg helt nødvendig frem før ungen ikke var mer...

Og nei, du betaler ikke av din lommebok for att jeg skal passe mitt barn, vi hadde midlene til dette, jeg er adskillig mer bekymret for de som ikke har det, og foreldrene drar strikken så langt att den smeller for de også, for det å ha ett barn som sliter slik i vårt vellykkede samfunn, er veldig vondt for hele familien, og veldig tøft for hele familien. For ikke bare skal du sitte selvmordsvakt for ungene om natta, du skal bli fortalt att du er udugelig som forelder fordi du gjør det også, for ingen normale foreldre får slike barn vel? 

 

 

 

 

 

Anonymkode: cf407...f74

  • Liker 3
  • Hjerte 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

«Ikke evner å få barna på skolen» … 

Mandag: vekker barnet. Ser til at morgenstell blir utført, frokost inntatt. Går gjennom dagen og prøver å motivere for å dra på skolen. Kjører barnet til skolen, sender melding til lærer om at vi er utenfor. Lærer kommer ut for å møte, men angsten tar overhånd og vi må bruke tid på å puste. Lærer har ikke tid til å vente, går inn igjen. En time går, første friminutt er i gang. Barnet vil ikke gå bort til de andre fordi det ikke var i første time. Vi blir enige om å gå inn sammen til andre time. Kommer oss opp trappa, men må bare gå ut igjen da garderoben kommer til syne. Ny time i bilen. Prøver oss igjen på tredje time, men det vil seg ikke. Kjører hjem. Prøver å jobbe litt med fag hjemme, men barnet er fullt av selvhat over å ikke ha fått det til i dag at også det er vanskelig. 
 

Tirsdag: denne dagen går det å komme seg inn på skolen. Jeg drar på jobb. Ringes etter halvannen time: det har skjært seg og barnet har stukket av. Lærer har ikke mulighet til å gå ut og lete. Via sporing på telefonen finner jeg barnet og tar det med hjem. 
 

Onsdag/torsdag: repeter en av dagene. 
 

Fredag: annerledesdag. Idrettsdag på skolen. Allerede før frokost er det klart at det er helt uaktuelt å dra på skolen. 
 

Lørdag: fin dag. Fyller på med gode aktiviteter barnet liker.

Søndag: mye uro og angst over at det er skole igjen i morgen. Alle forsøk på å gjøre hyggelige aktiviteter faller igjennom. Søvnen kommer ikke før seint på kvelden/natta.
 

Vi har holdt på siden femte trinn. Barnet har blitt ungdom og går nå i andre trinn på vgs. Autisme/asperger. Ungdommen her har også scoret høyt på den wisc-testen som er omtalt i artikkelen til Aftenposten. Det er ingenting i veien med de kognitive evnene/intelligensen. Men grunnskolen greide ikke å legge tilrette for god læring, og de greide heller ikke å følge tiltakene i den sakkyndige vurderingen fra ppt. Det er ikke spesielt skolefremmende å sette en evnerik elev på et grupperom alene for å «gjøre noe på pc-en». Jeg ba på ingen måte om spesialbehandling fordi jeg hadde bestemt meg for at barnet mitt er så unikt at det kjeder seg i timene - jeg ba om en nødvendig tilpasning av undervisningen som barnet aldri fikk. Jeg ba også om forståelse og samarbeid, men heller ikke det ble jeg møtt på. 
 

Man må være i spesialisthelsetjenesten (f.eks Bup) for å få en legeuttalelse for å kunne søke pleiepenger. Man kan ikke bare bestemme seg for at skoletilbudet er for dårlig, velge hjemmeundervisning og få penger av Nav for det. 

Anonymkode: 6fdfc...279

Hvorfor byttet dere ikke skole?? Montessori f.eks?

Anonymkode: 26850...2ab

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvorfor byttet dere ikke skole?? Montessori f.eks?

Anonymkode: 26850...2ab

Som asberger - mor selv så drister jeg meg til å svare. Montessori skoler er slett ikke tilpasset for autister i det hele tatt. Vi har faktisk en Montessori skole i distriktet, og de ville ikke engang ta imot vårt barn da vi ville søke han inn grunna store vanskeligheter i skolen han gikk på. 

Anonymkode: cf407...f74

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Problemet var ikke kun at han kjedet seg på skolen. Problemet var at når han kjedet seg på skolen så kastet han ting rundt seg i klasserommet og forstyrret undervisningen. Dette stoppet aldri gutten med selv om skolen prøvde å løse problemet og selv hadde mange samtaler med foreldrene. 

Problemet slik foreldrene forklarer det er at skolen ikke har økonomiske ressurser til å hjelpe ungen. Foreldrene ønsket at ungen skulle gå på skolen og mente at skolen gjorde så godt de kunne gitt de økonomiske ressursene de hadde. Men det var ikke mulig å løse problemet med de økonomiske ressursene skolen hadde.  Foreldrene hadde også fritatt skolen fra taushetsplikten, men skolen ville fortsatt ikke kommentere så man får ikke skolens versjon. 

Gutten hadde også venner på skolen. Så han mister også en del av det sosiale ved å bli tatt ut av skolen. 

Selv kan jeg ikke skjønne at det er billigere å gi foreldrene pleiepenger enn å gi eleven tilrettelagt undervisning. Man kunne hatt en fast ansatt kun med denne eleven til samme pris som å gi pleiepenger (opp til 6G som tilsvarer årslønn på 750 tusen). 

Anonymkode: b9cc9...ec5

Edit: Det er jo ekstremt trist at skolene ikke får nok ressurser til å hjelpe disse barna. Utdanningsbyråden i Oslo ble intervjuet og hun lovte kun at lærene skulle få mer kunnskap om barn med høyt læringspotensiale. Men det hjelper ikke at lærerne får mer kunnskap om de ikke har nok til å hjelpe barna. 

Som andre har sagt før og som også er nevnt i artikkelen. Det holder ikke å sette ungen i et eget rom med vanskeligere oppgaver. Det opplever mange barn som straff. 

Ser også at flere har nevnt barn med asperger. Nå står det ikke i artikkelen noe om at ungen har asperger. Men kan legge til at svært mange med asperger faller utenfor arbeidslivet. Og mange av disse kunne sikkert fått jobb om de fikk nok hjelp på et tidlig nok tidspunkt.  Så ikke bare er det dårlig gjort mot barna å ikke hjelpe dem, det er god samfunnsøkonomi også. 

Anonymkode: b9cc9...ec5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Hvorfor byttet dere ikke skole?? Montessori f.eks?

Anonymkode: 26850...2ab

Det tok litt tid å finne ut av at det var autisme som lå bak mye av vanskene. Diagnosen kom ikke før barnet var på u.skolen. Før det hadde jeg ikke pleiepenger, kun en veldig snill arbeidsgiver. 
 

De fleste private skoler har krav til funksjonsnivå/klasseromstilstedeværelse. Så de fleste ble helt uaktuelle. Pluss på at det ikke er gratis, og som eneforsørger lå det ikke i budsjettet. I tillegg ville det i vårt tilfelle ikke vært til barnets beste å være så langt borte fra alle vennene sine, eller å utfordre angsten for å ta buss alene hver eneste dag. 
 

Hvis jeg kunne gå tilbake i tid (og hadde litt andre økonomiske ressurser) hadde jeg valgt delvis hjemmeskole for å ivareta det faglige, også krevd at skolen koblet seg på på en helt annen måte for å møte barnet på den skolelysten som egentlig lå i bunn.

 

Det er også veldig mange ansatte i skolen som er flinke til å snakke for seg og som kommer med haugevis med lovnader. Så på papiret ser alt kjempebra ut. Det ser også kjempebra ut for skolen når det kan konkluderes med at «tiltak ikke kan utføres da mor ikke har fått barnet på skolen». Og da har vi stått utenfor skolen hver dag i flere uker. Til slutt ble det jo så man resignerte - barnet var helt nedkjørt og utslitt og hadde flere sinneeksplosjoner daglig, og jeg måtte på jobb. Jeg er en av de som takket for nedstengingen ved korona. Det ga oss en liten pustepause vi trengte for å kunne gå på igjen.

Anonymkode: 6fdfc...279

  • Liker 2
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Han burde hatt undervisning i de fagene han er flinkest i på et høyere nivå,for å forebygge litt av kjedsomheten og utageringen på skolen.

Anonymkode: 052a7...711

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skolen trenger flere ressurser. Jeg er lærer, og det blir null ekstra ressurser om en elev trenger noe ekstra. Jeg har i mange år strukket meg utrolig langt, gjort langt mer enn det jeg synes kan forventes av en lærer. Aldri fått så mye som et takk for den ekstra innsatsen jeg gjør. Jeg har 29 elever i klassen og lager gjerne 4-5 ulike opplegg. Når en unge stikker av, så kan jeg ikke forlate de 28 andre, for to av de som er igjen i klasserommet trenger en voksen, ellers kan de fly i tottene på hverandre. 

Det er en evig skvis, dette. Bup og ppt kommer inn i bildet, det er snakk om å tilpasse arbeidsplaner, timeplaner, mengden arbeid, ringe hjem til foreldre daglig, skrive ned det som blir gjort. Det å være lærer er allerede en jobb som krever veldig mye. Selv med 4-5 elever som trenger ekstra tilpasninger som nevnt over, så er det null ekstra til læreren som står i det. Ikke flere voksne i klasserommet, ikke ekstra tid til å få gjort alt. Så da blir det arbeid til langt på natt, litt venstrehåndsarbeid til gjengen som "fungerer normalt", mye kjefting på egen familie hjemme fordi jeg er utslitt. 

Jeg ble utbrent for noen år siden, det har tatt lang tid til å komme seg tilbake. Jeg er ikke helt tilbake ennå, men humper meg gjennom. Jobb kan ikke tilrettelegge noe særlig for meg, for sånn er det å være lærer. Jeg ønsker ikke å bli utbrent igjen, eller være en mor helt uten overskudd, som bare går hjemme og kjefter. Så jeg kan ikke gjøre alle de tilpasningene som kreves, som bare blir en ekstra belastning for meg. 

Anonymkode: 9e1e3...025

  • Liker 1
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Her er noen betraktninger.

Vi har et skolesystem basert på likhet, alle skal gjennom felleskolen hvor vi møtes på tvers av forutsetninger, bakgrunn og evner. Dette er noe av det vi mener kjennetegner oss som samfunn at barn og ungdom går i samme skole og treffer på alle slags folk, klart det er forskjell på barneskolen på Bygdøy og Tøyen, men likevel.

Kun et fåtall går på spesialskoler, typisk de som har alvorlige funksjonshemminger eller PU.

Likevel, det blir flere og flere (og flere..) som får ADHD, autisme og andre diagnoser, hvorfor vet jeg ikke. Det er så mange at systemet kneler, og barn står i kø lenge for å få hjelp.

Lærerne føler at de ikke får gjort en god nok jobb, de klarer ikke å tilrettelegge for en klasse med helt ulike nivåer, fra de som må gjetes til de som er evnerike.

Foreldrene er ikke fornøyde, jeg har aldri møtt noen med barn med spesielle behov som synes de får godt nok tilbud.

Og mange barn får problemer, blir skolevegrere og får en dårlig start på livet, mister tro på seg selv, mister selvtillit og noen ender som unge uføre.

 

 

Anonymkode: 80809...917

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Men hvorfor får stadig flere barn autisme og lærevansker? 

Anonymkode: 80809...917

Fordi samfunnet legger opp til det. I dag må man ha 13 år med stillesittende skolegang, for i det hele tatt å få lov til å få seg en jobb. Men aller helst bør man ha 16 år (bachelor) eller 18 år med skolegang (master), hvert fall hvis man er gutt og kunne tenke seg ei dame når han blir voksen. Oppdragelsen skjer stort sett ved bruk av youtube og annen meningsløs skjerm, mens begge foreldre er i full jobb og plages med vonde tidsklemmer. Barna må fraktes til og fra ulike fritidsaktiviteter hver kveld, ellers sitter de pal i fosterstilling med skjerm mens foreldrene febrilsk prøver å få unna middag, dugnader, lekser samt kles- og oppvask før det er leggetid. På skole og SFO benyttes det også enormt mye skjerm, noe forskning viser er svært uheldig for barns utvikling og psyke.

Derfor.

Anonymkode: b9c8b...ba6

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Som asberger - mor selv så drister jeg meg til å svare. Montessori skoler er slett ikke tilpasset for autister i det hele tatt. Vi har faktisk en Montessori skole i distriktet, og de ville ikke engang ta imot vårt barn da vi ville søke han inn grunna store vanskeligheter i skolen han gikk på. 

Anonymkode: cf407...f74

Da er det dårlig Montessori 

 Der mine gikk hadde de 2 stk med autisme. Og ene mitt med epilepsi.  Der fikk de mestring, de fikk gå frem i sitt tempo faglig.  Ble ikke holdt tilbake. Fikk en til en i spesped når vedtak fra ppt kom.

Hva skjedde når de kom til offentlig skole på ungdomskolen

De 2 med autisme falt til slutt ut  skolen kunne/ville ikke la de jobbe videre faglig. Den ene hadde jo alt gjort både 8 og 9 klasse stoff i matte og naturfag. Fikk bare beskjed å følge faget med klassen som de andre så de endte med å kjede seg, fikk ikke mulighet å bruke lyddemping hørselvern. Så de ente med i midten av 9 klasse fikk de dem ikke på skolen

Våres stagnerte i matte, mister all spesped de mente at det de hadde i klassen holdt, assistent som skulle følge med i forhold til anfall ble fjernet, for de då jo ikke anfall. Noe som endte med ambulanse og 3 døgn på sykehus fordi ingen var i nærheten når anfall starter og ga akutt medisin innen tiden

Anonymkode: b62e1...4b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Som asberger - mor selv så drister jeg meg til å svare. Montessori skoler er slett ikke tilpasset for autister i det hele tatt. Vi har faktisk en Montessori skole i distriktet, og de ville ikke engang ta imot vårt barn da vi ville søke han inn grunna store vanskeligheter i skolen han gikk på. 

Anonymkode: cf407...f74

 

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Da er det dårlig Montessori 

 Der mine gikk hadde de 2 stk med autisme. Og ene mitt med epilepsi.  Der fikk de mestring, de fikk gå frem i sitt tempo faglig.  Ble ikke holdt tilbake. Fikk en til en i spesped når vedtak fra ppt kom.

Hva skjedde når de kom til offentlig skole på ungdomskolen

De 2 med autisme falt til slutt ut  skolen kunne/ville ikke la de jobbe videre faglig. Den ene hadde jo alt gjort både 8 og 9 klasse stoff i matte og naturfag. Fikk bare beskjed å følge faget med klassen som de andre så de endte med å kjede seg, fikk ikke mulighet å bruke lyddemping hørselvern. Så de ente med i midten av 9 klasse fikk de dem ikke på skolen

Våres stagnerte i matte, mister all spesped de mente at det de hadde i klassen holdt, assistent som skulle følge med i forhold til anfall ble fjernet, for de då jo ikke anfall. Noe som endte med ambulanse og 3 døgn på sykehus fordi ingen var i nærheten når anfall starter og ga akutt medisin innen tiden

Anonymkode: b62e1...4b4

Autisme-spekteret er enormt bredt. Så jeg tror det er lett å snakke forbi hverandre når man kun sier "ungen min har asberger og passet/passet ikke på Montessori". Dette kan være unger med helt ulike problemer selv om de har samme diagnose. 

Anonymkode: b9cc9...ec5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...