AnonymBruker Skrevet 26. desember 2024 #1 Del Skrevet 26. desember 2024 Skriver på vegne av min beste venn, mann, 51 år. Er periodedranker, mange år. Han fikk sjokk på siste blodprøven som viser at S-Asat, som skal være under 45, er på over 1000. S-Ferritin som ikke skal være mer enn 300, ligger på 2500! Han har aldri tatt blodprøve før, ikke på mange år. Skal tilbake til legen men ikke før om 2 mnd. Leser seg redd. Er det noen her som har litt kunnskap om dette som kan si noe om hvor ille det er, er det for sent å gjøre noe? Føler oss redde og maktesløse. Anonymkode: a3926...78a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2024 #2 Del Skrevet 26. desember 2024 Aner ikke om det er for sent å gjøre noe. Men, det første som må gjøres er å kutte ut all alkohol!! Han kan faktisk ha ødelagt hele leveren sin. Heldigvis så er det få mennesket i Norge som dør av leversvikt fordi vi har god tilgang på behandling og donorer. Men, hvis han trenger dette og ikke slutter med drikkingen så blir han ikke prioritert. Anonymkode: 51426...ef3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2024 #3 Del Skrevet 26. desember 2024 Jeg er ikke helsepersonell, men hadde i en periode høye leververdier selv. Da tok fastlegen min kontakt med meg og ville ta ny prøve og oppfølging etter 1 måned. Da ble det også testet for diverse infeksjonssykdommer som hepatitt og mononukleose. Legen anbefalte avhold fra alkohol og begrense smertestillende og sånt til et minimum. Leveren har en viss evne til å reparere seg selv, så for meg gikk det over av seg selv, men jeg hadde lavere verdier enn din mann. Anonymkode: 562b4...bdc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2024 #4 Del Skrevet 26. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Skriver på vegne av min beste venn, mann, 51 år. Er periodedranker, mange år. Han fikk sjokk på siste blodprøven som viser at S-Asat, som skal være under 45, er på over 1000. S-Ferritin som ikke skal være mer enn 300, ligger på 2500! Han har aldri tatt blodprøve før, ikke på mange år. Skal tilbake til legen men ikke før om 2 mnd. Leser seg redd. Er det noen her som har litt kunnskap om dette som kan si noe om hvor ille det er, er det for sent å gjøre noe? Føler oss redde og maktesløse. Anonymkode: a3926...78a Så høy ferietid tyder på infeksjon, kommer ikke legen på banen like over nyttår, så må pasienten kontakte legen for time før om to mnd. Og flaska den bør han korke prompte. Det samme gjelder Paracet og tilsvarende legemidler. Anonymkode: 876cd...64c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
snillOnkel Skrevet 26. desember 2024 #5 Del Skrevet 26. desember 2024 Har mest tro på hereditær hemokromatose. Ganske vanlig i Norge, og viser seg typisk (hos menn) når de passerer 40. I så fall er behandling regelmessig årelating. Men det kan jo også være kreft. Bra han får det sjekket. Som nevnt bør han avstå helt fra alkohol, og helst unngå Paracet etc. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå