AnonymBruker Skrevet torsdag kl 21:33 #1 Del Skrevet torsdag kl 21:33 Sto i aftenposten i dag om en familie med en skolevegrer. Foreldrene er hjemme annenhver dag med barnet som ikke vil gå på skolen fordi det er så mye gjentagelser og repetisjoner, barnet har høyt læringspotensiale.. Foreldrene får da pleiepenger og mener at den offentlige skolen ikke møter deres barn osv mer tilpassing ønsker de seg. Er det ikke noe som er riv ruskende galt når vi bruker penger på at folk skal være hjemme med intelligente barn som ikke vil gå på skolen? Har vi virkelig råd til dette? Hva med å sende dette barnet til en annen skole ? (familien bor i oslo) Det ville jeg gjort om jeg hadde et svært evnerikt barn som kjedet seg veldig på skolen. Jeg var selv skoleflink og husker og særlig barneskolen som var fylt av repetisjoner, mange lærte ikke å lese ordentlig før i 4 klasse. Var mye venting da og men det falt meg da ikke inn å nekte å gå på skolen Anonymkode: 80809...917 8 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 21:37 #2 Del Skrevet torsdag kl 21:37 Har også hatt det slik da jeg gikk skole, men hadde ikke fått aksept for og hadde heller aldri funnet på å nekte å gå på skole. Her har foreldrene sviktet. Anonymkode: 5febb...e81 7 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 21:40 #3 Del Skrevet torsdag kl 21:40 Vil ikke gå på skolen??? Helt vilt at staten sponser gratis fri til foreldre som ikke evner å få barna på skolen Anonymkode: 34ef8...d32 12 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 21:41 #4 Del Skrevet torsdag kl 21:41 Om barnet bare kjeder seg på skolen, så gir det ikke rett til pleiepenger. Har ikke lest artikkelen, så vet ikke hva som står skrevet konkret her. Kan ligge mer bak enn det som fremkommer, f eks Asperger. Pleiepenger (legeattest) skrives av spesialisthelsetjenesten, så da må barnet være tatt inn og vurdert. Og det må foreligge sykdom/skade/lyte Anonymkode: 0c921...a34 11 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 21:42 #5 Del Skrevet torsdag kl 21:42 Jeg var et såkalt begavet barn, og fikk tilrettelagt undervisning (vi var tre i klassen som fikk egne oppgaver på høyere nivå). Finnes ikke sånne tilbud lenger? Kan ikke tenke meg at det var så enormt ressurskrevende for skolen. Anonymkode: fe446...356 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 21:44 #6 Del Skrevet torsdag kl 21:44 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg var et såkalt begavet barn, og fikk tilrettelagt undervisning (vi var tre i klassen som fikk egne oppgaver på høyere nivå). Finnes ikke sånne tilbud lenger? Kan ikke tenke meg at det var så enormt ressurskrevende for skolen. Anonymkode: fe446...356 Spørs. Jeg gikk på små skoler på små steder og det var ingen slike ressurser. Jeg fikk bøker for de neste klassetrinnene, men ingen mer oppfølging enn det. Anonymkode: 5febb...e81 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 21:45 #7 Del Skrevet torsdag kl 21:45 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg var et såkalt begavet barn, og fikk tilrettelagt undervisning (vi var tre i klassen som fikk egne oppgaver på høyere nivå). Finnes ikke sånne tilbud lenger? Kan ikke tenke meg at det var så enormt ressurskrevende for skolen. Anonymkode: fe446...356 Joda det finnes og tilrettelegging har ungene krav på. Mitt ene barn har hatt tilrettelegging fra 1.klasse. Oppgaver på høyere nivå, fikk fra 4.klasse hospitere i ungdomsskolen og i 7.klasse hospitere på vgs. Å holde barnet hjemme er uansett ingen god ide. Da får barnet heller søkes til andre skoler eller begynne på spesialskole Anonymkode: 34ef8...d32 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 21:47 #8 Del Skrevet torsdag kl 21:47 Jo det er helt sykt. De burde heller søke ungen inn på en friskole uten fastsatte trinn, f.eks Montessori eller steiner Anonymkode: 66614...11b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 21:47 #9 Del Skrevet torsdag kl 21:47 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg var et såkalt begavet barn, og fikk tilrettelagt undervisning (vi var tre i klassen som fikk egne oppgaver på høyere nivå). Finnes ikke sånne tilbud lenger? Kan ikke tenke meg at det var så enormt ressurskrevende for skolen. Anonymkode: fe446...356 Her var det dårlig tilbud angivelig, så de begynte på internasjonal skole, og så hoppet de over et trinn Anonymkode: 0c921...a34 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 21:48 #10 Del Skrevet torsdag kl 21:48 Vi bur på ein tettstad og vårt barn fekk tilpassa undervisning i klasserommet dei fire første skuleåra. Ho var veldig var på at ho ikkje ville vere annleis. Mens vennane lærte alfabetet, las ho tjukke bøker. Vi fekk veldig god tilrettelegging frå skule og hovudlærar. Anonymkode: db37d...f18 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 21:48 #11 Del Skrevet torsdag kl 21:48 Blant annet dette står i artikkelen. Foreldrene til Thomas får pleiepenger fra Nav og bytter på å være hjemme med ham annenhver dag. Hjemme leser han bøker, ser på dokumentarer og løser Rubiks kube. Slik får han dagene til å gå. Egentlig vil Thomas være på skolen. Der har han mange gode venner, og han er interessert i mye. Men det går ikke, forteller foreldrene. De gangene han prøver å dra på skolen, er alt som sist: Undervisningen består av repetisjon, noe som oppleves meningsløst for elever med høyt læringspotensial, forteller foreldrene. Derfor blir han sint og frustrert og kan utagere. Foto: Stein Bjørge Anonymkode: 80809...917 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 21:50 #12 Del Skrevet torsdag kl 21:50 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Blant annet dette står i artikkelen. Foreldrene til Thomas får pleiepenger fra Nav og bytter på å være hjemme med ham annenhver dag. Hjemme leser han bøker, ser på dokumentarer og løser Rubiks kube. Slik får han dagene til å gå. Egentlig vil Thomas være på skolen. Der har han mange gode venner, og han er interessert i mye. Men det går ikke, forteller foreldrene. De gangene han prøver å dra på skolen, er alt som sist: Undervisningen består av repetisjon, noe som oppleves meningsløst for elever med høyt læringspotensial, forteller foreldrene. Derfor blir han sint og frustrert og kan utagere. Foto: Stein Bjørge Anonymkode: 80809...917 Kan hende det ligger noe mer bak, som diagnose. Det er jo skrevet legeattest at spesialist som må vedlegges søknaden til NAV, og man må vel anta at den ikke godkjennes om barnet bare kjeder seg? Anonymkode: 0c921...a34 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 21:58 #13 Del Skrevet torsdag kl 21:58 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Kan hende det ligger noe mer bak, som diagnose. Det er jo skrevet legeattest at spesialist som må vedlegges søknaden til NAV, og man må vel anta at den ikke godkjennes om barnet bare kjeder seg? Anonymkode: 0c921...a34 Det tror jeg nok sikkert at det gjør. Og for ordens skyld, navn i artikkelen er anonymisert. Men likevel tenker jeg at vi har det godt i det landet her. Anonymkode: 80809...917 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 22:00 #14 Del Skrevet torsdag kl 22:00 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det tror jeg nok sikkert at det gjør. Og for ordens skyld, navn i artikkelen er anonymisert. Men likevel tenker jeg at vi har det godt i det landet her. Anonymkode: 80809...917 Jeg er hjemme på pleiepenger selv. Har er svært sykt barn, med masse oppfølging på sykehus. Jeg er takknemlig for at vi bor i Norge og har muligheten Anonymkode: 0c921...a34 8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 22:01 #15 Del Skrevet torsdag kl 22:01 Det må ligge en diagnose bak,ellers er det misbruk av pleiepenger synes jeg. Anonymkode: 052a7...711 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 22:03 #16 Del Skrevet torsdag kl 22:03 Kriteriene for å få pleiepenger er at det skal ligge en diagnose bak. Regelverket er komplisert og ikke noe hvem som helst bare kan søke om. Det krever en sykehistorie og dokumentasjon fra spesialisthelsetjenesten. Anonymkode: 354bd...4de 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 22:05 #17 Del Skrevet torsdag kl 22:05 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det tror jeg nok sikkert at det gjør. Og for ordens skyld, navn i artikkelen er anonymisert. Men likevel tenker jeg at vi har det godt i det landet her. Anonymkode: 80809...917 Vi har et barn som i perioder er delvis hjemme på pleiepenger (50 %). Han er bruker av elektrisk rullestol, bruker talemaskin og har store søvnvansker som gjør at vi ofte er oppe med ham ti ganger i løpet av en natt. Pleiepengeordningen var veldig dårlig, og det er enormt viktig at den ikke blir dårligere på nytt. Jeg leser i grupper om de som har multihandikappede barn og barn med autisme og talevansker som ikke får pleiepenger fordi det er så vanskelig. Jeg tenker å at det må ligge mer bak denne saken. For vanligvis er det enormt vanskelig å få gjennom. Anonymkode: 4e0e9...76e 6 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 22:09 #18 Del Skrevet torsdag kl 22:09 «Ikke evner å få barna på skolen» … Mandag: vekker barnet. Ser til at morgenstell blir utført, frokost inntatt. Går gjennom dagen og prøver å motivere for å dra på skolen. Kjører barnet til skolen, sender melding til lærer om at vi er utenfor. Lærer kommer ut for å møte, men angsten tar overhånd og vi må bruke tid på å puste. Lærer har ikke tid til å vente, går inn igjen. En time går, første friminutt er i gang. Barnet vil ikke gå bort til de andre fordi det ikke var i første time. Vi blir enige om å gå inn sammen til andre time. Kommer oss opp trappa, men må bare gå ut igjen da garderoben kommer til syne. Ny time i bilen. Prøver oss igjen på tredje time, men det vil seg ikke. Kjører hjem. Prøver å jobbe litt med fag hjemme, men barnet er fullt av selvhat over å ikke ha fått det til i dag at også det er vanskelig. Tirsdag: denne dagen går det å komme seg inn på skolen. Jeg drar på jobb. Ringes etter halvannen time: det har skjært seg og barnet har stukket av. Lærer har ikke mulighet til å gå ut og lete. Via sporing på telefonen finner jeg barnet og tar det med hjem. Onsdag/torsdag: repeter en av dagene. Fredag: annerledesdag. Idrettsdag på skolen. Allerede før frokost er det klart at det er helt uaktuelt å dra på skolen. Lørdag: fin dag. Fyller på med gode aktiviteter barnet liker. Søndag: mye uro og angst over at det er skole igjen i morgen. Alle forsøk på å gjøre hyggelige aktiviteter faller igjennom. Søvnen kommer ikke før seint på kvelden/natta. Vi har holdt på siden femte trinn. Barnet har blitt ungdom og går nå i andre trinn på vgs. Autisme/asperger. Ungdommen her har også scoret høyt på den wisc-testen som er omtalt i artikkelen til Aftenposten. Det er ingenting i veien med de kognitive evnene/intelligensen. Men grunnskolen greide ikke å legge tilrette for god læring, og de greide heller ikke å følge tiltakene i den sakkyndige vurderingen fra ppt. Det er ikke spesielt skolefremmende å sette en evnerik elev på et grupperom alene for å «gjøre noe på pc-en». Jeg ba på ingen måte om spesialbehandling fordi jeg hadde bestemt meg for at barnet mitt er så unikt at det kjeder seg i timene - jeg ba om en nødvendig tilpasning av undervisningen som barnet aldri fikk. Jeg ba også om forståelse og samarbeid, men heller ikke det ble jeg møtt på. Man må være i spesialisthelsetjenesten (f.eks Bup) for å få en legeuttalelse for å kunne søke pleiepenger. Man kan ikke bare bestemme seg for at skoletilbudet er for dårlig, velge hjemmeundervisning og få penger av Nav for det. Anonymkode: 6fdfc...279 3 9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 22:09 #19 Del Skrevet torsdag kl 22:09 Ja, jeg tror det må være mer bak. Jeg har flinke unger som var frustrert over tregheten i undervisningen, men de greide jo å kjede seg gjennom. Når det er sagt så mener jeg at dagens skole feiler. Det er for mange diagnose barn nå som trenger ørten assistenter. Før i tiden gikk de hjem og fikk kjeft hvis de ikke greide å styre seg, nå får de assistenter og skal ha tilpasset undervisning. Vi er nødt til å gjøre noe. Jeg mener vi må ha ulike skoler. Har du en ADHD- unge: greit. Men da havner han på "den" skolen. Jeg tipper det blir mange færre unger med diagnoser i tillegg til at undervisningen glir lettere. Anonymkode: d1960...579 3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 22:30 #20 Del Skrevet torsdag kl 22:30 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Jeg er hjemme på pleiepenger selv. Har er svært sykt barn, med masse oppfølging på sykehus. Jeg er takknemlig for at vi bor i Norge og har muligheten Anonymkode: 0c921...a34 Men det e rjo det pleiepengene er der for. En for tafatte foreldre som ikke klarer å oppdra ungen til å oppføre seg, og flytte han til en skole med annet pedagogisk opplegg som kan gagne ham. Anonymkode: 66614...11b 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå