Gå til innhold

Baby våkner hele tiden

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har ei fantastisk blid og glad jenta på 8 måneder. Hun er ganske lett å ha med å gjøre for tiden, men helt siden 4 månedes søvn regresjon/utviklingssprang våkner hun omtrent hver eneste time ila natta. Vi samsover mens pappa er sendt på gjesterom for lengst. Jeg skal begynne i jobb snart, og tenker med gru på hvordan det skal gå. 

Rutiner på legging er at hun får tørr bleie, bepanten, pysj og sovepose. Så ammer jeg og legger henne i sprinkelseng sier natta og der sovner hun på alt fra 1 til 30 min med litt støtte (smokk, smeiking, holde hånd). Men så våkner hun med skrik/gråting hver eneste 40 min-1 time og 20 min.. er så slitsomt at jeg orker snart ikke mer. I løpet av natta en gang når ingenting hjelper (smokk, smeiking, holde hånd) løfter jeg henne opp og ammer i søvn, og da blir hun liggende med meg fordi om jeg prøver å legge hun tilbake i sprinkelseng blir det som en ny "legging" å regne og kan ta tid. Men oppvåkninger fortsetter selv om hun ligger ved meg og jeg holder hun i hånda og smeiker. Så fra kl ca 04-05 ammer jeg henne hver eneste time for å slippe å stå opp..

Noen tips? 😭 jeg klarer ikke så avbrutt søvn så lenge.. Pappa har tatt noen netter i blant og tar hun om morgen så jeg får litt søvn, men han går på jobb og da synes jeg han ikke kan overta natt. Dessuten har han ikke pupp og ofte er det eneste som hjelper å få henne til å sovne igjen.

Anonymkode: 8304e...d80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Begge mine var sånn til de var over 1 år gamle 😬 Ingenting galt med de.

Anonymkode: 373c9...773

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver ikke noe om hun får annen mat. De har jo vokseperioder og til slutt er ikke amming nok. Kan være hun er sulten og det hjelper med litt grøt eller velling, mer mat på kveld? Kutte litt ned på soving på dagtid om hun sover mye kan kanskje hjelpe? Hør med helsestasjonen. Barn endrer jo både søvnmønster og behov for mat etterhvert. Evt kutte amming på natta (gi flaske med vann), så pappaen kan hjelpe til og ungen vennes litt av med samsoving nå når du skal tilbake i jobb…

bare noen løse tanker

Anonymkode: 64f4a...cd1

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annenhver natt på mamma og pappa. Farlig å gå i mange måneder uten skikkelig søvn. 

Anonymkode: e96c7...074

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen barn er bare slik dessverre. Min mellomste var et slikt barn, sov ikke mer en 45-60 minutt sammenhengende om gangen fra hun var et par måneder til hun var 2 år, og da gikk hun over til ca 3-5 oppvåkninger i løpet av natta, så ikke en sammenhengende natt før hun var 4 år. 

Når hun var 2 år fikk hun en lillebror, som både ammet og våknet på natta i tillegg.  Det var noen år jeg knapt sov og led av ganske alvorlig søvnmangel, der jeg kanskje fikk 2-3 timer usammenhengende søvn om natta hver natt uten pause. Det er ikke lett, men man kommer seg gjennom det. Man har liksom ikke så mye valg. 

Det er en mager trøst når det står på, men det går over. Og man kommer gjennom det på et vis. Men mannen må avlaste når du begynner i jobb. Da må dere dele på, da dere begge er i samme situasjon hvor dere skal på jobb. 

Anonymkode: 11c27...4e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slår meg som helt vanlig. Får hun grøt før legging? Virker det som hun har vondt eller ha ubehag? Hvis ja, prøv å bytt grøt/melk/mat.

Hvis nei å må dere jobbe i skift så dere får sove. Du tar frem til 04:00, så kan far ta fra 04:00 mens du sover. 

Anonymkode: 6042b...626

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her. Hun får fast føde, frokost og middag. Iķke alltid kveldsgrøt da det virker noen ganger som det blir for tett fra middag kl 16-17 til kvelds kl 18-19? Hun promper noen ganger når hun våkner ja, så kan være noe ubehag i magen. Har og litt hard mage muligens. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Noen barn er bare slik dessverre. Min mellomste var et slikt barn, sov ikke mer en 45-60 minutt sammenhengende om gangen fra hun var et par måneder til hun var 2 år, og da gikk hun over til ca 3-5 oppvåkninger i løpet av natta, så ikke en sammenhengende natt før hun var 4 år. 

Når hun var 2 år fikk hun en lillebror, som både ammet og våknet på natta i tillegg.  Det var noen år jeg knapt sov og led av ganske alvorlig søvnmangel, der jeg kanskje fikk 2-3 timer usammenhengende søvn om natta hver natt uten pause. Det er ikke lett, men man kommer seg gjennom det. Man har liksom ikke så mye valg. 

Det er en mager trøst når det står på, men det går over. Og man kommer gjennom det på et vis. Men mannen må avlaste når du begynner i jobb. Da må dere dele på, da dere begge er i samme situasjon hvor dere skal på jobb. 

Led av alvorlig søvnmangel sier du- er ikke det småfarlig, litt som om man er ruset i trafikk osv. Vanskelig å holde avtaler og man kan gå på alvorlig depresjon/ smell. Slapp du det? 

Jeg har nemlig vært utbrent/ deprimert før, orker ikke å trå på samme høygaffel.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi har ei fantastisk blid og glad jenta på 8 måneder. Hun er ganske lett å ha med å gjøre for tiden, men helt siden 4 månedes søvn regresjon/utviklingssprang våkner hun omtrent hver eneste time ila natta. Vi samsover mens pappa er sendt på gjesterom for lengst. Jeg skal begynne i jobb snart, og tenker med gru på hvordan det skal gå. 

Rutiner på legging er at hun får tørr bleie, bepanten, pysj og sovepose. Så ammer jeg og legger henne i sprinkelseng sier natta og der sovner hun på alt fra 1 til 30 min med litt støtte (smokk, smeiking, holde hånd). Men så våkner hun med skrik/gråting hver eneste 40 min-1 time og 20 min.. er så slitsomt at jeg orker snart ikke mer. I løpet av natta en gang når ingenting hjelper (smokk, smeiking, holde hånd) løfter jeg henne opp og ammer i søvn, og da blir hun liggende med meg fordi om jeg prøver å legge hun tilbake i sprinkelseng blir det som en ny "legging" å regne og kan ta tid. Men oppvåkninger fortsetter selv om hun ligger ved meg og jeg holder hun i hånda og smeiker. Så fra kl ca 04-05 ammer jeg henne hver eneste time for å slippe å stå opp..

Noen tips? 😭 jeg klarer ikke så avbrutt søvn så lenge.. Pappa har tatt noen netter i blant og tar hun om morgen så jeg får litt søvn, men han går på jobb og da synes jeg han ikke kan overta natt. Dessuten har han ikke pupp og ofte er det eneste som hjelper å få henne til å sovne igjen.

Det er normalt at barn våkner en til flere ganger om natten, helt frem til de er 5 år. 

Slitsomt, men normalt. 

Det kan være 100 grunner til at hun våkner så ofte. Overstimuli, for varm, for kald, trøbbel med å gå over i søvnfaser,  eller at det bare er slik i denne perioden. Tenner kan det også være.

Forøvrig er det ingenting som heter utviklingssprang så det trenger du ikke å tenke på en gang 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

TS her. Hun får fast føde, frokost og middag. Iķke alltid kveldsgrøt da det virker noen ganger som det blir for tett fra middag kl 16-17 til kvelds kl 18-19? Hun promper noen ganger når hun våkner ja, så kan være noe ubehag i magen. Har og litt hard mage muligens. 

Hadde heller hatt middag tidligere og gitt kveldsmat. I tillegg prøvd å fått ut mest mulig luft før leggetid. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer du sove mens du ammer? Jeg sov med puppene lett tilgjengelig, så var bare våken et par minutter i forbindelse med hver amming. 

Anonymkode: 2db65...1ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn var min og.. Ble gradvis verre fra 4 mnd til 8-9 mnd. Så gradvis bedre fra da. Prøvde alt mulig uten at det hjalp. Her klarte ikke pappaen å ta over natta når han skulle i perm heller så jeg var våken hver time gjennom natta selv om jeg skulle på jobb.. Jeg ammet for det meste bare tilbake i søvn det gikk kjappest og ga korterst oppvåkninger for baby og meg. Faren sto opp med baby rundt 6-7 så sov jeg 2 timer ekstra før jeg dro på jobb.

Trappet ned nattamming fra rundt 11 mnd men det hjalp ikke egentlig. Sluttet helt rundt 14 mnd uten at hun våknet noe mindre av det. Ble bare vanskeligere for begge å sovne igjen..

Anonymkode: b4aa5...b31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ja jeg tok baby opp i min seng og da bare ammet kjapt og så sov vi videre, det var det som ga meg mest og best søvn. Sov og 1 dupp med baby de dagene jeg fikk til det da jeg fremdeles var i perm :)

Anonymkode: b4aa5...b31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mulig det kan hjelpe deg med noen av tipsene i boken "sove uten gråt". Veldig lettlest og konkret bok. 

Anonymkode: 90297...02d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Led av alvorlig søvnmangel sier du- er ikke det småfarlig, litt som om man er ruset i trafikk osv. Vanskelig å holde avtaler og man kan gå på alvorlig depresjon/ smell. Slapp du det? 

Jeg har nemlig vært utbrent/ deprimert før, orker ikke å trå på samme høygaffel.. 

Jo, det var ganske ille. Jeg fikk en del nevrologiske utslag (blant annet svikt i hukommelse osv) og ble en periode sykemeldt da jeg mistet et ufødt barn i MA oppi alt sammen. Jeg slapp depresjon, heldigvis. Men det var en svært tøff periode, det må jeg absolutt innrømme.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn våknet også hver time på den alderen. Vi samsov også. Da pappaen gikk ut i perm ved 10 mnd trumfet han igjennom eget rom og sprinkelseng. 2 urolige netter senere var vi helt ferdig med oppvåkninger på natt. Det var som ren magi! 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Føler med deg! Har en datter som var helt lik, frem til 1,5 års alder (idag er hun 2 og våkner fortsatt ofte).

Det som funket her var

- å kutte ut nattemating fullstendig (gir vann) 

- legge på eget rom 

- selvlysende tutter 

Gikk fra å våkne hver 1-2 time til å våkne hver 3-4 time så ikke super stor forskjell men i alle fall litt bedre. Noen netter er likevel helt grusom og tror bare vi har hatt uflaks 🙈

Anonymkode: c4f0c...83e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars jenten din er sulten og skriker etter mat. Hun trenger både frokost, lunsj, middag og kvelds, i tillegg til amming i den alderen. 

Anonymkode: b84bc...b37

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har det helt likt med babyen på 8 mnd. Trodde det ble bedre med fast føde, men ingen forskjell, selv om hun får minst 4 måltider til dagen og hyppig amming. Har dessverre ingen råd, men vit at du ikke er alene❤️

Anonymkode: 7d59b...563

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...