Gå til innhold

Insomnia hos mor

VillTrulta

Anbefalte innlegg

Er det noen her som har opplevd insomnia i spedbarnstiden? Gikk det over av seg selv eller hvordan kurerte du det? Babyen min sover godt om natta og jeg har all mulighet til å sove, men det blir bare 3-4 timer med søvn i løpet av ett døgn. Begynner å bli rar av hele greia. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ammer du? 

Anonymkode: 4a268...42d

Ja, jeg fullammer. Baby er 13 uker gammel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvd mindfullness-videoer/selvhypnose? You tube er fullt av ulike. Det har reddet meg i perioder med elendig søvn. I tillegg nok dagslys, fysisk aktivitet, ingen mobil på soverommet (dette slet jeg med da jeg ammet i timesvis, ble litt lydbok på mobilen da).

Anonymkode: 3aac7...df7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

VillTrulta skrev (6 timer siden):

Er det noen her som har opplevd insomnia i spedbarnstiden? Gikk det over av seg selv eller hvordan kurerte du det? Babyen min sover godt om natta og jeg har all mulighet til å sove, men det blir bare 3-4 timer med søvn i løpet av ett døgn. Begynner å bli rar av hele greia. 

Hvordan opplever du babytiden ellers?

Er det mye stress? Bekymrer du deg osv? 

Anonymkode: a268e...da9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du har noe indre eller underbevisst stress? Prøv å ta det med ro, du skal slappe av selv om du er blitt mor. Jeg er en person som har vanskelig for å klare å sove. I perioder det er ille legger jeg vekk telefonen tidlig, scroller ikke i senga. Også lukker jeg øynene og tenker at nå skal jeg slappe av og prøve å tenke på noe fint først og så skal jeg tenke på ingenting. 

Anonymkode: 80e86...e49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, for min del skyldtes det at jeg (ubevisst) lå og ventet på neste oppvåkning. Fastlegen anbefalte å flytte baby inn på eget rom, om så bare i noen dager for å teste. Det hjalp veldig. Barnerommet var vegg-i-vegg med vårt soverom og jeg hadde null problem med å våkne når baby våknet, men jeg hørte ikke de smålydene fra bevegelser og smatting og klarte derfor å slappe av.

Anonymkode: 02f4c...d25

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hvordan opplever du babytiden ellers?

Er det mye stress? Bekymrer du deg osv? 

Anonymkode: a268e...da9

Er nok en god del bekymret, ja. Baby er frisk og stort sett fornøyd, men det er allikevel vanskelig å nyte tiden med henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ja, for min del skyldtes det at jeg (ubevisst) lå og ventet på neste oppvåkning. Fastlegen anbefalte å flytte baby inn på eget rom, om så bare i noen dager for å teste. Det hjalp veldig. Barnerommet var vegg-i-vegg med vårt soverom og jeg hadde null problem med å våkne når baby våknet, men jeg hørte ikke de smålydene fra bevegelser og smatting og klarte derfor å slappe av.

Kjenner igjen det du skriver om å vente på neste oppvåkning. Jeg og partner har prøvd en ordning der jeg ligger på gjesterommet og kommer inn til dem for å gi henne mat, men jeg blir allikevel bare liggende å vente. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
VillTrulta skrev (13 timer siden):

Kjenner igjen det du skriver om å vente på neste oppvåkning. Jeg og partner har prøvd en ordning der jeg ligger på gjesterommet og kommer inn til dem for å gi henne mat, men jeg blir allikevel bare liggende å vente. 

Vi prøvde også dette først, men jeg ble også liggende og vente da. Har i ettertid skjønt at jeg hadde fått for meg at jeg ikke kom til å våkne av baby og at mannen ikke kom til å vekke meg fordi han ikke våknet av baby heller. Gir null mening ettersom det hjalp at baby sov på eget rom (som forøvrig er det samme rommet som vi testet dette her på), men ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...