Gå til innhold

Kommende togtur med intens panikkangst? Søker råd!😭

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 20 år og har planlagt en 3 timers lang togreise helt alene i slutten av uken for å besøke min bestevenn (nærmer seg veldig!), men er uheldigvis inne i en tid med INTENS angst og panikkanfall, og bare det å skulle ut med søpla kan trigge angsten i meg. Hvordan skal det da gå for meg på toget?😰 Kan 100% sikkert si at det blir en tur preget av massevis av angst og anfall, og de siste dagene har angsten min vært skyhøy bare grunnet denne kommende turen. Bør jeg avlyse hele togturen? Hadde du vært i min situasjon, hva ville du ha gjort? Dette er, som sagt, en veldig god venn som jeg ikke har sett på et helt år og har veldig lyst til å møte vennen min!😢 Men hva i alle dager gjør jeg når jeg får helt uutholdelig panikkangst på toget uten at noen trygge/kjente mennesker er sammen med meg? Føler meg døden nær bare jeg sitter hjemme i stuen, til og med når familien er rundt…😰😭 Hvordan løser jeg dette,  Tenk om jeg får massevis av angstanfall, mister all kontroll, svimer av og blir livløs på toget uten at noen trygge folk er der og kan hjelpe/redde meg. Tenk om jeg plutselig får hjerteinfarkt akkurat da! Tenk om hele kroppen bare streiker. Er det best å bare bli hjemme? Føler meg sykt dårlig og fysisk syk av bare tanken om turen. Men vil så virkelig se denne vennen og føler det er så teit å la angsten ødelegge nok en gang!🥺 Hjelp, trenger virkelig noen gode råd å få til denne vanskelige situasjonen min!🙏

Anonymkode: 4499e...7f7

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tenk om jeg får massevis av angstanfall, mister all kontroll, svimer av og blir livløs på toget uten at noen trygge folk er der og kan hjelpe/redde meg. Tenk om jeg plutselig får hjerteinfarkt akkurat da! 

Du plages ikke av angsten mens du er besvimt i det minste.

Hjerteinfarkt får du ikke. Men hvis du får er det bra at du er på et sted med andre folk og ikke hjemme alene.

Anonymkode: 7be88...172

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du, det kommer nok til å gå mye bedre enn du tror. Prøv å hente frem realistiske tanker . Hvorfor skulle du få hjerte infarkt akkurat da? Innerst inne vet du at det er høyst usannsynlig. Og i verste fall er det alltid mennesker rundt deg som vil hjelpe uansett. Det er viktig å øve på og «utsette» deg for ting du prøver å unngå. ( eksponerings terapi ) Ta tilbake livet ditt. Dette kommer til å gå helt fint. Ta med deg lesestoff/ øreplugger /ring noen du stoler på. Masse lykke til ❤️

Anonymkode: 8b63d...d5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du skal ta denne togturen. Er det noe mulighet for å ta beroligende med deg? Det kan hjelpe hvis du vet at du kan ta noe i tilfelle du skulle få panikkanfall? Eller om du kan avtale med vennen din om å snakke i telefon når du kjenner at du er engstelig slik at du blir litt distrahert? 

Vet ikke hva du kan gjøre. Men å la angsten vinne er ikke et godt alternativ synes nå jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at når du har så voldsom angst bare med tanken på denne togturen nå, så bør du ikke gjøre det. Bare hvis du hadde hatt noen med deg på turen, og det antar jeg at du ikke har mulighet for. Men jeg synes du skal fortelle vennen din om at du har voldsom angst. Vennen din vil jo ikke at du skal gå gjennom et helvete før og underveis for å treffe han.

Kan du ikke invitere vennen din til å komme til deg?

Anonymkode: dde2f...e38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har og slitt veldig mye med panikkangst. Jeg er heldigvis bedre nå. Når jeg var der du er, var det helt utenkelig med en slik tur. 

Mine tips er: 

1. Ta en eller flere korte togturen i forkant om du har mulighet, og får det til. Da vil kroppen oppleve at det ikke er farlig, og symptomene vil bli bedre. 

2. Be fastlege om angstempende medisiner, eventuelt dra på legevakten og få resept der om det er utfordrende å få tak i fastlege nå. Dette vil bidra til å dempe symptomene på angsten nevneverdig, og du vil forhåpentligvis få en fin togtur. 

3. Om du velger å dra på Togtur, vil du nok oppleve sterke symptomer, ut i fra det du skriver. Personlig ville jeg ikke gjort det uten å ha gjennomført tipsene over, da det kan skape større angst senere. 

Personlig var dette det som funket for meg, men vi er selvfølgelig alle ulike. Tenkte samtidig det kunne være fint å høre fra noen som har vært der selv. 

Kanskje målet nå er å ha en ok jul hjemme, og ha som mål å ta denne turen, etter å ha gjennomført ulike tiltak underveis, å dra når du føler deg klar. 

Tanken om at en MÅ ingenting når sykdommen rammer som verst, er det som ofte redder meg. 

Anonymkode: 732e3...5ca

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil forresten legge til at du bør begynne å akseptere angsten, aksept for kroppens intense fysiske reaksjon, ikke bekjemp det. Jo mer du bekjemper og gruer deg, jo mer aktiverer du hjernen fight and flight reaksjon. Tenk at jo, jeg kan få panikkanfall, og det er kanskje flaut og miste kontrollen, men jeg har mine hjelpemidler, og angsten kan ikke gjøre meg noe. 

En ting jeg ble veldig overrasket over etter å ha fått OCD og angst, er hvor utrolig mange normale folk i min omgangskrets som også sliter med det samme. De hadde utrolig stor forståelse for min situasjon. Folk flest kommer ikke til å tenke dumt om deg eller dømme deg pga. panikkanfall. Mange har erfaring og forståelse for det. 

Får du noen form for behandling nå forresten? 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann1234 skrev (16 minutter siden):

Vil forresten legge til at du bør begynne å akseptere angsten, aksept for kroppens intense fysiske reaksjon, ikke bekjemp det. Jo mer du bekjemper og gruer deg, jo mer aktiverer du hjernen fight and flight reaksjon. Tenk at jo, jeg kan få panikkanfall, og det er kanskje flaut og miste kontrollen, men jeg har mine hjelpemidler, og angsten kan ikke gjøre meg noe. 

En ting jeg ble veldig overrasket over etter å ha fått OCD og angst, er hvor utrolig mange normale folk i min omgangskrets som også sliter med det samme. De hadde utrolig stor forståelse for min situasjon. Folk flest kommer ikke til å tenke dumt om deg eller dømme deg pga. panikkanfall. Mange har erfaring og forståelse for det. 

Får du noen form for behandling nå forresten? 

Skal snart henvises til behandling, så jobber med saken! Takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...