Gå til innhold

Cøliaki hos småbarn? Eller noe lignende

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 27.12.2024 den 2.19):

Hei! Mitt barn hadde lignende problemer, og vi måtte derfor ta litt blodprøver. Vi ble anbefalt å kjøpe bedøvelsesplaster på apotek og sette på 45 minutter før blodprøve. Hør med lege eller laboratoriet på forhånd hvordan de anbefaler å gjøre dette. Det er en mye bedre måte å ta blodprøve på for en som er så liten! 

Her måtte vi til slutt ta gastroskopi fordi de ikke fant ut av dette. Og dersom min kunne klart seg med blodprøve i stedet for narkose og slange ned i magen hadde jeg foretrukket det. De setter veneflon, og det er verre enn blodprøve, altså. 

Håper de finner ut av dette. Masse god bedring til barnet ditt!❤️

Anonymkode: acc15...952

Hei, var det cøliaki hos deres barn?

Vil gjerne ta blodprøver, men lege vil avvente

Ts

Anonymkode: 9fc1b...8d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei, var det cøliaki hos deres barn?

Vil gjerne ta blodprøver, men lege vil avvente

Ts

Anonymkode: 9fc1b...8d9

Nei, men jeg har cøliaki og han hadde riktig gentype for å utvikle det, så derfor det ble tatt test etter årevis med forstoppelse, magesmerter og dårlig vektøkning. Han hadde allerede fått påvist melkeprotein-intoleranse og ble bedre av å kutte det, men fortsatt en del problemer. Legen som tok gastroskopi tipset om at en del med nær familie med cøliaki er sensitive for gluten. Hun ville vi skulle kutte gluten i noen måneder selv om gastroskopi ikke viste tegn til det. Han hadde utslag på blodprøver, men ikke høyt nok til å være cøliaki. 

Han ble utrolig mye bedre av å kutte gluten også, og lever fortsatt gluten- og melkefritt og har endelig blitt normalvektig og fin i magen som 6-åring.

Som det er nevnt her er det viktig at dere får testet før dere kutter gluten. Men jeg syns det er tullete at legen avventer test. Så jeg hadde prøvd hjemmetest, slik du skriver. Får du utslag på den har du mer å slå i bordet med.  Har dere blitt henvist til sykehuset for oppfølging? Vi har fått oppfølging hos barnepoliklinikk på sykehuset, og de har vært veldig flinke til å følge opp og teste for det aller meste. Jeg hadde mast på fastlegen om å sende henvisning. Har fastlegen sendt henvisning for å teste for allergier? Det bør også bli gjort. 

Har dere prøvd å kutte noen andre matvarer? Jeg tenker melk er lurt å starte med, da dette er det mest vanlige. Ofte får det ikke så stort utslag på allergitester hvis det er snakk om intoleranse og ikke allergi, men kan ha stor effekt å kutte likevel. 

Det kan være vanskelig å få hjelp, og følelsen av å ikke bli hørt og tatt på alvor er så frustrerende og tung når det er snakk om barna våre. 

Anonymkode: acc15...952

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.12.2024 den 20.54):

Den er ganske søt så den trenger litt syre for å ikke bli ekkel. 

Sugerør hjelper også på inntaket her - det sammen med isbiter blir litt stas.

Og så lar vi aldri barnet se at vi blander noe i drikken.

Anonymkode: 320f5...dcf

Søt? Movicol er jo som å drikke feks juice med salt, saltsmak? 

Anonymkode: 75925...0ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...