Gå til innhold

Gjester har med uønsket hjemmelaget mat som tradisjon

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hos oss er vi ikke så veldig «julete», men synes selvfølgelig det er hyggelig med sosialt samvær med familie. Det blir jo lett tradisjoner med hvem, når, hvor lenge osv, og alt er fint, synes vi. Vi kjøper det vi liker aller best å spise i juledagene, og gleder oss til å kose oss med dette. Men et evig tilbakevendende problem er at gjestene som kommer til oss alltid har med noen hjemmelagede matvarer som de er tydelig stolte over å ha laget. De tror vi setter stor pris på å få dette, for vi har jo alltid sagt tusen takk og uttrykt at det er godt, vi vet jo at de har lagt sin sjel i å tilberede dette. Sannheten er at vi rett og slett ikke liker denne medbragte maten, og synes det er litt irriterende å måtte sitte og spise dette for høflighets skyld mens maten vi egentlig har lyst på må ligge urørt. Verden faller selvsagt ikke sammen på grunn av dette, men skulle gjerne hatt noen gode tips til hvordan vi skal klare å snike oss unna dette uten å såre de stolte matprodusentene…..

Anonymkode: cc68a...564

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ha det dere liker også på bordet. Ta én liten porsjon med gjestene sin mat og mer av deres egen mat. Når de sier «ta mer», sier du bare at du vil ha plass til eplekaka di, matmuffinsene eller hva enn du har laget og liker. 

Anonymkode: d9b5a...ed7

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men du bidrar jo til at de fortsetter, gjennom at du serverer, og spiser. De vet ikke sannheten før du forteller dem sannheten. Og det er jo bare flaut nå når du har latt tiden gå. Folk er ikke tankelesere. 

Jeg ville satt frem det jeg selv har kjøpt og laget allerede første gang de kom med eget. 

Anonymkode: 60989...b2e

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis dere ikke er så julete og feks ikke spiser julebrød, julepålegg, gløgg, marsipan og annet "julete", så forstår jeg at de tar med noe som minner om jul. Spesielt om de skal spise hos dere. 

Selv tar jeg alltid med hjemmelaget julepålegg og julebrød til svigers. De spiser kokt egg, skinke og syltetøy til frokost uansett om det er jul eller ikke. Når vi feirer der og overnatter, så vil jeg gjerne ha litt mer "julestemning" når det kommer til maten. De blir ikke fornærmet.

Anonymkode: 80118...775

• Liker 5
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde bare forsynt meg med den maten JEG vil spise. Hva andre velger er jo opp til dem. 

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du tenkt på at gjestene heller ikke liker det DU serverer, og derfor har med egen? Du trenger ikke late som om du liker maten deres, men de trenger heller ikke late som om de liker din. Din mat er akkurat like uønsket for dem som deres er for deg. Jeg ville også hatt med egen mat hvis de jeg var hos ikke er julete og spiser hverdagsmat i julen. Det gidder jeg virkelig ikke tvinge i meg for at du ikke skal bli fornærmet. Folk kan ta med seg akkurat det de vil! 

Anonymkode: 0069d...9e6

• Liker 17
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Kanskje de har det med fordi de ikke er so glad i pålegget dere serverer. Dere er jo ikke nødt til å spise av det. 

Anonymkode: 8a81f...b94

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De liker nok ikke maten dere serverer heller.

Anonymkode: 235a8...211

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere setter jo dere selv i en pine ved å si tusen takk og late som dere nyter maten, og til og med la deres egen mat stå igjen. Det hadde hvertfall fortalt meg at noen digget maten min, så jeg hadde trolig gjentatt suksessen senere.

Det går an å være ærlig uten at man er sårende. Sett det på bordet og spis deres egen mat, og når måltidet er ferdig sier du at dere har så mye mat selv, så de som har tatt med seg noe bør ta det med seg hjem igjen da dere verken har plass eller ønsker å bidra til matkasting.

Er det bare hos dere de tar med mat, eller uansett hvem selskapet er hos? Hvis dere ikke har noe som helst «julete» mat til et julemåltid, er det kanskje årsaken til at folk føler for å ha medbragt.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Hos oss er vi ikke så veldig «julete», men synes selvfølgelig det er hyggelig med sosialt samvær med familie. Det blir jo lett tradisjoner med hvem, når, hvor lenge osv, og alt er fint, synes vi. Vi kjøper det vi liker aller best å spise i juledagene, og gleder oss til å kose oss med dette.

Anonymkode: cc68a...564

Jeg blir nesten nødt til å spørre hva det er dere serverer i jula til gjestene deres og hva er det de har med? Feires julaften hos dere? 

Hvis det er sånn at dere serverer Grandiosa og svigermor har tatt med seg ferdig stekt ribbe med tilbehør, så hadde jeg svelget den «kamelen» at jeg ikke fikk spist Grandiosaen på selveste julaften. Eventuelt får dere ta det opp i «fredstid» når dere planlegger neste års jul at det er veldig koselig at de kommer men de trenger ikke ta med eller lage så mye mat som sist jul fordi du/dere er mest glad i hva enn det er dere selv serverer som «ikke er så julete» som det gjestene deres tar med.

Blir oppriktig nysgjerrig på hva det er dere serverer og hva det er gjestene tar med. :) 

kan du ikke fortelle det da? 

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

hvorfor lyver du og «uttrykker at det er godt»? 

neste gang bare lar dere være å spise noe av det de har med, så tar de vel hintet.

Anonymkode: b6f6f...e01

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blålilla skrev (3 minutter siden):

Sett alt på bordet og forsyn deg med det du har lyst på. 

Dette. Kan dere ikke servere alt?

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine foreldre tok med pinnekjøtt da jeg og mannen inviterte til julemiddag,  vi serverte ribben men det liker ikke mine foreldre. 

Jeg sa klart i fra hva jeg mente om å ta med egen julemiddag og det skjedde ikke igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Sirah skrev (6 minutter siden):

Dette. Kan dere ikke servere alt?

Sushi og pinnekjøtt samtidig? Regner med de ønsker lage noe helt annet til middagene enn tradisjonell husmannskost.

Anonymkode: 1a255...928

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Sushi og pinnekjøtt samtidig? Regner med de ønsker lage noe helt annet til middagene enn tradisjonell husmannskost.

Jeg ser egentlig ikke problemet? Drar du på en julebuffet servering på en restaurant vil du få alt fra røkelaks og reker til pinnekjøtt og ribbe. Årsaken til at sushi ikke serveres skyldes at det er lite tradisjon for det i jula, men ut over det kan man få nesten alt. Hvis noen vil ha pinnekjøtt og andre sushi: bare snakk sammen :) 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

cafflatte skrev (9 minutter siden):

Mine foreldre tok med pinnekjøtt da jeg og mannen inviterte til julemiddag,  vi serverte ribben men det liker ikke mine foreldre. 

Jeg sa klart i fra hva jeg mente om å ta med egen julemiddag og det skjedde ikke igjen.

Er det ikke bedre at dine foreldre spiser selvbragt pinnekjøtt enn ribbe de ikke liker? Her bruker man jo i det minste mer eller mindre det samme tilbehøret. Vet om flere som serverer både pinnekjøtt og ribbe, ikke noe rart med det. Syntes definitivt heller at AB under her har et poeng, det hadde vært mye mer spesielt.

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Joda, du har absolutt et godt poeng her 😅 Jeg så av en eller annen grunn for meg at det var snakk om julefrokost/lunch. De aller færreste tar vel ikke med seg en komplett pinnekjøttmiddag inkludert alt tilbehør på besøk til noen lissom. Så for meg at de tok med seg julesylte eller ribberester til lunchbordet. Om noen hadde tatt med seg en komplett middag på middagsbesøk til meg hadde jeg nok tatt hintet om at min mat virkelig ikke er god 🙈 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva er det du serverer og hva tar de med? 

De tar neppe med seg komplett middag til minimum 4 personer?

Pålegg er jo bare å sette frem. Trenger ikke å spise seg mett på det. Jeg spiser nøyaktig en skje av hjemmelaget sildesalat og skryter av den (🤢

Anonymkode: d2a40...0bd

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...