Gå til innhold

Mor har delt bilder uten samtykke

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I min familie lager vi altid kalendere med bilder som vi gir ut til andre folk. I år fikk ikke jeg vært med å bestemme bildene som skulle være av meg. De som ble valgt synes jeg ikke var noe fine, og jeg har finere bilder selv på min telefon. Da kalenderen ble printet ut og jeg fikk sett bildene sa jeg at mamma og pappa ikke fikk lov til å gi bort disse kalendrene, siden de inneholdt bilder av meg som jeg ikke ga samtykke til. Likevel ga de bort disse kalenderene. Hva burde jeg gjøre???

PS: Jeg er 15 år

Anonymkode: 5aa9a...145

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så lenge kalendrene gis bort privat er det fotografen som eier og bestemmer over bildene. Det er først når bilder fremvises offentlig eller deles på nett at man må ha samtykke fra den som er avbildet 

Anonymkode: 8a552...7e1

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så mye du får gjort med det.

Hvem har de gitt kalenderen til? Gamle tanter og besteforeldre, eller har de delt den ut til alle på skolen din? 

Anonymkode: fcdbd...337

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

I min familie lager vi altid kalendere med bilder som vi gir ut til andre folk. I år fikk ikke jeg vært med å bestemme bildene som skulle være av meg. De som ble valgt synes jeg ikke var noe fine, og jeg har finere bilder selv på min telefon. Da kalenderen ble printet ut og jeg fikk sett bildene sa jeg at mamma og pappa ikke fikk lov til å gi bort disse kalendrene, siden de inneholdt bilder av meg som jeg ikke ga samtykke til. Likevel ga de bort disse kalenderene. Hva burde jeg gjøre???

PS: Jeg er 15 år

Anonymkode: 5aa9a...145

Ring Datatilsynet og bed dem om råd og hjelp. De kan slike saker. Men de er vel ikke åpne før til neste år? Sjekk nettsiden for åpningstider. 

Anonymkode: 4b432...d6f

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så lenge kalendrene gis bort privat er det fotografen som eier og bestemmer over bildene. Det er først når bilder fremvises offentlig eller deles på nett at man må ha samtykke fra den som er avbildet 

Feil. Les deg opp før du deler feilinformasjon. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ring Datatilsynet og bed dem om råd og hjelp. De kan slike saker. Men de er vel ikke åpne før til neste år? Sjekk nettsiden for åpningstider. 

Hva skal datatilsynet gjøre? De har ikke delt bilder på nett. Det er en en fysisk fotokalender. 

Anonymkode: fcdbd...337

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Feil. Les deg opp før du deler feilinformasjon. 

Det er ikke feil. I privat regi bestemmer fotografen over bildene sine 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Det er ikke feil. I privat regi bestemmer fotografen over bildene sine 

Så hvis jeg (privat) tar nakenbilder av søstra mi og deler ut bilder til kompiser, er det innafor? Fordi de er tatt privat?

Anonymkode: 6de36...184

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Så hvis jeg (privat) tar nakenbilder av søstra mi og deler ut bilder til kompiser, er det innafor? Fordi de er tatt privat?

Nei. Der slår bestemmelsen om å krenke andres privatliv inn. En kan heller ikke ta bilde av noen i en rettssak å dele med andre. Det er noen begrensninger i Åndsverkloven. Men et ordinært bilde, av påkledde mennesker, eies i sin helhet av fotografen og kan deles i privat regi. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må bli voksen, og innse at det ikke er alt du kontrollerer selv. 
Dine foreldre har mest sannsynlig brukt fine bilder, selv om bildene ikke er optimale i dine øyne. 
Om dette er en livskrise, vil du få mange kriser fremover… 

Fortell hva du mener, og ne om bestemmelsesrett neste gang. 

Anonymkode: 0e422...c8f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv ville jeg nektet å bli med på bilder de tar fremover, og hvis de spør si at du ikke ønsker at de skal ha bilder av deg når de fullstendig overkjører deg slik. 

Anonymkode: 1ba03...abb

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Nei. Der slår bestemmelsen om å krenke andres privatliv inn. En kan heller ikke ta bilde av noen i en rettssak å dele med andre. Det er noen begrensninger i Åndsverkloven. Men et ordinært bilde, av påkledde mennesker, eies i sin helhet av fotografen og kan deles i privat regi. 

Men hvordan avgjøres det om bildedelingen krenker privatliv? I noen familier driter man med døra åpen, og bildet er kanskje greit. Hva med når man ligger til sengs syk (med klær)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men hvordan avgjøres det om bildedelingen krenker privatliv? I noen familier driter man med døra åpen, og bildet er kanskje greit. Hva med når man ligger til sengs syk (med klær)?

Du får lese lovverket selv og vurdere. Gidder ikke kverulere med deg om nakenbilder og bæsjing all den tid bildene av TS neppe innebar dette 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du får lese lovverket selv og vurdere. Gidder ikke kverulere med deg om nakenbilder og bæsjing all den tid bildene av TS neppe innebar dette 

Dette er jo et diskusjonsforum. Hvorfor er du her når du ikke vil diskutere («kverulere»)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dine foreldre har råderetten over deg, og dermed også mulighet til både å dele og samtykke til deling av bilder av deg frem til du er myndig. 

Du har rett til å uttale seg og din mening skal vektlegges, men de har siste ord her.

Anonymkode: 5d1b0...fc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får nok ikke gjort noe med de kalenderne som er laget nå. Men jeg synes du skal ta en rolig og ordentlig prat med foreldrene dine om deling av bilder framover. Og si at du ønsker å vite hvilke bilder de vil dele av deg og at du vil godkjenne bruken. Si at det gjelder både fysisk og digital deling. 

Min datter er 15 og jeg forstår godt behovet for å kunne si nei. Selvom jeg ikke alltid er enig. 

Anonymkode: 835c5...737

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at du reagerer og jeg synes det var dårlig gjort av foreldrene dine og ikke høre med deg før de printet kalenderen!

Men trøst deg med at de eneste som henger opp disse kalenderene er typ besteforeldrene dine. Og det er kun 1 måned oppe om gangen, deretter går nok kalenderen i en skuff eller i søpla. Så det er ikke sånn at det er lagt ut på nett for alle til å se iallfall ❤️ 

Sannsynligvis er du finere på bildene enn du selv tror. Men forstår ønsket om å ikke få delt bilder av seg selv uten samtykke veldig godt.

Anonymkode: feb90...966

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om fem år synes du bildene i kalenderen er morsomme, mens de overfiltrerte Instagram-poseringsbildene de fleste tenåringsjenter har, med duckface, rumpa ut og et lass sminke som tok tre timer å legge på er bare kleint og teit. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...