Gå til innhold

Gjester har med uønsket hjemmelaget mat som tradisjon

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er også veldig nysgjerrig på hva dere vil spise og på hva gjestene vil spise 😅 Syns egentlig det er rart at de fortsetter å komme til dere i jula hvis de elsker jula og dere ikke gjør det.

Anonymkode: 47e3d...557

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

cafflatte skrev (1 time siden):

Mine foreldre tok med pinnekjøtt da jeg og mannen inviterte til julemiddag,  vi serverte ribben men det liker ikke mine foreldre. 

Jeg sa klart i fra hva jeg mente om å ta med egen julemiddag og det skjedde ikke igjen.

Oi, så purkete gjort av deg. 

Anonymkode: 235a8...211

• Liker 17
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere stiller med maten dere liker, gjestene tar med maten de liker. 
Jeg klarer ikke se hvorfor det kun skal være deres mat som er bra nok, med mindre det er fullstendig kræsj? 

Jeg kan se at sushi blir feil servert sammen med pinnekjøtt.
Men om de har med hjemmelagede kjøttpølser for å ha ved siden av dine kjøpte medisterkaker, så ser jeg virkelig ikke noe problem. Om de tar med hjemmelaget sennepssaus for å ha over din ferdig innkjøpte sild, hva er problemet? 
Hvis de liker kryddersmør på ribbe eller kalkun, og har det som tradisjon, så la dem ha med kryddersmør da. 

Anonymkode: 134b6...b26

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dere stiller med maten dere liker, gjestene tar med maten de liker. 
Jeg klarer ikke se hvorfor det kun skal være deres mat som er bra nok, med mindre det er fullstendig kræsj? 

Jeg kan se at sushi blir feil servert sammen med pinnekjøtt.
Men om de har med hjemmelagede kjøttpølser for å ha ved siden av dine kjøpte medisterkaker, så ser jeg virkelig ikke noe problem. Om de tar med hjemmelaget sennepssaus for å ha over din ferdig innkjøpte sild, hva er problemet? 
Hvis de liker kryddersmør på ribbe eller kalkun, og har det som tradisjon, så la dem ha med kryddersmør da. 

Anonymkode: 134b6...b26

Dette. Sett frem alt og spis det dere liker.

Jeg liker ikke rødvin, men ofte har gjester med seg en vinflaske til meg, og noen ganger er det rødt. Da serverer jeg den, for det er jo noe som passer til det jeg pleier å servere, men selv tar jeg hvitvin/øl/vann osv. Ikke helt det samme, men dog.

Anonymkode: f1697...ca7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gi f. å spise deres medbrakt og spis det du lager… Jeg hadde hoppet over sild.

Vi har besøk før jul hvert år og de har med seg masse eget jeg aldri rører, men de vil ha det til frokost/kvelds osv. Jeg krever ikke de skal spise alt vi har heller. Jeg liker brød til frokost, det gjør ikke de.  Ikke noe problem.  De har med annen melk og juice også. Vi drar og handler litt sammen så alle får noe de liker. Vi betaler ikke alt.

Setter grensen ved mat som lukter mye så fenalår og pinnekjøtt er forbudt i huset, det hdde de ikke fått lov til å ha med. 

Anonymkode: 7ef47...49a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.12.2024 den 12.14):

Oi, så purkete gjort av deg. 

Anonymkode: 235a8...211

Nei, hadde noen tatt med pinnekjøtt og i tillegg forventet å koke den hos meg hadde jeg kastet de på dør. Maken til frekkhet når alle vet jeg ikke takler lukta. 

Varm mat tatt med uten avtale er frekt. Ha med ekstra tilbehør eller egen drikke /pålegg som tar lite plass er innenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

cafflatte skrev (På 27.12.2024 den 10.27):

Mine foreldre tok med pinnekjøtt da jeg og mannen inviterte til julemiddag,  vi serverte ribben men det liker ikke mine foreldre. 

Jeg sa klart i fra hva jeg mente om å ta med egen julemiddag og det skjedde ikke igjen.

Hvorfor serverer du mat som du vet at gjestene dine ikke liker? Det er jo det som er frekt! Da må du heller enten finne en annen rett å servere som alle liker (f. eks. kalkun), eller la dem ta med noe de liker.

• Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hulderen skrev (40 minutter siden):

Hvorfor serverer du mat som du vet at gjestene dine ikke liker? Det er jo det som er frekt! Da må du heller enten finne en annen rett å servere som alle liker (f. eks. kalkun), eller la dem ta med noe de liker.

Hvorfor komme når det serveres tradisjonell julemat som ribbe. De visste jo hva som ble servert. 

Hadde jeg blitt invitert og visste de serverte pinnekjøtt hadde jeg jo takket nei og blitt hjemme, ikke skal jeg komme og tvinge meg på og endre andres juletradisjoner. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvorfor komme når det serveres tradisjonell julemat som ribbe. De visste jo hva som ble servert. 

Hadde jeg blitt invitert og visste de serverte pinnekjøtt hadde jeg jo takket nei og blitt hjemme, ikke skal jeg komme og tvinge meg på og endre andres juletradisjoner. 

Julemat har spesielle smaker. I min familie er det noen som ikke liker tradisjonell juleribbe og noen som ikke like pinnekjøtt. Hva som blir servert som hovedmat avhenger av hvem vi er hos av "team ribbe" eller "team pinnekjøtt", men det serveres alltid noe annet kjøtt/protein i tillegg slik at alle får noe de liker. I noen tilfeller innebærer det at gjestene selv tar med noe, slik at vertskapet f.eks slipper å styre med å lage både pinnekjøtt og ribbe. 

Greit at mat er en viktig del av julen, men aller viktigst er vel samværet med nære og kjære? I stedet for å stå så på krava at alle skal spise det samme og kun det dere selv har laget, hva med å vise litt raushet? 

Anonymkode: fe8e9...bb4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å relatere til problemstillingen når man hverken forstår hva situasjonen går ut på, eller hvorfor den er et problem. Jeg skjønner ikke hvorfor deres egen mat må stå urørt. Hva er settingen her?

Anonymkode: dd65d...17c

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker sushi og pinnekjøtt godt kan serveres sammen om noen har med mat. Man serverer det man tenkte og legger gjestenes mat ved siden av. Så spiser man det man vil. Eneste måten de kanskje tar hintet på.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette "problemet" løses enkelt ved at du er ærlig. Du lyver og sier det er godt, så hvordan kan gjestene dine forstå at de skal slutte å ta med seg julemat til deg? 

Anonymkode: 476a5...9cb

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.12.2024 den 13.56):

hjemmelagede matvarer

Hvilke matvarer da? Hvis de kommer med hjemmesydd lammerull, julesild og småkaker er det jo bare å sette fram uten å spise selv. Kanskje de synes det blir litt stusselig uten julepålegg og julekaker?
Noe annet er det jo hvis de kommer med lutefisk de er stolte over å ha lutet selv selv og vil ha det på julemiddagsbordet hvis dere har invitert på ribbe.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Pinnekjøtt er jo like tradisjonell julemat som ribbe. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hulderen skrev (3 timer siden):

Pinnekjøtt er jo like tradisjonell julemat som ribbe. 

Men ikke vanlig å lage begge deler samtidig.   Man tar ikke med seg hel julemiddag ubedt til noen når folk legger ned tid, penger og energi i å lage middag, da holder man seg hjemme.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Vanskelig å relatere til problemstillingen når man hverken forstår hva situasjonen går ut på, eller hvorfor den er et problem. Jeg skjønner ikke hvorfor deres egen mat må stå urørt. Hva er settingen her?

Anonymkode: dd65d...17c

Det tenkte jeg også var rart. Selv om gjestene tar med egen mat, forventer de neppe at dropper å sette fram alt hun har forberedt, men kun bruker gjestenes mat. Det må jo gå an å sette fram både egen og gjestenes mat.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Men ikke vanlig å lage begge deler samtidig.   Man tar ikke med seg hel julemiddag ubedt til noen når folk legger ned tid, penger og energi i å lage middag, da holder man seg hjemme.

Jo, det er veldig vanlig å både ha pinnekjøtt og svineribbe. Vi har det både julaften, 1. juledag (rester), og nyttårsaften. Hvis man ikke orker å steke svineribbe selv, men bare damper pinnekjøtt, så har matbutikkene ferdigstekt ribbe som man kan ta med som "tilbehør" til pinnekjøttet. Vi har også svinemør og medisterkaker til. Dette er helt vanlig blant venner, slekt osv.

Det må være ganske tøft å ha et så rigid syn på ting at man ikke tåler at gjester tar med seg noe mat. Det er jo bare å sette dette på bordet og så spiser alle av det de har lyst på. Når besøket skal dra, kan de få med seg den maten som ble til overs av det de tok med. Tror ikke det handler om å ta med seg hele julemiddagen, det handler vel om at gjestene tar med seg for eksempel et godt brød og noe passende pålegg, eller at de bidrar med noe de vet at verten ikke bruker å ha.

Snakk om å lage problemer ut av ingenting. "Da holder man seg hjemme" er ikke en sjargong man bruker under julefeiringen på mine kanter.

Anonymkode: e928c...cdf

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Joda helt vanlig med begge deler samtidig 

Anonymkode: 97bc2...5c1

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ikke hadde lagd mye ekstrajobb for meg med tilberedning, så hadde det ikke gjort meg noen verdens ting. Jeg hadde forsynt meg med det jeg hadde lyst på.

Anonymkode: cf859...a66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.12.2024 den 23.23):

Nei, hadde noen tatt med pinnekjøtt og i tillegg forventet å koke den hos meg hadde jeg kastet de på dør. Maken til frekkhet når alle vet jeg ikke takler lukta. 

Varm mat tatt med uten avtale er frekt. Ha med ekstra tilbehør eller egen drikke /pålegg som tar lite plass er innenfor.

Nå går du i ei klassisk felle med "alle vet".

Nei alle vet ikke. At du ikke takler lukta av pinnekjøtt er et "deg problem". Det er helt greit at du ikke liker det, men du kan ikke forvente at alle vet det eller tar hensyn til det alltid.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...