AnonymBruker Skrevet torsdag kl 16:46 #41 Del Skrevet torsdag kl 16:46 Dette burde du tenkt på før du flyttet sammen med en som har småbarn eller barn med spesielle behov. Hva ER det med folk som er så huperseksuelle at de ikke evner å være særboere til særkullsbarn flytter ut??? Jeg skjønner jo godt at du ikke orker å ha det sånn, men du har selv satt deg i situasjonen, og du kan velge å flytte ut. Mannen din derimot er stuck med denne unger til han er 18-20 eller mer… Kusinenen min hat en sønn som nå snart er 11 og fortsatt holder på sånn som stesønnen din. Jeg tror jeg hadde tatt selvmord om det var meg 😵💫 Ellers; hvorfor må DU ta mest vasking??? Det er din manns sønn, i utgangspunktet han ta ALT rundt dette. Og hvorfor i all verden har du valgt å få to barn på kort tid med en en mann som fra før har en inkontinent unge??? Anonymkode: 853df...76a 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 16:47 #42 Del Skrevet torsdag kl 16:47 Surriball skrev (11 minutter siden): Jeg skjønner ikke helt holdningen om at steforeldre ikke har noe de skulle sagt? De bor jo sammen, som omsorgsperson i huset har de selvsagt noe de skulle sagt om barneoppdragelsen. Ihvertfall om de har vært i barnas liv så lenge som TS åpenbart har. Få far til å bestille legetime, det kan han fint gjøre selv om han er samværsforelder. Det skjer nesten aldri at han ikke har foreldreansvar til ungen, ihvertfall ikke de siste ti årene med mindre det har vært en kjempestor rettsak. Hvis du vet fødselsnummeret til barnet kan du fint bestille den legetimen selv og følge. Det er bare å ringe fastlegen. Det har stefar til mitt barn gjort flere ganger. Krev henvisning til barnelege, og få orden på dette. Hvis det tuller seg til med legetime, må du faktisk omtrent sitte på fanget til far til han ringer. Hvis ikke så bestiller du time på familievernkontoret og tar med både far og mor. Dette må dere ha en løsning på, og løsningen er ikke samlivsbrudd. Barnet må ha på bleier eller treningstruser hos dere og den kampen må dere bare ta. Ville satt meg ned og bestilt på nett i kveld. Når dere henter barnet forklarer du hva som skal skje, og så tar du på umiddelbart når han/dere kommer inn døra. Dette er det dere voksne som bestemmer, det kan ikke bæsjes sånn i hele huset, det er uholdbart. Øk dosen med Movicol, evt. bytt til laktulose, og fortsett med å sette ungen på do ofte. Det går an å gi ungen en skjerm på do og la ham spille til det kommer i en overgangsperiode. Når ingen av de andre foreldrene tar tak, så må du bare gjøre det selv. Dette får du til! Jeg heier på deg! Jeg som skrev over her, som har vært gjennom det samme med eget barn: Movicol hjelper ikke hvis man har forsteinet avføring i en utvidet tarm. Movicol gjør bare problemet enda verre, fordi den nye avføringen som ikke er forsteinet bare renner rett forbi og ut av rumpa uten at barnet kjenner det selv. Et rigid tømmingsregime må til, for å få tømt skikkelig og sørge for at tarmen trekker seg sammen og normal tarmfunksjon gjenopprettes. Anonymkode: e5fad...c89 2 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 16:50 #43 Del Skrevet torsdag kl 16:50 fru Alving skrev (5 timer siden): Her hadde jeg insistert på at barnet bruker bleie eller sånne truser som jeg går ut fra at er for de som ikke er helt "tørre"? Barnet må læres til å si fra når det skjer uhell. Må dere ha katter? Jeg ville ikke akseptert at hjemme ble gjort om til et skitreir, hvis ikke dette blir bedre så må du flytte ut. Hva er det å si? Ts skal kvitte seg med kattene sine fordi mannen hennes har en inkontinent unge? Det gir jo mer mening å flytte fra hverandre. sånne unger hjelper det ikke med bleie på heller. Sønnen til kusinen min stikker hånda ned i trusa og tar ut bæsjen, det kunne han like gjerne gjort med en bleie. Han sier aldri i fra han heller, men går bare med bæsjen. Jeg er livredd for møbler og teppet hver gang hun tar ham med hit, men kan jo nesten ikke si at hun ikke får ta med ungen før den har blitt husrein heller… Anonymkode: 853df...76a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Surriball Skrevet torsdag kl 16:51 #44 Del Skrevet torsdag kl 16:51 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg som skrev over her, som har vært gjennom det samme med eget barn: Movicol hjelper ikke hvis man har forsteinet avføring i en utvidet tarm. Movicol gjør bare problemet enda verre, fordi den nye avføringen som ikke er forsteinet bare renner rett forbi og ut av rumpa uten at barnet kjenner det selv. Et rigid tømmingsregime må til, for å få tømt skikkelig og sørge for at tarmen trekker seg sammen og normal tarmfunksjon gjenopprettes. Anonymkode: e5fad...c89 Jeg er ikke uenig med deg 😊 vi har brukt store doser Movicol for å få tømt skikkelig noen ganger her i huset, etter råd fra barnelege. Men hvordan man tømmer er i grunnen ikke opp til meg og deg. Hovedbudskapet mitt er å få barnet henvist til barnelege, på med bleie i deres hus for å få bukt med mengden husarbeid, og å få kobla på far (om nødvendig med familievernkontoret). 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luckiness Skrevet torsdag kl 16:53 #45 Del Skrevet torsdag kl 16:53 Hadde kjøpt flere slike badetruser han kunne hatt ute på vanlig bokser eller kun badetruse. Ville ikke sagt det var noe annet enn vanlig bokser. Eventuelt forklart med «jeg har kjøpt disse fordi de er lettere å gjøre rene». Ikke si noe om at de holder tett. https://watery.no/products/watery-blebadebukser-til-born-neoprene-swim-nappy-nordic-green-stripes?variant=41411440410724&gad_source=1&gbraid=0AAAAAoj-4ThBlJ4QHW1nIj7CFWGGZBO4E&gclid=CjwKCAiAmrS7BhBJEiwAei59iy8qd7RAJaROpf4904ZfmF1rSnOzkYtpP9kLdwWy01sZlfgTYrEu9xoCbTEQAvD_BwE Husk at dere også kan få hjelp på helsestasjonen kanskje og ikke kun hos lege. Hadde også gått privat for å kanskje fått bistand utover hva fastlegen bidrar med. Høres jo ut som det er noe med utviklingen også. Spesielt at en på 6år ikke reagerer med å bli flau, lei seg osv når slike ting skjer og andre merker det. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 16:56 #46 Del Skrevet torsdag kl 16:56 Om ikke far kan ta vask i etterkant, eller vil sørge for f.eks. treningstruse, får far være i forkant og være "på" barnet alle dets våkne timer i deres hus, slik at barnet kommer seg på do og at det som måtte havne utenfor oppdages umiddelbart. Og barnet må involveres i opprydding. Ikke som straff, men som en øyeåpner. Blir det tilstrekkelig kjedelig, vil han sannsynligvis begynne å si fra i den grad han merker det selv. Anonymkode: 157f9...f20 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 17:13 #47 Del Skrevet torsdag kl 17:13 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Ja, fornektelse er vanlig. Han gikk heldigvis i en veldig fin barnehage og jeg tror ikke det var noe utestenging eller mobbing der, men kanskje litt frustrasjon fra de voksne. Jeg forstår at det er veldig leit for gutten å måtte ha på treningstruser, men det funker ikke slik det er nå heller. Vi mener det ikke som straff og det har vi forsøkt å forklare, men han ser ikke problemet med at det kommer bæsj andre steder og da forstår han heller ikke argumentene rundt. Brukte dere slike truser eller andre hjelpemidler? Lærte han seg å si fra og skifte selv? Anonymkode: d9096...0b2 For vår del så gjennomgikk barnet somatisk utredning på sykehus for å kunne utelukke somatisk sykdom som årsak til enkoprese. Det ble tatt både blodprøver for å utelukke cøliaki og avføringsprøver for å utelukke IBD. Når disse tingene ble utelukket, så ble det henvisning til BUP. Anonymkode: 7196d...a4e 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 17:14 #48 Del Skrevet torsdag kl 17:14 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): For vår del så gjennomgikk barnet somatisk utredning på sykehus for å kunne utelukke somatisk sykdom som årsak til enkoprese. Det ble tatt både blodprøver for å utelukke cøliaki og avføringsprøver for å utelukke IBD. Når disse tingene ble utelukket, så ble det henvisning til BUP. Anonymkode: 7196d...a4e ... Og det åvstraffe far og barn med bleier osv; her er det åpenbart omsorgssvikt fra begge foreldre mtp å følge opp og utrede barnet for et svært alvorlig problem. Det å påføre barnet og faren skam ved bleiebruk vil naturligvis ikke hjelpe. Anonymkode: 7196d...a4e 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 17:22 #49 Del Skrevet torsdag kl 17:22 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Jeg som skrev over her, som har vært gjennom det samme med eget barn: Movicol hjelper ikke hvis man har forsteinet avføring i en utvidet tarm. Movicol gjør bare problemet enda verre, fordi den nye avføringen som ikke er forsteinet bare renner rett forbi og ut av rumpa uten at barnet kjenner det selv. Et rigid tømmingsregime må til, for å få tømt skikkelig og sørge for at tarmen trekker seg sammen og normal tarmfunksjon gjenopprettes. Anonymkode: e5fad...c89 Det er veldig viktig med somatisk utredning for å finne ut av om barnet kan noe for avføringsuhellene sine eller ikke. Enkoprese betyr jo at man ikke vet årsaken. Hvis det ikke er noe fysisk feil så må ungen henvises videre til BUP. Her er det grov omsorgssvikt fra begge foreldre, som ikke har grepet fatt i et så massivt problem at ungen kan få livsvarige, psykiske plager med skam, neglekt og mindreverdighet. Anonymkode: 7196d...a4e 6 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 17:39 #50 Del Skrevet torsdag kl 17:39 Surriball skrev (42 minutter siden): Jeg er ikke uenig med deg 😊 vi har brukt store doser Movicol for å få tømt skikkelig noen ganger her i huset, etter råd fra barnelege. Men hvordan man tømmer er i grunnen ikke opp til meg og deg. Hovedbudskapet mitt er å få barnet henvist til barnelege, på med bleie i deres hus for å få bukt med mengden husarbeid, og å få kobla på far (om nødvendig med familievernkontoret). Poenget mitt var at man, hvis store doser Movicol ikke fungerer, ikke kan slutte av det, at problemene skyldes at barnet «velger» å ikke gå på do. Det er viktig for meg å understreke det, fordi mange i denne tråden kommer med svar i retning av at barnet tydeligvis ikke gidder å bli renslig, må ha en diagnose etc. Barnet trenger verken ha en diagnose eller ikke selv ønske å fikse dette. Vi prøvde også store doser Movicol i tre år for å prøve å løse problemet, vi var i perioder oppe i så mye som 10-12 poser om dagen. Men det hjalp jo ingenting, fordi Movicol ikke kan løse opp i avføring som er blitt forsteinet. Det gjør som sagt bare problemet verre, fordi det bidrar til at den nye avføringen blir enda løsere og da bare renner rett ut av en utvidet tarm. Da må dessverre klystér til for å få løsnet skikkelig opp, og det gjøres nok best i samråd med lege og med jevn oppfølging for å vurdere fremgangen. Anonymkode: e5fad...c89 3 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 17:47 #51 Del Skrevet torsdag kl 17:47 Jeg var inkontinent til jeg begynte på skolen som 7 åring. Det hadde en fysisk årsak jeg ikke kunne styre selv, ble operert og frisk. Hvis man skal ta i bruk bleier må det gjøres med omsorg og ikke med tvang. Barnet bør lære å vaske seg selv mtp de gangene uhellet skjer utenfor hjemmet, også dette med omsorg og ikke som tvang. Snakk med barnet om hvorfor. Å tvinge barnet til å vaske gulvet ol og tro at det får barnet til å slutte å bæsje på seg påfører kun skam og skam hjelper ikke. Anonymkode: f753a...72a 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
malifika Skrevet torsdag kl 17:56 #52 Del Skrevet torsdag kl 17:56 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva er det å si? Ts skal kvitte seg med kattene sine fordi mannen hennes har en inkontinent unge? Det gir jo mer mening å flytte fra hverandre. sånne unger hjelper det ikke med bleie på heller. Sønnen til kusinen min stikker hånda ned i trusa og tar ut bæsjen, det kunne han like gjerne gjort med en bleie. Han sier aldri i fra han heller, men går bare med bæsjen. Jeg er livredd for møbler og teppet hver gang hun tar ham med hit, men kan jo nesten ikke si at hun ikke får ta med ungen før den har blitt husrein heller… Anonymkode: 853df...76a Det tror jeg faktisk at jeg hadde sagt... 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 18:01 #53 Del Skrevet torsdag kl 18:01 Dere kan vel bruke treningstruse hos dere selv om barnemor ikke vil? Anonymkode: 28621...c81 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 18:06 #54 Del Skrevet torsdag kl 18:06 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dere kan vel bruke treningstruse hos dere selv om barnemor ikke vil? Anonymkode: 28621...c81 Hva hjelper vel treningstruse og bleier 20 % av tiden (mor har åpenbart hovedomsorg), når barnet ikke er utredet for somatisk sykdom? Enkoprese betyr avføringsuhell av ukjent årsak, det er meget mulig at barnet ikke kan noe for dette selv og trenger medisinsk behandling eller kirurgi. Jeg sier det igjen; her foreligger det åpenbar omsorgssvikt fra begge foreldre. Omsorgssvikt som kan påføre barnet psykiske lidelser for resten av livet. Barnet vet VELDIG godt at det ikke er bra nok, at det stinker bæsj og at barnet er et kjempeproblem. Neglekt er en helt naturlig forsvarsmekanisme. Anonymkode: 7196d...a4e 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Surriball Skrevet torsdag kl 18:10 #55 Del Skrevet torsdag kl 18:10 Treningstruse/bleier hjelper på mengden griseri, ikke årsaken. Men for at det skal bli holdbart for familien rundt å leve med problemet mens de utreder, så må det bleier til. Det går an å ha to tanker i hodet på én gang 😊 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hva hjelper vel treningstruse og bleier 20 % av tiden (mor har åpenbart hovedomsorg), når barnet ikke er utredet for somatisk sykdom? Enkoprese betyr avføringsuhell av ukjent årsak, det er meget mulig at barnet ikke kan noe for dette selv og trenger medisinsk behandling eller kirurgi. Jeg sier det igjen; her foreligger det åpenbar omsorgssvikt fra begge foreldre. Omsorgssvikt som kan påføre barnet psykiske lidelser for resten av livet. Barnet vet VELDIG godt at det ikke er bra nok, at det stinker bæsj og at barnet er et kjempeproblem. Neglekt er en helt naturlig forsvarsmekanisme. Anonymkode: 7196d...a4e 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 18:12 #56 Del Skrevet torsdag kl 18:12 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg orker snart ikke mer. Barnet har slitt med enkoprese i flere år nå. Han er mest hos moren sin og hun tar ikke så tungt på det, men her er det flere barn og vi bruker ikke like mye skjerm som barnevakt. Fastlegen er sløv med oppfølgingen (får movicol) og dessverre kom skolestart ganske raskt etter bhg foreslo ppt, så det ble aldri noe av. Han er 6. Det er fra 2-4 uhell per dag, noen små og noen store. Han sier aldri ifra ved uhell. Ofte oppdages det fordi mindre søsken kommenterer bæsj på gulv eller klær, eventuelt lukt, eller fordi vi kan se klumper på gulvet eller sofaen. Da er det gjerne 2-3 rom som må gås over med lupe etter små bæsjeklumper før alle gulv vaskes. Går han på do selv for å tisse, kan han la bæsj falle på gulvet uten å si fra. Og da kan man banne på at kattene eller robotstøvsugeren var der akkurat da og gned det utover eller at han selv får det under sokkene og tråkker det opp trappen. Do og bad må vaskes to ganger daglig, gulvene minst en, 2-3 maskiner med tøy og deretter renseprogrammer på maskinene. Alt samtidig som jeg håndterer to yngre søsken. Far blir opptatt med å skrubbe ungen og håndvaske klærne (kan ikke kaste flere skift om dagen…). Uhellene er ikke nødvendigvis så store, men når de havnet overalt så blir de i praksis det. Det må vaskes grundig fordi et av søsknene er i krabbealder og putter alt i munnen… Barnet er relativt uselvstendig ellers også slik at far bruker mye tid på å hjelpe han - og da blir det mindre tid til å hjelpe til med oppvaska etterpå. Så det er ikke det at far ikke gidder. Far har forklart. Vi sjekker minst hver time. Dette har pågått i to år og nå i jula har det bikket helt for meg. 1-2 timer husarbeid hver dag jeg heller kunne brukt med barna våre. Ikke kan vi reise bort til familie heller, av åpenbare grunner. Mor sier nei til treningstruser/bleier. Hun er bekymret, men ikke nok til å «sette alle kluter til» for å få kontroll over problemet. Stakkars gutten må jo plages selv om han tilsynelatende ikke bryr seg i det hele tatt. Selv ikke ved fulle tømminger og dressen full… Jeg er nok den som takler dette dårligst; kanskje fordi det ikke er mitt barn, eller fordi det er jeg som må ta mest vasking. Er jeg veldig ugrei om jeg setter et ultimatum her? Enten bruke tette truser/bukser her hos oss eller så må jeg ta barna og reise bort når han har samvær. Er bokstavelig talt drittlei av å bare måtte stå i konsekvensene uten å kunne påvirke behandling/oppfølging. Hjelp Anonymkode: d9096...0b2 Hvor faste dorutiner har dere? Hos oss MÅ ene barnet gå fast på do etter frokost og etter middag. Er det mer enn et døgn siden sist han bæsja, så får han ikke gå av før han har sittet ca 5 minutter. Han får heller aldri stå og tisse. Dette har hjulpet masse - veldig sjelden uhell nå og de uhellene som kommer er veldig små(litt bremsespor bare) , og han har blitt flink til å si fra når det skjer. Anonymkode: ebdef...eec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 18:14 #57 Del Skrevet torsdag kl 18:14 Surriball skrev (2 minutter siden): Treningstruse/bleier hjelper på mengden griseri, ikke årsaken. Men for at det skal bli holdbart for familien rundt å leve med problemet mens de utreder, så må det bleier til. Det går an å ha to tanker i hodet på én gang 😊 Mitt svar var nok farget av alle de innleggene i tråden som mer enn insinuerer at ungen bare er lat og burde straffes med å ha på seg bleier. Anonymkode: 7196d...a4e 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 18:25 #58 Del Skrevet torsdag kl 18:25 Det er jo så utrolig uhygenisk angående sykdommer også. Må bare få satt på han ei bleie og helsehjelp fra lege. Anonymkode: 468bd...e9b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 18:25 #59 Del Skrevet torsdag kl 18:25 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hvor faste dorutiner har dere? Hos oss MÅ ene barnet gå fast på do etter frokost og etter middag. Er det mer enn et døgn siden sist han bæsja, så får han ikke gå av før han har sittet ca 5 minutter. Han får heller aldri stå og tisse. Dette har hjulpet masse - veldig sjelden uhell nå og de uhellene som kommer er veldig små(litt bremsespor bare) , og han har blitt flink til å si fra når det skjer. Anonymkode: ebdef...eec Han sitter 15min på do tre ganger daglig, i korrekt stilling, pluss «tvungne» dobesøk minst hver tredje time (for å unngå tisseuhell også). Det er det vi har fått anbefalt. Som oftest kommer det ikke noe, men kan komme i buksa et kvarter etterpå. Noen ganger begge deler. Som sagt har han vært hos legen flere ganger i år (og i fjor). Privat var et godt forslag, også får heller far ta støyten fra mor i etterkant. Jeg tar han også gjerne med for å kreve henvisning. Takk for noen konstruktive tips her Anonymkode: d9096...0b2 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gullars Skrevet torsdag kl 18:32 #60 Del Skrevet torsdag kl 18:32 Selvsagt skal ikke en gutt på 6 år ha bleier om dagen. Siden han nekter, er han jo bevisst om at det er pinlig. Til gjengjeld er dere nødt til å arbeide på at han har tillit nok til dere til at han tør å be om hjelp -- og at han tar seg tid til det. Det er gutten det er aller mest synd på. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå