AnonymBruker Skrevet 26. desember 2024 #21 Del Skrevet 26. desember 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Barnet lever jo i fornektelse. Det er selvfølgelig ufattelig skamfull å bæsje på seg. Det er en forsvarsmekanismer å fornekte på samme måte som alle voksne f eks nekter for at de har et stort problem som de burde gjøre noe med (dårlige ekteskap, sykelig overvekt osv). Det er mulig at en del av dette løser seg når barnet starter på skolen. For det kan hende at hen blir kraftig mobbet og utestengt i bhg, og at blanke ark vil hjelpe på. Jeg hadde flere møter med skolen før skolestart med min gutt som slet med enkoprese, blant annet så fikk han bruke voksentoalettet som var mye freshere enn barnetoalettene på skolen. Men dette er noe som vil prege min gutt hele livet gjennom. Han har null selvtillit og elendig selvfølelse. For å si det rett ut; for oss var målet viktigst å bli kvitt enkopresen før tenårene for å unngå selvmord. Det å være i pubertet samtidig som man bæsjer på seg er noe ingen vil klare å leve med. Anonymkode: 7196d...a4e Ja, fornektelse er vanlig. Han gikk heldigvis i en veldig fin barnehage og jeg tror ikke det var noe utestenging eller mobbing der, men kanskje litt frustrasjon fra de voksne. Jeg forstår at det er veldig leit for gutten å måtte ha på treningstruser, men det funker ikke slik det er nå heller. Vi mener det ikke som straff og det har vi forsøkt å forklare, men han ser ikke problemet med at det kommer bæsj andre steder og da forstår han heller ikke argumentene rundt. Brukte dere slike truser eller andre hjelpemidler? Lærte han seg å si fra og skifte selv? Anonymkode: d9096...0b2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2024 #22 Del Skrevet 26. desember 2024 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Mor bestemmer ikke hos dere. Anonymkode: 7127a...92a Neida, men for barnets del har vi forsøkt å ikke lage fryktelige ulike rutiner rundt det. Det er ikke det at vi ikke tør å trosse mor, men at det er barnet som må ta konsekvensene. Så jeg har ikke pushet så på det, men nå er det ikke bærekraftig lenger Anonymkode: d9096...0b2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2024 #23 Del Skrevet 26. desember 2024 Jeg ville helt klart tatt på bleier, helt uavhengig av hva mor og barnet selv syns. Det er en uholdbar situasjon for dere. Anonymkode: 1d23c...e7f 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fru Alving Skrevet 26. desember 2024 #24 Del Skrevet 26. desember 2024 (endret) Her hadde jeg insistert på at barnet bruker bleie eller sånne truser som jeg går ut fra at er for de som ikke er helt "tørre"? Barnet må læres til å si fra når det skjer uhell. Må dere ha katter? Jeg ville ikke akseptert at hjemme ble gjort om til et skitreir, hvis ikke dette blir bedre så må du flytte ut. Endret 26. desember 2024 av fru Alving 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Beloved Skrevet 26. desember 2024 #25 Del Skrevet 26. desember 2024 Jeg ville insistert på at far både vasket barnet OG at barnet hjalp til å vaske gulv etc når han har uhell. Han er stor nok til å skjønne at "hvis du sier fra med en gang blir vi fort ferdig, hvis du later som ingenting og det blir klin overalt så er jobben mye større". Pluss at når han må hjelpe til selv så blir kanskje bleie mye mer forlokkende, spesielt hjemme der ingen gjør narr av det. 9 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2024 #26 Del Skrevet 26. desember 2024 Jeg ville sagt at dette er ikke greit lengre, det går utover dere og barnet! Dette er helt uholdbart! Og nå SKAL det gjøres noe. Far må bestille legetime og legen må forklares hvor stort dette problemet faktisk er, for alt dere vet handler det om noe psykisk. Og det må settes inn strenge rutiner for å unngå uhell. Han må på do da og da, og han må sitte så og så lenge, far må være med å følge med slik at avføring ikke kommer på gulvet eller andre steder enn i do. Anonymkode: f6a66...9cf 4 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2024 #27 Del Skrevet 26. desember 2024 Sønnen min slet med kraftig enkoprese fra han var 3 til han var 6. Vi fikk heldigvis veldig god oppfølging på sykehus, og fant dermed ut hva som var årsaken og hva som måtte til for å få løst det. Via ultralyd av tarmen ble det avdekket at han hadde store mengder forsteinet avføring i tarmen, grunnet langvarig forstoppelse. Dette gjorde tarmen veldig utvidet, og dermed blir også følelsen kraftig nedsatt. Han fikk dermed ikke avføringstrang slik vi andre får - avføringen rant isteden ukontrollert ut når tarmen ble full. Vi hadde et helt år med tømmingsregime, for å få all avføring ut og bidra til at tarmen trakk seg sammen igjen. Året med tømmingsregimet var helt grusomt, med klyster hver eneste dag for å sørge for at all den harde avføringen løste seg opp. De første par ukene kom det ut helt syke mengder avføring - men vi måtte fortsette med klyster hele året, for å sørge for jevn tømming så ikke ny forsteinet avføring skulle bygge seg opp. Dette var selvsagt veldig ubehagelig og ekkelt for sønnen vår, samtidig ville han veldig gjerne få slutt på problemet, og hadde forståelse for at dette måtte til. Etter et års tid med denne prosedyren hadde tarmen normalisert seg og stabilisert seg (og uhellene sluttet selvsagt umiddelbart etter at vi startet tømmingsregimet), og vi kunne avslutte den daglige klystertømmingen. Vi måtte imidlertid fortsette med å sørge for at han bæsjet hver dag for å sørge for at tarmen alltid ble skikkelig tømt. Nå er han snart 13 år, og har fortsatt fast rutine om å bæsje hver kveld. Aldri hatt problemer med bæsjeuhell siden 😊 Anbefaler at dere krever mer oppfølging av lege, slik at dere får løst problemet. Han kan komme til å slite veldig psykisk etter hvert, hvis dette vedvarer. Anonymkode: e5fad...c89 4 8 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet 26. desember 2024 #28 Del Skrevet 26. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Sønnen min slet med kraftig enkoprese fra han var 3 til han var 6. Vi fikk heldigvis veldig god oppfølging på sykehus, og fant dermed ut hva som var årsaken og hva som måtte til for å få løst det. Via ultralyd av tarmen ble det avdekket at han hadde store mengder forsteinet avføring i tarmen, grunnet langvarig forstoppelse. Dette gjorde tarmen veldig utvidet, og dermed blir også følelsen kraftig nedsatt. Han fikk dermed ikke avføringstrang slik vi andre får - avføringen rant isteden ukontrollert ut når tarmen ble full. Vi hadde et helt år med tømmingsregime, for å få all avføring ut og bidra til at tarmen trakk seg sammen igjen. Året med tømmingsregimet var helt grusomt, med klyster hver eneste dag for å sørge for at all den harde avføringen løste seg opp. De første par ukene kom det ut helt syke mengder avføring - men vi måtte fortsette med klyster hele året, for å sørge for jevn tømming så ikke ny forsteinet avføring skulle bygge seg opp. Dette var selvsagt veldig ubehagelig og ekkelt for sønnen vår, samtidig ville han veldig gjerne få slutt på problemet, og hadde forståelse for at dette måtte til. Etter et års tid med denne prosedyren hadde tarmen normalisert seg og stabilisert seg (og uhellene sluttet selvsagt umiddelbart etter at vi startet tømmingsregimet), og vi kunne avslutte den daglige klystertømmingen. Vi måtte imidlertid fortsette med å sørge for at han bæsjet hver dag for å sørge for at tarmen alltid ble skikkelig tømt. Nå er han snart 13 år, og har fortsatt fast rutine om å bæsje hver kveld. Aldri hatt problemer med bæsjeuhell siden 😊 Anbefaler at dere krever mer oppfølging av lege, slik at dere får løst problemet. Han kan komme til å slite veldig psykisk etter hvert, hvis dette vedvarer. Anonymkode: e5fad...c89 Dette Ts dere må få en annen lege...jeg vet ikke om dere har mulighet..men her har fastlege..men jeg kan bare ringe til legekontoret og be de sette meg opp på hvem sin helst lege ..om det er vikar eller turnus lege. Eventuelt bestille time hos Volvat el...her må mor og far stå imot legen. At legen ser dette som "normal" og ber dere følge mere med på kostholdet etc har jo ingen ting med saken å gjøre. Dette er en gutt som ikke sier i fra om han må bæsje...eller når han får rundt ned bæsje i rumpa. Han må jo kjenne og lukte dette. Noe feil er det og gutten trenger hjelp nå 8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2024 #29 Del Skrevet 26. desember 2024 Beloved skrev (15 minutter siden): Jeg ville insistert på at far både vasket barnet OG at barnet hjalp til å vaske gulv etc når han har uhell. Han er stor nok til å skjønne at "hvis du sier fra med en gang blir vi fort ferdig, hvis du later som ingenting og det blir klin overalt så er jobben mye større". Pluss at når han må hjelpe til selv så blir kanskje bleie mye mer forlokkende, spesielt hjemme der ingen gjør narr av det. Enig. Hvis barnet nekter å bruke bleie/treningstruse, så ville jeg faktisk fått han til å hjelpe til med å vaske hver gang det er uhell. Det er kanskje ydmykende, men det er det jo uansett. Hva når han blir større og barna på skolen forstår mer av hva som skjer? Selv om barnet åpenbart sliter, så må det bevisstgjøres. Det er ikke bra å la et barn leve i fornektelse med et stort problem. Uansett hva mor sier. Jeg ville tatt tak. Anonymkode: ce4ad...6d3 3 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2024 #30 Del Skrevet 26. desember 2024 Bruk bleier til problemet er løst. Far får ta barnet til lege, enten fastlegen og slå i bordet der eller en privat lege. Mor kan ikke nekte far å ta barnet til lege. Å ikke få en utredning på dette er mishandling av barn. Anonymkode: f753a...72a 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2024 #31 Del Skrevet 26. desember 2024 Bruk bleier og få barnet med på vaskingen. Han er 6 år og er i stand til å plukke opp avføring fra badegulvet og putte i do og vaske seg selv og gulvet med våtservietter. Han må tvinges ut av fornektelsen rett og slett. Anonymkode: f7564...57f 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet 26. desember 2024 #32 Del Skrevet 26. desember 2024 Dette høres nesten ut spm omsorgsvikt synes jeg! Man kan ikke la et barn begyne på skolen som den som besjer på seg. Han trenger å bruke bleier for å skjærme han sosialt. Han burde også utredes for både fysisk og psykisk sykdom. Han har det åpenbart ikke bra! Om far virkelig ikke har noen mulighet til å påvike og mor ikke tar tak i situasjonen så får far varsle barnevernet. Jeg synes du TS høres ut til å være den som hånterer dette best! Gutten trenger hjelp og støte, det får han ikke av forelldre som ignorerer situasjonen hans. 7 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2024 #33 Del Skrevet 26. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Huff, dette høres helt forferdelig ut. Skjønner godt at du er fortvilet!! Jeg hadde gjort som du foreslår her!! Bleie/treningstruse når hen er hos dere, og om det ikke går, så reiser du bort med de andre barna. Om barnet hadde brydd seg og prøvd så godt hen kunne og det virker som et forbigående problem, så kan man jo gjerne prøve å stå i det. Men etter lang periode så hadde jeg blitt lei. Anonymkode: 6e3c3...680 Reise bort? Tror du andre foreldre gjør det om et av barna sliter med dette? Barnet er seks år og de har allerede rukket å få to barn til, så dette barnet har vel hatt ts i livet sitt ganske lenge. Dessuten er disse barna søsken. Og hvilket signal sender det til eldste? Dette er så ekkelt at vi reiser bort fra deg når du kommer? Alvorlig talt. Ts, far må på banen. Barnet kan bruke treningstruse hos dere, det trenger ikke mor godkjenne. Og så kan far på eget initiativ ringe fastlege og be om hjelp, eller henvende seg privat. Anonymkode: 32c09...e38 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2024 #34 Del Skrevet 26. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det går ikke opp. Far må først ta barnet. Så må en voksen ta alle barna ut av «skitne soner» og en annen voksen må vaske. Det ville vært strevsomt å ha barna på soverommet i halvannen time også, bare for at far skal gjøre en middelmådig jobb. Begge må bidra. Gutten vil ikke være uten faren sin så jeg kan ikke ta dem, ergo faller det på meg. Barnet har vært hos fastlegen 5-6 ganger det siste året uten at det skjer noe. Samme pratet om rutiner, kosthold, osv. Mor har hovedomsorg så far kan ikke bytte fastlege og heller ikke ta han alene. Han har presset på via mor for henvisning til barneavdeling, men fastlegen har sagt nei til det og mor stoler på legen. Anonymkode: d9096...0b2 Far kan ta barnet til lege, jo. Han kan også gå privat om fastlegen er treig. Anonymkode: 32c09...e38 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2024 #35 Del Skrevet 26. desember 2024 Hvem har innbilt dere at far ikke kan ta barnet sitt til legen alene? Anonymkode: f753a...72a 6 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2024 #36 Del Skrevet 26. desember 2024 Du er ikke urimelig hvis du setter det som ultimatum nei. Hadde gjort akkurat det samme. Og hadde jeg reist bort med barna mine og kommet hjem til så mye som et bremsespor så hadde jeg flytta ut permanent! Selvforskyldt eller ikke det er disgusting! Man kan ikke bo i avføring bare fordi det er synd på et barn som har en sykdom. Anonymkode: f3c40...ed3 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grüner Skrevet 26. desember 2024 #37 Del Skrevet 26. desember 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg orker snart ikke mer. Barnet har slitt med enkoprese i flere år nå. Han er mest hos moren sin og hun tar ikke så tungt på det, men her er det flere barn og vi bruker ikke like mye skjerm som barnevakt. Fastlegen er sløv med oppfølgingen (får movicol) og dessverre kom skolestart ganske raskt etter bhg foreslo ppt, så det ble aldri noe av. Han er 6. Det er fra 2-4 uhell per dag, noen små og noen store. Han sier aldri ifra ved uhell. Ofte oppdages det fordi mindre søsken kommenterer bæsj på gulv eller klær, eventuelt lukt, eller fordi vi kan se klumper på gulvet eller sofaen. Da er det gjerne 2-3 rom som må gås over med lupe etter små bæsjeklumper før alle gulv vaskes. Går han på do selv for å tisse, kan han la bæsj falle på gulvet uten å si fra. Og da kan man banne på at kattene eller robotstøvsugeren var der akkurat da og gned det utover eller at han selv får det under sokkene og tråkker det opp trappen. Do og bad må vaskes to ganger daglig, gulvene minst en, 2-3 maskiner med tøy og deretter renseprogrammer på maskinene. Alt samtidig som jeg håndterer to yngre søsken. Far blir opptatt med å skrubbe ungen og håndvaske klærne (kan ikke kaste flere skift om dagen…). Uhellene er ikke nødvendigvis så store, men når de havnet overalt så blir de i praksis det. Det må vaskes grundig fordi et av søsknene er i krabbealder og putter alt i munnen… Barnet er relativt uselvstendig ellers også slik at far bruker mye tid på å hjelpe han - og da blir det mindre tid til å hjelpe til med oppvaska etterpå. Så det er ikke det at far ikke gidder. Far har forklart. Vi sjekker minst hver time. Dette har pågått i to år og nå i jula har det bikket helt for meg. 1-2 timer husarbeid hver dag jeg heller kunne brukt med barna våre. Ikke kan vi reise bort til familie heller, av åpenbare grunner. Mor sier nei til treningstruser/bleier. Hun er bekymret, men ikke nok til å «sette alle kluter til» for å få kontroll over problemet. Stakkars gutten må jo plages selv om han tilsynelatende ikke bryr seg i det hele tatt. Selv ikke ved fulle tømminger og dressen full… Jeg er nok den som takler dette dårligst; kanskje fordi det ikke er mitt barn, eller fordi det er jeg som må ta mest vasking. Er jeg veldig ugrei om jeg setter et ultimatum her? Enten bruke tette truser/bukser her hos oss eller så må jeg ta barna og reise bort når han har samvær. Er bokstavelig talt drittlei av å bare måtte stå i konsekvensene uten å kunne påvirke behandling/oppfølging. Hjelp Anonymkode: d9096...0b2 Når han er så stor som 6 år, bør han kunne si ifra når han har hatt uhell, men hvis det er slik at han har null kontroll og har daglige større uhell, må han faktisk bruke bleier. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2024 #38 Del Skrevet 26. desember 2024 På med bleie, og far må ta med barnet til legen! Jeg ville gått privat siden fastlegen er så elendig. Anonymkode: 19629...986 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smilo Skrevet 26. desember 2024 #39 Del Skrevet 26. desember 2024 Jeg har et spørsmål, TS. Du skriver at mor har tatt dette med fastlegen, og hen ønsker ikke å ta dette videre med utredninger. Samtidig skriver du at mor ikke synes dette er så stort problem hos henne. Hva har mor formidlet til legen? For legen vet kun mors historie. Jeg oppfatter at det kanskje ikke er formidlet godt nok til legen hva dette innebærer hos dere. Hvis far ikke får bestilt legetime, ville jeg har bedt ham sjekke med helsesykepleier på guttens skole, FOr slik kan han ikke gå. 3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Surriball Skrevet 26. desember 2024 #40 Del Skrevet 26. desember 2024 Jeg skjønner ikke helt holdningen om at steforeldre ikke har noe de skulle sagt? De bor jo sammen, som omsorgsperson i huset har de selvsagt noe de skulle sagt om barneoppdragelsen. Ihvertfall om de har vært i barnas liv så lenge som TS åpenbart har. Få far til å bestille legetime, det kan han fint gjøre selv om han er samværsforelder. Det skjer nesten aldri at han ikke har foreldreansvar til ungen, ihvertfall ikke de siste ti årene med mindre det har vært en kjempestor rettsak. Hvis du vet fødselsnummeret til barnet kan du fint bestille den legetimen selv og følge. Det er bare å ringe fastlegen. Det har stefar til mitt barn gjort flere ganger. Krev henvisning til barnelege, og få orden på dette. Hvis det tuller seg til med legetime, må du faktisk omtrent sitte på fanget til far til han ringer. Hvis ikke så bestiller du time på familievernkontoret og tar med både far og mor. Dette må dere ha en løsning på, og løsningen er ikke samlivsbrudd. Barnet må ha på bleier eller treningstruser hos dere og den kampen må dere bare ta. Ville satt meg ned og bestilt på nett i kveld. Når dere henter barnet forklarer du hva som skal skje, og så tar du på umiddelbart når han/dere kommer inn døra. Dette er det dere voksne som bestemmer, det kan ikke bæsjes sånn i hele huset, det er uholdbart. Øk dosen med Movicol, evt. bytt til laktulose, og fortsett med å sette ungen på do ofte. Det går an å gi ungen en skjerm på do og la ham spille til det kommer i en overgangsperiode. Når ingen av de andre foreldrene tar tak, så må du bare gjøre det selv. Dette får du til! Jeg heier på deg! 2 1 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå