AnonymBruker Skrevet torsdag kl 21:44 #21 Del Skrevet torsdag kl 21:44 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg hater også moderne barneprogrammer og det meste av bøkene som har kommet ut de siste tiårene. Løsingen min er å droppe det. Vi har bokhyllene fulle av Astrid Lindgren, Anne Cath Vestly, Roald Dahl, Thomas og Emma-bøkene, osv osv, og har lastet ned alle de gode gamle Disneyklassikerene, Astrid Lindgren-filmene, Miyasakifilmer, Mummitrollet osv. I tillegg ligger alle de gamle favorittene som portveien 2 og sesam stasjon på NRK nett-tv. Tommelfingerregelen her i huset er at de ikke får se på noe jeg ikke vil se på selv. Jeg hater at de dummer ned språket, at alt er så politisk korrekt, og at alt skal ha action hvert minutt og er laget for å hekte ungene. Mine barn er snart ungdomskolealder, og hater disse greiene like mye som meg, så jeg føler vi har lyktes. De har ikke iPad eller smarttelefon, og elsker å lese. Selv om mesteparten av dagens underholdning både for barn og voksne er fordummende, avhengighetsskapende og tilbakestående, står vi heldigvis fritt til å bestemme over egne barns tilgang til dritten. Ingen trenger å ha på peppa gris et eneste minutt hvis man ikke vil. Anonymkode: 74fe3...5de Samme her! Legg også til Torbjørn Egners bøker og faktabøker. Anonymkode: 9ec95...8a9 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 06:23 #22 Del Skrevet i går, 06:23 Ja enig. Jeg fikk helt noia av Daniel Tiger, heldigvis så likte aldri gutten min det, men det var mange timer med Peppa gris og Paw patrol, de syntes jeg var helt greie, Peppa Gris var ganske morsomt av og til, samme med Paw patrol, han ordføreren 🤣. Favorittfilmene til gutten min når han var liten var Hakkebakkeskogen og den Kaptein Sabeltann og den magiske diamanten . Anonymkode: a8d3f...b71 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #23 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (10 timer siden): Ts her. Må si at jeg ikke har lest en eneste barnebok som er fra etter 2010 som er bra nok, språklig sett. Det er så utrolig gørr å lese de nye bøkene og språket provoserer meg. Særlig Dinosaurgjengen og Corny. Så om noen vet om noen gode nye barnebøker for 3åringer, spytt ut. Anonymkode: 1746f...6f5 Enig! Alt av bøker der siden ender med en ... og så "overraskelsesforsettelsen" etter man må bla om. Da vil jeg fyre opp bokbål i hagen. Dinosaurgjengen og den serien med detektiver i barnehagen er bøker jeg boikotter på bakrunn av det der. Anonymkode: edb29...819 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet 23 timer siden #24 Del Skrevet 23 timer siden Men dere foreldre som virkelig ikke liker alle disse nye bøkene... overføre dere dere til ders barn? Eller får de faktisk lov til å velge og like de bøker de vil...ts om ditt barn hadde elsket corny... Hadde du ikke lest det for henne for at DU ikke liker det? Jeg husker sønnen våres elsket Drømmehagen når han var liten...vi var så lei der showet..men vi lot jo han se på det som gav han glede. Vi leser vær natt for vår datter ( og leste i 8 år for sønnens vår) og dr fikk alltid bestemme selv hvem bok vi skulle lese....om det var gamle eller nye bøker. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #25 Del Skrevet 23 timer siden Her i huset er nye serier og filmer stort sett bannlyst, men det er mest fordi de ofte er gjennomsyret av woke politikk og ideologi/agenda. La barna de de gamle seriene og filmene. De har fokus på god historie og dype karakterer. Ikke som dagens fokus hvor det er viktig å score politisk poeng og være så pride som mulig. Anonymkode: a60e3...f20 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
issoras Skrevet 23 timer siden #26 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (11 timer siden): Ts her. Må si at jeg ikke har lest en eneste barnebok som er fra etter 2010 som er bra nok, språklig sett. Det er så utrolig gørr å lese de nye bøkene og språket provoserer meg. Særlig Dinosaurgjengen og Corny. Så om noen vet om noen gode nye barnebøker for 3åringer, spytt ut. Anonymkode: 1746f...6f5 Hvilke bøker leser du for din treåring da som har så innmari godt språk? 😅 Ser noen nevner Thomas og Emma her, jeg forstår ikke hvorfor de liksom skal være så mye bedre enn andre mer moderne kort-bøker? Jeg synes det er mange fantastiske, moderne barnebøker også. Hos oss går det mye i både nye og gamle bøker. Tror ikke det er sunt å begrense seg til én epoke, variasjon er bra. 😊 Da jenta vår var 3 likte hun Karsten og Petra (liker de fortsatt, 5 år), Brillebjørn, Rot og Bjørne, Lillesøster. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #27 Del Skrevet 22 timer siden Jeg liker Ruffen og Ruffenbarna bøkene. På tv liker vi Bluey. Anonymkode: 4dff6...fa6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #28 Del Skrevet 21 timer siden Føler til og med dokumentar for barn gjør dette. Gud så god stemning det ALLTID er i f.eks flaskepost fra havet, som jo er ren dokumentar. Anonymkode: a1508...88f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #29 Del Skrevet 20 timer siden issoras skrev (2 timer siden): Hvilke bøker leser du for din treåring da som har så innmari godt språk? 😅 Ser noen nevner Thomas og Emma her, jeg forstår ikke hvorfor de liksom skal være så mye bedre enn andre mer moderne kort-bøker? Jeg synes det er mange fantastiske, moderne barnebøker også. Hos oss går det mye i både nye og gamle bøker. Tror ikke det er sunt å begrense seg til én epoke, variasjon er bra. 😊 Da jenta vår var 3 likte hun Karsten og Petra (liker de fortsatt, 5 år), Brillebjørn, Rot og Bjørne, Lillesøster. Karsten og petra har bra språk, men de er jo gamle. Brillebjørn har vi lest, men de ble jeg så lei av. Syns språket der er kjedelig, men pluss for at mammaene ikke er "perfekte". Det er litt mer dybde i karakterene. Andre bøker for 3åringer med godt språk kan være Astrid Lindgren, Thorbjørn Egner, Elsa Beskow, Alf Prøysen, thomas og emma bøkene, Mummi/Tove Jansson.. fellesnevner: alle er gamle. Jeg endrer litt på ord underveis for at barnet skal forstå dem. Noen enklere som kanskje er nyere, som hun var glad i da hun var yngre er "katt kan", Bæ og Bø, og serien om Julia. Der er det bare korte setninger, men de var litt mer interessante for meg å lese også. Anonymkode: 1746f...6f5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #30 Del Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jeg hater også moderne barneprogrammer og det meste av bøkene som har kommet ut de siste tiårene. Løsingen min er å droppe det. Vi har bokhyllene fulle av Astrid Lindgren, Anne Cath Vestly, Roald Dahl, Thomas og Emma-bøkene, osv osv, og har lastet ned alle de gode gamle Disneyklassikerene, Astrid Lindgren-filmene, Miyasakifilmer, Mummitrollet osv. I tillegg ligger alle de gamle favorittene som portveien 2 og sesam stasjon på NRK nett-tv. Tommelfingerregelen her i huset er at de ikke får se på noe jeg ikke vil se på selv. Jeg hater at de dummer ned språket, at alt er så politisk korrekt, og at alt skal ha action hvert minutt og er laget for å hekte ungene. Mine barn er snart ungdomskolealder, og hater disse greiene like mye som meg, så jeg føler vi har lyktes. De har ikke iPad eller smarttelefon, og elsker å lese. Selv om mesteparten av dagens underholdning både for barn og voksne er fordummende, avhengighetsskapende og tilbakestående, står vi heldigvis fritt til å bestemme over egne barns tilgang til dritten. Ingen trenger å ha på peppa gris et eneste minutt hvis man ikke vil. Anonymkode: 74fe3...5de Det tror jeg er en god tommelfinger-regel. Kan også legge til at man uansett ikke kan skjerme barna for alltid. Det kan være bedre å introdusere barna for voksne temaer når de er unge nok til at foreldrene får mulighet til å snakke med barna om temaene enn når barna har blitt så store at foreldrene ikke har noe kontroll over dem. Anonymkode: 6b0bb...c01 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
issoras Skrevet 20 timer siden #31 Del Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Karsten og petra har bra språk, men de er jo gamle. Brillebjørn har vi lest, men de ble jeg så lei av. Syns språket der er kjedelig, men pluss for at mammaene ikke er "perfekte". Det er litt mer dybde i karakterene. Andre bøker for 3åringer med godt språk kan være Astrid Lindgren, Thorbjørn Egner, Elsa Beskow, Alf Prøysen, thomas og emma bøkene, Mummi/Tove Jansson.. fellesnevner: alle er gamle. Jeg endrer litt på ord underveis for at barnet skal forstå dem. Noen enklere som kanskje er nyere, som hun var glad i da hun var yngre er "katt kan", Bæ og Bø, og serien om Julia. Der er det bare korte setninger, men de var litt mer interessante for meg å lese også. Anonymkode: 1746f...6f5 Mine den gang treåringer har ikke greid å konsentrere seg om så lange som Egner og Lindgren eller originale Mummihistorier. Skjønner ikke helt hvilke bøker du sammenligner mot, egentlig, når du snakker om treåringer. Og som sagt, hva er så fantastisk i de svært enkle Thomas-bøkene sammenlignet mot for eksempel Brillebjørn eller Rot og Bjørne? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #32 Del Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (5 timer siden): Her i huset er nye serier og filmer stort sett bannlyst, men det er mest fordi de ofte er gjennomsyret av woke politikk og ideologi/agenda. La barna de de gamle seriene og filmene. De har fokus på god historie og dype karakterer. Ikke som dagens fokus hvor det er viktig å score politisk poeng og være så pride som mulig. Anonymkode: a60e3...f20 Herregud, håper du troller. Hvis ikke så håper jeg barna dine blir eksponert for mye annen input i barnehagen. Er jo såklart helt krise å lese barnebøker der det er 2 foreldre av samme kjønn og de ikke sier n-ordet 🙄 Seriøst, skjerp deg. Anonymkode: 8e955...6bd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #33 Del Skrevet 18 timer siden Og noen er jo utrolig farget av at "alt var bedre da jeg var liten" leser jeg. Thomas og Emma er ikke noe bedre språk eller innhold enn feks Fantus-bøkene. (Vi leser begge) Anonymkode: 8e955...6bd 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #34 Del Skrevet 17 timer siden Har ikke barn, har ikke lest svarene her. MEN jeg er en person som sterkt ønsker å skrive barne- og ungdomsbøker, gjerne i alderen 9-13 år. Hva er det egentlig deres barn liker i den aldren? Hva savner dere foreldre av innhold? For dere født på 80-90 tallet (min aldersgruppe), hvilke bøker mimrer dere tilbake til i den tiden? Jeg ønsker å skrive noe jeg likte men dersom det er totalt bom på dagens yngre så vet jeg ikke helt 😅 Fantasy, eventyr, spennende (thriller) Anonymkode: 423c0...66f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #35 Del Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Herregud, håper du troller. Hvis ikke så håper jeg barna dine blir eksponert for mye annen input i barnehagen. Er jo såklart helt krise å lese barnebøker der det er 2 foreldre av samme kjønn og de ikke sier n-ordet 🙄 Seriøst, skjerp deg. Anonymkode: 8e955...6bd Barna mine har to mammaer faktisk, så der vil jeg si vi klarer oss fint. 🤣 Vi bruker ikke "n-ordet", men har merkelig nok klart helt fint å forklare at dette er et ord som ble brukt i gamledager, og til og med hvorfor det er problematisk, med Pippi som springbrett for den samtalen. 🙄 Helt uten behov for sensur. Dagens kanselleringskultur sensurerer historie, og uten historieforståelse kommer vi til å se en langt mørkere fremtid. Jeg forbeholder meg fortsatt retten til å tro på biologi, og å mene at en tv-serie kan funke helt fint uten at de absolutt må ha med folk av alle nasjonaliteter, seksualiteter og (innbilte) kjønn. Jeg mener barna mine får et langt mer nyansert og intellektuelt verdensbilde enn de stakkarene som hjernevaskes av idiotien som er laget i nyere tid, og ja, de blir nok eksponert for noe av dette søppelet både i bhg, skole og på besøk hos andre. Men ikke hjemme. Anonymkode: 74fe3...5de 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #36 Del Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Barna mine har to mammaer faktisk, så der vil jeg si vi klarer oss fint. 🤣 Vi bruker ikke "n-ordet", men har merkelig nok klart helt fint å forklare at dette er et ord som ble brukt i gamledager, og til og med hvorfor det er problematisk, med Pippi som springbrett for den samtalen. 🙄 Helt uten behov for sensur. Dagens kanselleringskultur sensurerer historie, og uten historieforståelse kommer vi til å se en langt mørkere fremtid. Jeg forbeholder meg fortsatt retten til å tro på biologi, og å mene at en tv-serie kan funke helt fint uten at de absolutt må ha med folk av alle nasjonaliteter, seksualiteter og (innbilte) kjønn. Jeg mener barna mine får et langt mer nyansert og intellektuelt verdensbilde enn de stakkarene som hjernevaskes av idiotien som er laget i nyere tid, og ja, de blir nok eksponert for noe av dette søppelet både i bhg, skole og på besøk hos andre. Men ikke hjemme. Anonymkode: 74fe3...5de Hilsen frøken perfekt. Anonymkode: 8c9cb...f09 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #37 Del Skrevet 17 timer siden issoras skrev (2 timer siden): Mine den gang treåringer har ikke greid å konsentrere seg om så lange som Egner og Lindgren eller originale Mummihistorier. Skjønner ikke helt hvilke bøker du sammenligner mot, egentlig, når du snakker om treåringer. Og som sagt, hva er så fantastisk i de svært enkle Thomas-bøkene sammenlignet mot for eksempel Brillebjørn eller Rot og Bjørne? Mens mitt eldste barn fikk den store boken om mormor og de åtte ungene i treårsgave, og var helt obsessed med den boka i mange år etterpå. Hun satt som et lys mens vi leste de historiene, og elsker fortsatt Anne Cath Vestly nå som hun er 12. Anonymkode: 74fe3...5de 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #38 Del Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hilsen frøken perfekt. Anonymkode: 8c9cb...f09 Nei stakkars, fikk du noen såre tær nå? 😅 Anonymkode: 74fe3...5de 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #39 Del Skrevet 17 timer siden issoras skrev (5 timer siden): Hvilke bøker leser du for din treåring da som har så innmari godt språk? 😅 Ser noen nevner Thomas og Emma her, jeg forstår ikke hvorfor de liksom skal være så mye bedre enn andre mer moderne kort-bøker? Jeg synes det er mange fantastiske, moderne barnebøker også. Hos oss går det mye i både nye og gamle bøker. Tror ikke det er sunt å begrense seg til én epoke, variasjon er bra. 😊 Da jenta vår var 3 likte hun Karsten og Petra (liker de fortsatt, 5 år), Brillebjørn, Rot og Bjørne, Lillesøster. Ikke meg du siterte, men da barna var tre år var de vokst fra Emma og Thomas. Leste de da de var yngre. Ved tre år likte de godt hakkebakkeskogen og bøkene til Anne Cath Vestly Anonymkode: 9ec95...8a9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
issoras Skrevet 17 timer siden #40 Del Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Mens mitt eldste barn fikk den store boken om mormor og de åtte ungene i treårsgave, og var helt obsessed med den boka i mange år etterpå. Hun satt som et lys mens vi leste de historiene, og elsker fortsatt Anne Cath Vestly nå som hun er 12. Anonymkode: 74fe3...5de Åtteåringen min eksker også Vestly, mens femåringen aldri har fått sansen for det. Barn er jo forskjellige, men jeg syns det er snodig å bruke Vestly som eksempel på bøker for treåringer og kritisere dagens utvalg for treåringer på bakgrunn av det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå